Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-15, 08:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Kraftigt jordskalv på Rhodos

En jordbävning inträffade utanför Rhodos idag på morgonen. Skalvet mätte 6,3 på Richterskalan. Det är mycket. Enligt DN har en person dött. Skalvet kändes även på Kreta, Santorini och Samos.

Läs mer: DN, AB, ERT

Senast redigerad av Kalimera den 2008-07-15 klockan 10:34. Anledning: La till länk till ERT
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-15, 08:09
johan™s avatar
johan™ johan™ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: tyresö
Inlägg: 41
Standard Skalvet på Rhodos

Ni som är där nu, kan ni berätta hur det kändes, om skadorna på byggnader osv?

Vi kom hem från Trianda igår och är faktiskt lite i chock och tänker på alla som är o bor på Rhodos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-15, 08:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Jag fick precis det här mejlet från Karpathos:

At 6.23 am a strong earthquake south of Rodos has happen. I was up and I can tell you besides it's power 6.3 first estimates, was long and noisy. All my neighbores woke up I was there for them. My daughter just told me that she felt around 3-4 am one smaller earthquake. It was in between rodos and karpathos deep in the sea 70 kilometers we were very lucky as far as that.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-15, 08:28
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En jordbävning inträffade utanför Rhodos idag på morgonen. Skalvet mätte 6,3 på Richterskalan. Det är mycket. Enligt DN har en person dött. Skalvet kändes även på Kreta, Santorini och Samos.

Läs mer: DN, AB
Hej pa er alla.
Jag o min dotter ar pa Rhodos just nu, Har i stan kandes det valdigt mycket, vi ligger pa 5:te vaningen o vi vaknade av att stolar o sangen bara skakade, valdigt laskigt faktiskt.
Men nu ar allt lungt igen. Ringde hem o dom dar hemma var oroliga, men som sagt var nu ar det lungt.
Inga skador har som jag vet om.
Kram

Senast redigerad av IRSA den 2008-07-15 klockan 08:29. Anledning: tillagg
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-15, 08:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Usch, man glömmer att kontinentalplattorna möts i Grekland. Det är inte något man tänkrer på när man är där. Lyckligtvis har jag aldrig känt av någon jordbävning. Förstår att det kändes, verkar ju ha varit rätt nära.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-15, 08:53
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Vänner på Kreta berättade att dom vaknade till gungning vilket varade längeeeeeeeeeeee.........
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-15, 09:16
met met är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Växjö
Inlägg: 81
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Hur är det med efterskalv?
Har inte tänkt på det så mycket tidigare men nu är det 14 dagar tills vi ska åka ner till rhodos.. Om det blir efterskalv, brukar de då komma ganksa snart efter eller kan det ta några veckor? De brukar väl vara mindre skalv då? Läste att det kunde utlöst Tsunami av den kraften, nu får jag hålla dottern borta från alla nyheter får hör hon det så stiger inte hon på något plan.. hon är livrädd för att åka till Thailand (men det ska botas, dit ska vi)
Är egentligen inte orolig alls utan det är mest att det nu är nära tills vi ska åka och har inte funderat på hur tätt man har läst om efterskalv när det varit på andra platser.

Och varför just Rhodos..grrr.. Förra året åkte vi till Side och samma dagsom vi skulle åka ner kapade en tok ett flygplan så att inga plan kunde landa eller lämna Antalaya på många timmar, då satt vi hemma och följde nyheterna för att se om det överhuvudtaget var möjligt att få lyfta från Sverige. Men iväg kom vi och troligtvis har det skakat färdigt på Rhodos nu också.
Man längtar såå mycket innan man åker och vill ju inte att det ska hända saker på den eller de underbara veckorna man har i paradiset

Det kliar så i fingrarna, vill ta fram resväskorna och börja packa men får väl hålla mig ett tag till
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-15, 09:35
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/...rtikel=1942645

ang tsunami i Medelhavet!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-15, 10:19
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Jag har varit direkt kontakt med min väninna på Rhodos o när jag berättade för henne hur det stod i alla våra svenska tidningar här hemma om jordskavlet sa hon det står inget här nere på Rhodos. Under tiden vi pratade så var det nyhetssändning på tv o då berättade dom om damen som hade snubblat i trappen när hon skulle ut som hade dött.

Skalvet var så långt ner på havsbotten så det kan inte bli någon tusami i som i Thailand.

Jag var nere 96 när det var en sådan jordskalv det man kände då var att sängarna stod o skakade ett tag o sen blev allt stilla igen.

Men tänk på att tidningarna blåser upp det värre än det är i verkligheten.
Jag tror inte det är farligt o resa till Rhodos jag längtar faktsikt dit.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-15, 13:08
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Jag har själv varit kontakt med min bästa väninna nere på Rhodos o dom hade märkt lite men det märks ju alltid mest vid havet. Jag har själv varit på Rhodos när det var skalv 96 o då kände man att sängarna flyttade på sig o inget annat. Jag tror mer på en person som har bott på Rhodos i 30 år än någon annan.

Min väninna sa oxå att media där nere har inte blåst upp det som media här hemma o tack vare det var så djupt ner så blir det inget med stora vågor mm....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-15, 13:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Jag tror mer på en person som har bott på Rhodos i 30 år än någon annan.
Jag mejlade en vän på Rhodos, han heter Kim och har bott på Rhodos sedan början av 60-talet (alltså längre än 30 år), och han kände skalvet ordentligt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-15, 13:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
. Jag tror mer på en person som har bott på Rhodos i 30 år än någon annan.
Att skalvet var 6.3 och att det är kraftigt är fakta. I artikeln på ERT:s sajt som Janne länkar till säger Dodekanesernas prefekt och borgmästaren på Rhodos att skalvet var kraftigt och varade länge.

Du verkar så förblindad av kärlek till Rhodos att du inte kan erkänna självklarheter ens om de inte innebär nån kritik av Rhodos. Otroligt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-15, 14:34
Patrik Ss avatar
Patrik S Patrik S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Rottne
Inlägg: 51
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Hej hopp!
Jo, vi fick ett snabbt uppvaknande i morse.
Snacka om ovantad baksmalla
Ganska snart var det lugnt igen och hotellet klarade sig bra.
Nu solar vi och mar toppenbra.
MVH Patrik fran Rafael i Ialyssos, Rhodos
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-15, 15:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Themis Visa inlägg
Vad Aftonbladet och Expressen skriver kan vi alltså lämna därhän i den här tråden..
Det finns ju mängder av andra medier om man nu inte vill läsa just dem.

Men jag undrar, vad skriver de som inte är sant? Jag har visserligen bara läst hastigt men ser ingen större skillnad på deras uppgifter och andras.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-15, 15:50
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Ja som sagt var, det skakade mycket men fritidsresor som jag akt med ar fantastiska, det drojde inte lange efter det hant sa sms\ade dom o informerade om laget. Var po servicekontoret o dom undrade hur det var osv. nu ar allt lungt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-15, 15:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

IRSA och PatrikS, skönt att höra av er som är därnere! Hoppas ni får en fortsatt lugn semester nu.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-15, 16:02
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
IRSA och PatrikS, skönt att höra av er som är därnere! Hoppas ni får en fortsatt lugn semester nu.
far se om det kommer efterskalv
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-15, 16:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Det ska vi INTE hoppas!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-07-15, 16:53
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Har talat med en Karpathosvän i dag. Det hade skakat ordentligt där också förstås, men ingen var skadad. Ledningen var dålig så jag hörde inte allt,
men inga skadade människor i allafall

Den här gången var det nog värre än dom små skakningarna som kommer rätt så ofta. 6,3 är ju kraftigt jordskalv.

Riitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-07-15, 23:04
Glinatsi Glinatsi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 4
Standard Sv: Kraftigt jordskalv på Rhodos

Hej!

Hela min släkt är nere på Rhodos och alla dem sa att de kändes mycket och att de vaknade men tyckte nog att det blåstes upp för mycket i Sverige. (Om vi ska tjata om hur många år man har bott på Rhodos så har de bott där hela sitt liv, min farfar i 93 år )Angående hotellet chevalier som hade fått sprickor så förklarade min syster att det var i någon konstig flygel där man försökt bygga ihop chevalier med något annat intillliggande hotell. Så själva hotellet klarade sig nog bra. Och efterskalvet hade varit precis efter själva skalvet, så förhoppningsvis blir det inget mer.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT