Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-30, 17:02
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierapetra 2004, del 1 september

Den som är uppmärksam ser nu att jag har hoppat 3 år framåt i tiden. Jag var inte inspirerad att skriva under denna tid. Kanske kan dessa rader reta eller inspirera?

Har hösten kommit till Östersund månntro? Häromdagen sa Pelagia, grannfrun, ”nu har hösten kommit”. Det var +23 på kvällen, men kraftig vind. Varken hon eller maken ville gå ut för de frös! Dagen efter var dock vinden borta och våra grannar syntes ute igen. De städade av taket och ska väl måla om det igen. I vit färg förstås enligt fysikens strålningslagar (detta gäller endast naturvetare, övriga kan hoppa över meningen). Själv gjorde jag målningen före sommarsemestern i juni. Jag har numera semester 4 gånger om året! Den 1:a kom när frun slutade sitt jobb 1 maj och vi reste hit till Kreta för försommarsemester. Efter den tog sommarsemestern vid och vi upplevde 9 svala svenska sommarveckor med gräs- och häckklippning och OS. 3:e semestern har vi återigen på Kreta fram till mitten av december, när vattnet är som varmast, vindruvorna är mogna och nytrampade, grekerna har vunnit både EM-guld i fotboll och klarat av OS. Vintersemestern tar vi hemma igen med utförsåkning, snöskottning och avkylning! Nu säger Ni: ”fa´n va han skryter”! Näé rå, jag vill bara tala om att även med adjunktslön och lite planering kan man skaffa sig lite guldkant på tillvaron, om man vågar och vill. Är man bara frisk är det underbart att vara f.d. adjunkt och pensionär! Det är klart att man saknar arbetskamrater och volleybollspel. Tyvärr blev kollegorna så gamla, att det var lika bra att lägga av!

Igår kväll körde en mindre lastbil, fullastad med vindruvor upp mellan vårt och grannens hus. Efter avlastning använde man en elektrisk press för krossning av druvorna. Massan fyller nu 12 plasttunnor på vardera 200 liter. De står ute för naturlig jäsning under några veckor. Därefter gör min granne raki (max 20 % alkohol) i den stora åldriga destillationsapparat, som finns i paréan bakom vårt hus. Då brukar det vara stor fest med inbjudna såsom bankchefer, poliser och andra glada spelemän, men mest ”vanliga” greker. God mat och hög stämning, som Kretensare är experter på!

Jag måste bekänna en sak, vi har kackerlackor i huset, ibland! Min hustru har en teori! När man ser dem liggande på rygg på morgonen, då vill de bli utsopade för att klara livhanken! Det sitter i generna sedan 1000-tals år. Jag är skeptisk till teorin, naturvetare som jag är. Tyvärr har jag inte lyckats med forskningen. Jag borde dock ha tagit chansen, då vi hade ett akvarium med kackerlackor! En dag kom det inget vatten ur toabehållaren. Då jag öppnade locket kryllade det av stora kackerlackor, som fick full fart då behållaren öppnades och de såg ljuset. Snabbt på med locket. Fram med fru och insektsmedel. Av med locket igen och så en dusch på dem. Eftersom behållaren är tät, måste de ha kommit in med vattnet som små. Sedan har de fått leva på varandra och de frigolitbitar, som jag stoppat in för att avpassa vattenavstängningen. Nu lever de inte längre och jag har inte fått pröva hustruns teori. Men det kommer väl fler chanser!

För att inte bli alldeles avdankad, fortbildar jag mig. Jag fick ett exemplar av ”Stephen Hawking´s Universe” (på engelska) av vår amerikanske granne, Ken, som var här i 2 veckor. Han är gift med Mary, som har sitt ursprung i Ierapetra. De bor i San José, Californien och han forskar på kisels energinivåer genom att ”beskjuta” kvarts och få kiselatomerna exciterade. Nu vill han ha en diskussionspartner runt fysikproblem. Jag som har dragit mig tillbaka! Nästa år då vi träffas igen, vill han ha en sammanfattning av Hawkings tankar, som han inte gillar! Inte jag heller. Hjälp!!!

Lite språkundervisning i stället! Grekland har 3 språk: katharevoussa, demotiki och liturgiskt kyrkospråk. Före 1964 skedde all undervisning på katarevoussa, medan man pratade demotiki. Demotiki återinfördes i skolorna fram till 1967, då militärjuntan återtog katarevoussan. Efter juntans fall 1974 är demotiki återinfört i skolundervisningen. De båda språken lever fortfarande sida vid sida, men används av olika grupperingar i samhället. Högerpressen föredrar gammalgrekiskan, medan vänsterpressen använder det talade språket. De två språkens grammatik är dessutom inte lika.

Alla ättlingar till kretensare har ändelsen –akis i sina efternamn. Våra grannar heter Daskalakis och Zervakis. Vår gode vän Nikos heter Tsakiris. Han är ättling till greker som bodde i Minde Asien och fördrevs av turkarna. Den senaste omflyttningen skedde 1923, då de flesta greker i Turkiet måste flytta till Grekland och de flesta turkar i Grekland till Turkiet.
30 000 muslimer lämnade Kreta och i stället anlände 1 000-tals kristna greker till ön som flyktingar. Inga turkar från den tiden finns nu kvar på ön, bara deras minnesmärken.

Hur går det att ha bandy- och golfspelare som rektorer och utvecklingsledare i kommunen? På John Ericssonsskolans tid var det helt andra meriter som gällde! Under mina år på Kreta har jag aldrig träffat på någon grek, som hört talas om bandy och golf! Ingen bandybana har jag sett heller. Jag brukar raljerande säga, att det var för att det inte fanns någon golfbana på Kreta, som jag fastnade för ön. Men egentligen var det nog en Kretensisk vän, kulturen, mest antal soltimmar i Europa och aldrig temperaturer under noll som avgjorde. Dessutom har vi mött de vänligaste och naturligaste människor som finns. De som älskar golf och oxfilé åker till
Spanien.

Nä, nu måste jag ut och leta Pythagóras dryckeskärl. Bengt H., f.d. rektor, skänkte ett sådant till den anrika NV-avdelningen i samband med institutionens renovering. Bengt hade köpt kärlet på Samos i samband med en semester. Vi fysiklärare använde den i undervisningen. Någon okunnig men nyfiken ville se hur den fungerade och råkade slå sönder den. Nu önskar fysikerna en ny även inför kommande dryckeslag, så nu ska jag ut och leta. Obs. det heter Pythagóras och inte Pythágoras, som alla mattelärare säger. Dessutom är de osäkra på de grekiska bokstäverna. Det står ju inte mer än α, β och γ i fysikkorridoren! Jag föreslår därför en studievecka för skolans naturvetare för inlärande av nya kunskaper. Kanske kan det samtidigt bli ett nytt men framgångsrikt EU-projekt för skolan? Välkomna till Kreta, naturvetare!
/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-30, 17:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2004, del 1 september

Fin läsning, mycket intressant. Hittade du dryckeskärlet?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-30, 18:24
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2004, del 1 september

Hej Monika,
Nej något liknande dryckeskärl finns inte på Kreta. Någon resa till Samos har det heller inte blivit, så de är fortfarande utan på mitt f.d. jobb. Jag har förstått att du är jämtståcha. Tack för sparkhistorien! Jag är född i Jämtland, men landsmål pratar jag inte. Jag gillar mycket det du berättar om! / Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-30, 20:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2004, del 1 september

Dialekter är intressanta och roliga. Grekland har massor av olika dialekter och sakteliga börjar jag förstå varifrån den-och-den kommer. Kreta och Kalymnos har en hel del gemensamt i sina uttryck och uttal, som tje-ljudet tillexempel.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-30, 21:06
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2004, del 1 september

Härlig läsning!
//
KR
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-30, 23:16
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2004, del 1 september

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Härlig läsning!
//
KR
Istemmer 100%, virkelig herlig
TAKK
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-03, 17:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2004, del 1 september

Om ni trodde att jag inte gillade bandy, har ni fel. Det är ett fantastiskt härligt spel med stort artisteri. Retas med f.d. chefer är kul. Framför allt då man vet att dom brukade sticka till golfbanan under arbetstid! Jag har sett flera bandymatcher under VM. Jag uppskattar bandy mer än ishockey, där artisteri är omöjligt p.gr. av alla kroppskontakter. Golf spelar den yngre sonen och Ylva och jag har varit med honom på golfbanan nära Heraklion, då han körde en golfvecka där.
/Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT