Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-16, 23:16
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Acropolis museum

För er som tänker besöka Aten i sommar kolla in följande sida:

http://theacropolismuseum.gr/?pname=Home&la=2

(Janne hoppas detta är ok!)

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-19, 17:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Acropolis museum

Jag tänkte precis berätta samma sak, men min dator har varit på avlusning några dar.
Invigningen är på lördag 20.6 och de tre första dagarna är totalt fullbokade. Man kan tinga biljett via hemsidan och det kommer att vara tre entrétider per dag för att det inte ska bli otrevligt mycket folk åt gången. Biljettpriset ska ligga på symboliska 1 euro åtminstone i början. Det ska finnas spel på hemsidan, det har jag inte hunnit kolla än.

Vi bodde i de där kvarteren 1967-69 så jag har lite extra känsla för området, gick långa turer med Lillan där och på Akropolis sluttningar. På torsdagar var det gratis att gå in , så vår flicka lärde sig faktiskt att gå på Akropolis, slå det den som kan! Där muséet nu ligger fanns en gammal före detta polisstation med en massa kulhål på murarna efter kriget, tror jag, ingen ville prata om detta (juntatiden la munkavle på folk) och hela området Makryjanni var lite skabbigt och slitet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-20, 18:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Acropolis museum

Citat:
Vi bodde i de där kvarteren 1967-69 så jag har lite extra känsla för området, gick långa turer med Lillan där och på Akropolis sluttningar. På torsdagar var det gratis att gå in , så vår flicka lärde sig faktiskt att gå på Akropolis, slå det den som kan! Där muséet nu ligger fanns en gammal före detta polisstation med en massa kulhål på murarna efter kriget, tror jag, ingen ville prata om detta (juntatiden la munkavle på folk) och hela området Makryjanni var lite skabbigt och slitet.
Får du tid, berätta gärna mer om den tiden, så som du såg det!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-20, 18:07
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Acropolis museum

ERT visar invigning och historia, bygget etc just nu pågår ett program där man visar delar av byggnaden, och kl 19.00 svensk tid är den "officiella invigningen" med människor från hela världen, undrar om Sverige har någon på plats? och det återkommande ämnet är när ska England lämna tillbaka statyerna till sin rätta plats....

Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-20, 18:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Acropolis museum

Det har gått så många år nu att det är ett helt annat Aten, en annan värld, och jag undrar om det kan intressera någon mer än min familj möjligen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-06-20, 19:05
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Acropolis museum

Vi är säkert många som väldigt gärna vill läsa om den tidens Aten så skriv på
Vilket snyggt och fint museum, fick till och med mannen i huset börja och fundera på att kanske följa med mig till Aten i vinter

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-23, 11:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Acropolis museum

Har nettopp vært på det nye Akropolis-museet, og kan bare oppfordre alle som er innom Athen i år til å gjøre det samme. Selv om kanskje mange har vært på det gamle museet tidligere, og dermed har sett mye av det utstilte materialet, er det fantastiske bygget verd et besøk i seg selv. For et museum!
Inngangsprisen er foreløpig bare 1 euro, og det var ingen køer eller overfylte lokaler da vi var der (tirsdag ettermiddag). Vi hadde ikke bestillt billett, det var heller ikke nødvendig, og det fantes ikke entrétider, slik Monica skriver i sitt innlegg.

Det var ikke lov å fotografere inne, men jeg legger ved et eksteriørfoto. Den øverste etasjen, som ser svart ut fra utsiden, er av glass. Den er vinklet, slik at den ligger helt parallellt med Parthenon-tempelet på Akropolis, og inneholder alle frisene/skulpturene som utsmykket tempelveggen, plassert slik de var plassert der. Noen har man selvsagt mistet/ødelagt i tempelets nesten 2500 år lange historie, og noen har man laget kopier av fordi de står på British Museum (fyyyy BM!) Men alt i alt er det bare nydelig å gå der, og titte opp på Parthenon på samme tid.

Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-23, 14:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Acropolis museum

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det har gått så många år nu att det är ett helt annat Aten, en annan värld, och jag undrar om det kan intressera någon mer än min familj möjligen.
...säg inte det Monica!
Vi som går på Acropolis vid besök i Aten gillar ju historia!
Vi vill GÄRNA höra om den tiden.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-23, 14:29
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Acropolis museum

Tänkte ta mig ner i morgon har sett fram emot detta väldigt länge!

Camilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-24, 21:05
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Acropolis museum

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg

Det var ikke lov å fotografere inne, men jeg legger ved et eksteriørfoto.
Vi var på Museet i slutet av juni. Jag tror att det bara hade varit öppet två dagar när vi kom. Vi fick fotografera därinne hur mycket vi ville men inte med blixt. Så jag har några fotografier innefrån. bl a dessa:
http://www.kalimera.nu/forums/album....pictureid=1606

http://www.kalimera.nu/forums/album....pictureid=1607

Det fanns många vakter som gick runt i den öppna utställningen för att se till att ingen tog på marmorstatyerna eller tog kort med blixt.

Det blev mycket "sten" tillslut men det var ett mycket lyckat besök och jag kan rekomendera att gå dit. Dessutom så kostar det bara en Euro fram till nyår. Inga större hål i semesterkassan även om man är många.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-13, 12:00
Aspasia Aspasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna
Inlägg: 32
Standard Sv: Acropolis museum

Jag besökte också Akropolismuseet,innan jag och min grekiske man satte oss på MCn för vidare färd mot Skopelos.

Jag tyckte museet var fullkolmligt avskyvärt från utsidan,som en rymdfarkost som kraschlandat mitt i husmyllret!

Inne var det mycket fint och luftigt,luftkonditionerat,billigt och tämligen folktomt.
Blev dock GALEN på att alla skyltar i de undre montrarna var placerade så att de bara gick och läsa om man stod dubbelvikt!!
Ingen annan som upptäckt det?
Inte så konstigt i så fall-ni kanske inte ens såg att det fanns några?!

Aspasia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-13, 13:49
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Acropolis museum

Citat:
Ursprungligen postat av Aspasia Visa inlägg
Blev dock GALEN på att alla skyltar i de undre montrarna var placerade så att de bara gick och läsa om man stod dubbelvikt!!
Ingen annan som upptäckt det?
Inte så konstigt i så fall-ni kanske inte ens såg att det fanns några?!
Aspasia
Joda, jeg oppdaget etter hvert skiltene i det nederste monterne jeg også Lurer på hvorfor de er plassert slik, i et museum som ellers virker gjennomtenkt i hver eneste detalj!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT