Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-07, 20:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Hemma från ett ännu paradis

Jag har små smått börjat bearbeta sommarens resa. Det blev inte den semesterresa som vi hade planerat, det blev mest jobb. Roligt jobb dock. Resan började med tre dagar total avkoppling på Agathonissi, sedan ett dygn på Samos, vidare till den för oss nya ön Chios. På Chios vi bodde fyra nätter i Mesta och tre i Kato Kardamyla.

Från Chios åkte vi till Lesbos där vi stannade nio nätter. Vi började med en natt i Mytilini, följt av tre nätter i Molivos, två i Skala Eresou och tre i Agios Isidoros. Molivos, Skala Eresou och Agios Isidoros var tre perfekta byar att ha som bas, dessutom var det tre mycket trevliga byar. På Lesbos tog vi cirka 2000 bilder och körde ungefär 80 mil. Chios får jag återkomma till, just nu finns bara Lesbos på näthinnan. Vi gillade Chios skitmycket, men Lesbos, denna sagolika ö, tog tag i oss på ett sätt vi inte hade väntat oss. Det är en stor ö, Greklands tredje största, och bil är ett måste om man vill se sig omkring. Avstånden ser inte ut att vara stora när man tittar på en karta, men vägarna i kringelkrokiga och tar tid att köra. Nu gör det inget för landskapet är skiftande och oerhört vackert. Ska man till exempel köra mellan Vatera och Plomari ser det på kartan ut som det är hur nära som helst, det är det inte, det är hur långt som helst. Såvida man inte väljer grusvägar över bergen, det gjorde vi.

Jag har ritat ut på en karta hur vi körde. Rutten är markerad med röd färg. Vissa vägar körde vi flera gånger, bland annat mellan Agios Isidoros och Mytilini, den sträckan tar drygt en timme att köra.

Så snart jag är klar med allt jobb som legat nere under resan återkommer jag med mer information. Både på Kalimera och på bloggen.

Vår resa runt Lesbos...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-07, 23:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Menar du att den som inte hyr bil har lite glädje av ön? Visst finns det väl byar som går att tillbringa flera trevliga dagar i. Jag kör bil så sällan och kan inte tänka mig att göra det utomlands. Bussförbindelserna lär vara bra. Hoppas det stämmer. Ser med stor spänning fram till lite olika bybeskrivningar. Har inte hittat några bra ännu och de som finns är inte tillräckligt informativa. Ser framför mig öde långa stränder och få tavernor. Vill till en fin by där man kan stanna och njuta men inte til en stad mer än för högst ett par dagar. Även om mycket verkar spännande på Lesbos så längtar jag till en liten behändig ö. Ett av de turistföretag jag haft kontakt med har varit väldigt hjälpsamma och svarat snabbt men jag har antagligen ställt fel frågor till dem.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-08, 09:48
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Lesvos er min favorittøy, så for meg er det helt selvsagt at dere hadde det fint der
Velkommen hjem, gleder meg til å lese mer!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-08, 09:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Du kan väl också berätta lite mer om Lesbos Admirala. Har aldrig sett så lite på nätet om någon annan grekisk ö. Turistsidorna har oftast den typen av tonade bilder som är så populära utomlands och det är väl bara att inse att vi som läser Kalimera blivit väldigt bortskämda eftersom beskrivningarna är i en helt annan klass än på många andra sidor.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-08, 11:13
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Det var en utfordring, Eva L! Hvis jeg finner notatene fra turen, gjør jeg det.
Vi likte oss best i Mytilini og Molivos. Mytilini fordi den var rar og bråkete og morsom og upretensiøs, Molivos fordi den var så vakker og fordi den hadde verdens beste havn, med søte små fiskebåter, masse liv og likevel fredelig, bilfri og rik på gode tavernaer. Og mange sterke fiskermennmuskler å se på

Og så likte jeg øya fordi den var rik på kontraster, en veldig grønn del og en solsvidd, karrig del. Kontrastene var enorme.

Vi liker å kjøre rundt når vi er på ferie, så jeg vet ikke noe om offentlig transport på øya. Håper den er bra, slik at det går greit for buss-turister å dra dit.

Vel, det kommer mer senere. Kanskje
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-08, 11:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Det låter spännande. Mytilini blir det av förklarliga skäl kanske någon dag eftersom det är därifrån vi flyger. Molivos vill vi nog också till för lite trevligt stadsliv. Men barnbarnet är nog inte mycket för stadsliv i den åldern han är så merparten av tiden hoppas vi kunna tillbringa i en mysig by med bra strand, lite folkliv, bra tavernor och trevliga omgivningar. Tror att dottern ska få ringa något av turistföretagen innan vi reser iväg för mer fullödig information. Ibland har vi upplevt att informationen blir lite annorlunda till en grekisktalande än till den som pratar engelska. Antagligen för att de känner sig friare då.

Att titta på konst, gå på museum gillar vi skarpt återstår att se hur länge den lille står ut där. När vi besökte ett museum i Las Palmas fanns det två stora papegojor som roade honom med sitt bus men nu är han större och mer aktiv själv. Klättring är just nu väldigt intressant.

Berätta gärna mer när du hittar dina anteckningar.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-08, 13:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Citat:
Molivos fordi den var så vakker og fordi den hadde verdens beste havn, med søte små fiskebåter, masse liv og likevel fredelig, bilfri og rik på gode tavernaer.
Håller med, bland de vackraste vi sett. Vi bodde i hamnen och hade full koll på alla båtar som kom och gick.

Citat:
Og så likte jeg øya fordi den var rik på kontraster, en veldig grønn del og en solsvidd, karrig del. Kontrastene var enorme.
Även här håller jag med till fullo.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-08, 13:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Menar du att den som inte hyr bil har lite glädje av ön? Eva
Man behöver inte bil om man ska stanna på ett och samma ställe, eller kanske byta ort efter ett tag. Jag ska svara i din tråd om Lesbos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-08, 14:38
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Kul att ni blev så begejstrade för Lesvos, Janne & Camilla. Det är verkligen en riktigt grekisk ö, tyckte vi också när vi var där.

Härligt ser det ut med de röda linjerna över var ni har kört.

Vi har också varit på en stor del av ön för några år sedan, bodde i Molivos, Skala Sikamias, Sigri, Skala Eressos och på klostret i Agiassos. Det var tre härliga veckor, men det var innan vi började hyra bil i Grekland och det med transporten tyckte vi fungerade rätt så dåligt på Lesvos, det var inte bra bussförbindelser när vi var där i alla fall. Vi åkte en del taxi (kan ju köra ganska mycket taxi för det samma som det kostar att hyra bil).

Sigri stannade ni inte i, eller...? Där STORtrivdes vi! Och även i Skala Sikamias!

Välkomna hem till vardagen igen!

Senast redigerad av Marianne den 2008-07-08 klockan 14:52.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-08, 15:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Sigri stannade ni inte i, eller...? Där STORtrivdes vi! Och även i Skala Sikamias!
Vi var till Sigri också, fin liten by med trevlig strand. Märkligt landskap! Skala Sikamias var vi också i. Gulligare fiskeby får man sannerligen leta efter.

Citat:
Välkomna hem till vardagen igen!
Tack!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-08, 19:11
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Välkomna hem till Sverige!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-08, 22:29
clarafina clarafina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 89
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Vill ochså välkommna er hem och TACKA dig med hela mitt hjärta för att du startat denna sida!!!!!! utan den hade inte våran resa det den blev(aldeles,aldeles underbar)
Och på forumet fick vi ovärdeliga tips tex flyg från Rygge som gjorde att vi sparade sköna tusenlappar.All bra info gjorde att det var med spänning vi for mot äventyret.Tusen tack Ulrika,Magnus,Elin,Jesper och Clara
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-09, 12:19
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Välkommen hem från mig med!

Så kul att ni blev förtjusta i Lesbos! Jag trivdes väldigt bra där också. Vi bodde i Agios Isidoros, en mycket liten och mycket trevlig by! Hyrde bil och tog oss runt. Det bästa med Lesbos var i mina ögon Plomari. Har aldrig sett en mer "turistbefriad" stad/by (Jag är ju dock turist, men ändå!) Fanns ingen t-shirt/askkopp/krimskrams-butik så långt ögat nådde. Befriande och härligt! En ö att återvända till. Dock väldigt ANNORLUNDA jämnfört med de andra öarna jag har varit på inkl. fastlandet.

Jenny
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-09, 13:05
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
Välkommen hem från mig med!

Så kul att ni blev förtjusta i Lesbos! Jag trivdes väldigt bra där också.
Jenny

Har ni varit där nu i sommar ? Betyget du/ni ger Plomari är en kopia av våra intryck också !


Janne ! (och många andra) - det här är riktigt bra reklam till Lesbos som verkligen förtjänar det.



Hasse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-09, 14:17
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Velkommen hjem. Og tak for meldinger undervejs. Jeg glæder mig til at læse mere snart og se en masse billeder, håber jeg.

Var der ellers ikke noget om, at du og Camilla ikke er så glade for store øer

Næste gang I skal besøge en lille ø, så kan jeg varmt anbefale, at I giver Anafi endnu en chance. Der er helt vidunderligt
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-09, 14:23
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna / Stockholm
Inlägg: 116
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

För några år sedan luffade vi runt på Naxos och bodde på tre olika orter, nu har vi hittat en ö till som lämpar sig ypperliggt för denna typ av semester och jag är säker på att det blir av (kanske redan nästa år). Vill man "bara" förflytta sig så verkade bussnätet vara ganska väl utbyggt men för turer på egen hand så är det hyrbil som gäller.

Ikväll kommer vandringen Plomari -> Melinda upp i "Vandra-tråden"

/ C
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-09, 14:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Så ser vår plan ut också just nu och går inte bussen får vi väl hoppas på att taxi kan fixa en barnstol. Det kostar ju att hyra bil också. Ser fram emot bilderna från din andra vandring.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-09, 17:26
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Välkomna hem !
Äntligen får Lesvos den positiva uppmärksamhet ön så väl förtjänar !
Jag tittade med intresse på din karta och drog en lättnadens suck; den, i mitt något kräsna tycke, allra bästa badstranden är fortfarande en hemlighet. Ni måste alltså åka tillbaka !
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-07-09, 17:36
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Du tänker på Drota, eller?
/Thomas
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-07-09, 18:19
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Hemma från ett ännu paradis

Nopp, inte Drota. Långt därifrån.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT