Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-04, 21:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Hemma från Peloponnessos!

Ja, nu är vi hemma igen efter en helt fantastisk resa i ett grönskande, vänligt och så väldigt lugnt och behagligt Grekland, där en vanlig replik var " We didn´t expect you yet!" när man som turist handlade i de små byarna. (Turisterna kommer om 2 veckor sas det )
Aldrig under alla resor till Grekland har vi sett något så vackert som det blommande Peloponnessos, aldrig har vi blivit så otroligt väl bemötta och aldrig har jag upplevt en sådan respekt för äldre som de unga visade mot svärmor! Hon har haft så roligt och hon har badat morgondopp i Kardamili från badstegen vid bryggan utanför vårt boende... Då applåderade grekerna på balkongen ovanför! Mer än 16 grader var det INTE! i vattnet... Fast visst badade jag i alla fall 3 gånger...
Svärmor dansade grekisk dans på den mest otroliga taverna vi varit på kl 00.30 på natten! Då hade inte ens alla fått förrätten serverad! Den kvällen ska jag berätta om en annan gång... Faulty towers med John Cleese kom osökt i tankarna och en alldeles egen Manuel fanns också som serverade maten..Stackarn han fick skäll hela tiden av ägaren...
Svärmor har njutit i fulla drag och vi också! Kalimeratröjan hade hon ofta och hon har gett vår resa en så fin dimension!
Ett fotoresebrev ska redigeras under helgen , men att återge detta blommande landskap rättvist med bilder är omöjligt tyvärr... En alldeles fantastisk resa, 125 mil har vi kört.....och nästa påsk blir det en ny resa till Peloponnessos, det är redan bestämt , för norra delen och den västra hann vi inte med! Resan avslutades med ett dygn på Attikahalvön, med besök på Kap Sunio bl a.... Resan med bil genom Pireus i kvällsrusningen borde gett Claes bragdmedalj!!
Ja nu ska vi smälta intrycken...och ni som ska till Peloponnessos innan sommartorkan gör allt brunt är bara att gratulera......

..och Tom: Vårt boende i Kardamili var SUPER!!!!Ägarna gav oss en fin flaska rödvin när vi åkte.....Vi skulle tänka på dem när vi kom hem...Prästen i byn kom och stänkte vigvatten på oss och studion när säsongen och nya tillbyggnaden välsignades i söndags... Gissa att jag blev rädd när jag öppnade dörren på morgonen och en präst stod utanför!! Han blev nog lika rädd han och vattnet som skulle stänkas på dörren fick jag i ansiktet istället

En bild som smakprov från resan får ni här nedan...

Lissi och Cbriss

Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-04, 21:22
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Välkomna hem.Låter underbart!!!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-04, 21:41
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Citat:
..och Tom: Vårt boende i Kardamili var SUPER!!!!Ägarna gav oss en fin flaska rödvin när vi åkte.....

Hej & Välkommen hem !

Då kan jag lugnt boka där ?
Hade alla rum havsutsikt ?
/ Tom
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-04, 21:48
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Välkomna hem. Låter som en resa inte kan bli mycket bättre

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-04, 21:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Ja då..Alla rum hade havsutsikt! Vi bodde i den nya tillbyggnaden och hade markterass, vilket var JÄTTEBRA för vi hade ju möjlighet att flytta ut bordet i solen alldeles vid vattnet på morgonen. Nu var det ju kyligt på morgnarna. Balkongerna hade annars skugga. Men vi fick en studio för 4 personer tror jag...De är ju dyrare , men vi bodde för 65 euro natten..Där fanns kaffebryggare, tekokare, sandwichgrill, hårtork, 2 TV apparater mm mm ..och allt var så nytt så det var inte riktigt färdigmålat.... Vi var de första gästerna för säsongen och behandlades kungligt!!
Jag ska skicka Dig bilder till din e-post så får Du se! Les Sirenes hette stället och de hade INGA skyltar från vägen fast alla andra hade så det var lite knöligt att hitta.... Du får veta mer på Kalimeraträffen!!!

Förresten: Den killen som kom med vår hyrbil till flygplatsen när vi kom pratade svenska! Han hade bott i Lund på 70-talet och när jag frågade om han kände några i Lund så sa han NIKOS på restaurang EROS!!!!! Så jag ska hälsa till honom på festen..Visst är världen liten??

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-04, 21:52
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Välkomna hem!!!!!!

Ser fram emot att få veta mer om denna fantastiska resa! Vilken svärmor du har Lissi, hon följer väl med er nästa år också om hon har hälsan?

Carina - som har börjat påsklovet idag

Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-04, 22:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Carina!
Ja om svärmor är lika pigg nästa påsk så bara MÅSTE vi ta henne med!!! Hon har varit helt underbar och om man får vara så när man är 82 så har man MÅNGA härliga år att se fram emot! När vi var i Monemvasía och Claes och jag vandrade upp till toppen så satt hon så förnöjt med sitt kaffe nere i en gränd och njöt av solen och tyckte att vi kom alldeles för snabbt tillbaks..Hon hade haft så trevligt och sett på alla åsnorna som transporterade varor och hon hade klappat katterna och läst i min guidebok. Grekisk mat är nu hennes nya passion och sitt livs första ouzo och retsina har slunkit ner utan besvär!! !
Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-05, 00:36
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Välkomna hem!
Vilken härlig resa ni fick Lissi
Låter helt underbart lockande.......

Hälsa svärmor
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-05, 08:35
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Visst är det underbart att uppleva Grekland offseason, speciellt den här tiden.
Vilken kanonresa du har haft Lissi, det är bara att gratulera.
Och det du bekriver hur din svärmor blivit behandlad med respekt från barn och vuxna, det lovar jag, det finns i hela Grekland.

Monica
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-05, 08:54
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Härligt Lissi!

Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-05, 09:13
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Välkomna hem, Lissi, Claes och svärmor!
Så härligt att höra det blev en sådan succé med svärmors första resa till Grekland. Tänk att hon har dansat, badat, smakat både ouzo och retsina... och säkert fått massor av god mat också... och så all grekisk värme och vänlighet...
Ja, Peloponnessos på våren lockar verkligen ännu mer efter dina beskrivningar!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-05, 09:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

[quote=Lissi;82653]Ett fotoresebrev ska redigeras under helgen , men att återge detta blommande landskap rättvist med bilder är omöjligt tyvärr... Lissi och Cbriss/quote]
Velkommen hjem
- g l e d e r meg til Fotoreisebrevet deres
Men, som du selv sier, å beskrive den VAKRE våren på Peloponnes e r (nesten) umulig, selv bilder yter den ikke helt rettferdighet synes jeg.
Likevel, bilder er deilige minner å ha
Kari
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-05, 15:06
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Vad härligt att läsa hur bra ni har haft det!
Är mycket nyfiken på resebildberättelsen. Vi har ju vår Aten/Peloponnesosresa kvar till hösten...

Ivi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-04-05, 20:29
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: 4330 Ålgård
Inlägg: 138
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

For en svigermor du har. Dette var et fortryllende reisebrev. Skulle ønske jeg kunne reise på denne årstiden, når naturen er så fin der nede. Takk for koselig reisebrev.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-04-05, 20:41
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Låter underbart och givetvis var det en extrabonus att svärmor trivdes så bra
//Zanét
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-04-05, 20:49
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Citat:
Citat:
Du får veta mer på Kalimeraträffen!!!


Lissi

Hm....hm... då har vi ju varit där !
Vi åker ner 18/4.
/ Tom&Bodil
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-04-05, 21:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Vilken underbar upplevelse, Lissi! Och jag blir lite rörd när jag läser om din svärmor, vilken fantastisk resa för henne - och så underbart för henne att hon kunde njuta så av Grekland.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-04-05, 22:23
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Hemma från Peloponnessos!

Välkomna hem.. låter verkligen som om ni haft det underbart. Och av fotot av dömma kan jag tänka mig hur vacker allt var...

Ser fram emot en reseberättelse.

kul att din svärmor uppskattad resan så mycket. Min svärmor är ju lika tokig i grekland som jag och maken (hon är boven i dramat, om man säger så...) och vi håller just nu tummarna för att hon kommer kunna följa med oss i sommar som vi planerat.. men hon är inte helt frisk så vi får se hur det blir...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT