Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-03, 21:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Fotoresebrev

Åh så härliga bilder Enigma!!
Efter sammanlagt 5 veckor i Parga, 2 på Lefkas och2 på Kefalonia så har man ju varit på de flesta ställen där du tagit bilder och du har verkligen fångat allt " på kornet"

Jättekul att se.

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-04, 13:24
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Fotoresebrev

Tack för omdömet, Lissi. Vi tycker om att vara aktiva under vara semestrar och därför väljer vi oftast att vandra, utforska omgivningen, hyra bil och åka till närliggande platser i stället att ligga i timmar på en strand och stekas eftersom man kan få cancer om man exponeras för mycket i solen. Då blir det mer tillfällen att bada på olika stränder och mer minnen av en "rikare" semester.

Är någon intresserad av mer tips om Parga och Lefkas så kan man läsa resebrevet på den här sidan:

http://www.kalimera.se/resebrev/2009/parga.html
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-04, 13:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fotoresebrev

Besökte ni den högt belägna tavernan ovanför Sarakinikostranden. Den med den mycket välskötta och fina ståtoaletten. Maten var otroligt bra när jag var där för några år sedan och utsikten över havet otrolig.

Tycker du att det känns bra att köra bil i Pargas omgivningar? Det är ganska biltätt där på en del ställen. I början av 90-talet tog jag och min dotter oss från Parga till Lefkas med buss och färja. Det var innan bron byggdes men sen besökte jag Parga igen för några år sedan. Helt ok resmål även om själva staden är lite för exploaterad för min smak.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-04, 20:56
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Fotoresebrev

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Besökte ni den högt belägna tavernan ovanför Sarakinikostranden. Den med den mycket välskötta och fina ståtoaletten. Maten var otroligt bra när jag var där för några år sedan och utsikten över havet otrolig.
Eva
Ja, vi var i den här tavernan men namnet kommer jag inte ihåg. Vi åt lunch där och den var bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tycker du att det känns bra att köra bil i Pargas omgivningar? Det är ganska biltätt där på en del ställen. Eva
Det var inget problem att köra bil i Pargas omgivningar. Det var också lätt att parkera bilen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-04, 23:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fotoresebrev

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg



Det var inget problem att köra bil i Pargas omgivningar. Det var också lätt att parkera bilen.
Parkera oroar jag mig aldrig för utan mer greker som kör som dårar, fulla bilförare, lastbilar etc. Grekland har väldigt många trafikolyckor och jag tror de toppar EU:s statistik.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-05, 01:26
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Fotoresebrev

Tyvärr är det så med bilkörningskulturen. Ju längre söderut, desto sämre körkultur. I Pargas omgivningar hade vi dock inga problem med bilkörningen. Vägarna var ganska bra och kanske hade vi tur.

//Enigma
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-23, 14:59
PeterJk PeterJk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 8
Standard Sv: Fotoresebrev

Visst kör Grekerna som galningar, men om man själv kör i lugn takt utan att stressa upp sig så är det inga problem. När vi var där nu i juni var det knappt så att vi mötte några andra bilar när vi var ute och åkte. Det var egentligen bara på den stora vägen mellan Preveza och Parga som vi blev omkörda mest hela tiden.

Brukar alltid hyra bil i Grekland och tycker att det brukar funka hur bra som helst så länge man tar det i sin egna takt. Om någon ligger för nära mig bakom, brukar jag stanna och släppa förbi dom när chansen ges.

Parkering brukar som enigma säger aldrig vara något problem. Så länge man inte står i vägen för någon kan man parkera lite överallt. Vi bodde i den gamla delen av Parga, och där var det väldigt trånga gator, vilket gjorde att vi fick parkera 5 minuters gångväg från hotellet, men lite motion ska man ju ha. :-)

Kika förresten gärna på min hemsida (i profilen) för mina bästa Parga tips.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-23, 21:10
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Fotoresebrev

Oj vilka vackra bilder Peter! Om drygt två veckor är jag där igen!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT