Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-11-24, 11:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Grekisk honung

Grekisk honung tror jag nog att de flesta tycker om. Om man frågar en grek var man hittar den bästa honungen så är svaret nästan alltid: den bästa grekiska honungen kommer från min ö (eller by). Så är det med andra produkter också, som fava och tomater.

Jag tycker att i princip all honung jag har smakat i Grekland har varit mycket god. (Nu pratar jag om äkta honung, det finns förfalskningar också.) Men om jag måste välja så väljer jag nog honung från Tilos. (Det kan bero på att det är min favoritö.)

Dock har jag ätit den absolut godaste honungen på Santorini. Det var ett år som det var dåligt med honung och de som producerade den fick bara ihop två burkar, och den ena burken fick vi! Den var ofattbart god! Har aldrig smakat något liknande. (Tack Paris och Julia!)




Honungen på bilden är producerad på Kreta och vi njöt av den till frukost varje morgon i den underbara byn Zaros.

Har du någon favorithonung?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-11-24, 11:31
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Grekisk honung

Tiloshonung. Fast det kan ju finnas godare på öar som jag inte har varit på. Jag tror att Tiloshonungen är så god på grund av alla kryddor som växer på ön.
Ulla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-11-25, 08:13
Stumpan52 Stumpan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Kristianstad
Inlägg: 79
Standard Sv: Grekisk honung

Vi köpte honong i Vrysses på Kreta. Det var nektar från johannesbrödträdets blommor. Den honungen var så god. Färgen var mörk ,smaken aromatisk och lite kryddig. Den hade också lite tjockare konsistens. Underbar att ha till frukost med fåryoghurt,vindruvor och valnötter.
Hanna
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-11-25, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Grekisk honung

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Jag tror att Tiloshonungen är så god på grund av alla kryddor som växer på ön.
Tror jag också.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-11-25, 11:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Grekisk honung

Citat:
Ursprungligen postat av Stumpan52 Visa inlägg
Vi köpte honong i Vrysses på Kreta. Det var nektar från johannesbrödträdets blommor. Den honungen var så god. Färgen var mörk ,smaken aromatisk och lite kryddig. Den hade också lite tjockare konsistens. Underbar att ha till frukost med fåryoghurt,vindruvor och valnötter.
Oj, den låter helt fantastiskt god! Får kolla upp när vi är i Vrysses nästa gång.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT