Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-01, 22:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Hemma vi också!

Ja nu är vi också hemma efter 20 dagars luff!! Med buss, vespa och båt har vi tagit oss runt , dels runt Nafplion på Peloponnessos, sen med buss upp till Agios Konstantinos där vi tog båt till Skopelos där vi stannade 8 dagar!. Vi hade inte alls tänkt det men vi trivdes så bra och ville lata oss o bada o vila....Sedan har vi också åkt från Skopelos till Evia! Den ön gav mersmak, men nästa gång ska vi ha bil att åka runt på eftersom ön är så stor och bussarna går inte så det fungerar för rundfärd... På Evia stannade vi 6 dagar.. De bästa dagarna på hela semestern!

Resebrev ska följa så småningom....
Hur skönt det än är att resa så är det HÄRLIGT att komma hem!

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-08-02, 07:37
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Hemma vi också!

Välkommen hem Här är det ju fortfarande varmt och soligt så ångest får ni knappast av att vara hemma
väntar på resebrev med bilder på Evia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-08-02, 09:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hemma vi också!

Välkommen hem Lissi! Vilken spännande resa ni har gjort. Jag ser verkligen fram emot resebrev senare i år.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-02, 09:07
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hemma vi också!

Välkommen hem !!Hälsningar från oss som åker till Kreta den 27:e.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-08-02, 09:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma vi också!

Citat:
Ursprungligen postat av Masouraki
Välkommen hem Här är det ju fortfarande varmt och soligt så ångest får ni knappast av att vara hemma
Varmt och soligt??? Här i Lund har regnet vräkt ner sen vi kom hem! Det började i går kväll och det har åskat och regnat hela natten, men det känns nästan skönt! Jag älskar regn också!

Lissi - som lyssnar på nyköpt musik!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-08-02, 09:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hemma vi också!

Det skall bli roligt och höra vad det är för musik Jag köpte Jättebra musik också Välkomna hem

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-08-02, 09:19
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hemma vi också!

Välkomna hem, Lissi och Claes!
Underbart att ni haft det så gott att ni stannade längre än tänkt på Skopelos och ändå hade de allra bästa dagarna på Evia, - det låter som en dröm! Gott att höra att det också känns riktigt skönt att komma hem.
Vi gläder oss till resebrevet någon gång framöver.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-08-02, 09:49
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Hemma vi också!

Välkomna hem!
Vad kul att höra om Evia. Vi kikade lite på den ön på kartan, när vi åkte till Andros i år. Hyresvärdinnan på Mykonos trodde inte vi skulle ha att göra i 5 dagar på Andros. Men ack så fel hon hade !
Evia får det bli en annan gång, kanske i kombination med Skopelos, som vi också är nyfikna på. Det låter ju som en bra kombination.

Abi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-08-02, 10:29
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Hemma vi också!

Välkomna hem Lissi & Claes Verkar ju ha varit en toppensemester ni haft och det ska bli roligt att få läsa ert resebrev framöver!

Ni lämnade sommaren kvar i Grekland och regnat har det nog allt gjort även här - så pass mycket att vi blivit med pool i uterummet

//Zanét
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-08-02, 14:38
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Hemma vi också!

En till här som önskar er välkomna hem!
Som många redan har skrivit, så blir det extra roligt att få läsa personliga reflektioner över den mindre kända ön Evia

Ivi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-08-03, 19:25
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Hemma vi också!

Välkomna hem!!!!
Så härligt att ni är nöjda med er semester! Ser fram emot att få höra mer senare, särskilt om Evia.
Förstår att det känns ok att komma hem, efter tre veckor känner man sig säkert helnöjd. Den egna sängen är ju bäst, trots allt.

Carina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-08-03, 19:59
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Hemma vi också!

[/QUOTE]Sedan har vi också åkt från Skopelos till Evia! Den ön gav mersmak,[QUOTE
Lissi[/quote]
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-08-03, 20:40
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Hemma vi också!

QUOTE][/quote]Sedan har vi också åkt från Skopelos till Evia! Den ön gav mersmak, men nästa gång ska vi ha bil att åka runt på eftersom ön är så stor och bussarna går inte så det fungerar för rundfärd... På Evia stannade vi 6 dagar.. De bästa dagarna på hela semestern!


Lissi[/quote]

Hej !
Förstår att Ni haft en förnöjsam trip. Det var väl inte helt fel att ändra resrutt ?
De öarna är väl värda ett besök !

Såg på "Kalimera Was here " att ni varit på Evia.

Det är en "glömd Ö" . Grön och fin med underbara stränder, och ett kristallklart vatten ( i alla fall på östsidan).

Karystos på sydspetsen är vad jag minns en underbar plats. Vi bodde där 3-4 dgr 1994.

Kan tänka mig att återvända , men helst då med bil.

Mvh Tom&Bodil

Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-03, 21:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma vi också!

TÄNK. den stranden längst tv på bilden vid stenen var vår favoritplats! Jag har precis skrivit om den i resebrevet som jag skickat till Janne kväll....Fikonträdet syns inte som vi låg under,(jo bara ett löv) men väl stenen där gubbarna slog sina nyfångade bläckfiskar mjuka var morgon!
Ja Karystos var JÄTTEFINT! Så glad jag blev av bilden!! Fanns det en taverna precis ovanför tv på bilden redan då??

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-03, 21:56
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Hemma vi också!

Hej !
Kul ni gillade Karystos !
Här är en annan bild av stranden som du kan se .



Vi såg oxå då 1994, folk som "mörade" sina nyfångade bläckfiskar vid stenpartiet, som går ut från stranden ovan i bild.
Strax ovanför bodde vi hos en tant med höns,får & getter.

De året hade vi tillgång till Mc:n (Vi körde ner. )

Tavernan som syns på bilden, är det den du menar ?
En himla bra taverna, va jag minns ! (kortminnet är sådär, men det långa...)

/Tom

Senast redigerad av inkfish den 2006-08-03 klockan 23:02.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-08-03, 22:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma vi också!

Så kul att se bilder från samma plats 12 år gamla och det ser PRECIS likadant ut! Var i Grekiska övärlden gör det det??
" Vår " strand är den bortre där det är tomt på folk. Det var mer sten på botten där så alla var även nu på den som är närmst i bild. Nu stod gubbarna och mörade sina bläckfikar vid det stenpartiet som är längst upp t v på bilden, alldeles där vi låg under fikonträdet. Vi bodde ett kvarter upp från stranden ... och jag kan svära på att i supermerkadon på gatan där vi bodde sitter samma par som då!!!
Vi var på den tavernan som var ovanför den bortre stranden. Jättemysig familjetaverna där man går ut i köket och pekar på vad man vill ha. De var billiga och en halv liter retsina kostar 1,5 euro. Nästan samma pris som i affären.
Ja det var kul att se! Nu känner jag ju att vi verkligen har samma smak när det gäller Grekland så vi MÅSTE ju bara ta oss till Kythera oxå!

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-08-04, 08:01
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hemma vi också!

Verkar vara mysigt på Evia! Vart är den enklast att flyga till, om man ska ta sig till Evia? Hur åker man sen? Är det värt att se Evia i september?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-08-04, 09:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma vi också!

Enklaste sättet om man ill komma till huvudorten Chalkída mitt på ön är att ta bussen från Aten direkt dit. Bussar utgår från den terminal som ligger på Lission Street.(osäker på Stavningen) Alltså inte Statmos Kiffissos.
Om Du vill åka direkt till Kárystos så är det absolut smidigaste att ta buss till Rafina direkt från flygplatsen , det tar ca 40 min och sen båt från Rafina till Marmári som tar 1tim 10 min. Där kan Du antingen stanna kvar några dar eller ta den buss som ansluter till färjan som går till Karystos. (Färjan kostar 5,5 euro pp och går 4 ggr per dag och bussen från flyget ca 2.5. Bussen till Karystos 1,30)
Vi var bara i trakten kring Kárystos, förutom bussresan ner från Kimi. Vår värd sa till oss att kom vi tillbaks nästa år så skulle han hjälpa oss hyra bil till bra pris för att kunna åka runt på ön..September tror jag är FINT!! Norra delen ska vara fantastiskt vacker !! En idé kan ju vara att starta i Chalkida, som sägs vara en ful stad, men sen ta bussar därifrån norrut och sedan ta Dig söderut. Ha bara i åtanke att vägarna inte är så utbyggda och bussarna går inte så självklart från "A till B" som vi lätt tror. Evia är en mycket kuperad ö och höga berg delar av ön i olika delar.
Om Du bestämmer Dig för Evia så ska Du få namn o adress av mig till det ställe där vi bodde. Det var jättebra tycker vi.

Lissi - som nästan längtar tillbaks redan!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT