Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa själv

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-18, 14:55
ATide ATide är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 2
Standard Hotellnatt pris

Hejsan.

Varit i Grekland kopiösa mängder med familjen men planerar iår att åka själv. Minns på ett ungefär vad föräldrarna fick betala för ett rum med fyra sängar, detta var under mitten av 00-talet, men jag har verkligen ingen koll på hur mycket jag kan komma att få betala per natt om jag reser själv. Jag vet att det är en svårbesvarad fråga eftersom jag inte gett så många detaljer men jag vore tacksam om någon kunde ge mig en uppskattning på hur mycket jag får betala för ett enbäddsrum om jag styr upp det på plats när jag kommer med båten. Jag tänker mig att jag kommer hålla mig på Paros, Amorgos och Koufonissi.

Tack på förhand.

/ Adam
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-18, 15:35
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Hotellnatt pris

Citat:
Ursprungligen postat av ATide Visa inlägg
Jag vet att det är en svårbesvarad fråga eftersom jag inte gett så många detaljer men jag vore tacksam om någon kunde ge mig en uppskattning på hur mycket jag får betala för ett enbäddsrum om jag styr upp det på plats när jag kommer med båten. Jag tänker mig att jag kommer hålla mig på Paros, Amorgos och Koufonissi. Tack på förhand./ Adam
Hej Adam!
Jag reser oftast själv och mest i Kykladerna, så här kommer lite info:
Enbäddsrum är väldigt sällsynta, oftast får man ta ett tvåbäddsrum. Man betalar alltid för rummet i Grekland, inte för antalet personer, så det kostar samma fast man är ensam. Ibland ger ställena en liten rabatt på några få euro till oss ensamresenärer.

De senaste åren har jag betalat mellan 25 och 35 euro/natt för rummen, men då har jag inte rest under högsäsongen, slutet av juli till mitten av augusti. Reser du vår eller höst och stannar lite längre på något ställe kan du kanske pruta ner priset lite. Jag bor gärna på enkla ställen, säng, fönster och badrum på ett rent ställe är det jag behöver. För några år sen bodde jag ganska ofta för 10 -15 euro i juni, lite mer senare på sommaren.

Som ensamresenär under sommaren får du oftast det sämsta dubbelrummet de har. Det kan vara okej om du samtidigt får det lägsta priset ! Min erfarenhet är att om jag använder humor och vänlighet när jag letar rum och prutar så går det betydligt bättre än om jag är stressad och krävande. Några fraser på grekiska brukar också bidra till god stämning.

Om du kan tänka dig att leva ännu enklare kan jag rekommendera att du tar med sovsäck och liggunderlag, köper ett tält i Grekland (finns billiga!) och satsar på att tälta. De större öarna har campingplatser med alla bekvämligheter och ibland kan man hitta en strand där det funkar med vildcamping. Så gör de flesta grekiska ungdomarna, i alla fall de som inte hälsar på släktingar på öarna! Om du tältar på Paros och Amorgos kan du sen ha råd med ett rum på Koufonissi där rumspriserna har ökat de senaste åren...
Lycka till med resan!
Våga
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-18, 15:48
ATide ATide är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 2
Standard Sv: Hotellnatt pris

Stort tack!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT