Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2009-08-23, 16:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
...att få fram är kostnaden för butiken för de olika korten. Jag vet att det skiljer mycket mellan de olika korten på hur mycket det kostar för butiken...
De flesta kortföretagen och bankerna debiterar 1,5 - 2,5 % på omsättningen de har i butiken. Plus vissa fasta kostnader. Vanliga bank-kort ligger i det nedre intervallet och Visa, Master Card och andra kreditkort ligger i det högre. AmEx råkade för ett antal år sedan ut för en stor bojkott från butikernas sida när de försökte höja avgiften till omkring 4 %. Butikerna vägrade helt enkelt att ta emot AmEx så de fick ge sig!

Du kan räkna med att butiken måste betala ett snitt på ca 2 % på samtliga kort de debiterat. Eller rättare sagt VI betalar. För det är ju ingen butik som minskar sin vinst med motsvarande summa! De lägger naturligtvis den kostnaden på varorna vi köper.

Först betalar vi kanske 200 per år för att ha kortet, sedan ytterligare ca 2 % på "toppen" på ALLA varor vi köper. Även de vi köper kontant! För påslaget för kortkostnaden gäller ju oavsett hur vi betalar.

Det är inte konstigt bankerna har gjort enorma vinster de senaste åren... Kort och kortköp är rena guldgruvan för dem.

Samtidigt är det väldigt bekvämt. Och när butiker och banker slipper kontanthanteringen ökar även säkerheten.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2009-08-24, 09:50
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Tänk vad fel man kan ha! Nu vet även jag bättre. Ber om ursäkt om jag förvirrat någon. Bra info, Peter (för en gångs skull hade du rätt och jag fel...).
/Thomas
Svara med citat
  #43  
Gammal 2009-08-24, 18:23
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
OK- kolla vidare du
// Helén
Mission completed .
Dottern tog igår söndag ut euro i automat på Thassos. Hon har preliminärt fått en kurs som är 10,4295.
Jag förmodar att bankerna utgår från fredagens valutakurser. Då var fixingkursen 10,20 och valutahandelskursen (det Peter kallar SWIFT ?, och Thomas kallar spekulationskurs) pendlade kring 10,07.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är egentligen inte det vi pratar om. Forex och bankerna SÄLJER valuta som en tjänst där de tjänar pengar. (Bankerna brukar dock oftast vara något billigare.) Vi pratar om uttag i ATM och bankernas påslag där. Och då gäller SWIFT-kursen plus bankens påslag. En helt annan tjänst alltså. Och SWIFT-kursen igår var 10.06
Enligt ovanstående exempel ur verkligheten verkar det ju tyvärr inte som att det stämmer att påslaget görs på det du kallar SWIFT-kurs. Hursomhelst så är ju kursen i uttagsautamaten bättre än Forex som väl var 10:56 i fredags, vilket kanske är svar på trådskaparens fråga.

Lars
Svara med citat
  #44  
Gammal 2009-08-25, 06:54
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Växelavgift?

För mig kostar det 1:- euro per uttag, oberoende vilken summa jag tar ut med Visa Electron. För var det gratis men bankerna skall idag ha avgift på allt. Problemet för oss är att vi måste växla lite kronor åt oss för att kunna ta en fika på Arlanda och betala ev. dricka på flyget. SAS tex. har en växligskurs 1 euro = 6,60 sek när man betalar med euro sin kaffe ombord på flyget, och den är ju från ****n!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2009-08-25, 16:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Enligt ovanstående exempel ur verkligheten verkar det ju tyvärr inte som att det stämmer att påslaget görs på det du kallar SWIFT-kurs. Hursomhelst så är ju kursen i uttagsautamaten bättre än Forex som väl var 10:56 i fredags, vilket kanske är svar på trådskaparens fråga.
Jodå, det stämmer. Men påslaget beror på vilken Bank och vilken tjänst du använder. Tog din dotter ut från sitt lönekonto, från ett VISA eller MC med kredit knutet till Lönekontot, eller kanske från ett fristående VISA eller MC?

Tar du ut från ett kreditkonto är påslaget högre. Påslaget i ditt fall är exakt 3,5 % så jag gissar att hon tog ut från ett konto med kredit. Jag tar alltid ut från mitt vanliga lönekonto, med mitt vanliga Minutenkort med Maestro/Cirrus-symbol, och då är påslaget 1,5 %. Tar jag ut från mitt fristående VISA får jag betala 3 % i påslag.

Jag kan tänka mig att en bank eller kreditgivare anser att man löper en högre "risk" om man belastar ett kreditkonto och motiverar ett högre påslag på så sätt.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2009-08-25, 21:06
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Tar du ut från ett kreditkonto är påslaget högre. Påslaget i ditt fall är exakt 3,5 % så jag gissar att hon tog ut från ett konto med kredit..
Nej, hon har vanligt bankkort utan kredit, kopplat till vanligt lönekonto. Jag har ingen kunskap om vilken kurs som banker gör sitt påslag på men har svårt att riktigt tro på att det görs utifrån den här låga swift-kursen. Du verkar vara säker på din sak, men vilken är din "källa" till det här ?

Lars
Svara med citat
  #47  
Gammal 2009-08-26, 10:23
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Kanske hade jag rätt ändå? Är du helt säker, Peter, att det inte är den fixerade kursen som bankerna använder vid automatuttag (upp emot 5% i påslag verkar ju väldigt mycket)? Vad används den annars till egentligen? Jag menar alltså inte Forex en gång dagligen (två ggr på fredagar) fixerade kurs, eller liknande, utan den som man t ex kan se på text-tv:s sid 230 (under "fixing") och som bara ändras en gång om dagen.
Jag trodde tidigare jag hade hyfsad koll på detta, men du fick mej att vackla. Är du helt säker så litar jag på det du säjer (i detta fall).

Passar på med en närliggande fråga: är det kursen vid uttagstillfället (skit i om det nu är fixingkursen eller swift) eller den dag som det slutgiltigt dras från kontot (vanligtvis c.a 5 dgr senare) som gäller?

/Thomas
Svara med citat
  #48  
Gammal 2009-08-26, 13:11
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Kanske hade jag rätt ändå? Är du helt säker, Peter, att det inte är den fixerade kursen som bankerna använder vid automatuttag (upp emot 5% i påslag verkar ju väldigt mycket)? Vad används den annars till egentligen?
Nu har jag letat mig fram till villkoren för olika kort på Handelsbankens hemsida. Helt solklart är att påslaget är 1,5% på "valutakursen". Däremot går det inte att läsa sig till vilken kurs de avser. Jag drog därför iväg ett mail till banken för att få svar på det. Återkommer.

Lars
Svara med citat
  #49  
Gammal 2009-08-26, 13:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Nu har jag letat mig fram till villkoren för olika kort på Handelsbankens hemsida. Helt solklart är att påslaget är 1,5% på "valutakursen". Däremot går det inte att läsa sig till vilken kurs de avser. Jag drog därför iväg ett mail till banken för att få svar på det. Återkommer.
Jag sätter en slantsäger inte i vilken valuta och till vilken kurs) på att det är kursen som redovisas i A-ekonomi på kvällen = den som tidningarna redovisar som används som grund.
Skall bli intresssant att se ditt svar från Banken.
// Helén
Svara med citat
  #50  
Gammal 2009-08-26, 20:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
...men vilken är din "källa" till det här ?
På 80-talet jobbade jag för det Amerikanska dataföretag som levererade de flesta servrarna till SWIFT. I o m att man hade en hel del med bankerna att göra då så lärde man sig en del. Vi fick aktivt tipset om att kolla att växlingsstället utomlands verkligen använde SWIFT-kursen, så jag är helt 100 på att det var så då.

Och i fjol när jag kollade den kurs jag fick så tyckte jag att det stämde med SWIFT plus 1,5 %. Men jag kollade inte så noga...

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Kanske hade jag rätt ändå? Är du helt säker, Peter, att det inte är den fixerade kursen som bankerna använder vid automatuttag (upp emot 5% i påslag verkar ju väldigt mycket)?
Nu börjar NI göra mig osäker för det låter märkligt. Förr VET jag att det var så. Men det kan ju ha ändrats! Det är ju möjligt att bankerna ändrade systemet i o m att EU började bråka om växlingavgifter och pålägg.

Citat:
Vad används den annars till egentligen? ...den som man t ex kan se på text-tv:s sid 230 (under "fixing") och som bara ändras en gång om dagen.
Fixkursen används bl a till att korrigera priset i internationella offerter. Om valutakursen ändrats för mycket mellan offert och avtal använder man fixkursen för att "rätta" kursen. Rätt komplicerad historia och olika företag använder den olika.

Citat:
Jag trodde tidigare jag hade hyfsad koll på detta, men du fick mej att vackla.
Jag trodde jag hade hyfsad koll på detta, men nu har du fått mig att vackla...

Nu har jag ringt två samtal till folk som borde veta. En sa SWIFT en sa Fixkurs... Så jag blev inte klokare på det. Jag hittade dock på nätet ett påstående att det var Fixkursen som gällde!!! Och är det så får jag be om ursäkt att jag lever i det förgångna och får försöka kämpa mig fram till nutid...

Citat:
Är du helt säker så litar jag på det du säjer (i detta fall).
Du ser ju hur säker jag är... (Gäller enbart i detta fall )

Citat:
Passar på med en närliggande fråga: är det kursen vid uttagstillfället eller den dag som det slutgiltigt dras från kontot (vanligtvis c.a 5 dgr senare) som gäller?
SWIFT kontrollerar att det finns pengar på ditt konto och genomför du uttaget reserveras normalt sett det beloppet direkt på ditt konto för att du inte ska kunna övertrassera det. Så du ska få kursen som gällde vid uttagstillfället. Annars kan ju banken göra en kursförlust.

Och det är det jag tycker låter konstigt om Fixkursen skulle gälla. Den officiella valutakursen ändras ju konstant över hela dagen. Och växlar jag i bank får jag den kurs som gäller i det ögonblicket. Men Forex tex sätter sin kurs bara en gång om dagen. Så då riskerar de ju att göra kursförluster. Men det kanske är därför de är dyrare just för att täcka sådana eventualiteter?

Det ska bli intressant och se vad som gäller!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2009-08-27, 16:43
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Vi är tydligen ute på riktigt gungfly här. Verkar inte som om bankerna själva vet vad som gäller när det gäller valutakursen. Jag skickade nämligen följande frågor till Swedbank:

Jag har två frågor angående kontantuttag i automat utomlands (euroområdet). Jag har ett swedbank bankkort visa, utan kredit.
1. Jag vet att det är ett påslag på 1.5% på valutakursen, men vilken kurs är det som gäller? Är det fixingkursen eller swiftkursen?
2. Oavsett vilket svar på fråga 1, är det kursen vid uttagstillfället eller är det kursen när beloppet dras från kontot som gäller?


Och fick (snabbt) svaret:

När det gäller fråga 1. har vi inget svar då det inte är vi på Swedbank som sätter kursen utan Visa i London. Jag har ringt vår kortavdelning men de har inget svar på frågan. Prova att mejla Visa.
På fråga 2. är svaret när beloppet dras från kontot. Swedbank går in och reservera samma stund som vi får en signal att att köp önskas göras. Då reserverar vi till våran egen kurs den dagen. Reservationen är bara för att hjälpa kunden räkna bort beloppet tills transaktionen har gått igenom alla system. Hur snabbt transaktionen går igenom beror på butiken man handlar i och när de redovisar sina kortköp. När de redovisar går det till Visa och de sätter kursen på sitt sätt och sen sänder de vidare informationen till oss.

Dom verkar alltså märkligt nog inte ha nån vidare koll själva heller. Dock skiljer ju svaret på min andra fråga från uppgifter tidigare i den här tråden.

Och är det inte fantastiskt med raka besked typ "och de sätter kursen på sitt sätt" ?

/Thomas

PS. Jag har ännu inte mejlat Visa. DS.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2009-08-27, 17:25
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Och är det inte fantastiskt: på visas svenska hemsida framgår att dom inte kan svara på frågor angående visakort, utan hänvisar till utställande bank!!
/Thomas
Svara med citat
  #53  
Gammal 2009-08-27, 17:40
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Vi är tydligen ute på riktigt gungfly här. Verkar inte som om bankerna själva vet vad som gäller när det gäller.
Och från Handelsbanken är det helt tyst, förmodligen vet inte de heller vad de ska svara

Lars
Svara med citat
  #54  
Gammal 2009-08-27, 20:49
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Växelavgift?

Har frågat "min" bank, SEB, dom hävdar bestämt att inga påslag vid bankomatuttag inom EU med visakort, däremot påslag av 1.5% vid betalning med kort. Vi ska kolla extra noga när vi kommer hem igen.
Go kväll! Ingegerd
Svara med citat
  #55  
Gammal 2009-08-27, 23:34
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Nu har jag ringt två samtal till folk som borde veta. En sa SWIFT en sa Fixkurs... Så jag blev inte klokare på det. Jag hittade dock på nätet ett påstående att det var Fixkursen som gällde!!! Och är det så får jag be om ursäkt att jag lever i det förgångna och får försöka kämpa mig fram till nutid...
Det är inte säkert att du behöver be om ursäkt .
Idag har dotterns uttag ändrats från preliminärt uttag till "definitivt". Och kursen har sänkts från 10,43 till 10,2455. Det innebär att påslaget 1,5% gjorts på kursen 10,094. Men vad är då det för kurs ? Jag vet inte, det som komplicerar det hela är att valutahandelskursen (text-tv sid 230) de senaste dagarna varit högre än fixingkursen (vilket måste vara ovanligt).
Hursomhelst tycker jag att det här visar att man får en riktigt bra kurs vid automatuttag utomlands, trots 1,5% påslaget.

Lars
Svara med citat
  #56  
Gammal 2009-08-28, 03:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Växelavgift?

Timman är sen pga att jag flyttat ca 800 böcker och 600 LP-skivor (Ni äldre som kommer ihåg de där stora, svarta sakerna... ) och plockat ner en bokhylla för att göra plats för den nya som kommer i morgon. Så jag har bara skummat de senaste inläggen. Men det verkar som det finns en viss chans för

Missförstå mig rätt. I det här fallet är det faktiskt mer intressant att reda ut vad som gäller än att jag ska ha rätt!!! Skriv ner det för det kommer ni inte att läsa många gånger...

Återkommer i ämnet, dock troligtvis först om några dagar då kattarna kräver att hemmet skall vara i god ordning utan massa spring och oordning...
Svara med citat
  #57  
Gammal 2009-08-31, 10:14
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Ja, 10.09 måste nog ha varit swiftkursen. Fixingkursen kan man ju kolla dag för dag (den som gäller här hemma i alla fall, men man kan ju förstås fråga sej varför det skulle det vara just den som gäller) och den har väl inte varit så låg den senaste veckan, vad jag kan komma ihåg.
Man kanske skulle skicka ett mejl till Swedbanks kortavdelning och meddela vad som gäller...
/Thomas
Svara med citat
  #58  
Gammal 2009-08-31, 11:00
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Fixingkursen kan man ju kolla dag för dag ... och den har väl inte varit så låg den senaste veckan, vad jag kan komma ihåg.
/Thomas
Det luriga är att just runt den dag när den lägre kursen fastställdes för uttaget var fixing-kursen nere på 10,05-10,10 och var t o m under swiftkursen ett tag. (Idag ligger väl båda runt 10,18.) Så egentligen har vi väl inte blivit klokare om vilken kurs-notering som används.
/Lars
Svara med citat
  #59  
Gammal 2009-08-31, 11:52
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Aha, I see! (läste tidigare inlägg för slarvigt, märker jag)
Sen är det alltså kursen när stålarna dras från kontot som gäller. Och när mer exakt gör dom det, nån som vet? Är det kl.08 eller vid midnatt? Är det vid mindnatt och om det är fixingkursen som gäller, så går dom väl knappast efter den svenska kursen, eller ska det då vara fixingkursen dagen innan som gäller?
Man kan ju tycka att det är en jäkla petimeterdiskussion vi håller på med här. I vanliga fall spelar det ju inte så stor roll vilken av kurserna som används. Men i dagens läge, när de kan pendla 2-3% på en dag, så blir det ju i alla fall några hundringar på tusen euro. Dessutom kan det ju vara intressant att för en gångs skull få veta vad som gäller. Tycker jag i alla fall.
Hursomhelst, svaret på trådskaparens fråga är, som konstaterats tidigare, ändå givet: Det blir billigare att ta ut från automat i Grekland.

/Thomas
Svara med citat
  #60  
Gammal 2009-09-03, 20:44
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Man kan ju tycka att det är en jäkla petimeterdiskussion vi håller på med här. I vanliga fall spelar det ju inte så stor roll vilken av kurserna som används. Men i dagens läge, när de kan pendla 2-3% på en dag, så blir det ju i alla fall några hundringar på tusen euro. Dessutom kan det ju vara intressant att för en gångs skull få veta vad som gäller.
Visst, det har ju ingen större ekonomisk betydelse egentligen. Men att kunna få besked om vad valutan verkligen kostar är ett minst sagt rimligt krav som bankkund.

Och minsann, nu kom ett svar från banken !!

Min fråga:
I villkor för kort skriver ni så här:
"Valutaväxlingsavgift 1,5% på köp och uttag utomlands."
Vilken valutakurs-notering använder ni för att göra detta påslag? Fixingkurs? swiftkurs? Er interna kurs för sedlar?

Bankens svar:
Master Card resp VISA sätter kurserna, som baserar sej på valutakurser från flera stora utländska banker. På den kursen/kurserna tar Handelsbanken ut en valutaväxlingsavgift på 1,5%.

Det här, i kombination med vad som tidigare framkommit i tråden, tolkar jag som att det i princip är det som kallas valutahandelskurs på text-tv sid 230 som används.

Därmed får erkännas att undertecknad haft fel i tidigare inlägg där det hävdats att bankerna tar ut betydligt högre kurs.

Lars
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT