Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-11, 13:15
Orustbo Orustbo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2
Standard Mat i Parga

Hej!
Jag och min sambo skall åka till Parga nu på Måndag 15/8. Jag äter inte kött, men däremot gärna fisk, skaldjur samt grönsaker. Dock har jag trots ganska många resor till grekland ännu inte upplevt någon speciellt god fisk eller skaldjursrätt. Man får in en tallrik med en fisk, med huvud på och pommes. Allt smakar lite samma. Bläckfisken tycker jag inte heller har varit någon woow. Däremot på Thassos fanns det en förrätt med stora räkor som var jättegod. Men jag kan ju inte bara äta förrätter.

Någon som har lite tips? Kanske finns det någon god het sås man kan beställa in som "höjer" lite smaken på fiskrätten, som jag kanske har missat?

/ Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-08-11, 14:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat i Parga

Såser i Grekland är ovanligt däremot skiftar smak och kvalité en del på fiskrätterna. Försök hitta ett ställe som tillagar färsk fisk. Jag åt världens godaste bläckfisk på The Lucky Horse Shoe i Petra på Lesbos så det finns i Grekland.

Om du äter på traditionella tavernor finns det ett större utbud av grönsaksrätter och jag tycker att du ska prova rödbetor, briam, gigantes, chorta, ostbollar, tomatbollar, ostsaganaki, olika zuuchinirätter, feta fourni etc om du inte redan gjort det. Du kan lugnt äta flera förrätter så äter greker ofta själva. Massor av rätter på bordet som alla delar på. En förrätt, huvudrätt och efterrätt per person är inget vanligt sätt att inta en måltid i Grekland på en traditionell taverna.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-11, 17:22
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Mat i Parga

Visst kan du spise alt du vil av forretter, som Eva sier. Vi er to par som reiser mye sammen, og det er sjelden at vi bestiller mer enn en eller to hovedretter, sammen med et passende antall forretter. Alt settes midt på bordet og deles, noe vi gir beskjed om når vi bestiller. Og er vi ikke mette når fatene er tømt, bestiller vi en forrett eller to ekstra...

Det høres som "Garidhes saganaki" er "din" rett. Reker i en krydret tomatsaus, med litt fetaost på toppen. Retten lages med store eller små reker, krydringen er ulik, så min kone - som har dette som favoritt - sier man kan spise det mange ganger i ferien, og det smaker nesten som en ny rett fra sted til sted....
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-11, 22:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat i Parga

Missa inte ouzerian Meetings i Parga för läckert tilltugg till drycken och Pargas godaste bergste.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-11, 23:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mat i Parga

Mycket ofta blir det ingen "huvudrätt" när vi är ute och äter i Grekland. Det vi gillar mest där är i stället "meze-middag". Dvs vi låter fylla bordet med smårätter (5-7 st beroende på hur stora de är) från "starters-listan" i menyn. Ofta finns bland dem någon eller några med både lite fisk och/eller skaldjur och god sås. T ex "shrimps saganaki" och "mussels saganaki". En och annan gång kan det också bli friterade och salta, krispiga atherinas eller maridakis, och förstås kalamari som är en favorit för mig men som ju du inte gillar (har du provat de små frasiga bläckfiskarna, baby-squids?). Tzatsiki är obligatoriskt för oss, vilket innebär att magen ibland tycker att det är skönt att komma hem till lite vanlig mat efter två veckor med tzatsiki oftast två gånger om dan.

Mums!
Mats
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-13, 07:50
Orustbo Orustbo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2
Standard Sv: Mat i Parga

Tack för alla supertips.

Woow det var verkligen vad jag behövde. Det låter som det finns massor som jag har missat. Jag är inte kräsen i vanliga fall, äter nog allt i grönsaksväg och fisk. Gillar oxå bläckfisk här hemma, men har fått nere i Grekland friterad bläckfisk som vara alldeles för fet. Provade nog två gånger och varje gång tog det feta väldigt mycket över smaken. Kan hända har de inte bytt fritösolja som man bör med jämna mejllanrum.

Men nu har jag ett uppsjö av roliga maträtter som jag skrivit ner och har med mig i min plånbok, det skall bli såååå kul och se vad jag kan hitta.

Alla grönsaksrätterna och "Räkor i tomatsås" låter jättespännande och de olika sorterna saganaki låter oxå väldigt spännande.

Tusen tack för era tips igen....

På måndag bär det i väg Jippiiiiii
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT