Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-25, 20:53
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Flygplatsen på Parga

Alla ni som har varit i Parga.
Hur var flygplatsen samt landningsbanan ?
Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-08-25, 20:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Du landar i Preveza/Aktion och det är en gammal militär flygplats så landningsbanorna är det inget fel på. Tror det är den som används fortfarande.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-25, 21:03
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

[quote=Eva L;250396]Du landar i Preveza/Aktion och det är en gammal militär flygplats så landningsbanorna är det inget fel på. Tror det är den som används fortfarande.

Eva[/quot
Tack snälla för ett kvickt svar.
Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-25, 21:08
bengtv bengtv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 78
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Jag landade för ett antal år sedan på denna flygplats. Vi kom med en stor airbus och jag lovar vilket kaos det blev när alla väskor kom på detta lilla band.. Efter ett tag så var vi några som tog tag i problemet och lastade av baget ut på golvet.. Bandet var så litet att passagerarna inte kom fram och hämtade sina väskor utan dom gick runt flera varv.
Det var några år sedan så dom kanske byggt om ankomsthallen idag..
Bengt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-25, 21:28
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Ok. Det låter lite som Skiathos men Parga har nog vuxit sen dess.
Vi får väl se.
Hur var vänthallen då ?
Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-25, 21:40
bengtv bengtv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 78
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Vad jag minns så var vänthallen liten...men eftersom vi kom med en airbus som tar över 300 personer så blev det trångt...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-08-25, 21:51
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Citat:
Ursprungligen postat av bengtv Visa inlägg
Vad jag minns så var vänthallen liten...men eftersom vi kom med en airbus som tar över 300 personer så blev det trångt...
Jo det är inte utan tvekan att det kändes trångt .
Man ska ju sen ut vidare så de fixar sig.
Birgitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-08-26, 10:38
Karin W Karin W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 8
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Hej Birgitta!
Fyller sitt syfte och inget mer. Har blivit bättre än för 12 år sedan. Finns en liten taxfree till hemresean. Man kan även få i sig lite snabbmat. Blir man försenad hem går det att gå till en liten bar strax utanför. Det kan "tjocka till sig" ordentligt vid avgångarna men det är bara att ta det med ro. Om du tycker den är liten nu var den (ankomst/avgångshallen) ännu mindre för 12 år sedan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-08-26, 10:55
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Tack för upplysningen. Man kan ju alltid vänta att checka in innan planet går kanske.Räcker med resväskan först samt senare med resten.
Birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-26, 13:47
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Landningsbanan har en bra längd så oroa dig inte för det . Inte som på Skiathos eller Samos.

Ankomsthallen är ombyggd sedan några år. Den pyttelilla hallen med det pyttelilla bandet finns inte kvar.......
Förr i tiden fick man köa utanför hallen i väntan på bagaget. Kan fortfarande känna den ljumma fuktiga kvällsluften, blandad med doften av flygbränsle och timjan. Och förväntan inför semestern.
Det lilla bagagebandet var ett skämt - inte många meter långt och som sagt "slagsmål" om väskorna.

Sist jag landade på Preveza/Aktion var det en ny "stor" anonym hall. Saknade den gamla .
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-26, 16:29
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Som vilken liten flygplats som helst, dock trots mycket folk i rörelse där gick allt supersmidigt o vi kom iväg 30 min innan beräknad avgång från Preveza. Vid ankomst oxå smidigt o väskorna kom direkt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-26, 19:15
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Det jag minns av Prevezas flygplats var köerna till incheckningsdisken. Vi fick börja med att stå i en ca 200 meter lång kö utanför byggnaden, när vi äntligen kom in upptäckte vi att kön inne var ungefär tre gånger så lång

Vi hade nog kanske bara otur att det var många plan som skulle iväg ungefär samma tid som vårt. Kan tilläggas att det var tre år sedan vi var där och hade förövrigt en toppenresa.

//Ingela
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-26, 19:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Det jag minns av Prevezas flygplats var köerna till incheckningsdisken. Vi fick börja med att stå i en ca 200 meter lång kö utanför byggnaden, när vi äntligen kom in upptäckte vi att kön inne var ungefär tre gånger så lång
//Ingela

....och så checka in vid en disk och sen stå i en lika lång kö till för att väskorna skulle genomlysas.....
Så var det i juni 2010 i alla fall om jag inte blandar ihop det med nån annan militärflygplats....

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-26, 21:27
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
....och så checka in vid en disk och sen stå i en lika lång kö till för att väskorna skulle genomlysas.....
Så var det i juni 2010 i alla fall om jag inte blandar ihop det med nån annan militärflygplats....

Lissi
Haha, det stämmer
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-08-26, 21:38
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Tacktill alla ni som har flygplatsinformation.

Maja 68 som nyligen kom hem från Parga låter bra

Birgitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-27, 20:17
caroooolines avatar
carooooline carooooline är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Trelleborg
Inlägg: 39
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Det kunde du frågat oss om, mamsen. När vi var på Lefkas så landade vi på Prevezas flygplats, det är väl två år sen nu som vi var där. Det är inte som tidigare flygplatser jag har besökt. Landningen var inget konstigt men ankomsthallen var pytte liten, med väldigt små bagageband. Gick ändå ganska smidigt vad jag minns men hemresan var värre. Vi fick köa utanför flygplatsen under säkert en timme, och kön ringlade sig lång. Väl inne var incheckningskön lika lång. Vänthallarna hade så man kunde handla lite fika och det fanns en taxfree men det var smockfullt med folk och få sittplatser. Inte så imponerad.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-08-28, 08:55
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

En bra flygplats, vi åkte i lågsesång så aven om det antagligen var gammla byggnaden kändes den tillräcklig, Landningsbanan är bra men ingen ILS så är det för dåligt väder så kan man inte landa där (piloten måste landa manuelt med god sikt , vi vart försenade 6 tim från Arlanda för massa år sen av den anledningen)
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-08-29, 19:55
Hildegard Hildegard är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 38
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Hej, Kom hem för en vecka sig. Helt ok flygplats . Tycker Paga var toppen, rekommenderas varmt.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-08-31, 09:22
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Citat:
Ursprungligen postat av carooooline Visa inlägg
Det kunde du frågat oss om, mamsen. När vi var på Lefkas så landade vi på Prevezas flygplats, det är väl två år sen nu som vi var där. Det är inte som tidigare flygplatser jag har besökt. Landningen var inget konstigt men ankomsthallen var pytte liten, med väldigt små bagageband. Gick ändå ganska smidigt vad jag minns men hemresan var värre. Vi fick köa utanför flygplatsen under säkert en timme, och kön ringlade sig lång. Väl inne var incheckningskön lika lång. Vänthallarna hade så man kunde handla lite fika och det fanns en taxfree men det var smockfullt med folk och få sittplatser. Inte så imponerad.
Ok min dotter, har missat det totalt att ni landade på Prevezas .
Men vi fixar det igen så resan dit 2012 blir fin. I morgon ringer vi Apollo och bokar till Parga som vi har bestämt.När vi sen är på¨plats tar vi oss ett tidigt morgondopp i havet.Valtostranden ligger framför våra fötter ju , bara att kliva ner i vattnet.
Åh som jag längtar dit .

Mamsen Birgitta
Hoppas kontraktet är färdigt för Parga 2012. Blir roligt att få resa med er till Grekland.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-08-31, 10:55
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Flygplatsen på Parga

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Ankomsthallen är ombyggd sedan några år. Den pyttelilla hallen med det pyttelilla bandet finns inte kvar.......Förr i tiden fick man köa utanför hallen i väntan på bagaget. Kan fortfarande känna den ljumma fuktiga kvällsluften, blandad med doften av flygbränsle och timjan. Och förväntan inför semestern.Det lilla bagagebandet var ett skämt - inte många meter långt och som sagt "slagsmål" om väskorna. Sist jag landade på Preveza/Aktion var det en ny "stor" anonym hall. Saknade den gamla .
Bra fångat, det var minnesvärt att landa på Aktio, men det var då...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT