Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-09-17, 17:38
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hemma från Tinos

Det är fantastiskt roligt att läsa om dina ensamveckor på Tinos, Lissi. Att du har tagit mod till att åka iväg och få en vecka helt för dig själv och att det har blivit sådan succé, det är roligt. Ingen vecka är den andra lik, men varje vecka känns som lyx för dig. Måste verkligen vara något att se fram emot.
(Hoppas Claes hade en fin vecka i Kalmar också, vi hade i alla fall en otroligt vacker sensommar här, så jag tror att han också har njutit.)


Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Om allt flyter så om exakt en vecka sitter jag nog med en "kall öl före maten" hos Taki... Första kvällen... Mmmm
Peter, vi önskar dig en helt underbar semester på DIN ö. Vi vet hur mycket du längtat och hur mycket du gillar Tinos. Det är ju sant som Lissi säger, det är du som har gett oss Tinos - och tack för det!

Lissi har fått många till Tinos, men det var du som fick oss och Lissi till Tinos från början. Du skrev om Tinos med en helt speciell känsla - och du hade rätt. Tinos är en riktigt fin grek-ö. Alla de fantastiska tips som vi fick av dig och som har varit med till att vi har sett en stor del av ön, det har varit ovärderligt.

Vi tycker, som du, att man äter otroligt gott på Taverna Marathia, som ligger bredvid Golden Beach. OTROLIGT GOTT! Och super trevlig personal dessutom. Rekommenderas!

Vi har bott på Golden Beach (i annexet) ett par gånger och har bara haft några få steg till Agios Fokas, där vi gillar morgon- eller kvällsdopp och det är ett av de bästa boenden som vi har haft i Grekland (utan att vara för lyxigt på något sätt)! På dagarna vill vi ut och se oss omkring och där har vi också varit tacksamma för alla fina upplysningar du har kommit med om Volax, Kardiani, Gainnaki, Pirgos osv. osv. osv. (listan kan göras lååång). Stort tack för det och ha nu en riktigt skön semester på Tinos. Jag tycker Peter borde få livslångt gratis boende på Tinos, som har fått oss andra dit. Den kampen var faktiskt ganska seg...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-09-17, 17:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
På dagarna vill vi ut och se oss omkring och där har vi också varit tacksamma för alla fina upplysningar du har kommit med om Volax, Kardiani, Gainnaki, Pirgos osv. osv. osv. (listan kan göras lååång). Stort tack för det och ha nu en riktigt skön semester på Tinos. Jag tycker Peter borde få livslångt gratis boende på Tinos, som har fått oss andra dit. Den kampen var faktiskt ganska seg...
Instämmer till fullo!!!! En härlig gest Peter som Du gjorde, bjöd in Claes och mig till Svedala några mil från LUnd och kom med kartor med alla bra tips inringade samt MASSOR av muntlig info!..Jag vet att Du sa "Kommer man snett in på Tinos så gillar man nog inte ön, men kommer man rakt in så blir det en ö man vill tillbaks till" Tänk, det blåste kopiöst vår första dag på Tinos det värsta jag varit med om nånsin i Grekland....Claes och jag gick ner till byn och satte oss på ett Gyrosställe och beställde gyros och Mythos, Vi satt på gatan och folk hukade i blåsten(som var varm)...Jag sa till Claes: Tro det eller ej men JAG har i alla fall kommit RAKT in........och 5 resor på 26 månader senare så är känslan för ön ÄNNU större....

Peters fina gest har jag velat ge vidare så jag har plockat till mig 3 extra kartor hem.....och är helt säker på att Peter gör detsamma!!

Lissi - tyvärr inte åter på Tinos förrän 18 april 2011
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-09-17, 18:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hemma från Tinos

Tack så mycket både Marianne och Lissi. Det är (nästan) så jag rodnar...

Men det var som sagt en kamp att få dit er! Men desto roligare att ni tog till er Tinos på det sättet ni gjorde när ni kom dit. Det hade ju varit väldigt tråkigt om ni hade blivit besvikna! Men jag tror ni har ungefär samma känsla som jag har för ön nu. Och jag vet ju att det är ett antal andra som också besökt ön men som inte skriver så mycket om det. Så det finns en liten Tinos fan-club nu... Och det är till stor del Lissis förtjänst!

Så varannan öl blir för dig Lissi! (Jag ska skänka dig och Jens en tanke också Marianne! )

Tre dagar kvar till paradiset...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-09-17, 19:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Tre dagar kvar till paradiset...
Ha det bara så helt underbart och hoppas att vädret fortsätter att vara lika fint som nu..det är Du värd!

...och SNÄLLA, skicka ett sms när Du dricker "min" första Mythos!

Lissi - 11 dagar från Patmos och 207 från Tinos
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-09-17, 22:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hemma från Tinos

När vi kom till Tinos första gången var det helt vindstilla i tre dagar. Det var helt underbart, varma sköna kvällar i juni. Vi bodde på Voreades och fick nog bästa rummet (men med mycket litet badrum), i alla fall den bästa balkongen med den här utsikten:



Vi trivdes med en gång.

Jag minns att det började blåsa den dagen ni kom, Lissi, men vi upplevde inte blåsten som lika jobbig som ni gjorde. Jag tror kanske att det delvis berodde på att vi hyrde bil och tyckte att det var skönt när det fläktade uppe i de små, varma byarna. Vi har upplevt mer generande blåst på andra öar.

Vi hoppas att åka till Tinos igen, men vi har även många andra favoriter, så man får ju försöka prioritera så gott man kan. I somras blev det till och med en helt ny ö för oss, Kefalonia, och dit vill vi också gärna återvända någon gång, hoppas vi.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-09-17, 22:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Voreades! Så fint!!!! Vilken utsikt....
Jag minns att det var första dagen med blåst som vi kom...Första morgonen på balkongen då jag köpt färska frukostfrallor på bageriet och vi satt på balkongen så tog vinden mitt bröd som försvann över balkongräcket

Vi åkte vespa och jag som satt bakpå hade ju inte så jobbigt, men Claes hade! Men det bestående intrycket av Tinos var att det var GUDOMLIGT vackert...

Lissi -som just nu ser konserten med Giorgos Dalaras, Dulce Pontes m fl..Mesologhi...BRA!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-09-18, 00:21
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Hemma från Tinos

Och jag som närde en tanke och en önskan att ta mig till Tinos denna resa ser nu att det blir ett annat år som vanligt blir det inte alls så som jag i första läget tänkte mig resandet. Vad göra? Jag skall tillbringa ett par dygn på Thirasia istället. Kul att få se denna ö också, lite närmre och lugnare. Jag har varit där förr men bara för dagen.
Yeasou
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-09-18, 00:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Jag skall tillbringa ett par dygn på Thirasia istället. Kul att få se denna ö också, lite närmre och lugnare. Jag har varit där förr men bara för dagen.
Yeasou
Den ön vet jag INGET om.....BERÄTTA!!!!!

Lissi
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-09-18, 16:00
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Och jag som närde en tanke och en önskan att ta mig till Tinos denna resa ser nu att det blir ett annat år...
Jasså du! Du hade en liten plan på att överraska mig i alla fall...? Nu kommer det fram! Synd att det inte fungerar men ändrar du planerna igen så kontakta mig. Annars får vi ta det ett annat år. Det går fler tåg, och fler resor till Grekland...

Ha dé.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-09-18, 18:37
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Hemma från Tinos

JAG tycker det börjar luta åt att
byta Ö.
Eller har jag fel?
Vad har Tinos som inte Kreta har?
-Jo en planerad Kalimeraträff med Lissi, Claes, Peter och jag.
-När blir den av?
-I framtiden!
Fattas bara att Janne och Camilla dyker upp.

Min framtida dröm heter Gavdos. Lugnet och stillheten i
det yttersta. Jag har varit där en gång och har fina minnen
utav "ingenting". Det finns inget där utom lugn och ro.
Electricitet finns kanske(2004) men man lever precis som
på alla andra öar. Mat och dryck finns och boende, oftast med
ute-dass enligt mina erfarenheter, men lugnet. Det går inte att
beskriva utan det måste upplevas.

//Uffe
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-09-18, 21:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Vad har Tinos som inte Kreta har?
-Jo en planerad Kalimeraträff med Lissi, Claes, Peter och jag.
-När blir den av?
-I framtiden!
Fattas bara att Janne och Camilla dyker upp.


//Uffe
Jag tror bestämt att allt som finns på Tinos även finns på Kreta! Men på Tinos är allt närmre!

..och Kalimeraträffen blir av!!!

Lissi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-09-27, 20:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hemma från Tinos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..vad mer att berätta? Jo, JAG fick möta vänner vid hamnen..Kari och Arne, som kom i måndags från Andros... De bodde inte hos Nikoleta då hon inte har havsutsikt, så på kvällen bjöd jag "hem" dem till trädgården och Nikoleta var med och drack ouzo och Retsina med småplock....Känner man sig inte riktgt hemma så säg då man kan bjuda hem vänner i trädgården??? Efteråt gick vi till Malamatenia där vi åt en avskedsmiddag för mig och välkomstmiddag för Kari och Arne...TACK KÄRA VÄNNER för maten!!!
Lissi
Hei Lissi

Takk for sist, så trivelig det var å møtes igjen
V i fikk jo den best mulige starten på vårt første opphold på Tinos
- at d u møtte oss i havna - og litt senere guidet oss og ga gode tips på en "bli kjent" runde i byen- før vår lille lunsj
Og om kvelden den trivelige stunden hjemme hos deg i den vakre hagen, sammen med Nikoleta, tenk at hun også ville hilse på oss
Og visst fikk vi deilig mat på Malamatenia - i trivelig selskap
- vi var der igjen to ganger senere i uka
Vi hadde virkelig fine dager påTinos og brukte dem godt

Men, gjorde ingen forsøk på å rekke "alt"! Vi hadde jo fått veldig gode tips av Peter og

- det m å bli Tinos igjen
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-09-27, 22:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hemma från Tinos

Så trevligt att Ni var nöjda med Tinosresan! Jag vet ju att ni också varit på Peloponessos efter Tinos, en annan höjdare....

Nu får jag SMS och MMS från Peter som njuter lata dagar på Tinos. Han har också träffat Nikoleta och hade med sig kaviar och knäcke till henne
Ni må tro att Peter njuter nu, hemma på sin ö

Nu blir det spännande att se om Patmos håller måttet efter 18 år...ofta blir man ju besviken när man återvänder efter många år. Men njuta ska vi och om vädret inte sviker så kan vi fullfölja planerna för födelsedagsfirandet på det sätt vi tänkt....

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT