Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-01, 22:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Ett besök i Aten

Det här skedde i mitten av 90-talet. Vi, Ylva, svärmor och jag, hade varit i Koutsounari under den svenska Påsken och var på väg hem med Olympic Airlines. Det var alltid trevligt att resa med dem och få grekisk mat och grekisk uppassning under färden. Vi hade nu ett stopp i Aten på 4 timmar. Med taxi från flygplatsen tog vi oss upp till Akropolis och beundrade de antika byggnaderna och njöt av utsikten över staden i det soliga men svala vädret. Svärmor hade baskern på! Vilka härliga vyer det är och underbart att få återuppleva. Jag hade varit där förut i slutet av 70-talet.

Vi promenerade nedför kullen, för vi hade gott om tid. Strongt av svärmor, som var c:a 80. När vi till slut stannade en taxi för resa till flyget, sa chauffören, som bara förstod grekiska,: ”Sweden, International”! När vi anlände, såg vi genast att flygplatsen inte var den rätta. ”Talgdank”! Det måste finnas två flygplatser. En lång kö av nyanlända resenärer väntade på taxi. Jag rusade förbi alla, eftersom det nu började bli ont om tid och ropade utan all hänsyn: ” Olympic Airport in a hurry”. Det blev en biltur i rekordfart! Chauffören körde mot rött ljus och ibland genande han via bensinstationer! Det var som i en häftig biljaktsfilm med tjutande hjul.

Tacksamma anlände vi i tid. Det såg ut att vara rätt flygplats, så det blev extra dricks till chauffören. Väl incheckade hann jag t.o.m. köpa en flaska ouzo på taxifree. Men när vi satte oss för att pusta ut, välte påsen med ouzoflaskan och den gick i bitar. En vakt med en nyfiken hund kom och nosade, men stannade inte. Hunden var nog ute efter något annat. Jag hann t.o.m. köpa en ny ouzo innan vi klev på planet. Tänk vad svärmor fick vara med om!

/Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-01, 22:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Ett besök i Aten

Ha ha ha!! Vilken härlig berättelse! Känns som att det var ju då, på den "gamla goda tiden i Grekland". Är det verkligen bara tjugo år sedan? Känns faktiskt som mycket längre sedan. Men härligt härligt!!! Och tänk då var det flygplats mitt i stan! Oj oj oj så mycket nostalgi!!!!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-01, 22:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett besök i Aten

Härlig berättelse!
Att åka med svärmor i Grekland ÄR en upplevelse! 2007 tog vi med svärmor på hennes allra första Greklandsresa. Hon var då 82 år. En vecka med bil runt på Peloponessos och ner till Kap Sunio också! Inledningen blev dramatisk då hon vid ankomsten från Kalmar till Lund kvällen före resan glömt såväl hjärtmedicin som astmamedicinen hemma. PANIK! Vi lyckades under sen kväll och förnatt få tag på läkare som skrev ut ny att hämtas ut på jourapotek. Jag kan bara säga, att en nyfiknare, piggare medresenär än svärmor kunde man inte ha med sig och vi var många gånger tröttare än vad hon var. Jag kan fortfarande ibland muttra till maken på våra resor när han inte vill göra det jag vill att "Jag skulle åkt med svärmor istället"

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT