Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-12, 15:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Äta gott i Piraeus

Jag hade två övernattningar i Piraeus den senaste resan och fick tips på hotellet om en bra restaurang. Det där kan ju vara vad som helst, tänkte jag, alltifrån det hotelldamen tror att jag som turist vill ha till hennes svågers sylta.

Men så jag underskattade henne! Det var ett kanonställe. Kruxet när man äter ensam är ju att man inte hinner prova så många rätter men de båda hemlagade pajerna, chortan och det rökta köttet jag åt var supergott. Den helt inbakade pajen med lök, feta och ingefära var faktiskt resans godaste rätt - trots att jag åt suveränt gott 14 dagar i sträck...

Här är den, Rakadiko i Piraeus. Adressen är Karaoli Dimitriou 5. Det är ett par-tre minuters promenad från hotell Anita Argo, för övrigt ett helt okej hotell att stanna de nödvändiga nätterna på, tio minuters promenad från hamnen:







Innergården är fint byggd som ett gammalt kvarter med kafeneion osv och golvet är mosaik som ägaren köpt upp från olika renoveringskåkar, det är därför golvet byter mönster hela tiden.

Kan klart rekommenderas!

Senast redigerad av inkfish den 2011-06-12 klockan 15:36.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-12, 15:52
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Men så bra med tips!!! Detta ska jag genast skriva upp så jag kommer ihåg när vi kommer till Pireus nästa gång och behöver lite mat. Det ser trevligt ut på bilderna. Tusen tack!

MVH zakka
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-12, 22:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Tack för tipset! Det är nu inlagt på min kom-ihåg-lista.

Mats
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-12, 22:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Hoppas att det är vinteröppet, då vi alltid åker till Pireus en vända på vintern om/när vi är i Aten. Det är vi ju i år i december.
Pireus är en lite bortglömd "vinterpärla"
Tack för tipset!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-13, 10:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Tack själva! Tänkte väl att det var fler än jag som kan känna sig lite vilsna i piraeus och därför gärna tar emot tips.

Ja, de har vinteröppet. En av pajerna jag åt hade även innehållit kastanj om det varit vinter.

De hade en del på menyn som jag inte kände igen, det var kretensiska specialiteter. Så själv ska jag definitivt dit och botanisera igen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-13, 10:30
Lottalindome Lottalindome är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 16
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Vad bra med ett litet tips från Pireus. Något annat som man kan se eller göra där..nu när jag är "strandsatt" där på onsdag?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-13, 10:44
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Om du søker på 'pireustravel', kommer du til en offisiell side om Pireus - med info om diverse attraksjoner.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-13, 11:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Tack för tipset det såg ju trevligt ut.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-13, 11:27
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Citat:
Ursprungligen postat av Lottalindome Visa inlägg
Vad bra med ett litet tips från Pireus. Något annat som man kan se eller göra där..nu när jag är "strandsatt" där på onsdag?
Vet ikke om det er lov å legge inn denne, men lenken kan jo tas bort...Mye info om byen Piraeus.

http://www.piraeus.com/
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-13, 12:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, de har vinteröppet. En av pajerna jag åt hade även innehållit kastanj om det varit vinter.
Låter härligt! Definitivt ett ställe vi ska prova...Ungefär hur tar man sig dit från Metrostationen?
Det är ett jättetrevligt avbrott från en vecka i Aten att ta en dag i Pireus....I dec 2005 var det en "sommardag" vädermässigt när vi var där och gick i segelbåtshamnarna och de 2 gånger vi varit där i februari (2007 och 2008) har vädret varit badväder.... Pireus har mycket att bjuda!

Lissi - som endast 2gånger på alla Greklandsår åkt båt därifrån
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-13, 12:13
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Med reservation för hur generalstrejken påverkar så skulle jag tro att ni kan fika, äta och folklivsspana er fram om ni inte har för stora behov av aktiviteter

Jag blev positivt överraskad över hur mycket grekiskt vardagsrussel det var i Piraeus. Ni kan nog t o m hitta lite shopping, även om jag inte undersökte det så noga.

Jag passerade flera goa fikaställen bara mellan hotellet och hamnen. På freddopolitan (troligen en kedja) köpte jag den här smörgåsen att ha med på båten. Trots sitt bleksiktiga utseende var den gudomlig - brödet var bakat på nötter och honung!



(Nej, det var inte kraftig sjögång ombord, det är jag som inte hittar hur man vänder på bilder i photobuckets app...)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-13, 12:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Lissi - jag hittar inte till metron. Men om du går till booking.com, söker upp piraeus theoxenia Hotel och tittar på kartan så ligger det på samma gata som Rakadiko, karaoli dimitriou. Nära hamnen alltså.

Här är förresten en dålig mobilbild av den ljuvliga lökpajen och det rökta köttet jag åt vid första besöket:



Jag har för mig att köttet kallades apaki och var kretensiskt. Mycket gott, lätt uppvärmt och med oregano, citron och senap. Och pajen kommer jag att drömma om hela vintern.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-13, 20:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi - som endast 2gånger på alla Greklandsår åkt båt därifrån
Kan det måhända bero på ett litet Tinos-virus???

Mats
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-13, 20:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Kan det måhända bero på ett litet Tinos-virus???

Mats
Nä det satte inte in förrän för 3 år sen och vi började resa på 80-talet men vi båtluffade inte förr, det är väl det som är orsaken.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-06-14, 17:56
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Veldig bra og få vite om et s å herlig sted å spise i Pireus
Takk skal du ha, Inkfish
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-06-14, 22:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Inte minst var det mysigt att sitta på innergården - Piraeus är ju så himla fult! När man åker flygbussen kan man fråga sig om det finns ett enda underhållet hus i hela centrum, allt är ju så otroligt slitet och inbjuder inte till att sitta ute och mysa. Men den där innergården var en oas
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-06-14, 22:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Just runt färjehamnen är det fult men går man iväg över "kullarna" så är där mycket finare. Vi har promenerat två heldagar runt i Pireus och där finns pärlor!
Runt Makrolimani(heter det väl?) är det jättefint....Men om man bara ser Pireus när man inget hellre vill än komma ut till öarna så blir det annorlunda, jag lovar!

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-07-07, 21:47
tjingeling tjingeling är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 5
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Tack för tipset!!!
Nyss hemkomna från årets turné i kykladerna kan jag bara instämma; bättre ställe har jag inte provat i Pireus. Bästa kycklingsouvlakin jag ätit någonsinn!
//Elin
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-07-09, 20:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Jätteroligt att höra! Det är ju alltid lite vanskligt att rekommendera, men... Kul att du gillade det
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-07-09, 23:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Äta gott i Piraeus

Härligt med rekommendationer.....är det inte så att när man "lärt känna" vissa personer här på Kalimera och tycker lika i olika sammanhang så blir man nog ganska säker på även matrekommendationer

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT