Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-04-23, 07:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Paros turistifieras

Flygplatsens ankomst till Paros börjar märkas mer och mer. Nu öppnar det ett femstjärnigt hotellkomplex nära Piso Livadi.

Jag tror inte att det är så många år bort, innan Paros är helt förstört av turismen, då den växer så det knakar på just Paros.

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-04-23, 08:57
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Paros turistifieras

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Flygplatsens ankomst till Paros börjar märkas mer och mer. Nu öppnar det ett femstjärnigt hotellkomplex nära Piso Livadi./Netwolf
Ämnet har redan diskuteras här. Det finns naiva drömmare som tror att stora turistanläggningar på öarna är en fördel för lokalbefolkning.
Men bättre i Piso Livadi än i norra delen där Paros allra bästa stränder finns (Lageri, Xifara, Kolimpithris, Livadia, Santa Maria, etc.). Troligtvis kommer "fenomenet" att snabbt sprida sig och Paros blir som Santorini, Mykonos och Mikro-Mykonos (Koufonissi). Så, vill man njuta av en ganska "ostörd" Paros, då måste man skynda sig.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-04-23, 15:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Paros turistifieras

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag tror inte att det är så många år bort, innan Paros är helt förstört av turismen, då den växer så det knakar på just Paros.
Paros har varit på väg mot ett nytt Mykonos ganska länge, men sedan några år har det accelererat.

Vi har sedan många herrans år bott på Hotel Senia i Naoussa. De var ett fantastiskt pensionat med mycket trevliga ägare. Så är det fortfarande, men de har - minst sagt - lyxat till pensionatet. Så som många andra gör på Paros. Trenden har som sagt pågått ett tag och lär så fortsätta.




Så här såg ett av rummen på Hotel Senia ut anno 2002.




Så här ser Hotel Senia ut idag.

Vi har inte bott där på ett tag. Senast bodde vi på ett annat ställe.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-04-23, 17:10
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Paros turistifieras

Länk till Google satellitbild.

Google, Summer Senses PAROS
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-04-23, 17:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Paros turistifieras

Oj, vad trist. Ser inte de styrande hur massturismen drabbat Santo o Mykonos, eller är det bara Mammon som styr?

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-04-23, 17:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Paros turistifieras

Jag har varit på Paros en gång. Det var för ganska många år sedan. En trevlig bekantskap. Vi bodde då i Parikia. Åkte runt på ön i hyrd bil. Mitt intryck sedan dess är att om/när jag kommer till Paros nästa gång så blir det boende i Naoussa. Men eftersom ingen sådan resa ligger i pipelinen just nu så är det i farans riktning att det blir för sent att återvända till det Paros som jag då upplevde och tyckte om. Men ....

..... min nästa fundering gäller AntiParos. Det blev inte av att vi åkte över dit, men jag har ju läst mycket om den här lilla pärlan här på Kalimera. Och då blir ju självklart min fundering ..... Den utveckling som vi ser på Paros kommer nog med all sannolikhet att även drabba AntiParos. Synd på så vackra pärlor!!!!!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-04-23, 23:46
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Paros turistifieras

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag har varit på Paros en gång. Det var för ganska många år sedan. En trevlig bekantskap. Vi bodde då i Parikia. Åkte runt på ön i hyrd bil. Mitt intryck sedan dess är att om/när jag kommer till Paros nästa gång så blir det boende i Naoussa. Men eftersom ingen sådan resa ligger i pipelinen just nu så är det i farans riktning att det blir för sent att återvända till det Paros som jag då upplevde och tyckte om. Men ....

..... min nästa fundering gäller AntiParos. Det blev inte av att vi åkte över dit, men jag har ju läst mycket om den här lilla pärlan här på Kalimera. Och då blir ju självklart min fundering ..... Den utveckling som vi ser på Paros kommer nog med all sannolikhet att även drabba AntiParos. Synd på så vackra pärlor!!!!!

Masse
Det pågår hela tiden byggen av nya hus på Antiparos. Markpriserna verkar höga jämfört med Paros när man tittar. Det finns regler för hur man får bygga och det är två våningar och max 7,5 meter. Man får ha källarvåning under de två våningarna så en suteräng-lösning syns ofta. Reglerna gäller i hela Kykladerna för strandnära bebyggelse.
Jag hittade en bit land mellan Soros och Faneromeni i södra Antiparos.

Mark till salu Antiparos
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-04-28, 17:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Paros turistifieras

Jag har skrivit om det förut, men jag gör det igen. Idag är det inte ovanligt att man väljer resmål efter hotell, och det oavsett var det ligger. Jag ser det på Instagram när de stora charterhotellen lägger ut på bilder på hotell som ser ut som detta, och många svarar: det ser jättemysigt ut, dit måste vi åka. Vilket land det är spelar inte så stor roll. Stora lyxiga hotell med jättelika poolområden är det som gäller.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT