Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-05-07, 21:57
Anne-Maj Anne-Maj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 30
Standard Kos och några öar till

Hej!
Vi är en familj med två barn (8 och 11 år) som tänker oss att åka till Kos i början av juli. Vi vill tillbringa en del tid på Kos, men även åka till en eller två öar till. Vi skulle vilja ha era tips på var vi ska bo på Kos samt vilka öar ni rekommenderar oss att besöka. Vi vill inte ha alltför långa båtresor, men 4-5 timmar kan vara ok.

Eftersom vi är fyra personer så önskar vi tips på lägenhetshotell där vi kan bo alla i samma rum.
Från vilken ort på Kos går de flesta båtarna till andra öar?

Hoppas på många svar från er som rest till Kos och omgivande öar!

Anne-Maj
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-05-08, 07:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kos och några öar till

Kalymnos är det självklara valet! Dit går det både utflyktsbåtar och linjebåtar (på väg till Aten o.s.v.) De går från Kos stad.
Från orten Mastichari går det en hel del båtar över till Kalymnos, och det är den hamnen man närmast kommer till från flygplatsen.
Om Kalymnos kan man läsa på många inlägg i forum. Telendos är värd ett besök .

Sen har ni Pserimos om ni gillar sandstränder och frånvaro av motorfordon.

På södra sidan av Kos finns Nisyros med sin halvt aktiva vulkan. Utflyktsbåtar går från Kardamena, vad jag vet.

Till Symi kan man åka med diverse katamaraner och linjebåtar från Kos stad.
Rodos och Tilos kan man nå på samma sätt.

Beträffande boende : jag känner bara Kaliopi Mathaiou som har ett pensionat i Kos stad: 22420-24166
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-05-08, 15:53
Svein B. Svein B. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 72
Standard Sv: Kos och några öar till

På 4–5 timer kan du også komme til Patmos, Leros og Lipsi. Det går ferjer flere ganger om dagen til disse øyene. De store ferjene går for det meste om natta, men på dagtid pleier det å gå minst én katamaran og en hydrofoil hver vei.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-05-08, 16:22
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Kos och några öar till

Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Maj Visa inlägg
Hej!
Vi är en familj med två barn (8 och 11 år) som tänker oss att åka till Kos i början av juli. Vi vill tillbringa en del tid på Kos, men även åka till en eller två öar till. Vi skulle vilja ha era tips på var vi ska bo på Kos samt vilka öar ni rekommenderar oss att besöka. Vi vill inte ha alltför långa båtresor, men 4-5 timmar kan vara ok.

Eftersom vi är fyra personer så önskar vi tips på lägenhetshotell där vi kan bo alla i samma rum.
Från vilken ort på Kos går de flesta båtarna till andra öar?

Hoppas på många svar från er som rest till Kos och omgivande öar!

Anne-Maj

Hej Anne-Maj,
Håller helt och fullt med Monica! Och Kalymnos är ett måste! Rekommenderar Myrties eller Massouri. Det är vilket som eftersom de är mer eller mindre sammanbyggda. Och Telendos, naturligtvis! En helt underbar ö. Det tar 10 min med taxibåt från hamnen i Myrties. Åker själv ner till Kalymnos (och Myrties) den 26 maj och längtar mig alldeles fördärvad! Det blir, tror jag, 13 eller 14:e resan dit... Det säger sig självt att jag trivs där! Hoppas att ni gör detsamma om ni kommer dit!

/Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-05-09, 10:44
Bachalos Bachalos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2007
Inlägg: 38
Standard Sv: Kos och några öar till

Det finns en massa pensionat i Kos stad och vet att det är enkelt att hitta rum till ett bra pris..Ska själv på ett som heter pension popi och ligger på Averof street nere vid stranden..Helt okej ställe..

Nisyros är inget jag rekomenderar med barn då det inte finns något som helst att göra där och kan tänka mig att barnen kan bli något rastlösa? Ingen strand i närheten, knappt några butiker och knappt några människor heller för den delen..Kul att uppleva ön, det ska jag inte säga annat om men en dag räcker..

Rhodos är ju såklart en höjdare med gamla stan som en riktig guldklimp..Symi är en vecker ö med sin nyklassictiska arkitektur..

Kalymnos, som sagt, är fint..Har även fått tips om leros så det ska jag nog prova när jag åker ner..

Båtar går titt som tätt från Kos stad..
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-05-09, 17:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kos och några öar till

Pension Popi, det kan vara samma som jag menar, Popi är en vanlig kortform av Kaliopi.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-05-10, 14:15
Anne-Maj Anne-Maj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 30
Standard Sv: Kos och några öar till

Tack för alla svar!
Resan är nu bokad och vi planerar att börja i Masthichari eftersom att det verkar vara lugnt och fint, och att vi kommer fram på natten och då är det ju nära dit från flygplatsen som jag förstår.
Vi tar gärna emot tips på andra mysiga orter på Kos. Vi tror inte att vi kommer att vilja bo i själva Kos stad.

Så lär vi åka till Kalymnos! Eva, du kan väl berätta mer om ön och Myrties?

Sedan får vi fundera lite på någon av de andra öarna, Patmos, Leros och Lipsi. Är det någon av dessa som är någons favorit och vill berätta varför?

Anne-Maj
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-05-10, 17:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kos och några öar till

Både Kalymnos och Patmos är riktiga pärlor så de ska ni inte missa. Lipsi är lagom för en dagsutflykt från Patmos om man så vill!
Leros är jag nyfiken på, en riktigt genuin ö, med oförtjänt dåligt rykte pga inrikespolitiska otrevligheter under juntatiden mm.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-05-11, 10:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Kos och några öar till

Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Maj Visa inlägg
Sedan får vi fundera lite på någon av de andra öarna, Patmos, Leros och Lipsi. Är det någon av dessa som är någons favorit och vill berätta varför?
Lipsi gillar jag bäst av dessa tre. Det är en lugn ö med få turister. Det finns bara en by, ett fåtal stränder och avstånden är korta. Ett par av tavernorna serverar fantastiskt god mat, så god att Lipsi är värd en omväg bara därför. Extra plus för den fina båtutflykten som utgår från Lipsi, den går till några av de små öarna utanför ön.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT