Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-01-16, 00:22
Kurriss avatar
Kurris Kurris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Sollentuna
Inlägg: 4
Standard Hur ser Din drömrestaurang ut?

Hej på er alla Grekfantaster!

Har blivit så pass frälst av framförallt Rhodos att jag kommer att ta tjänstledigt 8 månader för att åka ner i sommar och driva en restaurang där.
Är belägen i Rhodos stad, nya delen.
Känns lite halvgalet att lämna den svenska tryggheten för Grekland, men om jag inte testar kommer jag aldrig att veta. Wow vad spännande ska det bli!

Är en alldeles purfärsk Kalimerska som efter att ha surfat runt här och läst en massa bra, roliga, nyttiga inlägg vill be er, experterna om hjälp på vägen.

Vad tycker Du gör en bra restaurang?
Vad får aldrig saknas?
Vad gör att du kommer tillbaka?
Vad kan du klara dig utan?

Bombardera mig med förslag, hur ser Din drömrestaurang ut?

Är ytterst tacksam för alla förslag ni kan komma på, stora som små.

Ha det bäst där ute!
"Rhodos here I come!"
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-01-16, 01:04
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Wow, vilket äventyr!

Citat:
Vad tycker Du gör en bra restaurang?
Vi blir alltfler tavernabesökare som gärna vill kunna välja bort potatis och ris till förmån för t.ex. sallad. Möjlighet att beställa tillbehören seprarat från kött/fisk-rätterna är därför bra.

Om det är en traditionell grekisk taverna det handlar om är en högst personlig uppfattning att det gärna får finnas många rätter med aubergine, zucchini och lammfärs

På dryckessidan är det allra bäst om det både finns möjlighet till det traditionella grekiska bordsvinet i metallbägare och bättre vin på flaska. Det bättre behöver inte bara vara franskt, utan även t.ex. italienskt, amerikanskt, australiensiskt.

Citat:
Vad får aldrig saknas?
Melitzanosalata får aldrig, aldrig saknas.

Citat:
Vad gör att du kommer tillbaka?
Kombinationen av trevligt bemötande, god service och en spännande meny. Med spännande avses då att den innehåller både det klassiska och flera olika egna variationer, då blir man nyfiken på att pröva de andra rätterna på menyn också och kommer tillbaka.

Citat:
Vad kan du klara dig utan?
Vore intressant med en taverna (eller del av taverna) utan rökare. Men det ligger väl en bit fram i tiden innan det är möjligt att ge sig på i Grekland.

Lycka till! Och glöm inte berätta här på Kalimera om hur man hittar till din taverna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-01-16, 09:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Jag tror det är svårt att lyckas med att driva en grekisk restaurang om man inte har verkligt goda kunskaper i grekisk matlagning. Men det kanske du har?

Annars är det en bra affärsidé att driva en restaurang som inte i första hand riktar sig till dem som vill äta grekiskt. Var man än kommer finns det människor som vill äta något annorlunda. Har du goda kunskaper i svensk matkonst så varför inte starta en gourmetrestaurang med den inriktningen.

Här är ett reportage om några som gjort just det i södra Frankrike:
http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=45392
Och här är deras hemsida: http://www.vivolink.com
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-01-16, 09:38
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Citat:
Vad tycker Du gör en bra restaurang?
Att de klassiska grekiska rätterna är mycket vällagade och alltid finns.

Citat:
Vad får aldrig saknas?
Retsina, Ouzo och Mythos (Fix)

Citat:
Vad gör att du kommer tillbaka?
Havet eller intressant social omgivning

Vad kan du klara dig utan?
Menyer på flera språk

Lefteris
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-01-16, 12:10
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Kurris Visa inlägg
Vad kan du klara dig utan?
Engelsk/amerikansk bakgrundsmusik!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-01-16, 13:15
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Vilken meny som är "bäst" är en smaksak. Men som svensk på semester klarar jag mig utmärkt utan "svenska specialiter". En bra restaurang kan vara hur enkel som helst men är det inte rent går den bort direkt. Fräsch toalett, då menar jag inte färgat kakel, utan att det är rent, papper finns, tvål, hinken töms regelbundet osv. Får aldrig saknas: ouzo efteråt, raki bort (återigen en smaksak). Det som gör att man kommer tillbaka. att vi kännt oss välkomna, god mat givetvis, gärna bra läge vad det nu innebär, det finns massor att lägga till denna lista. Lycka till med restaurangen
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-16, 15:47
Guldgryning Guldgryning är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 11
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Vad tufft gjort av dig att starta eget på Rhodos!Friskt vågat...etc.

Vad jag uppskattar på en (grekisk) restaurang:
1) Ett personligt bemötande -utan att vara en fanatisk inkastare som lärt sig några ord svenska och vrålar ut det i högan sky!*ryser*(Trots att språkkunskapen inskränker sig till patetsika hälsningsfraser följt av "speciellt för DIG/specially for YOU!"!"*viftar på ögonfransarna).En bra restaurang med hög kvalitet vågar bjuda på sig själva...bli lite personlig, småprata för att SE och lära känna gästerna och se dem som latenta stammisar.Gärna bjuda på sig genom att servera lite fräsch frukt efter eller en ouzo före maten.

Vad gäller matkvalitet så är den VIKTIG om man ska lyckas i konkurrensen.Erbjud exempelvis gärna gästerna souvlaki med olika kött (fläsk, kyckling, kalv, lamm etc).Servera inte med automatik slabbig pommes frites i hast.Varför inte erbjuda klyftpotatis och en klick tzatsiki istället?Borgar för succe´, jag lovar!
En "prova-på-tallrik med olika mezes till förrätt/lunch tycker jag är ett riktmärke för en shysst taverna.Alla är inte grek-rabiata, det är kul att få möjlighet att pröva på något nytt om man inte är så rutinerad i det grekiska köket.
Att frossa i goda förrätter som man delar med sällskapet är halva nöjet med grekisk mat.
En tradition är att bjuda in gästerna i köket och visa i montrar vad man har att erbjuda och hur det har tillagats.DET är REAL stuff....

Detta är enbart några råd...jag har massor av ideer om du är intresserad.(Är ett riktigt matfreak!!!!)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-16, 16:13
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Jeg er blant dem som synes at i Hellas skal man spise gresk mat, så autentisk som mulig. Når jeg kommer til et nytt sted/øy, sjekker jeg alltid opp om stedet/øya har noen spesialiteter, retter som bare lages akkurat der. Det finnes sikkert Rhodos-spesialiteter du kan servere.

Ellers spiser jeg som oftes mezé. Opp igjennom årene har jeg lært flere nordmenn opp i kunsten å spise på denne måten - og de elsker det.
De sier typisk ting som at: "Jeg ville aldri bestilt squashkaker (kolokythokeftedhes), det høres ikke godt ut!" Så for uerfarne kan det kanskje lønne seg med beskrivelser av rettene (på engelsk. Rhodos er tross alt en turistøy.): "Grovreven squash blandes med lokal ost og friske urter. Dette formes til små kaker som serveres sprøstekte med kremmykt indre" høres liksom bedre ut enn squashkaker. Gi gjerne tips til hvordan man kan sette sammen et bra mezebord.

Og tzatzikien må ha MASSE hvitløk
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-16, 16:30
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Tänk om grekerna visste att vi turister vill hellre ha Meze än "Bonfilet med Pommes Frites"!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-01-16, 16:49
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Jag håller med om allt som skrivits tidigare. Riktig grekisk mat ska serveras.
Och bjud gärna på frukt eller en bit kaka efter maten.
Eller lite oliver och tsipouro innan maten serveras.

Ett annat litet tips som brukas här i Grekland är att ägaren kommer fram och hälsar på sina gäster vid borden. Kanske inte så vanligt vid turistorter
men du vinner på att göra det.

En väldigt trevlig gest som gör att man känner sig välkommen.

Och som sagt toaletterna, väldigt viktigt.
Kollas flera ggr varje kväll.


P.S. Och kolla mousakan innan den serveras.
Min man serverade en gäst mousaka, när han tidigare jobbade som servitör på Kos. Gästen kallade tillbaks honom och i maten låg en baddare till kackerlacka. ,Det var inte kul kan jag lova.

Lycka till

Monica
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-01-16, 18:52
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Själv är jag en tzatzikiälskare och tycker det är väldigt svårt att få tag på goda i turistområden.
De flesta köper in färdig tzatziki. Och den tycker JAG inte smakar någonting. Typ endast yoghurt.
Kanske är jag bortskämd med svärmors hot-tzatziki med rejäl vitlökssmak. Men det är väl det som menas med tzatziki. Det ska smaka vitlök , eller!

Jag har börjat poängsätta tzatzikin jag äter. Vinkännare, Katerina=tzatziki-kännare .
Jag vill gärna äta en god tzatziki=välsmakt stark, rostat bröd är ett plus(över grill). Då är min middag räddad.

Alla tycker väl inte om stark tzatziki tänker ni men då skulle du kanske kunna ha kategorier. Mild, stark?
Ett råd. Köp ej färdig tzatziki.

Katerina- TZATZIKI-älskare
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-01-16, 21:15
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Instämmer i det mesta men efter ett par veckor med grekisk mat så kan
jag mycket väl bli sugen på en bra köttbit, gärna en pepparstek med klyftpotatis, sallad och en flaska rött. Men hitills har jag bara blivit besviken/förb*d, är det omöjligt att hitta en mör köttbit att steka/grilla i Grekland?

//PO
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-01-16, 23:39
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Tänk om grekerna visste att vi turister vill hellre ha Meze än "Bonfilet med Pommes Frites"!
Tänkte exakt samma sak!
Utmärkt tillfälle för Kurris att förklara för sin grekiska kock att JO, turisterna vill VISST ha kleftiko.
Enkelt och genuint skulle jag säga. Förhoppningsvis blir omkostnaderna lägre och det känns som ett säkrare kort än att försöka vara annorlundast.

Vad tycker Du gör en bra restaurang?
Maten ska vara bra och vällagad.
På en chartersemester är det bättre att maten är god och priset överkomligt än att maten är alldeles fantastisk och fantasifull..och dyr.
Servicen betyder mycket. Trevlig och uppmärksam.

Vad får aldrig saknas?
Halvportioner

Vad gör att du kommer tillbaka?
Vällagad mat och trevlig personal.

Vad kan du klara dig utan?
Överarbetade menyer.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-01-17, 09:29
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Instämmer i det mesta men efter ett par veckor med grekisk mat så kan
jag mycket väl bli sugen på en bra köttbit, gärna en pepparstek med klyftpotatis, sallad och en flaska rött. Men hitills har jag bara blivit besviken/förb*d, är det omöjligt att hitta en mör köttbit att steka/grilla i Grekland?

//PO
Javisst - man vill ha variation efter en tid. Och om man då är så äventyrlig att man testar en klassisk köttbit så blir man besviken och känner sig dum, bortkastade pengar. Jag har gett upp det, tar köttbiten hemma istället. Men jag undrar hur de kan få köttet så segt och hårt och intetsmakande - använder de fryst kamel, eller?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-01-17, 12:53
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

I Grekland är det svårt att hitta mörat kött, det kött som grekerna köper ska helst vara slaktat och styckat samma dag. Därav segheten. Om du säger till en grek att köttet ska hängas i 7-10 dagar tror de att du är tokig! (ingen vill ha "gammalt" kött) En sak till, när det gäller nötkött så är det kalv som säljs, äldre nötkreatur används bara till köttfärs. (därav smaklösheten)

Yvonne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-01-17, 14:37
emelie emelie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 26
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

I Rhodos stad finns en restaurang (kommer ej ihåg vad den heter) dit greker går och äter i stora sällskap.
De har riktat in sig på kött. Grillat i alla dess former.
Låter kanske inte så grekiskt, men det är nog den mest grekiska restaurnag jag har besökt.
De serverade fräsha sallader på grekiskt vis; mycket fetaost, olivolja...
Mamapotatis... skivad potatis, in i ugnen och strö på feta.
Vin i kannor. Bastant träinredning. Det var rejält liksom.

Satsa på kött och fisk av fin kvalité och gör grekiska tillbehör.

Lycka till!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-01-18, 18:38
emelie emelie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Falkenberg
Inlägg: 26
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Mmm det är det nog ja!
Ett stort tips till alla!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-01-20, 23:50
Nikolopoulos Nikolopoulos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Alingsås
Inlägg: 48
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

hmm? min pappa ägde ett Cafénio en gång och om du vill kan jag ge råd på lite saker men det är ganska stor skillnad på café och resturang men du kan ju hojta till bara!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-01-24, 14:14
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Min drömrestaurang ser ut helt enkelt grekiskt. Två exemplar finns i södra delen av Rodos, en i Pefkos och en i grannbyn Lardos. Taverna i Lardos är "urgrekisk", mest grekiska gäster, ett enkelt ställe men mycket trivsam. Det är lite svårt att beksriva ... det skall upplevas.

Senast redigerad av inkfish den 2007-01-24 klockan 15:27. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-03-19, 18:03
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?

Gita skriver om 7 and 1/2 wonder. Detta är en riktigt häftig restaurang med lite lyxprägel i fantastisk miljö. Stället drivs åtminstone delvis av svenskar och köket är väl snarare internationellt än grekiskt.
Mandala i Gamla stan är en annan "svensk" restaurang med riktigt supermysig miljö. Tjejerna som lagar maten står ute bland gästerna med spis och grytor. Mandala har lite Italienskt stuk om jag minns rätt med mycket pasta mm.

Kurris frågar hur drömrestaurangen ska se ut och här på Kalimera kommer svaret som ett brev på posten att den ska vara väldigt grekisk . Men jag är inte säker på att det är rätt svar om man ska lyckas, speciellt inte i Rhodos nya stad där utbudet är enormt. Jag tror att det gäller att sticka ut lite. Kanske med Nordisk mat av riktigt hög klass på kvällen, eventuellt kombinerat med billig "dagens lunch" riktat till barnfamiljer ?

Laero
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT