Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-20, 10:50
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Korfu och Kreta

Nu har man varit hemma ett antal veckor och allt återgår till det normala med jobb mm..


Så här med lite distans kan jag konstatera att Korfu stad inte fann en plats i våra hjärtan. Precis som de flesta vet är Korfu (iaf Korfu stad) väldigt präglat av England , Frankrike och definitivt Italien.


Vi var på Kreta/ Chania i juni med sambons syster och svågern, äntligen fick vi med dessa Italiennördar till Grekland!!!
Det blev en mycket lyckad resa och om inte helfrälsta så blev de iaf halvfrälsta. De köpte hela konceptet med andra ord.


Nu när jag o sambon var själva på Korfu i slutet av juli och jag mmsade bilder till svågerparet och skrev, Korfu hade nog passat er betydligt bättre än oss, för vi får lite känslan av att längta till Grekland för här är så italienskt! De svarade direkt på MMS att det ser väldigt italienskt ut.


De tog sig ändå vecka i Venedig efter vår Kretaresa.


Maten var inte så jättegrekisk överlag och det är stort utbud av annan mat och ett jätteutbud av Italiensk mat, vi åt pizza för första gången på 10 år i Grekland!


En annan myt vi kan slå ihjäl är den här med Qumqatlikören. Vi blev inte bjudna på den en endaste gång. Till slut ledsnade jag och sade till en kypare att i Sverige har vi läst att ni på Korfu bjuder "alla" på likör såsom Kretensarna bjuder på Raki. Han rynkade på näsan och sade, vet du varför vi inte bjuder på det?! Det är därför det inte är gott och det som bjuds ut är inte av någon hög kvalitet precis. Jag testade en hel del sorter och jag tyckte överlag att både den klara och gräddiga varianten var god. Svärmors present på en halv liter likör är redan slut så ner går den allt.


Mitt första intryck av Korfu stad fast den är halva storleken av Chania var att Korfu stad är större och butiksutbudet kändes nästan 10-15 ggr större än Chania. Detta reviderade jag sedan ned till att kännas 2-3 ggr större än Chania när jag började få grepp om staden och dess utbud. Kvaliteten och utbudet är definitiv större och bättre än Chania men det är inget vi bryr oss om eftersom vi inte shoppar speciellt mycket.


En annan sak som Korfunenarna är helt värdelösa på jämfört med kretensarna, det är att våldta en stol. De har inte en chans! En kretabo kan sitta rakt upponer en hel dag med glädje och värdighet på en stol och betrakta tillvaron som självaste Aristotoles eller vad han heter?
Korfubon är däremot är mest på gång hela tiden, stressad är kanske en överdrift men de verkar upptagna även om de är väldigt vänliga och trevliga.


Vi bodde på Mayor mon Repos, ett ställe som varken är sämre eller bättre än andra 4-stjärniga hotel, men jag lovar att vi aldrig ens varit i närheten av en proffsigare och bättre service någonstans i hela Världen, så är det bara. Mycket personal och alla är otroligt hjälpsamma, glada och genomtrevliga. Jag fick mycket seriöst och noga lära mig hur jag koker mitt eget grekiska kaffe.


Dyrt ja men inte jättedyrt. Billigare på Kreta.


Summa summarum så visst är där fint men inte Greece hardcore precis.


Vi sade att vi flyger nog till Korfu igen och byter flyg till en annan ö och passar kanske på att stanna kanske två dagar?


Glömde säga att inkastare finns nästan inte alls eller uppför sig mycket försiktigt och grekerna på Korfu äter middag väldigt sent. Vi var på ett riktigt grekställe som var ett typ snabbmatsställe men ändå med väldigt bra maträtter. Vi kom dit 21.30 och stället var liksom uppdelat i två ställe och det var endast en person där. De sade att sitt på vänstra delen för det blir nog mycket folk. Vi åt färsk hel grillad Dorada som vi älskar och när vi lämnade stället vi 23-tiden så vart det knökfullt med greker!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-20, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Korfu och Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Så här med lite distans kan jag konstatera att Korfu stad inte fann en plats i våra hjärtan.
Men visst var det en vacker stad? Är så länge sedan jag var där, men då tyckte jag att det var en otroligt vacker stad.

Citat:
Maten var inte så jättegrekisk överlag och det är stort utbud av annan mat och ett jätteutbud av Italiensk mat, vi åt pizza för första gången på 10 år i Grekland!
Åt ni den italienska maten? Var den god?

Citat:
Jag testade en hel del sorter och jag tyckte överlag att både den klara och gräddiga varianten var god. Svärmors present på en halv liter likör är redan slut så ner går den allt.
Den likören har jag aldrig smakat.

Citat:
Mitt första intryck av Korfu stad fast den är halva storleken av Chania var att Korfu stad är större och butiksutbudet kändes nästan 10-15 ggr större än Chania. Detta reviderade jag sedan ned till att kännas 2-3 ggr större än Chania när jag började få grepp om staden och dess utbud. Kvaliteten och utbudet är definitiv större och bättre än Chania men det är inget vi bryr oss om eftersom vi inte shoppar speciellt mycket.
Det bor cirka 108 000 i Chania stad, och cirka 24 800 i Korfu stad.

Stort tack för att du delar med dig Ricky!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-20, 16:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Korfu och Kreta

Tack för Korfu/Kreta-läsning Ricky!

Själv har jag varit på båda öarna. Inte heller i mitt hjärta lyckades Korfu slå rot. Dock är det ju ganska begränsat med intryck av ön som man samlar på sig på en kort tid. Det finns säkert pärlor även där som jag inte hittade. Men till Kreta återvänder jag gärna om/när tillfälle ges.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-20, 16:54
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Korfu och Kreta

Nja... 108000 i kommunen kanske men ca 65000-70000 invånare i staden Siffror jag fått av Chaniabor i sommar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-20, 17:23
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Korfu och Kreta

Korfu stad är både vacker och trevlig att vistas i absolut. Har man inte krav eller förväntningar på "grekkänsla" som man finner på tex Kreta och Kykladerna så är allt toppen.

Vi åt på Grekitaliensk restaurang men vi åt grekiskt. En gång åt vi på en Italiens restaurang och då åt vi pizza från vedeldad ugn och den pizzan var bra men inte fantastisk.

Likören är god, jag o sambon har precis tagit vars ett glas av den krämiga varianten, kanske något för söt men god. Smaken skulle jag säga är som en kryddig clementin med ett uns av grapefrukt.

Jag har också hört att Chania stad har 70000 invånare, även om inte Korfu känns större till ytan så känns det mer storstad även om staden är vacker, men på ett helt annat sätt än Chania.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-21, 01:03
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Korfu och Kreta

Tack för intressant "resebrev"!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-08-21, 14:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Korfu och Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Nja... 108000 i kommunen kanske men ca 65000-70000 invånare i staden Siffror jag fått av Chaniabor i sommar.
Kollade statistiken nu och det stämmer att det är i kommunen. Staden hade 53 910 invånare vid senaste folkräkningen 2011.

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Korfu stad är både vacker och trevlig att vistas i absolut. Har man inte krav eller förväntningar på "grekkänsla" som man finner på tex Kreta och Kykladerna så är allt toppen.
Jag var på Korfu 1981. Måste åka tillbaka någon gång och se mig omkring.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT