Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-10-04, 14:02
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Åter från september vecka Nidri på Lefkas

Åter efter en v i Nidri på Lefkas. 25 grader plus och sol.
Trevligt återbesök efter 3 år. Fast då var det var i juli,senast Nidri besöktes i september var för 6 år sedan.


På Arlanda gör vi ett inlägg i Rockbaren ”Roadhouse” Forumatt ”Two thirsty swedes are leaving. See you tonight , can vi order two beers and Ouzu?” Av depå flyget åker ca 1/3 till Lefkas och resten till Parga
Vårt hotell ligger sist så bussen åker huvudvägen fram,svänger sen höger kör uppåt och sen höger igen. Undra om vi bokat ute iskogen? Kan ju inte se mycket i mörkret.
Får vår lägenhet som är en stor etta, ingen tvåa som vibokat. Med balkong mot poolen och ingen balkong bredvid. Går ner och säger viär missnöjda och får en 2a. Dock balkong mot vägen och grannbalkong bredvid.
Handlar vatten i kylskåpet i receptionen innan vi tar påkortbyxorna och går ner mot byn. Fanns en tvärgata som bara tog 6 min så är viutanför rockbaren. In och beställa stor Mythos o en Ouzu. Blev bjudna på enlite flaska vatten.

På hotellet har vi en bensinmack som granne med en stor hundsom skäller i tid o tid. Töms glas på nätterna 2 ggr i veckan samt iblandspelar kyrkklockor innan frukost. Vi har frukost , mycket bra. Färskt vittbröd, ägg, yoghurt , ost skinka. Får be om the o kaffe som serveras vid bordet.
Ingår en spräcklig stor katt samt en lite mindre svart imöblemanget. Under veckan tillkommer en mindre vit. Såg mer katter på Lefkasunder en dag än på Naxos under 2 v.

Iväg till stadsstranden, 2500 steg bort. Skön promenad genomNidri. Solstolarna är gratis om man handlar. Tar varsin Frappe. Lunchavnjuts på Pinwood. Utsökt Saganaki och Pastisio. När vi återkommer tillsolstolarna invaderas stranden, som gräshoppor av skolklasser från grannländerpå Balkan
bara väller in! Ljudvolymen höjs, ölen flödar….. vi går hem till poolen. Kl 18 är det info möte. Det sämsta jag varit på.Helt bedrövligt. En ung tjej med händerna i fickan som talat lågt och inteverkar veta nåt. Får inget att dricka på stället, men bjuder på vin om man ätermiddag? Delade inte ens ut busstids lista. På kvällen möter Sverige-Europa i WC Hockey. Hittar en bar som kan visa den via internet utan ljud.Dock finns ingen mat så vi tar god Kina mat på Jasmine Garden inkl friteradbanan.Hittar en sport bar med storbild och ser slutet. Förbi Roadhouse för ensista.
Baren drivs av 2 bröder sedan 1992, en i baren och en som ärDJ. Jag hejdas av DJ som säger att du var här i går? Svarar att jag är : “Oneof the two thirsty swedes”, han spricker upp I ett leende. Hade läst inlägget.

Nästa dag tar vi solstolar lite längre bort vidKalypso. SVD artikeln från 90 talet fanns kvar inramad på väggen, Lefkasär ett paradis och en resa med Spies kostar 3800 kr. På huvudgatan fanns enSpies skylt samt fasad flagga kvar än idag!! Gratis solstol här med. Ficken liten vattenflaska till frappen.
Förra sommaren började vi köpa Lipton ice tea påSupermarket. En halvliter för mellan 1-1.7 E. Jättegott i värmen. Taramosalataoch köttbullar till lunch och fick en liten flaska vatten till. Middagen såg vifram emot, skulle göra återbesök hos den italienare som vi besökte för 3 år senoch var gudomlig.
Blev besvikna, trist meny…. nåja. FörbiRockbaren, då kommer barkillen fram. My brother told me, two thirsty swedes J. Hade Beatles Tshirt på mig så snart hördes ” I Want tohold your hand” Traditionen fortsatte under veckan, bla med Eleonor Rigby samtTicket to ride. J tyvärr inte Help….
Stor tröst var att Djurgården besegrat Peking med 3-1 påbortaplan.

På tisdagen går vi åter till Calypso och provar derasPastisio. Gjordes i form med penne. Innan lunch tog jag en joggingtur tillvattenfallet, omgivningarna runt hotellet, sen tillbaka via strandpromenadenoch runt uddarna. Där spelades hög musik och stolarna kostade pengar.
Middagen intogs på The Barrel. Jättegott. 3 stora lantkorvarmed pommes. Hem via Rockbaren. Fick ha långärmadtröja på kvällen då detblåste lite och var 15-16 grader


På onsdagen gjordes ett kalimera inlägg vidfrukosten, sen tog vi en pool dag efter lunch. Vi avnjöt en god pasta påstrandpromenaden. Vår pool var rätt stor, 17 *10 simtag. Fanns nån ilsken flugasom bet mig när det var vindstilla. Var sugna på en pizza till middag, såvi går rätt ner till ett hak med Wooden oven. Blir lite nonchalantbemötta och får varsin meny. Priserna är olika?? Skiljer upp till 2E? frågar vad som gäller, de blir konfunderade och ger oss 2 ex av dendyrare. Ingen ursäkt… Vi går och letar pizzahak. Ser ettställe med ved ugn som heter Pomodoro. Då sker miraklet. Vi känner igenservitören! Vi har blandat ihop restaurangerna. Tyvärr görs inteavsmakningsmenyn längre men suverän service och goda pizzor. Vi lovar återkommapå fredag. Slapp se DIF- Karlskrona…… hem via Rockbaren. En öl kostadedär 4 E en whiskey 7 E . Vykortet postades på kvällen på tal om Karlskrona….


Upp tidigt på torsdagen. MS Christina avgårkl 9. Kommer dit 8.35. ALLA solbäddar är upptagna, går visst att boka L. Synd ingen sade det kunde jag löpt iväg kvar över…. Sitta i skuggan under en livbåt… Tyvärr blirdet ingen 4 resa med henne. Fick dock 2 h i solen då en snäll barnfamilj lätoss låna deras platser när barnet skulle vila. Gjorde ett uppehåll påKastos, bor visst 20-40 pers där. 2010 låg en ruin av ett sten hus i hamnen.2013 var det ett cafe som bla sålde ciggarer, stod på griffeltavlan. Vigick dit, tog en frappe, en milshake samt hittade ett cigarr skåp. Kostarmellan 7 E-23 E. Berättade om mina minnen och köpte 2 st till nyår. Röker intemen kommer tänka på Kastos om mindre än 3 månader. Åter i Nidri vid 18tiden, sista stoppet var vid Scorpio, en annan strand båten lade till vidnu jämfört med andra år. Handlar på väg hem, olivtvål för 1 E , kryddor för 2 Esen varsin Ouzu. Hittade Jannes favorit Pitsiladi samten tillBarbayianni grön. Fish spa skulle stänga till helgen så detkostade bara 5 E för 20 min. Provade på det, kittlade lite och nagelbanden blevfina. Trodde de skulle skala lite mer. På kvällen tänkte vi provamexikanskt, fanns några burritos och enchiladas på en taverna. Tyvärr hade dom grekisk afton med dans, musik och porslinskross… Tog Kinamed stark kyckling samt räkor i sötsur sås. Hem via rockbaren. The same procedure as lastyear.


På fredagen gick vi åter till Kalypso somskulle stänga den dagen. Fatöl fanns inte, först varsin Amstel flaska, sen enHeineken då Amstel var slut. Innan lunch joggade jag ner längst med huvudgatanoch ner mot bukten. Kom inte runt som 2010 ( 2013 var i juli joggar intedå pga värmen). Fanns ett fint hotell för seglare med eleganta segelbåtarutanför, ett nybyggt hus med ett sovrum från 60 000 E och uppåt. Efter detlåg det halv sjukna båtar i oljigt vattnen, stora byggnader förfartygstillbehör, längst ner fanns ett stort sunkig varv, elleruppläggningsplats för båtar bakom staket. Joggade snett upp och kom tillen utgrävningsplats från bronsåldern. Fanns även några övergivnarestauranger som börjat växa igen och förfalla. God lunch med grilladfärsbiff, underbart ris. Nog kokat i buljong. När vi kom hem sade dom attvi kan behålla rummet då hotellet stänger på måndag. Snällt och bekvämt.Packade det vi kunde. Sen sista middag på Pomodoro inkl dessert, förbiRockbaren sen hem. Tycker att matportionerna var mindre än tidigare, blevmätt, inte proppad. Bättre minska än höja priset.

Sista dagen var vi vid Pinwood. Avslutademed en ouzu, saganaki och Pastisio. Ett sista dopp, hej då medel havet för2016. Syns nästa år. Duscha, packa. Förbi Rockbaren som inte öppnat, menvi fick en sista Mythos ändå. Bussen kom vid 19. Hotellet gav alla gästervarsin burk hemlagad marmelad. Jättesnällt. På taxfree köptes olivolja och entill Ouzo. Landade på Arlanda vid midnatt, trist att Sas inte har varm matombord, sen tyvärr taxikaos på Arlanda men hem kom vi.

Den bästa höstresan sen 2012, jätte nöjda,underbar vecka.…… Enda missen var solbädden på Christina och maten på hemresan.Nästa år infaller nationaldagen en tisdag med klämdag på måndagen, 3semesterdagar ger en Greklandsvecka redan i juni. Sen 2 v i juli och en iseptember. . Nu skall bara Pitsiladi provsmakas,cigarrerna ligger i kylen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-10-04, 17:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Åter från september vecka Nidri på Lefkas

Tack för personligt inlägg. Tolkar jag rätt om jag tror att ni trivdes?

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-10-04, 20:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Åter från september vecka Nidri på Lefkas

Det lät nog så!
Kul rapport. Vi bodde I Nidri 14 dgr 1993...var på återbesök med bil över dagen från Parga 1999 tror jag.Bästa baden fanns på andra sidan ön.

Tack för att Du skrev Dina intryck!
Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-10-05, 10:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Åter från september vecka Nidri på Lefkas

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Nu skall bara Pitsiladi provsmakas,cigarrerna ligger i kylen.
Ser fram emot att höra vad du tycker om Pitsiladi!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT