Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-03-31, 15:12
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Om du tror att du skulle få en normal vårrapport från ”Paradiset”, har du fel. De här dagarna har inneburit kyla, blåst och regn, även med den sand från Afrika, som är så svår att tvätta bort.

Då var vi här igen efter 3½ månader som nätt och jämt kan kallas svensk vinter. Möjligtvis ”broddperioden” eftersom både skor och bilar bör vara försedda med dylika. För oss var det en period av extra lycka, då vi nästan varje dag kunde följa vårt barnbarns utveckling från blyg, ordknapp treåring till en lyckligt skrattande pojke, som nu kan prata ganska bra med ”Affa och Ylla”. Under denna korta tid blev det en sport för honom att läsa på bilskyltarnas bokstäver och siffror. Vi behövde därför inte koppla på ”längtan till Koutsounári-knappen”. Vem vet, han kanske kan bli en efterträdare på kalimera.se. Men han får stå på tillväxt!

Kontrast 1: Väl här, hämtad av Jannis, möttes vi av en annan värme. Grannar, ytligt bekanta, affärspersonal och ungdomar på gymmet hälsade oss alla välkomna tillbaka. ”Hur mår ni, hur har vintern varit” m.m. I Östersund räcker det med ett ”Hej”, men bara om man är bekant med varandra.

Kontrast 2: Temperaturkänslan på våra bostadsorter är olika. I Östersund öppnar vi alltid sovrumsfönstret nattetid, även om det är – 20. Här försöker vi hålla värmen kvar inomhus och har fönstren stängda vid utetemperaturer under + 20. Obs, en aning överdrivet!

Kontrast 3: I Östersund rinner alltid ögonen av den torra luften både inom- och utomhus. Här gör havsfukten att ögonen känns ganska välsmorda.

Kontrast 4: Här sover vi djupare och drömmer så starkt, att vi dagen efter kan berätta för varandra om drömmarnas innehåll. Förlusten av två timmar har inte påverkat oss och vi tycker det är skönt med extra ljus på kvällen.

Kontrast 5: Tiggarna verkar inte ha rest till Ierápetra. Vi har bara mött två. I Östersund försökte man vara två utanför varje större butik, så det blev förstås slagsmål.

Vintern på Kreta har samstämmigt varit regnig och kall. ”Det har snöat tre gånger”, sa Pelagia när vi knackade på hos dem när vi anlänt. T.o.m. Geórgos verkade glad över att se oss.
Den försenade våren har gjort att även växtligheten är sen. Aprikosträdet står i full blom och anemoner som vi brukar se i december, blommar fortfarande under olivträden förutom den gula klövern. Olivfabriken har stängt, men man jobbar ännu med att kapa träden med dåliga grenar. Det är nära mellan skörd och blomning, men olivblommorna är fortfarande stängda. Vattenförråden som i höstas var tömda har nu fyllts till bredden.

På lördagskvällen då vi anlände, stannade vi vid taverna Kiméri vid huvudvägen i byn och fyllde våra tomma magar efter en lång resa från hemstaden. Till vår förvåning var parkeringsplatsen fylld, liksom tavernan. Ett bord vid dörren var ledigt. Det var ett tecken på att Ierápetraborna har haft goda inkomster under vintern. Jannis bekräftade att tomat- och gurkskörd varit mindre, men priset bättre än vanligt.

Lantbrukaren Manólis, 87, arbetar fortfarande idogt i sina tre trädgårdsland och är lika generös som vanligt med att ge bort grönsaker och att berätta sina historier. Nifikó är glad över våra besök och vill snart ha skjuts till lördagsmarknaden.

Akram, ”bonussonen”, har försett oss med fisk och massor med apelsiner. Han har haft jobb hela vintern. Han har fått 30 € per dag vid arbete med oliver och 60 € per dag vid målningsarbete.

Angelina ringde och sa: ”Jannis. Jag har en 8-armad bläckfisk. Kan du komma ikväll och tillaga den.” ”Inga problem”, svarade jag och så fick vi en kväll tillsammans då vi fick höra och själva kunna berätta, om det som förevarit under vintern. De två, Jannis och Angelina, väntar på att få grekiskt medborgarskap. Jannis har fått ut underlag för att lära sig grekisk geografi, historia och samhällskunskap. Han borde gå i skola för att lättare kunna klara de prov som väntar. Angelina, liksom alla mammor, behöver inte göra provet eftersom man räknar med att mödrarna får kunskapen, då barnen gör sina läxor. Hur är det i Sverige? Måste invandrare lära sig svensk kultur för att få medborgarskap?

Kreta ligger ju nära krigsområdena vid Medelhavet. En dag såg vi ett konstigt flytetyg, som drogs av en bogserbåt. Vi förstod att det inte var en normal båt för fiske eller frakt. Vi fick hjälp av Ia. Hon tog reda på att det var en destruktionsfarkost för de kemiska vapen, som man hittat i Syrien och FN lovat att hjälpa till att oskadligöra.

Nu väntar vi på att april skall ge oss sol, värme och både svensk och grekisk påsk. Dessutom väntar vi på alla de turister, som snart anländer till Ierápetra. Då får vi höra det svenska språket ljuda överallt i vårt ”Paradis”.

Glad Påsk önskar Jannis.


Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-03-31, 15:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Välkomna!
- Sen vår är ingen olägenhet för er. alltså? Ni får full utdelning av blommor och fågelsång. Själv ser jag varje morgon hur fikonträdets blad blir större och större. Längtar efter värme nu, jag ska inte klaga en enda gång över värmen...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-03-31, 20:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Vem vet, han kanske kan bli en efterträdare på kalimera.se. Men han får stå på tillväxt!
Då finns inte Kalimera kvar.

Härligt att höra från en igen! Hur länge stannar ni?

Glad Påsk till er också! Ni får dessutom fira två gånger, era lyckostar!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-04-01, 08:29
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Jag får inspirera honom, så han kan berätta om sin första Kretaresa ev. redan i höst. Men jag skriver. Om 10 år visar han foton på flickorna på stranden.

Nu väntar oss 2½ månad här. Det är lika spännande varje gång!


Nu på lååångfredag har vi svensk påsklunch på altanen. Vi blir 8 svenskar från området som ska äta och dricka traditionellt med varor, som vi tagit med.


Nästa vecka blir det ortodoxt firande med grekiska vänner dock inte grannarna!


/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-04-01, 10:40
Ia Löfquist Ia Löfquist är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Ort: Ierapetra, Kreta
Inlägg: 12
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Välkomna! Det har verkligen varit en tuff och kall vinter, men nu kommer värmen. Allt är sent, men då får vi kanske njuta av blommor mm desto längre.
Svenskt medborgarskap får man på rent "tekniska" grunder, t ex hur länge man varit i Sverige, inte straffad, kan styrka sin identitet. Däremot ingår en del om Sverige, seder osv i sfi-undervisningen (sfi= svenska för invandrare). Eller rättare sagt det gjorde det för ett par år se'n, jag tror inte att det är ändrat.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-04-03, 16:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Nu väntar oss 2½ månad här. Det är lika spännande varje gång!
Låter underbart!

Har ni verkligen fönstret öppet nattetid när det är - 20?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-04-03, 19:13
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Jag vet Janne att det låter knäppt, men det är faktiskt sant. Vi bor på andra våningen och har radiatorn avslagen i sovrummet dygnet runt. Nattetid är fönstret något öppet, vilket betyder att det mitt i rummet kan vara c:a 15 grader. Med silkesvaddtäcken är det ändå varmt därunder och sömnen blir djup och skön.
Vi 8 svenskar i förskingringen som träffades idag var alla samstämmiga. Vi öppnar inte fönstren här vid nattemperaturer under +20. Håll fukten borta!
Det gick bra att ha en svensk påsklunch på Kreta.
God fortsättning / Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-04-04, 10:44
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Om ni inte har en avfuktare så skulle jag rek.en sådan .Gör underverk med inomhusklimatet.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-04-04, 12:52
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Naturligtvis har vi en avfuktare medtagen från Sverige, sedan många år tillbaka och innan de började finnas till salu på Kreta. Vi är nöjda med den. Men vi kör den inte dygnet runt. När den relativa luftfuktigheten närmar sig 70%, sätter vi på den. Jag tror att det är bra att vi sprider
avfuktarerfarenheten till kalimerianer, som tänker bo här på vintern.
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-04-04, 16:11
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Ja och så kan vi starta ventilationsrörelsen,Borra hål i väggarna och montera friskluftsventiler för bättre inomhusklimat.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-04-04, 17:13
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Även det var vi 8 överens om under gårdagens svenska påsklunch. Ventilerna i vårt hus fanns ju inte från början, utan de har öppnats under årens lopp. Soldrivna fläktar ökar dessutom ventilationen.
/ Jannis
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-04-05, 10:05
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

[url]http://www.solarventi.se/ kolla denna sida.Skulle var spännande att prova.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-04-05, 10:44
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Jan C,
I april 2009 hade jag tagit med en solarventilator som extrabagage med SAS. I juni monterade en bekant, med assistans av mig, in den vid husets köksdel. Den har dubbel fläktriktning, vilket betyder att den också tar ut sommarvarm luft om så önskas.
Vi är mycket nöjda med utrusningen. Den ger ett värmetillskott och har fungerat utan problem sedan monteringen. Jag skulle nog haft den större modellen, men då hade jag inte kunnat frakta den med flyget.
arcticsunlight.com/solventilator står jag som återförsäljare och det är inte borttaget trots att jag lagt ned mitt företag. Greker var inte intresserade, jag ingen försäljare och frakterna var för höga. Jag sålde ett paket till en bekant och han gjorde jobbet ensam och är nöjd.
Vill du veta mer, hör av dig. / Jannis
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-04-05, 13:19
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Om du går in på Living in crete under säljes så är det en Engelsman som säljer ut sitt lager han har också försökr.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-04-05, 17:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

OM vi rådde om huset där vi bor finns det en del jag gärna skulle kosta på. Men hur fungerar solventilen om man har skugga runt om beroende på överskjutande balkonger på alla sidor?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-04-05, 17:13
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Direkt ljus behövs, om det ska vara effektivt. Fläkten jobbar, men luften i det mörka paketet blir inte tillräckligt uppvärmd. Men det kanske går att sätta allt på taket?
/ Jannis
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-04-05, 18:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Den dan jag får råd att skaffa eget hus har jag nog råd att få allt på bästa sätt...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-04-05, 19:37
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Förslag: Du får publicera dina memoarer, mest kring ditt liv i Grekland. Den kommer att köpas av 10000 kalimerianer, för att inte nämna de övriga!
/ Jannis
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-04-05, 21:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Förslag: Du får publicera dina memoarer, mest kring ditt liv i Grekland. Den kommer att köpas av 10000 kalimerianer, för att inte nämna de övriga!
/ Jannis


Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-04-06, 07:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2015, de sista dagarna i mars

Hoppsan, kan jag få betalt i förskott???
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT