Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-24, 14:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Bättre tider

Satt flera timmar i det ljumma vårvädret med kaffekopp och katter och en älsklingsbok. Grannens barnbarn busade med Mowgli, de andra grannarnas barnbarn sparkade boll nere på parkeringen. Det känns som om vintern är över, även om jag VET att mars och april kan bjuda på kalla överraskningar.

Jag kan inte låta bli att referera till ett stycke ur boken, på engelska, ursäkta, kanske du föredrar översättning, men jag har bara den engelska versionen.

Boken är "Watership Down" av Richard Adams. På svenska "Den långa flykten"- Det finns också en animerad version som jag såg oerhört länge sen och kommer ihåg musiken än: Bright Eyes..

Citatet som har att göra med att man kan få ett bra slut fast man gått och gruvat sig, det finns hopp, är taget från början av kapitel 12.

"To come to the end of a time of anxiety and fear! To feel the cloud that hang over us lift and disperse- the cloud that dulled the heart and made happiness no more than a memory! This at least is one joy that must have been known by almost every living creature.
Here is a boy who was waiting to be punished. But then, unexpectedly, he finds that his fault has been overlooked or forgiven and at once the world reappears in brilliant colors, full of delightful prospects. Here is a soldier who was waiting, with a heavy heart, to suffer and die in battle. But suddenly the luck has changed. There is news! The war is over and everybody bursts out singing! He will go home after all! The sparrows in the plowland were crouching in terror of the kestrel. But she has gone; and they fly pell-mell up the hedgerow, frisking, chattering and perching where they will.The bitter winter had all the country in its grip. The hares on the down, stupid and torpid with cold, were resigned to sinking further and further into the freezing heart of snow and silence. But now- who would have dreamed of it?- the thaw is trickling, the great tit is ringing his bell from the top of a bare lime tree, the earth is scented; and the hares bound and skip in the warm wind. Hopelessness and reluctance are blown away like a fog and the dumb solitude where they crept, a place desolate as a crack in the ground, opens like a rose and stretches to the hills and the sky. "

Just så har jag känt: när ett lab-besked är positivt, när ett fel på bilen inte var så farligt, ja, vid åtskilliga andra tillfällen.

Senast redigerad av Monica P den 2013-02-24 klockan 14:56.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-24, 18:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Bättre tider

"To come to the end of a time of anxiety and fear! To feel the cloud that hang over us lift and disperse- the cloud that dulled the heart and made happiness no more than a memory! This at least is one joy that must have been known by almost every living creature


Visst är det en härlig känsla, när det man oroat sig för löser sig på ett positivt sätt och man kan andas ut. Ofta oroar man ju sig helt i onödan!....



.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-25, 21:32
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Bättre tider

De flesta känner nog igen sig.
Det är lättare sagt än gjort o inte oro sig i onödan.
Ibland fungerar det bättre än andra gånger.
//
KR
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-26, 08:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bättre tider

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Boken är "Watership Down" av Richard Adams. På svenska "Den långa flykten"- Det finns också en animerad version som jag såg oerhört länge sen och kommer ihåg musiken än: Bright Eyes.
Jag läste Tolkiens "Sagan om Ringen" på den tiden. Sista delen var alltid utlånad på biblioteket, och jag höll på att bli galen av all väntan. En bibliotekarie föreslog att jag skulle läsa "Den långa flykten" medan jag väntade på Tolkien. Jag frågade vad den handlade om, och fick till svar: kaniner. Kaniner! Nej ,tack. Efter ett tag gav jag med mig och lånade boken. Jag var totalt fast efter bara några sidor, och kunde inte sluta läsa. Vilken fantastisk bok.

När jag reste till Grekland (Rhodos) första gången i mitt liv (1979) dansade jag till "Bright Eyes" varje kväll.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-26, 12:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bättre tider

Visst är den bra! Jag vet inte hur många gånger jag läst den. Det är inte så många böcker man läser om och om igen, men den här och "Sagan om Ringen" platsar, några till också. "Fem svarta höns" av Nevil Shute är en favorit,"Vägen genom A" av Alf Henrikson en annan.
Det skulle vara kul att få veta vad ni andra gillar, såna böcker man inte vill bli av med.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-26, 15:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bättre tider

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det skulle vara kul att få veta vad ni andra gillar, såna böcker man inte vill bli av med.
Jag samlade på böcker när jag bodde i Stockholm. När jag flyttade därifrån gav jag bort nästan alla böcker till Myrorna. Nu har jag en liten bokhylla där det ryms cirka 200 böcker. Många av dem vill jag inte bli av med. Jag kan inte säga vilka just nu, är inte hemma. Tre böcker som jag spontant kommer på utan att kolla bokhyllan är "Mästaren och Margarita" av Michail Bulgakov, "Barabbas" av Pär Lagerkvist, samt "Vem älskar Yngve Frej?" av Stig Claesson.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-26, 17:22
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Bättre tider

Jag har ett av barnens gamla rum som mitt "bibliotek".Här finns bara bokhyllor ett par fåtöljer,golvlampa samt några dockor och mjukisdjur till barnbarnen.Ett projekt är att rensa ut bland alla böcker men hu vad svårt det kommer att bli.En bok som iallafall kommer att bli kvar är Snäcksamlarna av Rosemund Pilcher,har den både inbunden och i pocket,den senare har rest med mig till Grekland flera gånger.I en bokhylla finns barnböcker,rätt många är sedan jag var barn tex Min Skattkammare och böcker sen mina tre barn var små.Det är till stor glädje att ösa ur denna bokskatt när barnbarnen hälsar på.
Ja rensningen den får bli framtiden,nu njuter jag av vårvintern här uppe i norr,idag +9 blå himmel och strålande sol.HÄRLIGT!!
Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-27, 08:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Bättre tider

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
,nu njuter jag av vårvintern här uppe i norr,idag +9 blå himmel och strålande sol.
Ni har bättre väder däruppe än vad vi har här nere i södern. Jag förstår att du njuter.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-03-01, 09:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Bättre tider

Richard Adams har även skrivit en bok som heter Pesthundarna. Den handlar om två hundar som rymmer från djurförsök. Också en läsvärd bok. Annars gillar jag mest fantasiböcker./Ylva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-03-01, 11:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bättre tider

Man läser en massa strunt också. Sånt som bara fyller ut lite tid man inte kan använda bättre. Jag drar gränsen vid kärleksromaner av den förutsägbara sorten.

Böcker som gjorde intryck på tonåringen i Jämtland: Borta med vinden, Moby Dick, Djungelboken, Havets hjältar, Något av ett leende...och den där om den första atlantflygningen med enmotorigt flygplan, vad hette den?

Mina syskon, som var äldre, skickade böcker på engelska och väntade sig att jag skulle läsa dem. Somliga var kanske lite för svåra men jag tragglade mig igenom.

Somliga citat finns inlagrade i mina hjärnvindlingar, på undanskymda ställen, och poppar upp vid egendomliga tillfällen.

Just det, Spirit of Saint Louis.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-03-02, 07:59
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Bättre tider

På tal om böcker och oro (för framtiden mm.mm) så läste jag för första gången Dale Carnegie´s bok "Sluta oroa dig och börja leva" redan när jag var i senare tonåren. Och SOM den boken har hjälpt mig! Ok, den är skriven 1927 så en del tips är ju lite förlegade men hela idén med boken är fantastisk! Jag var den mest ingrodda pessimist som inte trodde jag kunde klara av NÅGONTING, hade en tung barndom inclusive mobbing att dras med och tycke egentligen att livet var ganska värdelöst..
Vändningen var då denna boken! Jag läste den ett antal gånger och numera är hans tips inmatade djupt inom mig, men jag slår forfarande upp den då och då när jag börjar tveka. OCH jag har gett boken i gåva till tre Greker när krisen var som värst. De tyckte alla den var bra och speciellt två av dom blev mycket hjälpt av den. En av dem råkade vara min pojkvän. En person som alltid oroade sig (och fortfarande gör ibland) men som nu tänker i nya banor när oron pockar på.

Hela boken finns på Engelska i PDF-form http://www.trans4mind.com/Carnagie.pdf men även på bokia och på nätet på Svenska.

Ingela
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-03-03, 16:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bättre tider

Tack Ingela för tips.
Jag är inte den oroliga typen själv, men det finns många som skulle må bra av att få lite stöd och pep-talk.

Ylva, fantasy läste jag när mina barn var i fantasy-åldern, för att få ett begrepp om i vilka världar de rörde sig. En del var faktiskt läsvärt.

Vi har säkert en massa citat och liknande kvar efter våra mest intensiva läsupplevelser. Där tror jag att böcker är överlägsna filmer och liknande, där bilder blixtrar förbi. Förhoppningsvis är det positiva citat!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT