Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-23, 21:45
Anne-Maj Anne-Maj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 30
Standard Åka över till Turkiet

Hejsan!

Jag undrar om någon har information om i fall man kan åka över till Turkiet när man är på Kos? Varifrån går dessa båtar i så fall? Jag vill minnas att för flera år sedan då jag var på Rhodos så sa man att man inte fick åka över till Turkiet, eller att det gillades inte av grekerna i alla fall. Hur är det med det nu förtiden och på Kos?

Anne-Maj
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-24, 11:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Åka över till Turkiet

Det går många dagstursbåtar till Bodrum från Kos stad. Inga problem att åka över vad jag vet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-24, 22:45
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Åka över till Turkiet

När jag på tidigt 90-tal åkte från Samos till Kusadasi i Turkiet fick jag frågan om jag var i Grekland på charterresa (vilket jag inte var). Jag hade i så fall kunnat få problem med flyget Grekland-Sverige var den information jag då fick.

Så jag tror att det var reglerna för charterresor som förr gjorde att man som charterresenär inte kunde besöka Turkiet. Om jag minns rätt innebar dessa regler att en charterresa var en resa från land A till land B där också hela semestern skulle tillbringas tills det var dags att resa hem igen. Hade man då en stämpel i passet från ett "tredje" land kunde man nekas att åka med charterflyget hem till Sverige.

Rätta mig om jag har fel...

/kimmen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-25, 17:32
kos82 kos82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: SImrishamn
Inlägg: 37
Standard Sv: Åka över till Turkiet

Hej.
Jag åker alltid över till Turkiet när jag är på Kos och där är jag både i maj och september varje år. Jag brukar åka med Maria Star som ligger nere i hamnen. Gå dit och prata med dem kvällen innan om du vill så får du de aktuella tiderna.
Kostar runt 20 Euro.

Hälsningar
Kjerstin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-25, 17:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Åka över till Turkiet

Vi har tagit oss överfart till Turkiet med samma bolag. Notera dock att när ni kvällen innan bokar er resa, då ska ni samtidigt lämna passen till arrangören.

Passet är en nödvändighet för resan till Turkiet och Bodrum. Var samtidigt medvetna om att icke i Turkiet inhandla billiga cigaretter eller sprit. När sist vi reste blev hela gruppen föremål för den grekiska tullens uppmärksamhet. De som medförde mer än en liter starkvaror eller en limpa cigaretter blevo bötfällda på plats för dyra pengar. Alla ryggsäckar genomgicks.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-25, 18:40
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Åka över till Turkiet

Jag åkte i omvänd riktning och det var inga problem.

Enigma
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-26, 23:25
Anne-Maj Anne-Maj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 30
Standard Sv: Åka över till Turkiet

Tack för alla svar. Tror ni att det är ok att åka över till Bodrum och stanna ett par nätter?
Anne-Maj
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT