Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-09, 16:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos

En medlem i vår Facebook-grupp skrev igår om en mindre trevlig båtutflykt på Zakynthos. Det är tyvärr inte första gången jag hör talas om liknande situationer. Så här skrev han:

Citat:
Måste säga att jag skäms efter att tagit en utflykt på en stor båt för att titta på sköldpaddor. Våran båt + 3 till stora båtar stängde in en stackare på botten i väntan att den skulle ta luft. De var häxjakt på dom. Trodde båtarna skulle ha mycket större respekt för djuren. Vi bokade resan genom Apollo.
En annan medlem skriver så här i samma tråd:

Citat:
Jag skrev ett liknande inlägg efter vår senaste resa till Zakynthos, nu i maj. De som hade hand om vår båt var visserligen varsamma och visade respekt för sköldpaddorna, men det var två andra båtar som gjorde exakt samma sak som du beskriver!

Vår spanare hade fått syn på en sköldpadda och höll avstånd. Detta uppmärksammades av två andra, typ partybåtar, och de kom i full fart mot vår båt och bildade en trekant runt den stackaren. Då valde vår båt att åka vidare.
Det ett vidrigt och djurplågeri av värsta sort!

Du som är medlem i vår Facebook-grupp kan följa diskussionen där.


Senast redigerad av Kalimera den 2018-08-09 klockan 18:07. Anledning: Ändrade länken
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-09, 16:57
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos

Detta är ju bedrövligt .
Jag fattar inte hur man kan tillåta sånt här?

//Conny
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-09, 23:14
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos

Nu måste jag berätta om vår sköldpaddeutflyckt på Zakynthos! Men först vill jag säga att jag har mött flera öbor som jobbar på stränder där äggen kläcks och de är så måna om dessa bäbisar så man blir rörd!
I viket fall..Vi åkte med en erfaren "skeppare" som vi bokade vid stranden. Det var en minibåt för runt 10 pers. Skepparn var väldigt noga med att vi skulle sitta stilla, vara tysta och bara invänta eventuella sköldpaddor.
Han crusade försigtigt vid ställen där de eventuellt skulle dyka upp. Det märktes så väl hur han hade respekt för dessa "djur" och bara att iakta hans agerande var halva nöjet. Jag gillar inte kommersiella utflykter. Idioter finns överallt..men här hade vi tur!
/Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2018-08-09 klockan 23:23.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-10, 11:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Jag fattar inte hur man kan tillåta sånt här?
Ja, det kan man verkligen fråga sig. Det finns lagar om djurplågeri även i Grekland, och böterna är dryga. Ändå förekommer sådant här.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Idioter finns överallt..men här hade vi tur!
Så är det, och som tur är är inte alla idioter. Vi får hoppas att idioterna är i minoritet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-10, 17:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos

Ja, man baxnar. Hur är dom funtade egentligen?

När vi var i Mexiko (Akumal) så månade de verkligen om sina sköldisar. En bit ut i vattnet var det avspärrat med ett rep och där fick man inte bada, för där simmade sköldpaddorna omkring.

Man kunde visserligen följa med en sköldpaddsutflykt, men det var bara några turer/dag och begränsat antal platser. De gick heller inte för nära djuren för att inte störa dem. Man fick snorkla, men var då tvungen att vara klädd med t-shirt och solkräm var strängt förbjudet!

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-13, 14:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, man baxnar. Hur är dom funtade egentligen?
Bra fråga.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-14, 12:34
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos

Vi turister har möjligheten, och ansvaret, att förändra. Sköldpaddsturerna upphör om det inte finns någon efterfrågan. Inte heller behöver vi bada vid sköldpaddsstränderna; det finns faktiskt fullt med mer lättillgängliga alternativ. Lämna sköldpaddorna ifred och låt de seriösa volontärerna arbeta med att hjälpa dem så gott det går. Tyvärr säljs biljetter till olika sköldpaddsturer överallt på öns turistorter. En början till att sätta ned foten vore att iaf inte de svenska researrangörerna anordnar eller förmedlar turerna. Det är ett fullt rimligt krav och ett utmärkt påtryckningsmedel är Kalimera.

/Pnyx
Nyligen hemkommen från Zakynthos. En härlig resa, även utan sköldpaddskontakt...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-08-14, 19:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
En början till att sätta ned foten vore att iaf inte de svenska researrangörerna anordnar eller förmedlar turerna.
Han som var med om en av "upplevelserna" skulle anmäla till Apollo. Men de borde ju ändå känna till problemet. Vissa som anordnar sådana turer garanterar att de som åker med ska få se sköldpaddor. Och om det inte syns några får det ju då ta till andra medel, som att jaga fram dem.

Citat:
Nyligen hemkommen från Zakynthos. En härlig resa, även utan sköldpaddskontakt...
Välkommen hem!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-08-15, 08:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Åk inte på sköldpaddstur på Zakynthos

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Vi turister har möjligheten, och ansvaret, att förändra.
Helt sant. Det är i vår makt att säga ifrån. Vi är inte bundna av några lojalitetsband eller andra regler. Som turist har du rätt att klaga, på det du tycker är fel. Ok, tycker du att statsskicket i Nordkorea är åt h-e, så kanske det är bäst att klaga när man kommit hem istf att göra det på plats. Ja, ni förstår vad jag menar...

Ypperligt att säga ifrån på Kalimera, då jättemånga söker information här inför greklandssemestern. Även på andra medier, är det bra att säga ifrån på. T ex har jag själv för en kompis på Facebook, påpekat det olämpliga i att de använde sig av åsnor för att ta sig upp från stranden på Lindos. Märkligt nog fattade de inte det själva, då de glatt delade bilderna från ridturen..

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT