Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-12-07, 10:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: RHODOS November 2012

Det ser lite annorlunda ut än 1965 då jag drog omkring i Gamla Stan. Hade ingen film i kameran då, så jag har inga foton. Mycket fina och intressanta vyer, Kari!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-12-07, 15:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: RHODOS November 2012

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
D e t håper jeg du har
Det har jag, men jag hinner inte just nu, kanske senare ikväll, eller senast i morgon.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-12-08, 11:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: RHODOS November 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det har jag, men jag hinner inte just nu, kanske senare ikväll, eller senast i morgon.
Nu är det "i morgon" så här kommer några bilder.



















Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-12-08, 20:13
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: RHODOS November 2012

Kari, det har varit så roligt och intressant att följa med er på resan i Dodekaneserna, genom era rapporter, TACK! Nu när jag ser alla dina fina foton från ett Rhodos i november, tänker jag tillbaka på de dagar vi tillbringade där i början av december förra året. Det var verkligen fantastiskt att få uppleva Rhodos i lågsäsong, så annorlunda, så lugnt...och så levande!
Jag skrev även ett resebrev då om Rhodos i december:
http://www.kalimera.se/resebrev/2011/rhodos.html

Det vi blev mest överraskade av, var nog grönskan. Förutom alla blommor så trängde gräs och små gröna blad upp överallt. På vissa ställen i Gamla stan var det nästan som gröna mattor mellan stenarna:
(Jag ber om ursäkt att bilderna är så stora, de har inte blivit det tidigare då jag använt Photobucket, men jag hinner inte undersöka det nu)






Och visst var det öde och tomt i Gamla stan, men även levande, fast på ett annat sätt. Turisterna hade ju försvunnit, men i gränderna hade nu stolarna flyttats ut och här och var spelades det tavli, grillades fisk, eller så satt man bara och pratade.
Jag hoppas att jag inte inkräktar på din tråd Kari, men jag skulle gärna vilja visa på två saker som var stängda i högsäsong, men öppnades upp då turisterna försvunnit:



I juli var den här lilla gränden överfull med krimskrams och snabbmatsskyltar, lägg märke till den stängda porten på vänster sida.



Den var ordentligt stängd med hänglås.



I december såg gränden ut så här, nu var porten öppen.



Den här mannen hade nu öppnat upp sin verkstad.


Här slipar han metallprylar och annat, för att sedan sälja.

Ett annat exempel........


Det här gamla caféet på Sokratesgatan är stängt under högsäsong. Enligt skylt vid ingången är det etablerat på 1300-talet.



I december är det öppet, skulle just stänga för siesta då vi var där, därför tomt just då.



Det är som ett muséum invändigt.....en fantastisk miljö...förutom kylboxen med coca colareklam som står placerad mitt på golvet.






Så när turisterna försvinner är det ett annat Rhodos tar vid och lever upp...då tar grekerna över sin stad igen!

Senast redigerad av Annki den 2012-12-08 klockan 20:58.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-12-08, 23:05
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: RHODOS November 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det ser lite annorlunda ut än 1965 då jag drog omkring i Gamla Stan. Hade ingen film i kameran då, så jag har inga foton. Mycket fina och intressanta vyer, Kari!
Det vil jeg tro, Monica, skulle gjerne opplevd Gamle Byen på den tiden!
Vårt første besøk der var i 1992
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-12-08, 23:09
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: RHODOS November 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nu är det "i morgon" så här kommer några bilder
Takk, igjen, for f i n e bilder som viser forskjellen, Janne
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-12-08, 23:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: RHODOS November 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Kari, det har varit så roligt och intressant att följa med er på resan i Dodekaneserna, genom era rapporter, TACK!

Så när turisterna försvinner är det ett annat Rhodos tar vid och lever upp...då tar grekerna över sin stad igen!
Koselig at du har fulgt med på rapportene og liker bildene, Annki
- takk for de fine bildene du har lagt inn og det du har skrevet, i min tråd, og det fine reisebrevet/bildene dine
Vi opplevde gamlebyen akkurat slik du beskriver den - levende på den "ekte" måten - og virkelig grønt og blomstrende

Jeg har andre bilder enn disse "folketomme/igjenbommede!
- men siden jeg ikke har tid til noe reisebrev nå, og det var interesse for disse bildene, har jeg valgt kun de som viser "forskjellen".

- det som var stengt var det vi ikke var/er interesserte i!

Dessuten var både kafeer, og mange skinn -, gull - og "krimskrams" butikker åpne de dagene det lå cruiseskip inne!
- det ble færre og færre anløp utover i måneden, den siste uka var det ingen! H E L T ok for oss
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-12-09, 16:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: RHODOS November 2012

Tack Annki! Vilka fantastiska bilder!

Otroligt intressant att se hur ställen öppnar upp när turisterna har åkt hem. Jag känner att jag bara måste åka till Rhodos under lågsäsong!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-12-10, 22:38
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: RHODOS November 2012

Hej Janne

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack Annki! Vilka fantastiska bilder!

Otroligt intressant att se hur ställen öppnar upp när turisterna har åkt hem. Jag känner att jag bara måste åka till Rhodos under lågsäsong!

Härliga bilder från alla!
Jag har varit på Rhodos alla månader utom november och december.
Inte mycket som var öppet i januari, februari eller mars. Alla tog för givet att jag var grek, grekiska i fullfart var vad som gällde. Men jag kände mig lite bortkommen/rådvill inget var som det brukade vara. Väldigt tyst och lugnt även nere i nya stan.

//PA
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-12-11, 06:31
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: RHODOS November 2012

Om man vill går det faktiskt att uppleva det lugna Rhodos som finns på Karis bilder även under högsäsong. Gick en lång promenad en södagsmorgon i juli och då var det lika fridfullt och tomt som på bilderna ovan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT