Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-03-15, 10:55
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Forumflykt?

Jag tycker att Kalimera fyller sin funktion på ett utomordentligt sätt - fortfarande.
Själv är jag inte så skrivade aktiv längre.Läser mest inlägg.Men det kan ju ändras...
En sak som irriterar mig oerhört är att folk är så kränkta hela tiden! VAD är detta? Är det modernt?
Svara med citat
  #42  
Gammal 2012-03-15, 11:43
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag tycker att Kalimera fyller sin funktion på ett utomordentligt sätt - fortfarande.

Ja, Janne ar en riktig pärla .

Vill oxa ge frugan en stor eloge, som later Janne lagga sa mycket tid pa forumet ....kram pa dig
Svara med citat
  #43  
Gammal 2012-03-15, 11:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
En sak som irriterar mig oerhört är att folk är så kränkta hela tiden! VAD är detta? Är det modernt?
Ja, jag tror det är ett mode. Nu har folk så mycket mer tid att tänka på sig själva och vårt samhälle är mer egofixerat. Det är sällan ens eget fel utan det är tillåtet att skylla mycket på andra när det går fel. Förr fanns inte alla sociala medier med bla Facebook och bloggar där man kan lägga ut hela sitt liv och där tillfällen att "känna sig kränkt" genom kommentarer är stor.
Förr arbetade man, umgicks med sin familj och vänner och att sitta timmavis vid en dator och läsa vad andra skriver och skriva själv och få (kränkande?) kommentarer fanns inte på kartan.
Därmed säger jag INTE att det var bättre förr

Lissi - som sällan känner sig kränkt
Svara med citat
  #44  
Gammal 2012-03-15, 12:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Forumflykt?

Att bli kränkt är något man väljer. Jag kan inte känna mig kränkt för det någon gjort oavsiktligt. För att jag ska känna mig kränkt måste det finnas ett uttalat syfte att såra.

Det blir alltid problematiskt med kränkningar enär det uppenbarligen räcker med att om någon känner sig kränkt, då är sålunda vederbörande det oavsett hela världen skulle gå däremot.

Arne

Senast redigerad av Arne den 2012-03-15 klockan 12:33. Anledning: Taftologi
Svara med citat
  #45  
Gammal 2012-03-15, 12:56
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Forumflykt?

Magnifico Arne!
Svara med citat
  #46  
Gammal 2012-03-15, 13:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
En sak som irriterar mig oerhört är att folk är så kränkta hela tiden! VAD är detta? Är det modernt?
Modernt? Ja, uppenbarligen. Jag tycker det är rätt skoj med sarkasmer och ironi, men det är inte ok överallt. Funkar här till en viss grad. På Facebook, funkar det inte alls (kanske har jag bara humorbefriade vänner? )
På Twitter däremot. Där funkar det alldeles utmärkt!

/Netwolf
Svara med citat
  #47  
Gammal 2012-03-15, 14:01
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Forumflykt?

Kalimera fyller ett fantastiskt syfte, att koppla ihop människor som har ett intresse av Grekland. Som ny på sajten kan jag bara uttrycka min glädje att ganska ofta kunna logga in och få ett fönster söderut.
Att inte tala om alla intressanta inlägg och ibland lite ointressanta (men det blir ju mitt eget bekymmer).


Paul
Svara med citat
  #48  
Gammal 2012-03-15, 18:58
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
En del av svaret heter kanskje "Facebook"

Kari
- som i k k e er på Facebook

För mig är det inte antingen eller utan båda! Varför välja? Kalimera skulle jag inte klara mig utan! Men medlemskap i Kalimera utesluter väl defenitivt inte medlemsskap på/i andra forum, hoppas jag! Det vore väl ändå förskräckligt?

Kari, detta är inte riktat till dig! Det bara föll sig så att jag skrev här...

/Eva - som är inne på Kalimera, Facebook och några bloggar varje dag... samt kvällstidningarna och våra lokala tidningar - "nåt roligt ska man väl ha..."
Svara med citat
  #49  
Gammal 2012-03-15, 23:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
En del av svaret heter kanskje "Facebook"
Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg

Nja, Facebook funkar på ett lite annat sätt. Dels kan man tillhöra olika intressegrupper, och där kan det också bli rätt högt i tak ibland. Dels kan man - vilket jag till största delen gör - hålla kontakt med nära och kära runt om i världen. Om det händer något i ens liv, som t ex när min man fick sitt första barnbarn härom månaden, så kan man nå ut till en mängd människor på en gång och berätta det. Eller som när jag blev långvarigt sjukskriven och rätt nere på grund av detta. Ett par rader på FB så vet alla varför jag inte är på humör att skoja, och så kan man ta kontakt privat när och om man vill prata enskilt om saken.

Karin
För mig känns det lite konstigt att förklaringen skulle vara flykt till Facebook. Om man använder FB för att, som du skriver Karin, hålla nära och kära informerade då ser jag inte det som ett alternativ till Kalimera. Det är åtminstone inte så jag vill använda Kalimera.

Och om man använder FB för de intressegrupper som finns där så blir min fråga: finns där då bättre intressegrupp för Grekland än Kalimera och blir man mindre kränkt och nedtryckt där? Jag är bara okunning i frågan och nyfiken. Men visst känns det märkligt om folk är mera vänliga och hänsynsfulla i sina yttranden bara för att man befinner sig på FB, men på folk som finns på Kalimera växer hornen ut i pannan?

Masse
Svara med citat
  #50  
Gammal 2012-03-15, 23:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
En sak som irriterar mig oerhört är att folk är så kränkta hela tiden! VAD är detta? Är det modernt?
Instämmer att det har blivit väldigt mycket ömhudat och lättkränkt. Och i samma takt har många blivit alltmer oroliga för att man trampat någon på tårna med sitt inlägg. I vissa trådar går det ju åt en väldig massa kraft och skrivande bara till att utreda vem som har kränkt vem och på vilket sätt och att sedan be om ursäkt för det. Det har ju till och med gått så långt så att vissa inlägg redan från början kompletteras med en ursäkt i förväg. Kan ju ibland verka lite småroligt men ibland också lite tjafsigt på sandlådenivå. Vem var det som började sprätta sand först?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Modernt? Ja, uppenbarligen. Jag tycker det är rätt skoj med sarkasmer och ironi, men det är inte ok överallt. Funkar här till en viss grad. På Facebook, funkar det inte alls (kanske har jag bara humorbefriade vänner? )
På Twitter däremot. Där funkar det alldeles utmärkt!

/Netwolf
Håller med dig Netwolf. Visst blir det lite skojigare och livligare om det får vara med lite sarkasmer och ironi. Självklart inte direkta elakheter. Och att avgöra vad som är lagom får väl i första hand vi medlemmar försöka bedöma, och i sista hand moderatorn. Men visst skulle väl forumet bli väldigt trist om det bara får innehålla kalla fakta och objektiva åsikter.

Masse
Svara med citat
  #51  
Gammal 2012-03-16, 05:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
För mig känns det lite konstigt att förklaringen skulle vara flykt till Facebook. Om man använder FB för att, som du skriver Karin, hålla nära och kära informerade då ser jag inte det som ett alternativ till Kalimera. Det är åtminstone inte så jag vill använda Kalimera.
Jag tror inte att Facebook ersätter Kalimera, kan bara prata för mig själv, det handlar om tiden, mer tid på Facebook= mindre tid över till Kalimera, en av anledningarna är också att Kalimera är svårhanterat via smartphones, vad som krävs för att anpassa forumet till dem är jag inte kvinna till att kunna tala om
Svara med citat
  #52  
Gammal 2012-03-16, 08:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
en av anledningarna är också att Kalimera är svårhanterat via smartphones
Tyvärr är det så. Det funkar ok via iPad/Tablets, men de är ju mer att betrakta som mini-laptops. Smartphones däremot, så blir det en hel del scrollande. Inte så kontsigt. Det är ju ett dator-gränssnitt. Lite underlättar det om man använder denna URL istället.

/Netwolf
Svara med citat
  #53  
Gammal 2012-03-16, 09:33
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Forumflykt?

Har tyvärr inte varit i Grekland sedan oktober 07. Följer dock med spänning vad som händer på Kalimera. Är inte alltid inloggad men tycker det är intressant att följa med vad som händer och sker här.
Upplever att mänskor blir kränkta i alla sammanhang. Tycker det gott mode i detta ord. Är det inte högt till tak i ett forum vittnar det på att man inte accepterar andra åsikter än sina egna. Håller med Arne i vad han skriver.
Ser även att det är samma som skriver mycket. Undrar vad detta kan bero på? Då Kalimera idag är stort kan det vara svårt för nya medlemmar att finna svar på sina frågor och ställer således gamla frågor igen. detta är något vi gamla måste förstå och hjälpa till med svaren. Bättre att svara en gång för mycket än förlitet.

MVH/Chras
Svara med citat
  #54  
Gammal 2012-03-16, 09:54
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Och om man använder FB för de intressegrupper som finns där så blir min fråga: finns där då bättre intressegrupp för Grekland än Kalimera och blir man mindre kränkt och nedtryckt där?
Haha, nej de enda intressegrupper om Grekland på FB jag är medlem av är "Vänner av naturen på Karpathos" och Kalimera. Och i den senare händer inget som inte hänvisas hit. I övrigt är det grupper som "Hedemora förr och nu", "Anonyma språkpoliser" och "Sluta särskriva" som gäller för mig...

Karin
svenskläraret i svenska...
Svara med citat
  #55  
Gammal 2012-03-16, 10:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
och "Sluta särskriva" som gäller för mig...
Karin
svenskläraret i svenska...
Där hade jag också gärna varit med om jag varit på FB

Lissi - jätte hostig idag
Svara med citat
  #56  
Gammal 2012-03-16, 10:12
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Lissi - jätte hostig idag
Svara med citat
  #57  
Gammal 2012-03-16, 11:13
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
... Är det inte högt till tak i ett forum vittnar det på att man inte accepterar andra åsikter än sina egna...

...Då Kalimera idag är stort kan det vara svårt för nya medlemmar att finna svar på sina frågor och ställer således gamla frågor igen. detta är något vi gamla måste förstå och hjälpa till med svaren. Bättre att svara en gång för mycket än för litet. MVH/Chras
Bravo Chras!

Vad det gäller besvarande av frågor och huruvida det, som någon sa tidigare inte kan vara så "betungande", beror väl på hur mycket fritid man har och hur man vill använda den.

Jag tror säkert att fler permanentboende än jag får frekventa förfrågningar (per privata meddelanden) om huruvida vi kan hitta arbeten till dem. För att inte tala om alla kärleskranka tjejer som träffat en grek under en veckas charterferie och vill veta om mannen/pojken är seriös - eller hur man skriver jag älskar dig på grekiska. Sånt, precis som upprepanden om vädret i Chania under ex maj månad eller specifika hotell, tar TID att besvara. Tid är en bristvara under turistsäsongen! I fjol arbetade jag 14,5 timmar per dag, 7 dagar i veckan, i 3,5 månader. Ursäkta om jag inte besvarar privata meddelanden om jobb etc då, eller struntar i hur varmt det är i havet i juni. Jag hinner ju fan inte ens bada själv på sommrarna!

Borde det inte finnas ett enkelt sätt att presentera sökfunktionen, eller samanställa fakta, för nya medlemmar?

//Kikh, som f ö inom en snar framtid, á 2 månader, ser Grekiska medborgare få ett PERSONNUMMER för registrering!
Svara med citat
  #58  
Gammal 2012-03-16, 12:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Borde det inte finnas ett enkelt sätt att presentera sökfunktionen, eller samanställa fakta, för nya medlemmar?
Bra förslag Kikh! Själv har jag varit medlem i fyra år utan att använda Sök-funktionen. M a a ditt inlägg gjorde jag nu ett par test. Den fungerar ju jättebra!

Janne! Det kanske finns anledning och möjlighet att åstadkomma lite mera uppmärksamhet på sökfunktionen. Inte bara för nykomlingar som har mycket funderingar utan även för att underlätta för oss andra att lättare hitta vad som sagts tidigare i en fråga när vi slänger käft med varann. ?

Masse
Svara med citat
  #59  
Gammal 2012-03-16, 14:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Janne! Det kanske finns anledning och möjlighet att åstadkomma lite mera uppmärksamhet på sökfunktionen. Inte bara för nykomlingar som har mycket funderingar utan även för att underlätta för oss andra att lättare hitta vad som sagts tidigare i en fråga
Det finns en text under FAQ där det står så här:

Innan du postar ett nytt ämne bör du först se om tråden varit uppe tidigare genom att använda sökfunktionen. Många gånger finns redan ett svar på din fråga.

Men jag antar att det är få som läser FAQ. Jag kan börja med att lägga ungefär samma text i välkomstmejlet som alla nya användare får.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2012-03-16, 14:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Forumflykt?

Lite lustigt - med tanke på debatten här - var det att i dagens tidning läsa följande:





Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT