Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-08, 23:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Dött forum?

Jag vet inte vad ni andra tycker, men känns inte Kalimeras forum lite dött? Känns inte som att det är någon energi i inläggen numer. Själv saknar jag givetvis Kalimeras inlägg, som jag alltid tycker är läsvärda.
Ett forum utan engagerade medlemmar, riskerar att självdö. Det vill vi ju inte att det ska ske med Sveriges (nordens?) bästa grekforum.

Vi som deltar i forumet, vad kan vi göra för att få fart på det igen?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-08, 23:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dött forum?

Jag kan hålla med....men att Kalimera himself saknas just nu har ju en förklarad orsak och det är ju ändå till syvende och sist alla vi andra som är de som ÄR Kalimera tillsammans.

Det kanske beror på diskussionerna om greklandskrisen som lite "ströps" och en färgstark Kalimeramedlem blev avstängd som följd...
... eller ÄR det helt enkelt så att allt, vad det än nu gäller, förr eller senare tappar lite av sin tjusning???


Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-08, 23:47
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det kanske beror på diskussionerna om greklandskrisen som lite "ströps"

Lissi
Ja Lissi, jag tror att du har en poäng i det! Tyvärr! Jag vill inte blåsa upp diskussionerna igen, men tyckte personligen att det blev lite för mycket "jag vet bäst" ..det var på håret att jag hade tänkt skippa min blogghörna faktiskt! Jag tycker det är jättebra av Netwolf att ta upp frågan och ser fram emot att vi tar oss över...och förbi...det här med diskussionerna om krisen o vem som är skyldig till vad....utan att falla tillbaka till besserwissersnacket, för vad vet vi egentligen, annat än att det blir personliga gissningar o spekulationer utan egentlig kunskap...
Jag kommer iaf inte att besvara fler uppkomna, hätska åsikter om skulden till krisen...hellre håller jag mig härifrån...föralldel med stor sorg isåfall!!!

Yanna - som fortfarande är passionär...........
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-09, 00:48
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Dött forum?

Joda, det gikk litt varmt for seg da grekenlandskrisen ble diskutert , kanskje mest fordi så mange mener at de 'eier' sannheten? Ikke lett når det finnes et utall sannheter.. vi vil alle ha rett!.

Jeg kan liksom ikke tro at folket sitter fornærmet på hver sin tue og furter pga av en (eller flere) opphetet diskusjon. Som til og med er dødd ut. Mange er vel dessuten midt i ferien sin nå. Opptatt med sitt. Det er høysesong om litt. Bader, drikker retzina .

Det ordner seg, som alltid før, snart er diskusjonene i gang igjen. Om euroens verdi, påkledning på tavernaer, beste greske mat, prisen på overnatting osv...og om de sentrale tingene i livet. Politikk eksempelvis?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-09, 01:04
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Dött forum?

Så olika vi tänker!
Jag är ju ny på detta forum och har skrivit ett par inlägg angående "krisen". Jag tog förgivet att man fick vädra sin oro och sina åsikter när det gäller ALLT i vårt älskade Grekland! Och det som är aktuellt nu är väl krisen? Är det konstigt att man engagerar sig? Jag är förvånad över att det är så känsligt. Inte har jag uppfattat någon enda här som "besserwisser"! Tvärtom är det intressant med folk som tänker och försöker förstå. Personligen tycker jag det är betydligt mer givande att läsa era "personliga gissningar" och "spekulationer utan egentlig kunskap" (ursäkta citaten, Yanna) än glada tillrop, vattentemperaturer och avgångstider (och nu menar jag INTE att dessa inte har SIN betydelse). Och inte är alla skribenter utan kunskap? ("Vad är kunskap?")
Det är många som för säkerhets skull avrundar med att tala om att de älskar Grekland. Som ett försvar efter att man har haft en åsikt eller undran. Ska det vara nödvändigt?
Efter genomläsning av bl a tråden om avstängningen av "Peter", har jag blivit lite tveksam till det här forat, som jag var så glad över att ha hittat. Jag noterar motvilligt att lusten har naggats lite i kanten. Det är svårt att veta vad man "får" och "inte får" diskutera, tycker jag (vilket till viss del nog beror på att jag är ny). Och det känns sorgligt. Hoppas att det vänder, utan att man behöver känna sig tystad och begränsad. Jag vill verkligen kunna vara med här och inte bara läsa, utan ibland också säga saker.
Hoppas att inte detta inlägg uppfattas som "hätskt", för jag känner mig heeelt cool och samtidigt varm i hjärtat!

Hälsningar till er alla från en annan "passionär" - i lust och nöd.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-09, 02:20
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
tyckte personligen att det blev lite för mycket "jag vet bäst" ..
Yanna - som fortfarande är passionär...........
Håller med Lissi oxå (måste lära mig multicitera ).... Givetvis ska man få tycka som man vill o stå för sin åsikt, men tycker att på sista tiden var "personpåhoppen" lite väl onödiga , man respekterade inte andra medlemmars åsikter - vi är alla olika och tycker olika men för den sakens skulle behöver man inte vara otrevlig.

Förhoppningsvis är Kalimera snart som "vanligt" igen


//Maggan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-09, 06:56
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Dött forum?

Forumet är inte speciellt livligt nu, det är synd. Delvis påverkar säkert greklandskrisen o. diskussionerna on det.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-09, 06:59
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Dött forum?

Men tror Ni inte att det beror på semestertider,,,folk kanske pysslar med annat än att sitta framför datorn?Det är vad jag tror iaf..Ha en fortsatt bra sommar..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-09, 08:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Och det som är aktuellt nu är väl krisen? Är det konstigt att man engagerar sig? Jag är förvånad över att det är så känsligt. Inte har jag uppfattat någon enda här som "besserwisser"! Tvärtom är det intressant med folk som tänker och försöker förstå.
Slik tenker jeg også. Krisen er faktisk det viktigste som skjer i Hellas akkurat nå, og hvis vi ikke kan lufte våre tanker, ideer, spørsmål og meninger her, hvor da? Og hvis noen krisefylte tråder er litt for hard kost for noen, er det jo bare å holde seg vekke fra disse trådene. Eller starte egne tråder med gladsaker.

Synes forøvrig forumet har en stille periode hvert år, men før har den vel vært om høsten?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-09, 08:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dött forum?

Jag känner mig inte så engagerad längre. Saknar exempelvis Peters inlägg och andra som lämnat forumet på eget initiativ. Kanske är det så att andra sidor ex facebook tagit över mångas intresse. Tycker också att det är alldeles för många som inte tål kritik av deras favoritresmål och att de tyvärr verkar ta åt sig personligt om någon fäller negativa omdömen om deras paradis.

Det har alltid varit många som ställt massor av frågor innan sin resa och kanske fått både svar och tips i sin inbox från andra och sen bara försvinner. Visst måste det vara ok att man inte vill berätta om sin resa men det blir tråkigt när man inte ger något tillbaka. Det går att göra utan att bli personlig.

Ett levande forum som faktiskt fick utmärkelsen som ett av Sveriges bästa en gång i tiden kräver dynamik för att kunna fortsätta och det får man inte genom ensidighet.

Kanske bidrar också den ovanligt fina sommaren till att många av oss inte slår på datorn lika ofta. Ser dock med spänning fram emot rapporter från er som kommit och snart kommer hem då jag vet att flera redan hunnit luffa runt några veckor.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-09, 08:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 889
Standard Sv: Dött forum?

Visst är det lite tyst just nu. Bildgåtorna t.ex saknar jag. Sen hoppas jag att folk i allmänhet när de skriver alltid skulle uppträda sig hövligt mot andra som kanske har en lite annan åsikt. Tyvärr är det ju så med oss människor att en del av oss är känsligare och tar åt sig något som den andra inte alls menat något illa med. Om man märker att någon tagit illa upp av det man skrivit kan man ju vara så där allmänt hövlig och be om ursäkt, det är ju inte så svårt.

Men Kalimera Himself sa ju att fortsätt gärna diskussionen om den ekonomiska krisen. Så det är ju bara att sätta igång då!

Och jo semestertider påverkar, man har en helt annan rytm, trots att man så att säga borde ha tid...

Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-07-09, 09:46
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi som deltar i forumet, vad kan vi göra för att få fart på det igen?
Berätta gärna lite om din resa! Har du inte varit i Grekland nyligen?
Du har kanske redan berättat, jag har kanske missat det...., men berätta gärna mer, någon lustig liten upplevelse eller en längre historia, lägg in någon bild - det livar upp forumet och är väl också en viktig del av forumet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-07-09, 10:58
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Dött forum?

Det som är det fina med Kalimera är att det är "användbart" till det mesta. Skriva inlägg. Debatera olika ämnen. Dela med sig av erfarenheter. Kontakter.
För min del använder jag mest forumet som en informations site. Lite att besvara inlägg och starta nya. Allt efter behov.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-07-09, 11:29
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dött forum?

Personligen tycker jag att detta forum är ett under av både livlighet och hövlighet jämfört med ett par andra reseforum jag är inne på ibland.

Men om man inte får - naturligtvis utan personangrepp - tycka, kritisera eller framföra personliga åsikter och gissningar om olika företeelser så blir det inte mycket till diskussionsforum. Men då måste man också tåla att få sina åsikter och gissningar kritiserade eller ifrågasatta!


/kimmen
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-07-09, 11:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Slik tenker jeg også. Krisen er faktisk det viktigste som skjer i Hellas akkurat nå, og hvis vi ikke kan lufte våre tanker, ideer, spørsmål og meninger her, hvor da? Og hvis noen krisefylte tråder er litt for hard kost for noen, er det jo bare å holde seg vekke fra disse trådene. Eller starte egne tråder med gladsaker.

Synes forøvrig forumet har en stille periode hvert år, men før har den vel vært om høsten?
Klokt sagt. När man som Yanna skriver att hon funderade på att lägga ner sin hörna när diskussionen var som livligast hämmar det naturligtvis andra att diskutera och det är ju faktiskt bara att hoppa över trådar som man inte gillar.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-07-09, 11:49
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Dött forum?

Ett forum lever om det innehåller olika typer av diskussioner, givetvis med en hövlig samtalston. Vi är alla olika och tycker olika och tur är väl det!
Det handlar om respekt för varandra och för varandras åsikter. Vad sen diskussionerna ska handla om säger sig väl själv tycker jag! Jo om ALLT möjligt som folk har behov av att få veta, till att ventilera sina personliga åsikter. För vissa kan det tyckas tråkigt när man för hundrade gången läser ett inlägg om tips på en resturang och för andra är det värdefull information. Att vissa väljer att lämna forumet/andra forum kan ju vara att man inte har ett behov, varkens att ta del av andras tankar och åsikter till att man själv inte vill dela med sig längre eller att man helt enkelt inte vill vara med längre. Vem håller på att spela fotboll hela sitt liv. Låt forumet leva med allsköns diskussioner, tycker jag! Kalimera är ett underbart forum!
Ha en fortsatt skön sommar!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-07-09, 12:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag vet inte vad ni andra tycker, men känns inte Kalimeras forum lite dött? Känns inte som att det är någon energi i inläggen numer. Själv saknar jag givetvis Kalimeras inlägg, som jag alltid tycker är läsvärda.
Ett forum utan engagerade medlemmar, riskerar att självdö. Det vill vi ju inte att det ska ske med Sveriges (nordens?) bästa grekforum.

Vi som deltar i forumet, vad kan vi göra för att få fart på det igen?

/Netwolf
Instämmer. Det här är ett alldeles för bra forum för att man skulle vilja vara utan det. Att det just nu upplevs som lite "stiltje" har nog flera orsaker som råkar sammanfalla.

Aktiviteten brukar ju variera lite över året. Dock känns det som att den tysta perioden förr har varit under vintern när alla resebrev, bilder och rapporter är avklarade och förberedelserna för kommande resor inte kommit igång.

Att det på forumet inte skulle vara tillåtet att uttala sina åsikter, med skälig nivå av vettigt uppförande och respekt för andra, stämmer inte med mina intryck. Orsakerna till att en medlem avstängdes finns ingen anledning att dividera om, mer än att konstatera att ingen av oss andra vet hela anledningen, och att det sannolikt inte berodde på att vederbörande framförde egna åsikter. En del medlemmar uppskattade hans inlägg och andra inte. Men oavsett vilken kategori man tillhör så är det ju märkligt om avsaknaden av inlägg från några personer, som hoppat av eller avstängts, skall ha en avgörande betydelse för aktiviteten på ett forum med över 8000 medlemmar. Då finns det väl anledning för oss andra att skärpa oss och tänka till!

Jag tror att hur länge man varit aktiv medlem på Kalimera påverkar den egna synen lite på debatten. Som ny tycker man att det finns massor av frågor och tips som det känns angeläget att ventilera och få svar på. Efter flera års deltagande så känner man ju att de frågorna återkommer år efter år, och för den garvade medlemmen/resenären känns de då kanske lite "banala". Då gäller det ju att väcka diskussion kring lite andra frågor. Och självklart är det ju då en förutsättning att vi har olika uppfattning om saker och ting, och att vi vågar framföra det. Annars blir det ju lite tyst.

Så jag instämmer i din fundering Netwolf!
"Vi som deltar i forumet, vad kan vi göra för att få fart på det igen?"

Kanske kan vi var och en fundera över om vi kan dra igång någon ny tråd som kan skapa lite diskussion.

Sen tycker jag också att det finns anledning att sända en tacksam tanke till alla er som bidrar med härliga rapporter i ord och bild från era resor, eller från er mera bofasta vardag i Grekland. Snälla ni, tack!, och fortsätt gärna med det!

Mats
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-07-09, 15:06
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Klokt sagt. När man som Yanna skriver att hon funderade på att lägga ner sin hörna när diskussionen var som livligast hämmar det naturligtvis andra att diskutera och det är ju faktiskt bara att hoppa över trådar som man inte gillar.

Eva
Fel, fel fel! Jag har inga som helst problem med livliga diskussioner!

Yanna
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-07-09, 15:09
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dött forum?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Det handlar om respekt för varandra och för varandras åsikter.
Håller med dig Eva!

Yanna
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-07-09, 15:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dött forum?

[QUOTE=Eva L
....och det är ju faktiskt bara att hoppa över trådar som man inte gillar.

Eva[/QUOTE]

Precis så...det är väl bara att välja och vraka vilka trådar man vill läsa och "tycka till" i. Att inte få tycka och tro och diskutera i en tråd om Greklands ekonomi bara för att man inte är nationalekonom eller liknande är ju löjligt..Vi som regelbundet åker till Grekland drabbas ju alla på olika sätt av krisen och måste väl få fundera över detta ur vår synvinkel.
Jag kan inte hålla med om en sekund när folk säger att bara oskyldiga greker drabbas av denna kris..ALLA greker som på något sätt har skattefuskat är orsak mer eller mindre givetvis till att tillståndet är som det är och detta är en del av den grekiska kulturen som funnits i åratal och åratal...
SJÄLVKLART svider detta nu när det inte kan fortgå.
Jag kan väl kritisera Grekland även om jag åker dit igen och igen och jag ser ingen motsättning i detta!

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT