Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Egina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-06, 18:22
LeSa LeSa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Ockelbo
Inlägg: 29
Standard Hösten

Hej!
Vi hade tänkt oss till Egina första veckan i oktober och tre veckor framåt, men såg nu att några hotell stängt för säsongen. Min fråga till er som vart på Egina är då.
Är det för sent att åka dit i oktober? Vi vill ju bada.
/lesa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-06, 20:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hösten

Jag har varit många gånger på Egina och under alla månader fr o m maj t o m oktober. Vid samtliga tillfällen har vi bott i Agia Marina där öns bästa strand finns. Oktoberbesöket ägde rum för 12-13 år sedan. Sedan dess har turistströmmarna till ön i allmänhet och Agia Marina i synnerhet minskat en del. Men redan då var det ganska tyst och öde i byn om kvällarna. Och det har säkert inte blivit bättre med åren. Men nog bör det finnas några hotell och tavernor som fortfarande är igång. Så sol och bad och MYCKET lugn och ro bör vara möjligt. Och då talar vi om Agia Marina.

Badvattnet bör fortfarande hålla trivsam temperatur i oktober. Dagarna börjar bli kortare och en och annan regndag kan man råka ut för.

Egina stad är en stad som lever vardagsliv året om och där finns allt igång. Men nåt vidare strandliv är det kanske inte där.

Själva hade vi tänkt Egina i år. Men av olika anledningar blev det inte möjligt förrän tidigast i oktober. Då väljer vi att vänta till nästa år, ty vi befarar att Agia Marina är för öde för vår smak då, även om vi mest lever strandliv.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-07, 08:32
LeSa LeSa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Ockelbo
Inlägg: 29
Standard Sv: Hösten

Tack för bra info Masse.
Känns nu som att vi får spara Egina till en annan gång, lite folk och rörelse vill vi ju ha runt om oss.
Det blir till att börja om från början och leta något som känns bättre så sent på hösten.
/Lesa
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-07, 09:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hösten

Tinos lever året runt och jag har tre gånger varit där i slutet av oktober. Där finns både strand och "byliv" och bortsett från att man aldrig kan gardera sig för regn i oktober så är det många fördelar med Tinos då det är lätt att ta sig dit från Rafina och det är en absolut levande "by/stad" med flera tusen åretruntboende där..och det är en rasande vacker ö! Första gången jag var där v 44 var det bra väder, andra gången var det regnigt , men det var alltså i månadsskiftet oktober/nov.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-07, 10:56
LeSa LeSa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Ockelbo
Inlägg: 29
Standard Sv: Hösten

Hur är det med färjetrafiken till Tinos hur lång tid tar det och går de ofta eller.....?
Saken är den att min man har beredskap i jobbet och han måste kunna ta sig tillbaka till Sverige inom en viss tid.
Det är också orsaken till att vi åker så sent
/Lesa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-07, 18:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hösten

Citat:
Ursprungligen postat av LeSa Visa inlägg
Hur är det med färjetrafiken till Tinos hur lång tid tar det och går de ofta eller.....

/Lesa
Tinos har förbindelser varje dag med Rafina året om. Under sommarsäsongen är Tinos den mest färjetäta ön i Grekland.

När jag har åkt hem sista dagarna i oktober eller första i novemmber har jag kunnat välja på flera båtturer.
Tar man den vanliga bilfärjan så tar det ca 3,5-4 tim från Rafina. Har man tur och vill åka SeaCat, snabbåten och den går så tar det knappt 1,5 timme. De vanliga färjorna går först till Andros och sen till Tinos. Men snabbåten går nog inte sent i oktober...
Det som är så härligt med Tinos på tidig vår eller senhösten är att det är så mycket öppet. Alla "vanliga" affärer och flera tavernor har öppet året om.
Tinos har så många vackra byar där det året om bor människor.
Nu när jag blir pensionär så lurar jag faktiskt på att åka i november ett år för att se hur det är då.
I höst blir det två veckor i mitten av september, men vi firade den grekiska påsken där i början av maj....den ön drar

För er kanske även fastlandet med bla Peloponessos kunde vara ett alternativ. Nafplion är ju också en pärla med åretruntservice! Fastlandet är ju också ett härligt alternativ för en höstresa.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-08, 16:35
LeSa LeSa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Ockelbo
Inlägg: 29
Standard Sv: Hösten

Tack Lissi

Jag har också tittat på pelloponesos. Det lockar också, har du några tips var man ska bo och så vidare tar tacksamt emot alla tips.
/Lesa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-08, 17:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hösten

Jag älskar ju Nafplio där jag varit några gånger, men vi har även haft bil och åkt Nafplion - Monemvasia-Gytheon samt Kardamili som är en riktig liten pärla, fast kanske lite öde sent på året.
Peloponessos är ju "bäst" då man har bil.

Åker man sent på säsongen är ju Nafplio och Kalamata större orter.

Det finns en jättefin sida www.visitnafplio.com där man kan få mycket bra info.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT