Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-07-17, 09:57
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra 2016, maj - sista försöket

Sista dagen i maj. Då är detdags för lite ”ordbruk och bokstavsskötsel”. Det känns nästan lika slitsamt somdet/den ”jordbruks och boskapsskötsel”, som jag/vi en gång i tiden roademig/oss med på fritiden i Sverige. Jordbruket var potatis- och grönsaksodling(bl.a. med lök och bönor från Kreta), växthus med tomater och gurka.”Boskapsskötseln” var ankor, tuppar och flasklamm under sommarmånaderna. Justnu skördar vi bara aprikoser, söta och goda. Purjolöken är upptagen och infryst,persiljan växer liksom vindruvsklasarna. Vi har ingen boskap, sedan kirio Manolisslutat med sina vaktande hundar. I badrumsskåpet har vi dock fått besök av ettantal små, enträgna myror. Det måste vara drottningen, som skickat ut sinaarbetare. Bett dem att se sig i spegeln, borsta tänderna, kamma håret och fixabättre make up, om de skall få återkomma till henne.

Det var påskfirande under förramånadsskiftet. Innan dess hade vår vän Rena fastat dvs. inte varit köttätandeunder hela 56 dagar. Hembjudna till hennes familj på påskdagen, kunde vikonstatera, att hon hade extra god aptit på protein. För trons och för Gudsskull hade hon även gått i kyrkan både morgon och kväll under hela den ”stillaveckan”. Men hon är ändå helt normal och en härlig 77-årig spontan grekiska.Änka och därför alltid svartklädd.

Den torra månaden april gjorde,att det var svårt att få ihop en bukett blommor att ge till Nifikó att hängaovanför dörren, som vi brukar göra 1:a maj. Regnen kom skvättvis under etttiotal dagar i början av månaden. Totalt bara 28 mm. Svalt har det också varit.Det tyckte även sonen Niclas med fru som kom på senarelagd bröllopsresa 19-26.Det var blåsigt, svala kvällar och kyligt i vattnet. Inte förrän den 27:einfann sig den normala månaden maj med sommartemperaturer över 30 grader.

En dag i mitten av månadenunder vår dagliga morgonpromenad uppe i bergen, gick jag och tänkte på hur kuldet var att träffa Lino och Kono igen. De hade tagit en 10-dagarsresa till sinby Mirtos och vi hade en förmiddag druckit frappé och pratat på ”papegojkaféet”.Kono och jag hade diskuterat vår medicinering med blodtryckssänkande ochblodförtunnande medel. ”Känner du dig aldrig yr av medicinerna”, sa Kono. ”Barade första veckorna innan kroppen ställde in sig”, svarade jag. ”Folk kan ju tro,att man är berusad”, sa Kono. ”Det är väl inte så farligt”, sa jag. ”Det är juvärre, om de tror att man är gammal”. Strax efteråt i en nedförsbacke medrullgrus, där Ylva alltid är så försiktig men jag morsk, rullade både gruset ochjag. Gruset klarade sig bra och som genom ett under var det bara två avvänsterhandens fingrar som hade hamnat 90 grader fel. Skrapsår på vänster benoch i pannan var andra synliga spår. På vägen hem lyckades jag tvinga tillbakafingrarna i rätt läge och de skall väl kunna läka så småningom. Obs! Dettahände utan yrsel, ålder och berusning.

I boken ”Uncaptured Crete” avDiana Conyers f.d. långtidsboende i Agios Nikólaus hittade jag en indelning avturister i fyra huvudtyper. Min översättning är fri för hennes text är torr.
”Strandstollar”, där semestern betyder vacker strand, varma bad och många timmar i solen.
”Kulturknuttarna”, museibesökerna alltid fösedda med en öppen guidebok
”Bar-barerna”, som vänder dag till natt och när man ser dem alltid har ett glas i handen.
”Undersökarna”, som läst på i förväg vad de vill uppleva under den underbara semestern, som de skall leva på under hela vintern. Består av både 1, 2 och 3.
Vilken typ är du?

Akram har nu varit på sittförsta grekiska bröllop. Hans närmaste grannar hade inbjudit honom inkl.vänner. Kompisen Milan tackade nej, Ylva hade höftont och jag ville inte. Menändra sig är ju möjligt. Det var ju en chans för honom att se hur detraditionella ritualerna genomförs och jag kände att det var den bästa ”gåvan”jag kunde ge till honom. Efter bröllopet i byns kyrka, var det dop avbrudparets 1-åring. Stockholmsäktenskap är vanliga även här. Antaletmiddagsgäster på den stora restaurangen i byn var c:a 300 och mat och dryck dettraditionella. Nu vet Akram hur det går till och han vågar kanske gå ensamnästa gång.

Under de två månaderna här harjag förgäves försökt lära Ylva ”sitta fint” utan att lyckas. Inte ens två besökpå lasarettet för massage och akupunktur har hjälpt. Jag har masserat medVoltaren gel, så gott jag har kunnat. Hon vill bara ligga eller stå, virka och samtidigtse på TV eller lösa sudoku. Någon hände troligen på gymmet, strax innan viskulle resa ner. Nu kan jag bara hoppas på, att resan hem går bättre ännedresan. Då hon hade ordentliga smärtor i höftmuskeln. Hon tillåts nog inteatt stå eller ligga för SAS.

Några kortisar.
Det var en stark jordbävning på5,5 R 10 km söder om Ierápetra den 25:e. Den kändes ordentligt även i Heráklionoch gjorde Ylva riktigt orolig, när vi satt ute på altanen. Värre gick det förAkrams vän Milan, då tjugotalet glasburkar med marmelad, oliver och kaprisrasade i golvet från en hylla ovanför köksdörren.

Putin var på besök i Aten ochpå Athoshalvön den 29:e, samma dag som prinsdopet. Lika ointressanta händelserbåda två, men väl dokumenterade i TV. Båda är vanliga människor som skiter ochdör. Olikheten med oss vanliga är makt och rikedom.

Kantinan i vår by imponerar medsina låga priser och ägarnas vänlighet. Under en kväll drack vi 2 halvlitrarRetsina, åt 2 souvlaki, fick 4 tallrikar med grönsaksmezé till ett pris av 8 €.

I december, när vi hadeöverskott av granatäpplen, frös vi ner kärnorma i plastflaskor. Nu under vårenhar jag i varje yoghurttallrik lätt kunnat fylla på lite av de goda och nyttigakärnorna.

Lev väl!
Jannis

Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-07-17, 11:07
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2016, maj - sista försöket

På apotek på Kreta finns att köpa Etythro forte (enligt mitt tycke bättre än Voltaren)..finns även bra värktablett som heter Seractil. Ha det bra. Vi kanske har vägarna förbi nångång. Hälsningar Phia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-07-17, 14:23
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2016, maj - sista försöket

Tack för hälsning och smärtstillande tips! Ta gärna vägen in till Koutsounari (inte förbi). Jag beklagar att inlägget har en mängd sammanskrivna ord! Det skickade originalet ser inte ut så.
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-07-17, 14:32
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2016, maj - sista försöket

Vi hade planer i början av juni..var i Mirthos och Ierapetra..men hann inte ta kontakt.Forumet låg nere.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-07-17, 15:08
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2016, maj - sista försöket

Hur var er resa på sydöstra Kreta? Skriv och berätta om era intryck tycker
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT