Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-09-10, 23:36
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Taxi Pireus - Plaka

Både pga egne ubehagelige opplevelser, og det jeg har lest at andre har vært utsatt for på Metro og busser i Athen den siste tiden, vil jeg gjerne få familien t r y g t fra Pireus til Plaka i høst.
Det er ikke enkelt å ha oversikt over seg selv + 3 barn og all baggasjen om det finnes uærlige personer / profesjonelle tyver med på turen.
Da kan det være verdt noen euro å ta en taxi i stedet.

Men vet noen hva den turen koster sånn omtrent?

Kari
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-09-14, 16:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

INGEN som har tatt taxi fra Pireus inn til Athen sentrum og vet sånn cirka hva det koster
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-09-14, 18:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
INGEN som har tatt taxi fra Pireus inn til Athen sentrum og vet sånn cirka hva det koster
Nej, jag har inte åkt den vägen någon gång, jag rekommenderar metron, väldigt bekvämt och i mitt tycke bra mycket säkrare än taxi.
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-09-14, 19:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Nej, jag har inte åkt den vägen någon gång, jag rekommenderar metron, väldigt bekvämt och i mitt tycke bra mycket säkrare än taxi.// Helén
Ja, jeg er vel også litt usikker når det gjelder taxi og trafikksikkerhet, men det går vel oftest bra...., har ikke lest her i Forumet om ulykker med taxi i Hellas
- m e n all mer og mindre organisert kriminalitet, forsøk på ran av lommebøker/verdisaker på metro og busser høres ut til å ha blitt mer en regel, enn ett unntak
Selv ble vi utsatt for ransforsøk både på metroen fra Pireus og på en buss til Vougliasmeni i mai i år!
- det var veldig ubehagelig/ vondt, og vanskelig å unngå selv om vi var kun to voksne! - om jeg i tillegg skulle passet på 3 barn, så vil jeg tro ranerne hadde lyktes og barna blitt redde.
D e t er grunnen til at jeg vil anbefale dem taxi, i tillegg blir de da kjørt nesten til døra der de skal bo
- o m de avtaler pris på forhånd skulle de ikke behøve å bli "ranet" av taxisjåføren i alle fall
Vi skal ikke være med dem til Athen, og de har ikke vært i der tidligere.
Kari
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-09-14, 19:12
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Jag bor i Aten och enligt mina erfarenheter ar taxi det osakraste sattet att ta sig nanstans for en turist. Har hort manga historier om hur de lurar turister och later de betala mycket mer an vad det kostar, eller tar langa omvagar sa att man far betala mer eller latsas att de inte vet var ett stalle ligger sa att de ar tvugna att "fraga sig fram" och later taxametern ticka.
Daremot under mina tre ar har har jag aldrig rakat ut for nan stold i tunnelbanan eller pa bussen, och kanner mig alltid saker dar. Jag tror iallafall inte att det ar mer stolder dar an det ar pa tex Stockholms tunnelbana. Om jag var turist skulle jag ta tunnelbanan eller bussen och inte oroa mig for stolder. Bara halla lite koll pa vaskan men det galler ju overallt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-09-14, 19:20
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Jag förstår Kari att du känner dig lite rädd efter att har själv varit med om sådarna obehagliga händelser. Det är ju väldigt många som har skrivit om liknande saker här på Kalimera under sommarenJag skulle nog tänka på taxi,precis som du gör nu när det finns barn med.

Jag har ju bara goda erfarenheter av både taxi och metro, men har ju bara varit där i Januari månad när det inte är värsta turistsäsongen.

Vet inte vad taxi kostar,men skulle gissa på ca 30 euro
Tycker att i Aten har det varit billigt och ta sig fram med taxi

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-09-14, 19:50
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Jag skulle nog tänka på taxi,precis som du gör nu när det finns barn med.

Jag har ju bara goda erfarenheter av både taxi och metro, men har ju bara varit där i Januari månad när det inte är värsta turistsäsongen.

Vet inte vad taxi kostar,men skulle gissa på ca 30 euro
Tycker att i Aten har det varit billigt och ta sig fram med taxi
Riitta
Takk, Riitta, du er jo også mormor - å verne om barnebarna er viktig
- selvsagt ønsker man ikke at det skal skje dem noe i trafikken heller!!!
- men jeg har også, som deg, veldig god erfaring med taxi og taxisjåfører i Athen...hittil i alle fall (.... bl a etter konserter om natten )
- men har altså noen dårlige erfaringer, i år og for 2 år siden, fra Metroen.
Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-09-14, 20:03
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag bor i Aten och enligt mina erfarenheter ar taxi det osakraste sattet att ta sig nanstans for en turist.

Daremot under mina tre ar har har jag aldrig rakat ut for nan stold i tunnelbanan eller pa bussen, och kanner mig alltid saker dar. Jag tror iallafall inte att det ar mer stolder dar an det ar pa tex Stockholms tunnelbana.

Om jag var turist skulle jag ta tunnelbanan eller bussen och inte oroa mig for stolder. Bara halla lite koll pa vaskan men det galler ju overallt.


Aldrig på världskartan... Taxi är i det stora hela säkrare än Metro. Sen om man kan bli lurad pga att man kör omvägar etc är en annan sak.
Jag anser att det är solklart mer rån och fick tjuveri i Athen än i Stockholm.

Tyvärr räcker det inte alltid att bara hålla koll på väskan.

Kari, Taxi från Pireus kostar mellan 25 till 35 € lite beroende på vilken dag och tid!

Camilla

Senast redigerad av Frappe den 2008-09-14 klockan 20:05.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-09-14, 20:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Kari, Taxi från Pireus kostar mellan 25 till 35 € lite beroende på vilken dag och tid!Camilla
Tusen takk, Camilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-09-14, 20:15
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Då gissade jag ganska bra på priset
Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-09-14, 20:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Då gissade jag ganska bra på priset
Riitta
Det gjorde du, Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-09-14, 21:14
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Vi kommer att avsluta höstens resa med några dagar i Aten så jag följer med intresse tråden. Har ingen erfarenhet av Aten och det som jag oroar mig mest för på hela resan är faktiskt Atens flygfält-Plaka-Atens flygfält sträckorna och hur man reser med barn och alla saker välbehållna. Har ju också läst skriverierna om ficktjuvarna. Vi funderade faktiskt på att ta flygfältsbussen 95. Då undrar jag om man har bagaget med sig inne i bussen eller förvaras det under i lastutrymmet?

Mvh P
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-09-14, 22:06
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 77
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Gjorde i sommras turen flygplats-Aten via taxi (34 euro ink 3väskor) samt Aten-flygplats med bussen (har för mig 4-6 euro per person men är lite osäker). Väskorna hade vi ombord, alltså i bussen, men jag kan tänka mig att är det många passagerare så kan dessa hamna i lastutrymmet.

Liselotte
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-09-14, 23:32
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte Visa inlägg
Gjorde i sommras turen flygplats-Aten via taxi (34 euro ink 3väskor) samt Aten-flygplats med bussen (har för mig 4-6 euro per person men är lite osäker). Väskorna hade vi ombord, alltså i bussen, men jag kan tänka mig att är det många passagerare så kan dessa hamna i lastutrymmet.

Liselotte
Vad jag vet så finns inget bagageutrymme på bussarna på dessa sträckor. Allt bagage ska alltså in i bussen. Kan bli ganska trångt ibland men oftast får man sittplats då man åker med från början av resan.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-09-15, 13:46
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte Visa inlägg
Gjorde i sommras turen flygplats-Aten via taxi (34 euro ink 3väskor)

Liselotte
Just det där med pris för bagaget är viktigt att ha med från början! Vi åkte från Pireus in till Athen, visserligen -05 (alltså för 3 år sedan), men det har väl inte blivit bättre. Precis som överenskommet åkte vi efter taxametern, och höll ett öga på den hela tiden, men vid framkomst blev det tillägg för väskorna, som om inte dom var med från början. Det var bara att betala och se glad ut.

Abi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-09-15, 17:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Enligt min man som en gång i världen var taxichaffis i Aten har de full rätt att ta extra betalt för bagage, för nattliga skjutsar och för turer till flygplatser . Sen kanske de tar mer för att ni är många, vet inte hur det funkar.
Ett annat problem är att det kan vara jättesvårt att få tag i en taxi när båten just lägger till, alla vill ju iväg så fort som möjligt. Pireus är en stor hamn. Vad kommer ni med för linje? Dodekanisosbåtarna lägger till långt från city men det går bussar från tre-fyra hållplatser hållplatser.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-09-15, 17:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Återkommer efter diskussion med maken som nyligen var i Aten. Han tog taxi från Katechaki till Pireus och taxametern stod på 7 euro. Han gav rejält med dricks till den förvånade chaufförens nöje. Sen blev han skjutsad av samma kille till biljettförsäljningen och åter till båten, för han hade glömt att köpa biljett. Då ville inte killen ha extra betalt.
MEN: återkommer till problemet: den som går av båten får det svårt att hitta en taxi. Där är mängder av folk, lokala och främmande, som hugger alla bilar som står inne. Jag lämnar här numret till denne sympatiske och tjänstvillige taxichaufför:
Kostas , tel 693 931 83 61
Om ni befinner på nån ö kan ni ringa och tinga i förväg innan resan. Det kan komma att kosta extra, men rimligen upp till 15 euro. ( vad betalar man för vin, glass och annat oundgängligt...)
Kolla noga vilken del av hamnen som blir aktuell. Det går, som jag sa, hamnbussar, men de blir fulla direkt, att släpa barn och väskor verkar onödigt jobbigt.
Annat nödvändigt vetande: Att få fatt i en taxi från trottoaren kan bli svårt med väskor och många personer. Alla taxichaufförer föredrar en person utan väska, så kan man plocka upp fler på vägen ( ibland får man en artig fråga om man vill släppa in fler, oftast inte... alla betalar fullt...) och det är nog inget att göra åt det.
Metro gäller för vuxna med lite att bära och om man är i närheten av stationen ( hamnport E5, E7 )
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-09-15, 17:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Vill någon bo praktiskt taget på Akropolis sydsluttning kan jag rekommendera Tonys Pension, adress Zacharitsa 26, tel 210 92 36 370 och 210 92 30 561.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-09-16, 11:13
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

[QUOTE=Monica P;146729]Återkommer efter diskussion med maken som nyligen var i Aten. Han tog taxi från Katechaki till Pireus och taxametern stod på 7 euro.


7 Euro??? kan ju inte stämma? startavgiften är ju oftast 3 euro, och även om det var från Katechaki så är det ju en bra bit ut till Pireus....!

Camilla
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-09-16, 20:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Taxi Pireus - Plaka

Ja, jag var inte med, kanske han minns fel. Men jag har också åkt från centrala Aten till Pireus för 6 euro. Kan det vara så att man får språkrabatt??? Vi får be Atenborna om en precisare uppgift. Bortsett från det gäller i alla fall detta med svårigheten att få tag i en taxi, man får bereda sig på att alla andra (läs Atenbor) hugger bilarna först.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT