Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-11-07, 13:43
Votsalakia Votsalakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 2
Standard Patra eller Kavala?

Hej!
Ska till Grekland en månad i sommar. Står och väljer mellan mellan Patra och Kavala och tänkte höra om det är någon som varit i en eller båda städerna och kan dela med sig av fördelar och nackdelar?
Det som väger högst är fina stränder och, eftersom jag ska vara där en hel månad, utflyktsmöjligheter (gärna till öar eller städer med fina stränder).
Restaurangpriser är mindre viktiga, eftersom jag dels får en måltid om dagen samt kommer ha eget kök. Så kommer inte äta ute varje måltid, utan kanske bara middag.

Skulle välja mellan Athen, Thessaloniki, Patra, Kreta, Ioannina och Kavala.
Ville inte till Athen eller Thessaloniki för att det är stora städer och valde bort Ioannina för att det inte är en kuststad (och kreta för att det är så turistigt). Någon som tycker att jag valt bort fel stad?

Vilken av de tre skulle du valt om du skulle varit där en hel månad?
Tack på förhand för svar=)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-11-07, 17:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Patra eller Kavala?

Jeg har ikke vært lenge i Patra om gangen, men inntrykket jeg sitter igjen med etter de tre gangene jeg har vært der, er at det er en bråkete, ikke særlig fin by, men sjarmerende på sitt vis. Med det mener jeg at det er en "ekte" gresk by på godt og vondt, hvor dagliglivet/hverdagslivet går sin travle gang året rundt, og severdighetene er få. Ellers kan du lese mer om mitt inntrykk av Patra her. (Moderator: lovlig lenke)
Du kan dra på utflukt over hele Peloponnes, som har hundrevis av severdigheter å by på, og det er heller ikke så langt til Delphi. Flotte strender finnes både sørvest og nord for Patra (vel hele Peloponnes-kysten har nydelige strender.) Både Zakynthos og Kefalonia ligger nær Patra.

Kavala som by er mye lettere å like umiddelbart, det er en nydelig by, med en fristende havnepromenade, trivelige smågater å rusle i, et hyggelig og fint sentrum osv. Det finnes en gammel borg å besøke i byen, og en akvedukt. Du kan dra opp til Philippos og gå i fotsporene til Alexander den store, besøke øya Thassos og halvøya Halkidiki, samt Thessaloniki om du vil.

Imidlertid har verken Patra eller Kavala strender i gåavstand, men jeg kan ikke si med sikkerhet hvor langt det er til de nærmeste strendene. Bil, moped eller buss blir altså løsningen for deg når du skal bade. Dessverre kan jeg ikke si noe om de nærmeste strendene, jeg har ikke vært på "badeferie" verken i Kavala eller Patra.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-11-08, 15:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Patra eller Kavala?

Jag har endast varit i Aten, och på Kreta, så jag kan egentligen inte uttala mig. Aten skulle jag inte valt, av samma anledning som du. Om jag själv skulle välja hade jag valt Kreta. Visst är delar av ön otroligt exploaterad, men stora delar av ön är oexploaterad. Det är lätt att glömma det.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-11-08, 15:51
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Patra eller Kavala?

Hej!
Jag har besökt alla städer du nämnde, alla städer är ju studiestäder. Kavala har jag besökt många gånger men Patra bara en gång, när jag väntade på min buss hela dan på en liten busstation nära hamnen. Alltså känner inte staden men ärligt sagt (jag var lite besviken då) tyckte jag inte alls om den. Men det är bara min personliga åsikt!
Kavala tycker jag MYCKET om, staden är ju mycket mindre än Patra och ligger så fint. Man kan fara därifrån lätt med båt till min älskade ö Thassos, båten går tiotals gånger om dagen och man kan göra fina utflykter till Halkidiki och Thessaloniki som är en fin modern storstad. I Keramoti på fastlandet 40 km från Kavala ligger en fin lång sandstrand och på Thassos finns det naturligtvis många härliga sandstränder. Om du googlar, hittar du några goda stränder nära Kavala, t.ex. Kalamitsa på vänstra sidan av stan.

Jag tycker mycket också om Peloponnesos och har varit där en månad för ett par år sen. Från Patra kan man också göra intressanta utflykter till antikens berömda ställen och till öarna Kefalonia och Zakinthos.

Alltså, det är inte så lätt att göra beslut, särskilt när det gäller en så lång period.
Hoppas att du hittar en rätt lösning !
Eija

Senast redigerad av eija den 2010-11-08 klockan 16:10.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-11-13, 22:37
Votsalakia Votsalakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 2
Standard Sv: Patra eller Kavala?

Tack för svaren allihop! Jag tror att det lutar åt Kavala, det verkar väldigt mysigt! Men börjar också funderar på Kreta nu. Fastän det är så exploaterat, så kan man säkert hitta lugna ställen, när man är där under längre tid än en charter-vecka.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-12-03, 11:23
DonTino DonTino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: I mitt hus??
Inlägg: 33
Standard Sv: Patra eller Kavala?

Kanske ett försent svar om Du redan har bokat resan men vid valet mellan Patra o Kavala skulle jag välja Kavala. Har varit på bägge ställen och Patra är en "vanlig" ordinär grekisk industri-stad medans Kavala är mysigar på alla sätt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT