Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-05, 14:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Som en zombie...

har jag nu sakta men säkert packat upp alla skitiga kläder och de diverse fynd som släpats med hem...

Det blev en resa utöver det vanliga. Inte bara tack vare alla de underbara platser vi har besökt, utan framför allt för att jag för första gången upplevt nåt jag aldrig känt förut: förr har jag rest från varje ö med känslan "det här var en fin ö, vilken ska jag åka till nästa gång?" Nu lämnade jag SKIATHOS med förvissningen att HIT ska jag igen! Just det; SKIATHOS. Trots alla ord jag fått höra innan om att jag kommer att älska Skopelos, trots all turistanpassning, trots alla engelska barer, trots alla moderna hus.

Det var så lätt att undvika allt det där. Vi gick hem på kvällarna genom trånga och krokiga gränder med små svartklädda tanter som ropade till varann från var sin port och så vänligt sa Kalispera och önskade oss allt annat gott de kunde komma på.

Vi vandrade genom den vackraste och mest prunkande natur till små stränder i skyddade vikar där vi var så gott som ensamma. Vi såg ödlor, orm, örnar, eleonorafalk (tror jag). Vi förstummades av den dramatiska karga naturen som plötsligt avlöste grönskan för en stund!

Vi åt så gott, så gott, på tavernor som allteftersom kvällen framskred överbefolkades av greker och där ljudnivån snart stod högt i tak.

Och så stränderna då. Ingen annanstans i Grekland, Europa, världen (?) kan det finnas så många paradisstränder, så nära och så lättåtkomligt. Fantastiskt var det att få veta att den allra finaste av dem, Koukounaries, som är inramad av en säregen pinjeskog, är skyddad av myndigheterna, så den kommer att bevaras så som den är idag, visserligen med en massa solstolar och parasoll men nästan helt utan bebyggelse intill.

Och jodå, Skopleos var också en underbar ö! Vacker, folklig, grekisk. Och inte turistanpassad på samma påtagliga sätt.

MEN den som inte ser det genuina, folkliga, grekiska på Skiathos, väljer nog att blunda för det, på samma sätt som vi valde att blunda för turistfernissan.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-05, 16:13
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Som en zombie...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
MEN den som inte ser det genuina, folkliga, grekiska på Skiathos, väljer nog att blunda för det, på samma sätt som vi valde att blunda för turistfernissan.
Tack för en annorlunda och fin beskrivning av Skiathos. Vi hade tänkt att åka dit förra sommaren, men valde Skopelos just p.g.a. det rykte Skiathos har om sig att vara turistanpassat.

Den sista meningen som jag valde att citera tycker jag var så bra, eftersom jag är övertygad om att den kan tillämpas på vilken "grekisk turistanpassad ö" som helst. Man ser det man vill se. Och öppnar man hjärtat får man uppleva så mycket mer.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-05, 17:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Som en zombie...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Och jodå, Skopleos var också en underbar ö! Vacker, folklig, grekisk. Och inte turistanpassad på samma påtagliga sätt.
MEN den som inte ser det genuina, folkliga, grekiska på Skiathos, väljer nog att blunda för det, på samma sätt som vi valde att blunda för turistfernissan.
Virkelig INTERESSANT, Elisabeth.........,
jeg har hatt denne øygruppen "i kikkerten" noen år, har hatt ønske om å besøke, i prioritert rekkefølge,
Skyros, Alonissos, Skopelos og sist pga flyplassen,"uungåelige" Skiathos
- virkelig interessant......... VELKOMMEN hjem forresten
Kari
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-05, 22:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Som en zombie...

Men vad oväntat - och kul! Du menar alltså att man ska ta bort Skiathos från listan över öar som är så turistifierade att man lika gärna kan låta bli? Vad jobbigt

Vad tyckte Junior?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-06, 09:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Som en zombie...

Citat:
MEN den som inte ser det genuina, folkliga, grekiska på Skiathos, väljer nog att blunda för det
Exakt samma tänker jag om Chania och Rhodos gamla stad, två städer som är penslade med mycket turistfernissa. För mig finns det inget som går upp mot Chania och Rhodos gamla stad. Trots alla turism.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-06, 12:26
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Som en zombie...

Elisabet, nu spädde du på min nyfikenhet på Skiathos... så jobbigt... hur skall man hinna se allt?

Det låter som att ni har haft det jättebra.

Och tack Janne för dina Chania/Rhodos-ord! Värmer i hjärtat...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-06, 12:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Som en zombie...

Jag vill absolut inte lura någon att tro att Skiathos inte är turistifierat, för det är staden och ön verkligen! MEN precis som på andra ställen, så finns det en helt annan vardag bakom fernissan, och den ser och upplever man om man tar sig tid.

Om man kommer till Skiathos med flyg, tar taxi till hamnen, tittar sig runt åt alla håll, kanske tar en kort promenad, så ser man först bara turistbarer och krimskrams.

Men som sagt, strax intill, många gånger mitt ibland alltihop, finns kontrasterna, det vi söker vi som vill uppleva "det genuina". Jag kan ge massor med exempel, och det kommer jag säkert också att göra allt eftersom, men till att börja ska jag visa så här vad jag menar:

Längs den södra kusten ligger hotellen tätt och det byggs vidare i en ofantlig takt. Strax till vänster om detta hotellkomplex finns en vacker vik med fin strand.




Här går vi förbi ett gammalt jord- och djurbruk, traditionellt i både utseende och arbetsmetoder. Farbrorn som jobbade där borta på fältet tog sig en välförtjänt vila precis när jag tog bilden, men hans djur som gömde sig i snåren lät oförtrutet och spred sin omisskänliga doft:



När man åker förbi på vägen ovanför ser man bara hotellet på berget. Men om man tar sig tid att gå fram, stanna upp och möta människorna som lever där, ser man också den andra verkligheten, den som inte stänger den 13 oktober:



Vilken av verkligheterna hade du valt att se?


De intryck Skiathos allra mest gav, förutom de underbara stränderna, är KONTRASTERNA och att ön är så KOMPLETT. Allt finns där, ingen kan komma dit utan att hitta något av det man gillar, oavsett vad man har för smak och prioriteringar. Och det på en lagom liten yta och lättillgängligt, även om det är den totala stillheten man söker.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-10-06 klockan 13:21.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-10-06, 14:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Som en zombie...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vad tyckte Junior?
Han tyckte mycket om både Skopelos och Skiathos. Vi gick ju en hel del och det gillar han. Vi badade varje dag vid olika stränder, det gillar han, snorklingen var hyfsad på de flesta ställena och riktigt bra på nåt ställe, och det gillar han. Det fanns bra vägar att springa upp på berg, och det gjorde han. Han såg mycket djur, fotade hundratals katter och gillade maten.

(Som kuriosa kan jag förresten berätta om när vi diskuterade varför det tog så lång tid för oss att gå till olika ställen. Jag påstod att det berodde på att han försökte fånga ödlor hela tiden medan han hävdade att det berodde på att jag skulle fota farbröder hela tiden... )

Skiathos var roligare i hans smak, tack vare att det finns vattensportaktiviteter på en del stränder där. Han är ju 14. Han gillade också stränderna på Ski mycket mer än de på Sko. Där är de iofs vackra, men badmässigt mediokra. Skiathos är komplett om man är ett ressällskap i olika åldrar, alla kan hitta något som passar, utan att man behöver vara långt ifrån varandra - det gäller både dagar, kvällar och nätter!

Och Gita: man ska inte hinna se allt, men ska ta vara på det man hinner!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-10-06, 19:10
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Som en zombie...

Velkommen hjem Elisabeth. Jeg er glad for du nød din ferie... Herligt at vejret var godt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-10-06, 19:12
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Som en zombie...

Roligt att ni trivdes så bra och vill tillbaks till Skiathos.Kan inte säga annat än att Skiathos är helt underbar.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-10-07, 11:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Som en zombie...

Citat:
Ursprungligen postat av Mette
Velkommen hjem Elisabeth. Jeg er glad for du nød din ferie... Herligt at vejret var godt.
Tack! Vi tyckte mycket om Skopelos och trivdes jättebra på Del Sol! Första kvällen hade de sin grekiska afton och vi var med. Det var nog den bästa kvällen på hela resan! Buffén med grekiska rätter var jättegod, bland annat fanns det fem olika "röror" (såser)!

De två dansarna var väldigt duktiga. De berättade om danserna som de visade upp och sedan var de helt otroligt medryckande och lyckades få upp till och med de stramaste engelsmännen på golvet. Det var självklart få likheter med en "riktig" grekisk fest, men absolut den bästa grekiska aftonen för turister jag varit med om. Rekommenderas varmt för er som åker till Skopelos nästa år.

Vandringen längs den gamla vägen genom olivodlingarna till Stafylos var en annan trevlig upplevelse. Vi mötte en fårhjord med herde och såg farbröder arbeta på fälten. Oerhört vackert var det när havet så småningom låg framför oss!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-10-07, 19:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Som en zombie...

Citat:
fotade hundratals katter .
Kul! Tipsa honom om fototävlingen!

Citat:
Skiathos är komplett om man är ett ressällskap i olika åldrar, alla kan hitta något som passar, utan att man behöver vara långt ifrån varandra - det gäller både dagar, kvällar och nätter!
Det där är ju också ett sätt att kategorisera en ö - och ett jäkligt bra sådant. Många frågar ju efter just det: vart ska vi åka som passar alla i sällskapet?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-10-07, 20:17
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Som en zombie...

Jeg kender så godt danserne, Vasilis er min danselære her i København. Han er en stilig og dygtig danser. Jeg har også altid en rigtig god græsk aften på Skopelos.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-10-08, 13:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Som en zombie...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Skiathos är komplett om man är ett ressällskap i olika åldrar, alla kan hitta något som passar, utan att man behöver vara långt ifrån varandra - det gäller både dagar, kvällar och nätter!
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Det där är ju också ett sätt att kategorisera en ö - och ett jäkligt bra sådant. Många frågar ju efter just det: vart ska vi åka som passar alla i sällskapet?
Ja precis. Om jag reser ensam nästa gång, så tror jag inte det blir till Skiathos, men med familjen och kanske med kompisfamilj, blir det definitivt dit vi åker hädanefter!

Skiathos allra största värde ligger i stränderna. De är så många, så nära, så lättillgängliga och så ofantligt underbara, så motsvarigheten kan inte finnas någon annanstans! MEN det finns inte bara stora fina välfyllda sandstränder, utan även massor med små, enskilda sand-, sten och klippstränder. Även de är ofta nära och lättillgängliga. Det sägs ofta att Skiathos har mer än 60 stränder. Efter båtresan runt ön och de vandringar vi gjorde, tror jag att om man räknar alla stränder som rymmer minst två personer, så är siffran mycket mycket högre! Man kan bada och simma på sandbotten, på sten, i grottor, från klippor. Kort sagt, det finns stränder och bad för alla!

Naturen: stora gröna lummiga skogar med en otrolig mångfald i växtligheten. Sötvattensjöar med detsamma. Berg och dalar, karga, branta klippor. Rikt djurliv. Många lättvandrade grusvägar, och svåråtkomligare stigar. Kort sagt, nåt för alla!

Mat: I stan går det nog 10 restauranger med internationellt (läs engelskt) stuk på varje grekisk taverna. Men de grekiska tavernorna är inte svåra att hitta, de är överfyllda av greker och maten är underbart god. Italienskt, indiskt, kinesiskt, såg vi också. Dessutom finns det en stor mängd snabbmatställen av olika karaktär; hamburgare, fish&chips eller gyros. Sa jag nåt för alla?

Nöjen: barer och alla slags klubbar, disco eller bouzouki. Allt finns, allt är nära. Men återigen, det går nog 10 cocktailbarer på varje bouzoukiklubb.

Shopping: hur mycket krims-krams som helst, men också alla slags "vanliga" butiker, modeaffärer och en hel del kvalitetsbutiker för till exempel kläder, smycken, läder, böcker och antikviteter.

Och så arkitekturen: Det byggs massor på Skiathos. Runt staden och längs den södra kusten ligger nybyggena tätt. Mitt i allt detta finns de gamla, traditionella husen kvar. I staden handlar det oftast bara om att gå runt ett hörn så är man mitt i den vardag som inte låtit sig påverkas av turismindustrin. Där finns massvis med underbara, krokiga och branta gränder! När man åker längs kustvägen västerut, ser man till att börja med bara de nya husen och hotellkomplexen. Men även mitt i allt detta bor en befolkning som i sitt vardagsliv inte låtit turismen förändra dem. De bor och lever där även när turistsäsongen slutar, och då lever byarna sitt inre sprakande liv.

I could go on and on...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-10-08, 15:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Som en zombie...

Jag tror bestämt att Kalimera fått en ambassadör för Skiathos
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-10-08, 15:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Som en zombie...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag tror bestämt att Kalimera fått en ambassadör för Skiathos
Man måste ju få ut det ur sig på nåt sätt. Men var bara lugn, det värsta går säkert snart över.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-10-08, 18:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Som en zombie...

Åh, inte mer positivaord nu, då börjar jag vackla i mitt beslut (Naxos)! En sak - var det inte dyrt? Det påstås ju att Skiathos är en dyr ö?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-10-08, 19:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Som en zombie...

Jag tror att Skiathos som så många andra öar är en ö med stora skillnader mellan hög och lågsäsong. Från mitten av juli och fram till slutet av augusti är ön enligt greker jag känner fullstädigt invaderad av turister så känslan blir kanske en helt annan vid besök i lågsäsong.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-10-09, 08:23
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Som en zombie...

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
En sak - var det inte dyrt? Det påstås ju att Skiathos är en dyr ö?
Det var dyrt på restaurangerna med internationellt stuk och barerna som ligger längs hamnpromenaden och även på en del andra internationella restauranger och barer. På tavernor med grekiska gäster och hemlagad grekisk mat var det snarare billigare än vad jag till exempel minns från Karpathos, Rhodos och Tilos för två år sedan. Modebutikerna lär vara dyra, jag var in i två stycken där det var 50% rea och om kläderna där har kostat dubbelt mot vad de gjorde nu så var det dyrt. På transporter, båtresor och vattensport var priserna helt normala och för boendet betalade jag detsamma som på Skopelos (25€). På Ski hade vi något högre standard på rummet, bra läge i stan, men betydligt sämre utsikt.

Eva L, det har du säkerligen rätt i. Fast jag gillar inte att åka till någon ö under högsäsong och jämför mina intryck med andra öar under lågsäsong.

När det gäller Skopelos och Alonissos (som vi besökte över dagen med stopp på tre ställen), så tycker jag att det var lite för sent på säsongen att åka dit. Mycket hade stängt, i Skopelos var det nästan bara längs hamnpromenaden det fortfarande var öppet. På Ouzeri Anatoli som Janne har en härlig bild ifrån, såg det till exempel så här vinter"städat" ut:

Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-10-09, 08:39
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Som en zombie...

Vi var på SKi för ca 8 år sedan, trivdes bra på det trevliga hotellet, åkte till Volos (fastlandet) och det kan jag rekomendera.

Tyvärr hittade vi inge bra tavernor, blev utslängd i en pga av våra barn (och dom är inte överaktiva). Fick dålig mat i en annan.
Inte grekland som jag känner till, men jag skall ge SKi en chans till.

Jag håller med Janne om Chania.
Med det är väl så att jag / vi har lärt känna Chania & Kreta men lyckades inte med Skiathos.

Jag skall till Chania på Söndag och se fram emot lågsäsong på Kreta.

Hälsningar
Nico (som just nu sitter i Bangalore / Indien)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT