Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-08-21, 19:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men vad menar du med administrativ avgift som är lika stor?
Förr betalade jag 1,5 % i växlingsavgift plus en fast avgift, per uttag, när jag tog ut pengar i en ATM i Grekland. Nu betalar jag 1,5 % i ADMINISTRATIV avgift på alla uttag. Så kostnaden är något lägre nu och man kan ta ut mindre summor fler gånger om man vill. Det påverkar inte totalkostnaden.

Däremot irriterar jag mig på de 1,5 %en för banken har inga direkta kostnader bara för att jag tar ut pengar i Grekland i stället för hemma runt hörnet. Allt är så automatiserat idag. Det är bara en dataöverföring som kommer från Grekland i stället för Sverige.

Annars har Charleston helt rätt. ATM-kursen är Swiftkurs plus det påslag din bank gör för att du tar ut pengar utomlands. I mitt fall 1,5 % på Swebank. Men sådana påslag kan ju skilja mellan olika banker och även för olika kunder beroende på avtalet med banken.

Men grundtanken från EU var att bankerna inte skulle ta ut sådana påslag inom EU.

Senast redigerad av Peter den 2009-08-21 klockan 19:11. Anledning: Rättning av särsk rivning...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-08-21, 19:37
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Växelavgift?

En undran; är det alltså bättre kurs, får man mer för pengarna, ifall man tar ut euron i automatuttag i Grekland (inkl växlingsavgift 1,5 %) än att man växlar en större summa på Forex växlingskontor på Arlanda? Det är förstås säkrare att bara växla in mindre belopp efter hand när man är på plats, men vi brukar alltid hyra säkerhetsbox på hotellet.

Men, skulle väldigt gärna vilja veta hur stor skillnad ungefär det brukar vara mellan Forex säljkurs på euron och vid automatuttag i Grekland, någon som vet? Tacksam för svar!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-08-21, 19:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Förr betalade jag 1,5 % i växlingsavgift plus en fast avgift, per uttag, när jag tog ut pengar i en ATM i Grekland. Nu betalar jag 1,5 % i ADMINISTRATIV avgift på alla uttag.
Så som du beskriver det betalar du VALUTAVÄXLINGSpåslag, men de tidigare 35 kronorna per uttag är borta för de är inte tillåtna.

Tydligen har ICA-banken inget valutaväxlingspåslag, men en årsavgift på 240 kr vilket betyder att det kortet är lönsamt om du under året plockar ut mer än 16 000 SEK i utländsk valuta under ett år
ICAs bankkort verkar vara bra
// Helén
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-08-21, 22:36
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Däremot irriterar jag mig på de 1,5 %en för banken har inga direkta kostnader bara för att jag tar ut pengar i Grekland i stället för hemma runt hörnet. Allt är så automatiserat idag. Det är bara en dataöverföring som kommer från Grekland i stället för Sverige.
Samtidigt så är de ju så att bankerna måste leva på nånting de också. Handlar du i butik så får de en inkomst av det (som iofs butiken betalar), om du då tar ut pengarna i automaten så har de ju inget alls att leva på.
Då det gäller ICA-bankens avgiftsfria uttag så är det väl inte helt utrett att de inte har en viss förtjänst på dessa också eftersom ingen riktigt vet valutakursen helt säkert då man gör uttaget, det är ju till och med så att öresutjämning kan ge en viss förtjänst om den görs på ett lite tveksamt sätt. På ICA är det ju dessutom så att deras bankverksamhet är ett sätt för dem att få in kunder i sina butiker.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-08-22, 10:51
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Växelavgift?

Ingen som kan svara på min fråga?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-08-22, 11:45
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Hestia Visa inlägg
Ingen som kan svara på min fråga?
Jodå. Så här såg det ut
Kursen igår
10.06 + 1.5% = 10.21
10.06 + 2% = 10.26
Forex kurs i går var 10.56

// Helén
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-08-22, 12:39
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jodå. Så här såg det ut
Kursen igår
10.06 + 1.5% = 10.21
10.06 + 2% = 10.26
Forex kurs i går var 10.56
Därmed är det bevisat att det bästa är att ta ut det mesta av semesterkassan i uttagsautomat på plats i annat land.

Här har jag också en kompletterande upplysning. Ibland får man frågan vid köp eller uttag utomlands om man vill bli "fakturerad" i t.ex. EUR eller i SEK. Jag har aldrig förstått skillnaden, men nu har jag pratat med banken.

Så här ligger det till: om jag väljer EUR är det MIN bank som utför själva valutatransaktionen och som lägger på sitt "valutaväxlingspåslag" (1,65% i SkandiaBankens fall). Väljer jag däremot SEK är det istället den lokala banken som tillhandahåller automaten där jag gör uttaget som utför valutatransaktionen. Och enligt uppgift är då det procentuella påslaget oftast högre, ibland upp emot det dubbla.

Allt detta enligt SkandiaBankens kundtjänst.

/kimmen
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-08-22, 14:04
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jodå. Så här såg det ut
Kursen igår
10.06 + 1.5% = 10.21
10.06 + 2% = 10.26
Forex kurs i går var 10.56
Det här ställer jag mig faktiskt lite tvivlande till, var hämtar du uppgiften 10,06 ifrån ?
Igår fredag 21/8 var Handelsbankens säljkurs för euro 10,3780. Om de växlar tillbaks euro så är kursen 10,0550. Den här differensen finns hos alla växlingskontor och banker som hanterar valutor.

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Samtidigt så är de ju så att bankerna måste leva på nånting de också.
Självklart tjänar bankerna pengar på de tjänster de utför, men i grunden handlar det om att de köper in valutan billigare än vad de säljer den för, se exempel i svaret till Helén här ovan. Fixkurs för euro var igår 10,20 enligt text-tv och ungefär den kursen är det troligen som bankerna handlar in stora volymer euro för.
Jag uppfattar det som att de 1,5 eller 2% det talas om i tråden handlar om nått annat än bankernas vanliga förtjänst, men jag kan inte hitta några sådana pålägg på mina transaktionsbesked från banken.

Lars
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-08-22, 14:15
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag uppfattar det som att de 1,5 eller 2% det talas om i tråden handlar om nått annat än bankernas vanliga förtjänst, men jag kan inte hitta några sådana pålägg på mina transaktionsbesked från banken.

Lars

Nej, banker liksom "bakar in" det pålägget, så du ser bara totalkostnaden på dina kontoutdrag/transaktionsbesked. Kan ju vara för att man ska inbillas att tro att det inte ÄR några påslag, vad vet jag.

Och när det gäller 10.06 som eurokurs igår. Den kurs som används av bankerna är fixkursen, som sätts en (ibland två) gånger per dag, runt kl.11 svensk tid. Den var igår 10.200. Om man tittar på texttv sid 230 så är det den kursen som står HÖGST UPP på delsida 1. De kurser som står längst ner på sidan är aktuella kurser för valutaspekulanterna, som ändras kontinuerligt under dagen. Men även med kursen 10.20 blir det ändå något billigare med kortuttag och 1.5% påslag.

/Thomas
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-08-22, 14:27
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Växelavgift?

...10.06 var alltså spekulationskursen under en viss tid under gårdagen.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-08-22, 14:39
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Nej, banker liksom "bakar in" det pålägget, så du ser bara totalkostnaden på dina kontoutdrag/transaktionsbesked. ..........Men även med kursen 10.20 blir det ändå något billigare med kortuttag och 1.5% påslag.
Men... 10:20 + 1,5% = 10:353. Banken redovisar öppet att en euro idag kostar 10,3780 så jag förstår inte riktigt varför man talar om smygavgifter. Normalt är jag ingen försvarare av bankerna, som gärna debiterar oss avgifter på allting, men i det här fallet tycker jag deras förtjänst verkar rimlig (och dessutom tydligen billigare än Forex som tar 10,56 idag)
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-08-22, 15:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det här ställer jag mig faktiskt lite tvivlande till, var hämtar du uppgiften 10,06 ifrån ?
Eurokursen som redovisas tillsammans med övriga valutor, hämtat från dagens GP
// Helén
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-08-22, 15:18
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Eurokursen som redovisas tillsammans med övriga valutor, hämtat från dagens GP
Som Thomas skriver ovan är 10,06 "spekulationskurs". Sk Fixkurs är 10:20. Ingen av dessa kurser är något som gäller oss vanliga dödliga när vi köper valutor.
Tidningarna brukar också redovisa resevaluta, och då oftast Forex köp- och säljkurs.
Lars
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-08-22, 15:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Som Thomas skriver ovan är 10,06 "spekulationskurs". Sk Fixkurs är 10:20. Ingen av dessa kurser är något som gäller oss vanliga dödliga när vi köper valutor.
Lars
Men vilken kurs är det då bankerna gör påslaget på? Att titta på den av tidningarna redovisad kurs stämde när vi gjorde jämförelse mellan Forex och direktutag i juli månad.
// Helén
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-08-22, 15:29
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Men vilken kurs är det då bankerna gör påslaget på?
Det är precis det jag också undrar över med en dåres envishet .
Men jag ska kolla upp det. Dottern är i Grekland nu och jag ska kolla upp hur eurokursen hon får stämmer med bankens dagsnoteringar.
Lars
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-08-22, 16:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Växelavgift?

OK- kolla vidare du
// Helén
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-08-22, 16:40
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Hestia Visa inlägg
En undran; är det alltså bättre kurs ifall man tar ut euron i automatuttag i Grekland än att man växlar en större summa på Forex.
Ja.

Citat:
Men, skulle väldigt gärna vilja veta hur stor skillnad ungefär det brukar vara
10 - 20 öre per EURO vid köpetillfället. Men det kan ju bli mer plus eller minus beroende på om kursen ändras under tiden du använder EUROn.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Så som du beskriver det betalar du VALUTAVÄXLINGSpåslag,
I praktiken är det ju så, men min bank kallar det för administrativ avgift...

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Samtidigt så är de ju så att bankerna måste leva på nånting de också.
Varför kostar det mig då inget att ta ut pengar i en ATM här hemma? Ur bankens synvinkel spelar det ingen roll om jag tar ut pengarna här eller i Grekland! Så det argumentet faller direkt. Det var just därför EU försökte få bort alla påslag för ATM-uttag i utlandet. det ska kosta lika mycket som hemma. Dessutom lever bankerna väldigt gott på alla avgifter och påslag vi betalar. Det är trots allt en väldigt liten del Uttag i utlandet står för.

Citat:
...eftersom ingen riktigt vet valutakursen helt säkert då man gör uttaget,
Jo. I samma ögonblick ATMen får kontakt med SWIFT-centralen i tex Grekland blir du debiterad den kurs som gällde den sekunden. Och den kursen uppdateras kontinuerligt ner till 5 decimaler. (Vi ser bara 4) Så du kan aldrig göra kursvinst eller -förlust vid ATM uttag. Det kan du bara se timmar, minuter eller sekunder efter din transaktion, när kursen ändrar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Igår fredag 21/8 var Handelsbankens säljkurs för euro 10,3780. Om de växlar tillbaks euro så är kursen 10,0550. Den här differensen finns hos alla växlingskontor och banker som hanterar valutor.
Det är egentligen inte det vi pratar om. Forex och bankerna SÄLJER valuta som en tjänst där de tjänar pengar. (Bankerna brukar dock oftast vara något billigare.) Vi pratar om uttag i ATM och bankernas påslag där. Och då gäller SWIFT-kursen plus bankens påslag. En helt annan tjänst alltså. Och SWIFT-kursen igår var 10.06. Har gått upp till 10,0825 idag. Så tar jag ut i en ATM nu betalar jag 10,0825 plus 1,5 % alltså 10,2337. Vilket ligger en bra bit under 10,5616 som Forex vill ha.

Citat:
Fixkurs för euro var igår 10,20 enligt text-tv och ungefär den kursen är det troligen som bankerna handlar in stora volymer euro för.
Nej. Fixkurs är en valutas köpkurs plus samma valutas säljkurs / 2 och används i andra sammanhang. Därför är SWIFT-kursen alltid lägre om det inte sker stora förändringar under dagen.

Citat:
Jag uppfattar det som att de 1,5 eller 2% det talas om i tråden handlar om nått annat än bankernas vanliga förtjänst,
Påslaget ger naturligtvis bankerna en intäkt, men det är en förtäckt växlingsavgift som EU försökte få bort.

Citat:
...men jag kan inte hitta några sådana pålägg på mina transaktionsbesked från banken.
Det står i de Allmänna villkoren för ditt konto men syns inte i den transaktion du gjort. Där står bara hur mycket banken dragit och då inkl påslaget. Som Charleston mycket riktigt skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Och när det gäller 10.06 som eurokurs igår.
Det var SWIFT-kursen.

Citat:
Den kurs som används av bankerna är fixkursen, som sätts en (ibland två) gånger per dag, runt kl.11 svensk tid. Den var igår 10.200.
Nej. Fixkursen sätts genom köp- och säljkurserna som jag sade ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
...10.06 var alltså spekulationskursen under en viss tid under gårdagen.
Det är fortfarande SWIFT-kursen. Den bankerna använder vid internationella överföringar sinsemellan. Arbitrageavdelningarna på bankerna använder naturligtvis den kursen när de spekulerar i olika valutor.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Men vilken kurs är det då bankerna gör påslaget på?
Bankerna och växlingsföretagen utgår från SWIFT-kursen och gör sedan sina påslag utifrån den. Därför skiljer köpkursen mellan Forex, köpa sedlar över disk i banken och ATM. Varje företag har sina påslag...
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-08-22, 18:23
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Växelavgift?

TACK alla ni som besvarat min fråga, jag läser och begrundar och blir (förhoppningsvis) klokare!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-08-22, 23:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Varför kostar det mig då inget att ta ut pengar i en ATM här hemma? Ur bankens synvinkel spelar det ingen roll om jag tar ut pengarna här eller i Grekland! Så det argumentet faller direkt. Det var just därför EU försökte få bort alla påslag för ATM-uttag i utlandet. det ska kosta lika mycket som hemma. Dessutom lever bankerna väldigt gott på alla avgifter och påslag vi betalar. Det är trots allt en väldigt liten del Uttag i utlandet står för.
Jag tror att det är så enkelt att det är konkurrensen som har gjort att det inte finns någon kostnad på att ta ut pengar i en ATM här hemma. Säg att en av bankerna helt plötsligt skulle börja ta 1,5% avgift här också så skulle de högst sannolikt tappa så många kunder så att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jo. I samma ögonblick ATMen får kontakt med SWIFT-centralen i tex Grekland blir du debiterad den kurs som gällde den sekunden. Och den kursen uppdateras kontinuerligt ner till 5 decimaler. (Vi ser bara 4) Så du kan aldrig göra kursvinst eller -förlust vid ATM uttag. Det kan du bara se timmar, minuter eller sekunder efter din transaktion, när kursen ändrar sig.
Ja, banken vet naturligtvis kursen då du tar ut pengarna, annars skulle det bli lite tungt för dem. Det jag menade var att vi som kunder har ganska svårt att hålla koll på detta. Vi tar ut pengar i Grekland i Euro men vi får inte direkt (på ett enkelt sätt) veta hur mycket det kostade i kronor då vi gör det. Några veckor senare då vi är hemma får vi se ett kontoutdrag där det står hur mycket det blev att kosta då vi tog ut pengarna. Då vet vi inte vad aktuell swift-kurs var vid det tillfället så vi har svårt att kontrollera hur mycket det hade kostat om vi tagit ut pengarna på annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är egentligen inte det vi pratar om. Forex och bankerna SÄLJER valuta som en tjänst där de tjänar pengar. (Bankerna brukar dock oftast vara något billigare.) Vi pratar om uttag i ATM och bankernas påslag där. Och då gäller SWIFT-kursen plus bankens påslag. En helt annan tjänst alltså. Och SWIFT-kursen igår var 10.06. Har gått upp till 10,0825 idag. Så tar jag ut i en ATM nu betalar jag 10,0825 plus 1,5 % alltså 10,2337. Vilket ligger en bra bit under 10,5616 som Forex vill ha.
Hur många är det egentligen som har koll på detta då de bestämmer vilken bank de ska byta till? Det är inte många och därför har det ingen direkt betydelse för banken då det gäller att locka kunder.
Jag använde en tid Skandiabanken och hade bland annat gått på just detta att de inte tar någon avgift vid uttag utomlands (på den tiden många gjorde det). Nu ser jag här i tråden att de tydligen omräknar med 1,65 % i stället för 1,5 % som några andra banker gör. Dit gick hela den vinsten och likadant verkar det vara på Ica-bank också och de har ju verkligen marknadsfört att de inte tar någon avgift på ATM-uttag utomlands.
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Påslaget ger naturligtvis bankerna en intäkt, men det är en förtäckt växlingsavgift som EU försökte få bort.
Men de fick väl bort en del av avgiften för de hade väl en omräkning på valutakursen före det också.

Om vi nu ska prata kostnader för bankkort så tycker jag att en uppgift som vore intressant att få fram är kostnaden för butiken för de olika korten. Jag vet att det skiljer mycket mellan de olika korten på hur mycket det kostar för butiken då de säljer men det är väldigt svårt att få fram vilka kort som är dyra och vilka som är billiga.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-08-23, 12:46
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag använde en tid Skandiabanken och hade bland annat gått på just detta att de inte tar någon avgift vid uttag utomlands (på den tiden många gjorde det).
För ett vanligt bankkort får banken inte ta ut någon avgift vid automatuttag inom Sverige eller vid euro-uttag inom EMU-området.

Däremot kan man konstatera att utanför detta område gäller följande uttagsavgifter hos några av de vanliga bankerna: Handelsbanken 35 kr, Länsförsäkringar Bank 35 kr, SE-Banken 35 kr, Swedbank 35 kr, Nordea 40 kr, SkandiaBanken 0 kr.



Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Nu ser jag här i tråden att de tydligen omräknar med 1,65 % i stället för 1,5 % som några andra banker gör. Dit gick hela den vinsten...
Tar man till exempel ut totalt motsvarande 10.000 SEK på sin semester blir "vinsten" hela 15 SEK vid ett påslag på 1,5% istället för 1,65%.....

Slutsats: För mig personligen som ibland reser även utanför EMU-området är därmed SkandiaBankens kort fördelaktigast.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-08-23 klockan 13:37.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT