Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-19, 11:11
twixie twixie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 6
Standard Poros eller Egina?

Jag och min pojkvän planerar att åka till någon Aten-nära ö och funderar över dessa två. Resmålen på öarna skulle då vara Askeli resp. Agia Marina. I vilken av dessa "byar" (eller?) är det högst mysfaktor, finast stränder, störst tavernautbud etc? Kan man cykla från Askeli till större stad? Från Ag. Marina till större stad? Hur är det med cykeluthyrning och vägar?

Vad kostar bussen från Atens flygplats till Pireus? Tid? Stannar båten i "rätt hamn" eller måste man ta buss dit man ska bo? Tid och pris?

Tacksam för all hjälp!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-19, 20:04
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Poros eller Egina?

Har varit två gånger både på Egina och Poros. Tycker om båda öarna. Agia Marina har fin strand och är större än Askeli. Men Askeli ligger närmare Poros stad som är jättemysig. Där finns de typiska vita husen med trappgränder och blommor. Dit kan man både cykla, promenera eller åka taxibåt. Där finns många tavernor uppe i gränderna och vid hamnpromenaden. Dock inte så många i själva Askeli by och stränderna är väl sådär men ändå okey.
Båtarna lägger till vid Poros stad , sen taxi till Askeli ca 3 km. På Egina kommer nog båtarna bara in vid Egina stad som ligger på andra sidan ön från Agia Marina. Det tar kanske en kvart med taxi. På Egina finns mer att åka runt att titta på än på Poros. Men Poros ligger nära fastlandet och man kan lätt ta en båttur till Hydra och Spetses.
Sammantaget tycker jag nog att Poros är mysigare på grund av sin stad men Egina har vackrare natur och fler sevärdheter.
Hoppas ni fått lite mer kött på benen! Trevlig resa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-19, 20:10
mariamaria mariamaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 32
Standard Sv: Poros eller Egina?

Eftersom jag är en sann Porosvän föreslår jag Poros, förstås.
Poros är en mindre ö än Egina. På poros cyklar eller går ni, på Egina krävs bil för att ta sig runt. Poros är som sagt en liten ö och det är högst två km mellan Askeli och Poros stad. Och det är egentligen inte mycket till stad,men en hel del butiker och tavernor både nere vid hamnpromenaden och uppe i gränderna. Många bra tavernor med god grekisk mat!

I Askeli finns charterhotellen, tavernor, ngr barer,en strandbar, solstolar etc. Ofta är det ganska mkt folk på Askelistranden. Men det finns andra mindre och mysigare stränder, bla annat mot neorionhållet dit man enkelt cyklar på en kvart- halvtimme. Eftersom Poros ligger väldigt nära fastlandet, så finns det oändliga möjligheter om man hyr bil och tar en tur "till andra sidan".

Bussen kostar ca 3 e , bussstationen i pireus ligger strax utanför grindarna till båtarna som går till Egina och Poros. Bestämmer ni er för Poros är det som sagt inga större avstånd fr hamnen till boendet, enklast att ta en taxi för ngr euro.
Trevlig resa!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT