Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-08-31, 18:32
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierápetra 2016, en vecka i augusti

I juni ändrades drastiskt våra ekonomiska förutsättningar. Vårt kära kafenio ”Posten” höjde då priser för två Amstel inkl. fyra tallrikar mezé från 5 till 6 €. Vi som brukar gå dit efter gymmet två gånger i veckan!

Några dagar före Sverige-resan rann vatten ut från frysen, där det också hela tiden bildades massor av is. Vi besökte företaget, där vi för tre år sedan köpte våra vitvaror och frågade vad vi skulle göra. ”Dra ur kontakten, vänta 48 timmar så isen hinner smälta och frysen torkat upp invändigt”. Vad gör man då av alla kyl- och frysvaror under tiden? En grekisk vän i Ierápetra har tillgång till ett hus nära oss, så vi ställde henne frågan, om vi kunde utnyttja kyl-frysen där. En sten föll snabbt och tungt från våra hjärtan, när vi något dygn före hemresan kunde plocka tillbaka våra kyl- och frysvaror i vår ny-avisade frys. Det är bra med vänliga vänner och en frys som fungerar!

Har ni bra minne? Kommer ni ihåg att SAS hade pilotstrejk i mitten av juni, just då vi skulle resa hem. Dagarna gick utan information från flygbolaget. Vi fick dagligen hålla oss uppdaterade via TV och radio. Men turen i juni höll i sig! Vi fanns med i det första SAS-flyget som lämnade Aten. När vi klev av planet på Arlanda, sa jag till de piloter som glada och något rikare ville ha tack och beröm:”Adío SAS”, vilket betyder ”adjö” på grekiska, om man skriver SAS med små bokstäver. Skäms!

Vi lämnade ett väl fungerande hus, nu försett med automatisk bevattning av trädgården, men innan dess var det bekymmersamt och många ändringar. Vi fick efter flera veckors försök reda på att vattentrycket var hela10 atmosfärer och för högt för att mätaren skulle stänga av efter inställd tid. Det behövdes inköp av manometer (tryckmätare) och reduceringsventil och ny slang med så kallade makaroner. Men vi tjänar in kostnaden på två år och vi sliter inte ut Pelagía. Å andra sidan går hon miste om bevattningslönen.

Hemresan blev en plåga för Ylva. Det gick bra för henne att sitta i framsätet på bilen, men det tillät inte någon av piloterna på de tre flygplanen på hemvägen. Trots Alvedon och Voltaren gel hade hon det besvärligt. Dagen efter hemkomsten ringde Ylva till hälsocentralen i Östersund och fick läkarundersökning redan under förmiddagen. Fantastiskt! Troligtvis en trasig höftmuskel och efter diverse turer under ett sommarledigt Sverige, fick hon kontakt med en sjukgymnast, som gav henne ett träningsprogram. Men trots 5 månader med väntan och träning är hon inte helt besvärsfri.

Det är alltid en fröjd, att åter komma till ”vårt” Kreta. Grannar, vänner, gymbesökare, kaféägare m.fl. hälsar oss alla välkomna hem. De kyliga nätterna i Jämtland hade fått flyttfåglarna att samlas och de har redan vinkat av oss med sitt trumpetande. Nu gäller det att klara ett varmare klimat inte minst nattetid. Vi är inga vänner av AC och använder bara takfläkten, då vi nattar. AC:n gör ju att man inte vill vara utomhus, trots att vinden ofta svalkar här i K-i.

När Jannis hämtade oss, visade det sig att AC:n i bilen inte fungerade. Öppna fönster svalkade något. Vid besöket på bilverkstaden dagen efter jobbade två mekaniker under över en timme med att få ordning på luftkylningen. Beskedet blev: Återkom efter helgen, då en reservdel har hunnit komma från Aten. När jag senare prövade, om kylningen fungerade, var felet borta! På verkstaden ville man dessutom inte ha betalt för jobbet! Turen håller i sig!

Efter en veckas vistelse på ön, har vi bara varit hemma en kväll. Mat och div. aktiviteter har gjort att jag bara behövt laga mat två gånger. På tisdagskvällen gjorde vi en tripp med våra albanska vänner till Kaló Xorió för en grekisk afton med mat, musik och dans. Jag gillar inte turister, som dansar syrtaki i otakt och dessutom tillåter inte Ylva mig att dansa grekdans längre! Men när musiken på slutet övergick till latinamerikanskt, tvist och rock blev det dans både med Ylva och unga grekiskor. Ylva hade då redan dansat på bordet med andra kvinnor! Det var en glad och trevlig kväll. På lördag väntar bröllop i grannbyn Ferma. Marias, vän i byn sedan många år tillbaka, dotterdotter gifter sig efter 10 års samboförhållande.

PS. Det är lämpliga badtemperaturer nu! Ingen nederbörd juni-augusti.
Högsta dagstemperatur juli-augusti 34.8. Lägsta temperatur juli-augusti 23.1. DS.

Ha en bra månad önskar
/Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-08-31, 19:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, en vecka i augusti

Kalo Mina tillönskar jag er och alla andra! September brukar vara en ljuvlig månad.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-31, 19:38
Ia Löfquist Ia Löfquist är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Ort: Ierapetra, Kreta
Inlägg: 12
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, en vecka i augusti

Välkomna tillbaka! Full fart i paradiset!
Kram
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-09-01, 10:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, en vecka i augusti

KALO MINA

Takk for rapporten, det er alltid trivelig å følge dere
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-09-01, 11:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2016, en vecka i augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Hemresan blev en plåga för Ylva. Det gick bra för henne att sitta i framsätet på bilen, men det tillät inte någon av piloterna på de tre flygplanen på hemvägen. Trots Alvedon och Voltaren gel hade hon det besvärligt. Dagen efter hemkomsten ringde Ylva till hälsocentralen i Östersund och fick läkarundersökning redan under förmiddagen. Fantastiskt! Troligtvis en trasig höftmuskel och efter diverse turer under ett sommarledigt Sverige, fick hon kontakt med en sjukgymnast, som gav henne ett träningsprogram. Men trots 5 månader med väntan och träning är hon inte helt besvärsfri.
Jag håller tummarna för att hon ska komma till rätta med problemet. Jag vet hur jobbigt det är. Det finns bra mycket bättre värktabletter än Alvedon och Voltaren. Om det är de som går att köpa receptfritt vill säga, för de har liten effekt.
Citat:
Men när musiken på slutet övergick till latinamerikanskt, tvist och rock blev det dans både med Ylva och unga grekiskor. Ylva hade då redan dansat på bordet med andra kvinnor!
Underbart!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT