Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-19, 10:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Säg hej till verkligheten...

Landade fysiskt i måndags morse, hur lång tid det tar innan jag landar mentalt är svårt att säga. Fyra veckor i paradiset sätter sina spår. Sommarens resa var en av de bästa jag gjort, det brukar jag säga efter varje resa, antingen glömmer jag fort eller så blir Grekland bara trevligare och trevligare. Det sistnämnda ligger nog närmast verkligheten.

Vi började på Samos och besökte sedan i tur och ordning Agathonissi, Patmos, Lipsi, Leros, Symi, Tilos och Rhodos. Agathonissi och Symi var nya öar för oss, båda föll oss i smaken, speciellt lilla Agathonissi där vi kunde ha stannat till pensioneringen. Samos var bra som alltid, Patmos var ett positiv återseende och Lipsi blir bara bättre och bättre för varje gång. Leros blir vi inte kloka på, förra gången vi var där gillade vi delar av ön, men kunde inte förstå dem som älskar ön. Nu satte Leros myror i skallen på oss, tänkte mycket på ön under resten av resan. Något satte sig och vi kommer definitivt att åka tillbaka. Mycket tack vare många fina möten med lokalbefolkningen. Symi var som många sagt en varm och delvis ganska dyr ö (dock inte överallt). Att ”byn” var fin visste vi sedan tidigare, men att det var så sinnesjukt vackert hade ingen sagt! Ska dit igen. Tilos var ett kärt återseende. Alldeles för kärt. Måste dit å det snaraste igen. Rhodos fick också en större plats i våra hjärtan, har kört runt hela ön och sett det mesta. Bäst är som vanligt gamla stan – och vårt fantastiska boende!

Vi åt extremt god mat oavsett vilken ö vi var på. Priserna var lägre än vad vi förväntat oss, på sina ställen lika billigt som förr om åren. Det var tre år sedan vi var i Dodekaneserna, det kommer inte dröja lika länge till nästa gång. Lugnare, billigare och trivsammare än Kykladerna. Och lättare att få kontakt med folk, bättre båtförbindelser och inte alls lika mycket turister.

Heja Doddarna!

Nu ska jag gå igenom alla liggande mejl, publicera en mängd resebrev och svara på inlägg. Senare kommer en utförligare rapport om resan, med många nya bilder. Slog nytt rekord i antal bilder – runt sex tusen! Kanske fler, har ingen riktig koll.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-19, 10:22
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Det låter som en kanonsemester! Ser fram emot bilderna!

/Ulrika
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-19, 10:28
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Ja välkommen hem då. Vi har själva varit hemma i drygt 10 dagar och börjar väl så smått att anpassa oss efter 3 ½ veckor med besök på Antiparos-Santorini(Oia)-Folegandros-Antiparos, igen-Aten.
Ser fram emot dina uppdaterade iaktagelser från Dodekaneserna. Har själv väldigt dåligt samvete för att jag inte tar mig tillbaka dit, eftersom det var där jag fick min grundkurs i Greklandsresande i slutet 70-talet/början av 80-talet, krönt med en sommar som reseledare på Kos 1982.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-19, 10:32
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

"Leros blir vi inte kloka på, förra gången vi var där gillade vi delar av ön, men kunde inte förstå dem som älskar ön. Nu satte Leros myror i skallen på oss, tänkte mycket på ön under resten av resan. Något satte sig och vi kommer definitivt att åka tillbaka"...

Se där, Janne !
Jag bara visste att du förr eller senare skulle börja gilla Leros. Kanske du tillochmed kommer att älska ön lika mycket som vi gör? Men vad detta "något" är, som satte sig, det har jag efter tjugo år fortfarande inte fått kläm på. Människorna? Maten? Livsstilen? Har ingen aning, men det känns som att "nu har jag kommit hem"...
R
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-19, 10:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Jaha, nu blev man ju sugen på Dodekaneserna igen!

Välkommen hem, Janne, och jag ser fram mot resebreven.

/Netwolf - med 30 dagar kvar innan Kreta nås!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-19, 11:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Är det verkligen sant Janne att maten var extremt god överallt eller vill du bara vara positiv? Kanske du känner många av öarna så väl att du direkt vet var den bästa maten finns. Själv fick jag allt leta en del och kan nog inte betrakta årets resa som någon kulinarisk höjdpunkt. Dock en trevlig resa på många andra vis. Klart bäst var den lilla, lilla tavernan på en av Fournis stränder där mor och gammelmor? lagade suveränt god husmankost. Den varma potatis och zuccinirätten med doft av citron, örter och lagom mycket olivolja är ett minne att plocka fram i vintermörkret. Ovanligt god grekisk mat har jag annars vid tidigare resor ätit på väl utvalda ställen på Folegandros, Paros, Naxos, Karpathos, Sifnos, Amorgos och Kreta där jag tror att den bästa grekiska maten finns.

Välkommen hem till den vackra svenska sommaren nu när den är som bäst.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-19, 11:31
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Välkommen hem Janne
Väntar med spänning på alla bilder du har att visa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-19, 11:33
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Välkommen hem!

Det låter väldigt trevligt med Dodekaneserna. Vi har inte varit där sedan 2000, då på Symi, Chalki, Tilos o Rhodos. Kos har även fått ett tidigare besök, men Samos m fl återstår !

Abi, som kom hem 26/6 från Syros, Tinos, Mykonos o Andros.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-19, 12:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Är det verkligen sant Janne att maten var extremt god överallt eller vill du bara vara positiv?
Varför skulle det inte vara sant? Om du inte har samma upplevelse efter din resa beror det väl bara på att ni åt på olika ställen, åt olika mat eller - högst sannolikt - har olika smak.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-19, 12:43
Nickes avatar
Nicke Nicke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 50
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Hej och välkommen hem till Svedala.
Jag är mycket impad ca: 6000 bilder ni taget på 4 veckor vilket ger 1500 per vecka alltså ca: 200 bilder per DAG och ca:10 per timme osv.....

Ser fram emot bilderna och resebreven...

Ha de
14 dagar, 21 timmar, 10 minuter, 48 sekunder...

Nicke
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-19, 13:25
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Välkommen hem Janne!

Det ska bli roligt och intressant att läsa om era upplevelser i den Dodekanesiska övärlden. Dodekaneserna var vår första kontakt med Grekland 1979, och vi har sedan inte varit där sedan 1988. Har många fina minnen därifrån och det var ju där vår kärlek till Grekland föddes.

På Leros mötte vi människor som gav ett djupt bestående intryck; En liten farbror blev så förälskad i vår yngsta, då 2-årige, son att han följde med oss en hel förmiddag, hållandes honom i handen. Han plockade kryddor till oss uppe i bergen och när vi skulle lämna Leros kom han ned till kajen för att vinka av oss. En taxichaufför vi åkte med stannade vid ett bageri på vägen för att handla bröd med sig hem, när han kom tillbaks till bilen hade han köpt en påse bröd även till oss som han ville vi skulle ha.

Och att "landa" när man kommit hem tar tid, vi har inte gjort det än mentalt - fast vi gjorde det fysiskt i mitten på juni.

Ann-Kristin.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-19, 13:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Varför skulle det inte vara sant? Om du inte har samma upplevelse efter din resa beror det väl bara på att ni åt på olika ställen, åt olika mat eller - högst sannolikt - har olika smak.
Nu tänkte jag mer på ordet extremt gott och på alla öar och vi har vid tidigare tillfällen gillat samma tavernor. Dock är ju jag en inbiten köttälskare.
Ingen blir gladare än jag om jag har fel om den grekiska matens utveckling för det bådar i så fall gott inför framtida resor. Tyvärr fick jag en hel del medhåll i min matkritik under den senaste resan ex av värdinnan på Pension Sunshine som tyckte att hennes landsmän numera dränkte maten i olja och att ungsbakad kyckling och potatis blivit en sällsynthet på tavernorna för att ta några ex.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-19, 13:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Ugnsbakad kyckling har jag också misslyckats med att hitta på senare tid och det är ledsamt. (Däremot vet jag att Janne lyckades).

Det grekiska kökets utveckling generellt skulle jag aldrig våga uttala mig om, den överblicken har jag definitivt inte. Men jag vet att Janne hittat sällsynt god mat på lite ovanligare ställen under den här resan, t ex på Samos och på Symi.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-19, 14:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Slog nytt rekord i antal bilder – runt sex tusen! Kanske fler, har ingen riktig koll.
Välkomna hem Janne o C. 6.000 bilder Phu, du måste ha valkar på avtryckarfingret... Ser fram mot att se ett urval.

Peter
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-19, 14:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Citat:
Nu tänkte jag mer på ordet extremt gott och på alla öar och vi har vid tidigare tillfällen gillat samma tavernor. Dock är ju jag en inbiten köttälskare.
Jag lovar dig Eva att du skulle hålla med mig om du följt vår resa.


När vi var i Sporaderna förra året blev vi glatt överraskade av den goda maten. Kunde inte tro att något skulle slå den resan, men denna resa slår allt. Det roligaste var att vi hittade ett ”nytt” grekiskt kök, många av tavernorna vi åt på hade ”utvecklat” det grekiska köket, som bläckfisk med pesto och parmesan (Symi) bara för att nämna en maträtt.

Vår kulinariska resa började redan på Samos, vi tänkte att här är det bäst att passa på att äta gott, sedan blir det den gamla vanliga maten. Så fel vi hade. Det blev bara bättre och bättre. Bäst mat åt vi på Samos (heja Miachalis!), Agathonissi (getmums!), Lipsi (där åt vi rätter vi aldrig tidigare ätit, bland annat Ambelourgou som är lamm i yoghurt insvept i vinblad som serverades i lergryta), Leros (ojojoj vilken mat!), Symi och slutligen Rhodos. Det var alla öar utom Patmos där vi åt mycket god mat, men kom inte upp i samma skithöga nivå som övriga öar. Rhodos var något utöver det vanliga (även på denna kulinariska resa), skulle vi stannat längre på Rhodos hade vi fått flyga hem i lastutrymmet!

Tips på tavernor och maträtter kommer senare...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-07-19, 14:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish

Det grekiska kökets utveckling generellt skulle jag aldrig våga uttala mig om, den överblicken har jag definitivt inte. Men jag vet att Janne hittat sällsynt god mat på lite ovanligare ställen under den här resan, t ex på Samos och på Symi.
Naturligtvis kan jag inte heller uttala mig om det grekiska köket generellt. Vet att det finns många exempel på nya ställen i Aten där kokkonsten utvecklats för att möta nya tider och förändrade krav. Det jag vet är att det med åren för mig blivit svårare och kräver mer letande att hitta en bra taverna med varierad, god grekisk husmankost. När jag får zucchini vändstekt i smör och mjöl och ibland även vidbränd när det står friterad på matsedeln blir jag lätt besviken. När den ungsbakade potatisen lyser med sin frånvaro och varken gigantes, fava, rödbetor, kyckling eller lever finns på menyn och stifadon är övertäckt av ett tjockt lager menlös ost vilket hände på två tavernor på Samos blir jag också ganska brydd. När kocken lagat någon konstig sås och på förfrågan vad det är svarar något som turisterna vill ha för tankarna till den elake kocken från TV serien.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-07-19, 14:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Det finns nog ingen som skulle kalla vidbränd zucchini och stifado med menlös ost för "extremt god mat"

Janne, det ska bli spännande att läsa mer om maten! Jag har ju fått lite delrapporter och jag blev jätteinspirerad till att att börja leta på ställen som inte liknar de vanliga bondtavernorna som jag brukar gå på.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-07-19, 14:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Slog nytt rekord i antal bilder – runt sex tusen! Kanske fler, har ingen riktig koll.
6000 bilder! Hur gjorde du med lagringen? Brände DVD? Extern hårddisk? Eller har du flera olika minneskort med dig. Det lär ju bli rätt många då. På ett 1 Gb kort går det in 320 bilder (6 Mp upplösning)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-07-19, 14:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf
6000 bilder! Hur gjorde du med lagringen? Brände DVD? Extern hårddisk? Eller har du flera olika minneskort med dig. Det lär ju bli rätt många då. På ett 1 Gb kort går det in 320 bilder (6 Mp upplösning)
Jag hade med mig min Ipod som rymmer 60 Gb. Vid första tankningen gick den sönder. Som extra backup hade jag med mig min Laptop (hade inte tänkt det först), där lagrade jag alla bilder. Som extra extra backup brände jag ner bilderna på cd under tiden. När två veckor gått skickade jag hem 10 brända skivor med några vänner (cd-skivorna innehöll bilder, inte vänner ), resterande två veckor bar jag med mig brända skivor vart jag än gick. Vågade inte chansa iom att Ipoden gick sönder. Det kommer ta ett tag att föra över bilderna till "stora" datorn, och att sortera dem lär väl ta året ut.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-07-19, 14:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Citat:
Rhodos var något utöver det vanliga (även på denna kulinariska resa), skulle vi stannat längre på Rhodos hade vi fått flyga hem i lastutrymmet!
Sista kvällen på Rhodos beställde jag in nedanstånde gryta. Den innehöll kalv i bitar, en löjligt god sås, fyra sorters ost (i grytan) och skivad potatis med smak. Bara den kvällen gick jag upp ett kilo. (Tallriken till vänster innehåller stuffed (ost, paprika, svamp m.m) chicken inlindad i bacon.)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT