Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-09, 20:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Hemma från Tinos

Hur sammanfattar man med några ord veckan på Tinos? Känslan av att "komma hem" när man kliver av båten...Nikoleta som mötte fast hon inte alls behövde, mötte för att hon ville...känslan att komma till det nymålade rummet där kylen var fylld med vin, vatten, god hemlagad Tinosost, hemlagad plommonmarmelad, vattenmelon och druvor från maken Marcos odling m fl godsaker.

..det första snabbdoppet som var avklarat mindre än en timme efter det jag klivit av båten..första kvällen i byn där alla gator är bekanta och den enkla första måltiden på Malamatenia där jag åt himmelskt gott mina favoriter, feta saganaki, som är ugnsbakad i stark god tomatsås med många kryddor och så stekta aubergine.... Tinos-retsina därtill och en pratstund med ägaren....

..hur beskriver man känslan av att gå ut till Ag.Fokias, lägga sig på solstol vid vattnet och bara VARA....höra klucket från vågorna, se solglittret och veta att hit kommer jag tillbaks, inte bara en gång utan många, många år framöver.. Somna i skuggan till alla ljud...

..de trevliga kvällarna då jag, Nikoleta och hennes svenska väninna Birgitta som var på besök,var ute och åt...många nya rätter jag inte provat förr..Nikoleta visade sina favoriter och väninnan, gift med en grek sen 40 år, hade sina..och jag mina förstås....knappt så bordet räckte till för alla tallrikar...och samtalet flöt i timmar om livet i Sverige kontra Grekland, att som de, ha två hemländer....

...den underbara lunchen på Drosia i Ktikados dit jag bjöd Nikoleta, hennes dotter Clery och Birgitta...SÅ GOD MAT!!!! Tinoskorv var en ny smak för mig..i konsistensen lite lik isterband, men med smak av kanel litegrand...MUMS...

...min egen vandring till Ktikados på söndagen, där jag först hamnade på fel väg från Kionia och där jag efter att ha fått hjälp på en enslig liten gård hamnade rätt igen men det var svårt då de bara kunde grekiska....En dryg timmes extra vandring blev det...Så nästan framme i Ktikados så ligger det en död åsna rakt över gångstigen Den hade ramlat ner från en avsats ovanför där den fastnat i ett staket där ena benet satt fast i det nedrasade staketet....Smådjur hade börjat äta av ögon och tunga och det luktade förskräckligt..Jag kunde omöjligt komma förbi och måste klättra ner utanför stigen för att komma förbi....Jag tog ett kort på åsnan för att kunna visa uppe i byn och försöka förklara på min knaggliga grekiska vad som hänt, någon måste ju sakna åsnan......Död åsna ingår liksom inte i mitt vokabulär så kortet blev till god hjälp...
Jag berättade på den lilla tavernan/affären och fick kaffe och jättegoda syltade fikon och vatten....De tyckte nog synd om mig....

..vad mer att berätta? Jo, JAG fick möta vänner vid hamnen..Kari och Arne, som kom i måndags från Andros... De bodde inte hos Nikoleta då hon inte har havsutsikt, så på kvällen bjöd jag "hem" dem till trädgården och Nikoleta var med och drack ouzo och Retsina med småplock....Känner man sig inte riktgt hemma så säg då man kan bjuda hem vänner i trädgården??? Efteråt gick vi till Malamatenia där vi åt en avskedsmiddag för mig och välkomstmiddag för Kari och Arne...TACK KÄRA VÄNNER för maten!!!

...ett annat matställe som jag inte ätit på innan visade Nikoleta mig...det ligger bakom lekplatsen lite undanskymt....bredvid Ankara...Kommer ej ihåg namnet och stället har inga menyer, där rabblas alla rätter upp vid bordet på grekiska....En grillad kycklingfilérätt var helt gudomlig! Husets röda vin det godaste "husets" jag druckit....

....pratstunderna på terassen på Altana hotel med ägaren Clery som är dotter till Nikoleta och som driver hotellet tillsammans med sin bror Jacob..Clery är jämngammal med min äldste son och det är jättekul att diskutera med henne om att vara ung företagare i Grekland.... Så duktig, varm och klok....

Ja, vad ska jag mer skriva? ..om lugnet jag känner på Tinos? ...om glädjen inuti av känslan att på Tinos har jag fått en grekisk familj, en grekisk tillflykt där jag bara ÄR....
Tinos är en vacker ö med alla byar, men själva Tinos chora är inte speciellt vacker....men där trivs jag med det grekiska vardagslivet, det krävs inget av mig...det är "min" by...


Lugnet, bara känslan att detta är MIN Grekiska ö, MITT grekiska hem gör att det nu inte är svårt att åka därifrån, för jag vet ju att jag kommer igen, och igen, och igen....nästa gång till påsk, med en väska full med Leksandsknäcke, inlagd sill, Kalles Kaviar mm...Då blir det påskfest med Nikoletas familj...Det blir spännande.

Detta är ju inte något resebrev, bara några tankar...och för er som undrat så försvann den jobbiga hostan dag 5

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-09, 20:43
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Hemma från Tinos

Välkommen hem Lissi

Härligt att läsa om hur du haft det på DIN ö - det som slår mig när jag läst är: LYCKAN, KÄRLEKEN o MENINGEN MED LIVET Du skriver mycket målande och vackert och går inte att ta miste på att du verkligen njutit !
Något att tänka tillbaka på i vintermörkret.



//Maggan
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-09, 20:57
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Hemma från Tinos

Låter helt underbart :-) Jag som för första året på LÄNGE inte kommit iväg till Grekland....längtar SÅ mycket.... förstår hur fint du har haft det!!

Ibland är det kanske bra att få längta .....NOT!!

Marie
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-10, 00:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hemma från Tinos

Välkommen hem Lissi!

Trevligt att du haft en bra resa. Det är inte svårt att i dina rader känna din passion för ön. Känner väl igen det som vad jag känner för Egina. En sak som jag från och till grunnat på och kommit till insikt om dyker upp när jag läser om din resa. Det är följande:

Alla intryck och upplevelser som vi får av byar, städer, natur, mat mm under våra resor är ju viktiga för de känslor som vi sedan får för resmålet. Men jag tycker mig ha kommit till insikt om att allt det ändå inte riktigt räcker till för att det ska bli ett riktigt favoritställe. För att det ska bli så krävs det också därutöver att vi träffar människor som vi fäster oss vid och får vänskapsband till. Det är då som vi får våra favoritöar. För att testa min tes kan man försöka tänka sig att komma till sin favoritö (t ex i vårt fall Tinos eller Egina) och inte en enda av de människor man lärt känna fanns där. Jag tror det skulle vara en väldig skillnad.

Ha det gott!
Mats
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-10, 08:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Masse....Visst skulle det vara skillnad om man inte kände någon, MEN när Claes och jag klev iland på Tinos sommaren 2007 för första gången så sa jag redan första kvällen där vi satt med en Gyros och en öl i gränderna , att här finns något jag gillar!! Hit kommer jag absolut att vilja tillbaks. Denna känsla förstärktes dag för dag TROTS att det blåste förskräckligt, TROTS att det rum vi hade hos Nikoleta verkligen inte var det bästa vi haft på resor, långt därifrån....
Det var något annat, svårt att sätta fingret på, ett lugn, en inställning hos invånarna som var lite avvaktande...men vänligt. De "kastade" sig inte över mig som turist...De "behövde" inte mina pengar så att de måste jaga in mig på restauranger etc.... Ön är levande året om och själva Tinos stad har 6000 invånare som bor hela året. Jag har aldrig betalat för en solstol eller parasoll på Ag. Fokias....De var gratis nu....Fast då förväntas förstås att man beställer nån frappé på tavernan/strandbaren...men det gör man ju ändå.

Jag skulle lika säkert åka tillbaks till Tinos även om Nikoleta m familj flyttade därifrån...men just den familjen skulle jag givetvis sakna!!

Visst är det härligt att äntligen efter alla resor fastna speciellt för en plats.

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-10, 08:58
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hemma från Tinos

Vilken härlig resa du har haft Tack för den fina läsningen


Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-10, 11:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hemma från Tinos

Jo visst är det härligt med favoritöar som man längtar tillbaka till. Förutom Egina så har jag och Birgit ju också Karpathos som ger oss ständig längtan.

Och ingen som har läst dina rapporter från regnresan som du gjorde tidigare kan ju tvivla på vad du känner för Tinos. Då blev ju verkligen känslorna testade, och bestod testet med råge såvitt jag förstår.

Mats
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-10, 14:31
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Hemma från Tinos

Välkommen hem Lissi!

Tack för att du delar med dig av dina upplevelser, tankar och känslor.... jag får gåshud...

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-10, 20:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
Härligt att läsa om hur du haft det på DIN ö...
Det är faktiskt MIN Ö!!!! Ni andra får bara låna den... Jag började tjata om Tinos redan våren 2001, direkt när jag blev medlem på Kalimera, men det tog ändå 5 - 6 år innan någon annan härifrån åkte dit... I alla fall någon som skrev om det på det sättet Lissi gör. Men det säger kanske mer om min oförmåga att på ett attraktivt beskriva ön...

Men jag är glad att i alla fall några har hittat dit nu. Inte för att ön behöver inkomster eller turister, kyrkan står för enorma inkomster och ön håller en väldigt låg profil mot turister, utan för att Tinos är lite speciell. Tinos, och även Andros, riktar sig inte till turister. När man kliver av båten hamnar man direkt i ett Grekiskt ö-vardags-liv... Ingen är otrevlig men det är heller ingen som bryr sig eller "jagar" dig för att du är turist. Och det kan i vissa lägen vara en stor skillnad mot andra öar som är mer inriktade mot turism.

Samtidigt är det ju långt ifrån alla som är intresserade av detta! Jag tror de flesta vill åka ner och ha en trevlig tid på en ö där det finns en anpassning för just turisterna! Men för de som vill uppleva och se något bortom allfartsvägarna är Tinos ett perfekt ställe att besöka.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
...För att det ska bli så krävs det också därutöver att vi träffar människor som vi fäster oss vid och får vänskapsband till. Det är då som vi får våra favoritöar...
Det ligger nog en hel del sanning i detta! En tänkvärd reflektion...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...MEN när Claes och jag klev iland på Tinos sommaren 2007 för första gången så sa jag redan första kvällen där vi satt med en Gyros och en öl i gränderna , att här finns något jag gillar!!...

...Det var något annat, svårt att sätta fingret på, ett lugn, en inställning hos invånarna som var lite avvaktande...men vänligt. De "kastade" sig inte över mig som turist...
Lissi har lyckats sätta ord på något som är svårt att sätta ord på. Tinos har helt enkelt Atmosfär! En väldigt lugn och behaglig sådan. Det är en tämligen grön ö, det finns ca 50 byar över ön att utforska om man vill, maten är oftast mycket bra och människorna är vänliga och hjälpsamma.

Om det sedan är Ikonen i kyrkan som dessutom sprider lugn och harmoni över ön låter jag vara osagt... Men på något sätt verkar det finnas något mer som påverkar besökarna på Tinos...

Vad det nu än är så gäller det där, som på alla öar, att man "kommer in rätt". Annars blir bara Tinos Chora en stökig och bökig by som man vill lämna... Men det finns så mycket mer.

Det gläder mig Lissi att du tycker så mycket om Tinos. Och att du hade bättre väder än förra resan... Något år får vi planera så att du och Claes, jag, och förhoppningsvis några fler kan ha en K-fest på Tinos.

En dryg vecka kvar... Det blir ca 25:e resan dit på 29 år... Sedan sitter jag där i hamnen, eller hos Taki, och har det som Ink kallar Kvalitetstid. Jag tror t o m att jag kommer att sova med ett leende på läpparna...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-10, 21:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Hemma från Tinos

Så härligt att läsa om din kärlek till Tinos! Jag blir så glad av att höra om dina njutningsresor, för jag känner likadant även om det inte är just Tinos som är föremål för MIN kärlek...eller det KUNDE det vara...men det viktiga är inte vilken plats i Grekland utan känslan!

Yanna
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-09-10, 21:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är faktiskt MIN Ö!!!! Ni andra får bara låna den...


Det ligger nog en hel del sanning i detta! En tänkvärd reflektion...



Lissi har lyckats sätta ord på något som är svårt att sätta ord på. Tinos har helt enkelt Atmosfär! En väldigt lugn och behaglig sådan. Det är en tämligen grön ö, det finns ca 50 byar över ön att utforska om man vill, maten är oftast mycket bra och människorna är vänliga och hjälpsamma.


Det gläder mig Lissi att du tycker så mycket om Tinos. Och att du hade bättre väder än förra resan... Något år får vi planera så att du och Claes, jag, och förhoppningsvis några fler kan ha en K-fest på Tinos.

En dryg vecka kvar... Det blir ca 25:e resan dit på 29 år... Sedan sitter jag där i hamnen, eller hos Taki, och har det som Ink kallar Kvalitetstid. Jag tror t o m att jag kommer att sova med ett leende på läpparna...
Ha , ha...leende?? Jag sover som en stock med ett FÅNLEENDE!
Peter, visst är det Du som gett oss Tinos.....inte bara oss, jag vet flera....Du gav oss all info, Du ville träffa oss i Svedala , vi kom och fick en fin karta av Dig med alla pärlor vi absolut inte skulle missa.....VI ÄR DIG EVIGT TACKSAM.........och tänk, vi tror också att vi ska orka komma 29 ggr på 25 år, fast då får jag väl putta på Claes rollator...eller han min...!!!! Fast jag ser att jag skrev att vi kom 2007....det gjorde vi ju INTE...då åkte vi bara förbi på väg till Naxos 2008 klev vi av....skulle stanna 6 dagr...Det blev 11 och hela båtluffen sprack! Nu har jag varit där 4 ggr till!

Vi har fört traditionen vidare, dvs alla som skrivit och undrat om Tinos har fått karta av mig, med alla sevärdheter inritade....


Nikoleta FÖRVÄNTAR sig att Du hälsar på!!! På dörren slår Du på portklappen eller ringer på på porttelefonen... Meddela mig vilken färja Du kommer med...hon kommer att vara där för att hälsa på Dig....Förmodligen har Du redan rum bokat hos Stelios son vid kyrkan....men Du får annars bo för samma pris som jag gör säger Nikoleta...

Just det Du säger, att inte komma snett in...det stämmer! Vi kom rakt in i hjärtat på Tinos....och jag vet, att om så ALLA jag känner där flyttar, så kommer jag ändå, för det är TINOS jag älskar!

Lissi- som är så hjärtans glad över att få fira påsk 2011 där!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-09-10, 21:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Så härligt att läsa om din kärlek till Tinos! Jag blir så glad av att höra om dina njutningsresor, för jag känner likadant även om det inte är just Tinos som är föremål för MIN kärlek...eller det KUNDE det vara...men det viktiga är inte vilken plats i Grekland utan känslan!

Yanna
Håller så fullständigt med Dig! Kreta eller Kalymnos eller Karpathos eller Nafplio, eller Amorgos...det kvittar. Grekland har en plats för alla...och visst är det väl skönt att det inte är samma

Lissi -18 dagar från nästa resa...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-09-14, 19:09
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nikoleta FÖRVÄNTAR sig att Du hälsar på!!! På dörren slår Du på portklappen eller ringer på på porttelefonen... Meddela mig vilken färja Du kommer med...hon kommer att vara där för att hälsa på Dig....
Det är lite osäkert vilken färja jag hinner med. Jag hoppas på Catamaranen så jag kommer ut hyfsat. Ser jag Nikoleta på kajen pratar jag naturligtvis med henne. Annars söker jag upp henne någon av de första dagarna.

Hur gjorde du på hemvägen? Åkte du med Theologos på morgonen? Höll hon tiden? Hur dags var hon inne i Rafina?

Om allt flyter så om exakt en vecka sitter jag nog med en "kall öl före maten" hos Taki... Första kvällen... Mmmm
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-09-14, 19:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Hur gjorde du på hemvägen? Åkte du med Theologos på morgonen? Höll hon tiden? Hur dags var hon inne i Rafina?

Nä, Peter jag fegade ur och åkte dan innan...Nikoleta berättade att det varit några båtar som varit försenade av olika anledningar så jag valde att korta sista dygnet på Tinos och åka med färjan 14.30 dagen innan till Rafina, Superferry2...
Den hamnade i kö vid hamnen på Tinos. En snabbkatamaran som var sen från Mykonos klämde sig in precis när två andra Superferrys kom, så "min" hamnade sist in och avgick först 15.15, vilket innebar att jag missade bussen i Rafina till Luotsa och fick vänta en timme....men vad gör väl det? Rafina är trevligt att fördriva tiden i en timme....
Väl på Peris (man kliver av bussen vid bageriet i Luotsa) så hade jag en fin kväll på balkongen med macka och retsina...
Morgonen därpå åt jag den fina frukosten, serverad på balkongen , och sen promenerade jag till stranden nere i Luotsa...15 min promenad från hotellet...En härlig morgon...så fick jag kaffe och en pratstund med ägaren i trädgården när jag kom tillbaks...
En kul sak: Det ingår ju skjuts från Peris till flygplatsen och jag delade bil med 2 jättetrevliga killar från Skiathos...Jag frågade vart de skulle och de sa Kastrup..Det ska jag med sa jag...vart ska ni sen då?? Jo vi ska på bröllop i en svensk stad som heter Kalmar! Vi ska åka tåg från Kastrup....Men så kul sa jag världen är inte stor, jag ska också med tåg från Kastrup till Kalmar...

De flög med Cimber, jag med SAS, sen tog de ett tidigare tåg än jag hade biljett till...men visst är väl sannolikheten rätt liten att man ska till samma plats på detta vis??


Ha en alldeles underbar tid på Tinos, jag är bara DJÄVLIGT avundsjuk!

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-16, 21:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nä, Peter jag fegade ur och åkte dan innan...
Faktum är att jag fegar nog också... Och åker in dagen innan flyget. Jag får ändå hyfsat med tid där.

OM Theologos skulle komma in i tid, vilket ju kan vara väldigt osäkert, skulle jag ha 3 tim 20 min på mig till avgången. Vilket ju är helt OK. Men risken för försening är nog för stor för att jag ska våga chansa. Hon ska inom Andros på invägen, och blåser det då lite också så är det lätt att hon blir en dryg timme sen. Och då kan jag få problem... Better safe then sorry!

Det är den ena anledningen. Den andra är att jag har hittat ett dubbelrum för en (!) pers för 55 € mitt i Glyfadas centrum. På ett 4 stjärnigt hotell! Med Amerikansk frukost i priset, vad nu det innebär. Tre kvarter från där jag brukade bo förut! De rear väl kanske ut rummen så här i slutet av säsongen för egentligen skulle det vara äckeldyrt...!

Så jag tar nog kanske Theologos dagen innan så jag kommer till Glyfada så tidigt som möjligt och kan ha en liten nostalgitripp där. Catten kommer in någon timme senare... Får se hur dags jag orkar gå upp...

Citat:
Ha en alldeles underbar tid på Tinos, jag är bara DJÄVLIGT avundsjuk!
Tack, det tänker jag ha... Men du behöver väl inte vara avundsjuk!? Du har ju precis kommit hem därifrån! Du är dessutom säkert snart tillbaka igen... Jag bara avlöser dig med bevakningen av vår ö...

Jag var och handlade sista gången före resan idag. Måste ju ha mjölk till kaffet... Köpte också ett dubbelpaket med knäcke och 2 tuber Kalles till Nikoleta. Så nu MÅSTE jag ju söka upp henne så fort som möjligt när jag kommit dit! Det ska bli spännande att packa knäcke i resväskan så det inte bara blir smulor av det. Det har jag aldrig testat förut.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-09-16, 22:19
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hemma från Tinos

Lissi,
Du borde utses till hedersmedborgare, ambassadör och förespråkare av första graden för Tinos!

Maken till att förmedla känslor, smak, intryck och entusiasmera har jag sällan träffat på!

PS. Gratis boende i fem år på Tinos är det värt
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-09-16, 22:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Jag bara avlöser dig med bevakningen av vår ö...

Jag var och handlade sista gången före resan idag. Måste ju ha mjölk till kaffet... Köpte också ett dubbelpaket med knäcke och 2 tuber Kalles till Nikoleta. Så nu MÅSTE jag ju söka upp henne så fort som möjligt när jag kommit dit! Det ska bli spännande att packa knäcke i resväskan så det inte bara blir smulor av det. Det har jag aldrig testat förut.
Men Du är väl en PÄRLA Peter!! Åh vad glad Nikoleta blir!! Hon fick ju inget knäcke av mig eftersom jag bara hade minsta handbageväslan med.
Jag ska ta med till påsk istället....

Ta väl hand om Tinos och gå till Ag. Fokias vid Golden Beach, lägg Dig på en solstol vid vattnet, beställ en öl och NJUUUT!!!!

Lissi

ps Vilket kap Du gjorde med hotellrum

Senast redigerad av Lissi den 2010-09-16 klockan 22:23. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-09-16, 22:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Lissi,
Du borde utses till hedersmedborgare, ambassadör och förespråkare av första graden för Tinos!

Maken till att förmedla känslor, smak, intryck och entusiasmera har jag sällan träffat på!

PS. Gratis boende i fem år på Tinos är det värt
Tackar tackar, men det är Peter som ska ha äran.....

Peter och jag kunde ju få få det lilla huset som alldeles förfaller vid hamnen och dela det i två lägenheter.....Vilka kvällar Peter och Claes och jag kunde ha utanför våra Tinoslyor på terassen, fast tyvärr så läser nog inte de trätande syskonen som låter huset förfalla Kalimera

Lissi - längtar dit igen!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-09-16, 23:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men Du är väl en PÄRLA Peter!! Åh vad glad Nikoleta blir!!
Tyckte jag kunde bjuda på det trots att jag inte känner henne. Jag kanske säger att det är från dig...

Citat:
Ta väl hand om Tinos och gå till Ag. Fokias vid Golden Beach, lägg Dig på en solstol vid vattnet, beställ en öl och NJUUUT!!!!
Just där har jag tillbringat myyyyycket tid förr. Strandbus när jag var yngre. När vi var hela gänget. Det var vänner från Österrike, Holland, Belgien, England... Som mest var vi ett gäng på 18 pers ett år där samtidigt! Vissa av dem har jag fortfarande kontakt med. De var därför jag var i Wien i våras!

Det var perfekt att gå ner dit från hotellet. Om vi orkade efter kvällen före...

Just nedanför Golden Beach är stranden riktigt bra. Och vi brukade gå upp dit och äta sen lunch och köpa öl... Nu är stället bredvid till höger betydligt bättre och trevligare! Men det öppnade för bara 9 - 10 år sedan. Lite dyrare men mycket bättre!

Och förresten? Får jag bara ta EN öl...? Men när jag tar första klunken ska jag skänka dig en tanke...

Citat:
ps Vilket kap Du gjorde med hotellrum.
Det verkar så. Fast det återstår ju att se hur det ser ut i verkligheten...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Peter och jag kunde ju få få det lilla huset som alldeles förfaller vid hamnen och dela det i två lägenheter.....Vilka kvällar Peter och Claes och jag kunde ha utanför våra Tinoslyor på terassen
Jag lär ju passera det huset ett antal gånger på väg till Taki. Så jag ska försöka kolla status på det hela. Fråga runt lite.

Men ett hus i hamnen på Tinos är nog inte billigt. Inte ens om det är ett renoveringsobjekt och som den Grekiska ekonomin ser ut nu. Tinos är nog en av de få öar som inte kommer att drabbas i någon större omfattning av problem pga ekonomin eftersom Kyrkan drar så mycket folk. Och så är det är relativt nära till fastlandet. Alltså attraktivt. Jag vet att husen på Tinos redan nu, sedan många år, är väldigt dyra. I nivå med Svenska priser eller t o m dyrare. Men jag ska kolla och se vad jag kan få fram. Det låter rätt intressant det där du säger med dig och Claes på Terrassen...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-09-17, 08:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Tyckte jag kunde bjuda på det trots att jag inte känner henne. Jag kanske säger att det är från dig...



Men ett hus i hamnen på Tinos är nog inte billigt. Inte ens om det är ett renoveringsobjekt och som den Grekiska ekonomin ser ut nu. Tinos är nog en av de få öar som inte kommer att drabbas i någon större omfattning av problem pga ekonomin eftersom Kyrkan drar så mycket folk. Och så är det är relativt nära till fastlandet. Alltså attraktivt. Jag vet att husen på Tinos redan nu, sedan många år, är väldigt dyra. I nivå med Svenska priser eller t o m dyrare. Men jag ska kolla och se vad jag kan få fram. Det låter rätt intressant det där du säger med dig och Claes på Terrassen...

Du kan ju säga till Nikoleta att jag har dåligt samvete än för att jag inte tänkte på kaviar!..fast det hade inte passerat för tuberna är större än 75ml

Jag var vid Tinos Home Estate flera gånger och tittade på huspriser i skyltfönstren, men de var på "husvisning" alla tre gångerna jag var där så jag kunde inte komma in och sondera terrängen om liten lägenhet i Chora. Men de alster de hade i skylten var svindyra!! Även renoveringsobjekt i Dio Chorio som ex. Det fanns en ruin i Kardiani också ledig och den var ju inte gratis den heller

till sist...Du får hur många öl som helst bara varannan är ägnad mig

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT