Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-19, 22:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Den här kartan är vad jag hittar på flygplatsens hemsida. (Klicka på den för att förstora.) Den blå linjen går överhuvudtaget inte till fpl eller till Pireus enligt den.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-19, 22:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Ja det är samma karta, jag tittade inte på busslinjerna, blå/vit och grön/vit är de jag menade i tidigare inlägg. Skall se om jag hinner editera.
// Helén
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-19, 22:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Eija, nu har jag hittat en skiss över flygplatsen där man ser var tågen avgår. Den är här. (Klicka på den för att förstora.)

Här är också flygplatsens info om "surburbain train" med en länk till webbplatsen där det ska finnas tidtabeller. Den engelska versionen verkar inte gå att klicka fram. Men du förstår väl ändå?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-06-19, 22:47
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Till Metron:
Länk

Det är ju ingen skillnad på dem, eller är det jag som inte ser den?
// Helén
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-06-19, 22:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Ja det är samma karta (...) blå/vit och grön/vit är de jag menade i tidigare inlägg.
Jag förstår inte hur du menar. Den gröna (grön-vita) är ju en tåglinje som går mellan Kifissia och Pireus förbi flygplatsen/Ag Eleftherios. Den blåa (blå/vita) är en tåglinje som går mellan D Plakentias Av och Egalio - men inte förbi flygplatsen. De busslinjer som är inritade är heldragna. Den blåa ni åkte med kan inte vara inritad. Eller läser jag kartan helt galet?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-06-19, 23:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag förstår inte hur du menar. Den gröna (grön-vita) är ju en tåglinje som går mellan Kifissia och Pireus förbi flygplatsen/Ag Eleftherios. Den blåa (blå/vita) är en tåglinje som går mellan D Plakentias Av och Egalio - men inte förbi flygplatsen. De busslinjer som är inritade är heldragna. Den blåa ni åkte med kan inte vara inritad. Eller läser jag kartan helt galet?
Eller så är det jag

Om du utgår från tågstationen/flygplatsen så ser man totalt 8 linjer; lila, grön/brunaktig,röd, blåvit, svartvit, cerice, blå och orange linje.

Följ den blåvita till Syntagma eller Thisio, där byter man till grönvit som har ändstation Piraeus.

Den blåvita stannar inte vid D Plakentias, däremot svänger den där.
// Helén
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-06-19, 23:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Nu ramlade poletten ner. Eller rättare sagt, nu skrollade jag tillräckligt mycket i sidled... Jag placerade flygplatsen på ett helt annat ställe... längs den gröna linjen.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-06-20, 08:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

[CENTER]Interruption of Metro Service as of July 2008
We would like to inform passengers of “Eleftherios Venizelos” that in late spring the Metro Line 3 service to the airport will be interrupted as of July and for a time period of 6 months due to construction works at Ag. Paraskevi station and completion works at Holargos and Nomismatokopio stations. During this period passengers can use the public bus services from Ethniki Amyna station as well as the suburban train service.
Arne[/CENTER]
På något sätt så känns det som att man kan åka tunnelbana till och från flygplatsen. Men med störningar, förseningar? De hållplatser som anges ligger inte längs färdvägen, inte vad jag kan se i alla fall.
// Helén
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-06-20, 09:11
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Den informationen förvirrar ju bara bilden ytterligare!
Texten ligger på flygplatsens webb, på sidan med info om metron, men som du säger så ligger inte de stationerna som nämns längs linje 3, inte på kartan i alla fall

Jag har ju som sagt inte åkt något av dem. Ibland sägs det ju att man bara ska tro på det man sett med egna ögon, så jag kanske borde sluta tro på direktlinjen...

Men faktum kvarstår att för ett år sedan bekräftades det i några inlägg att linjen finns. Folk hade åkt med den, och när jag frågade om den i en infodisk på flygplatsen i höstas, fick jag också till svar att den finns, men att den just då var stängd på grund av reparationer. Då återstod, enligt den som informerade, tåg eller metro med ett byte vardera, eller buss.

Antingen är allt det bara svammel eller så är den helt enkelt inte inritad på kartorna ännu, den är ju bara ett år gammal Grekerna har väl inte så brått om med sånt...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-06-20, 09:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Det är kanske inte så konstigt att informationen om störningar i tunnelbanan ligger med som information på flygplatsens hemsida, alla som kommer till Aten (tro´t eller ej) åker inte till Piraeus.

Det är helt enkelt information som kan vara bra att känna till för den som tänkt ta sig runt med tunnelbanenätet.

Jag kan tänka mig att den svartvita linjen som delar sig är tågdirektlinjen.

Visst har det funnits inlägg med de som sagt sig åka tåg, men med byte, vad jag kommer ihåg så vet jag inte någon som sagt sig åka direktlinjen, jo förresten hade inte Zappa gjort det, det var väldigt varmt har jag för mig han skrev.
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-06-20 klockan 09:44. Anledning: Tog bort en del
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-06-20, 09:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Nu blev jag ju tvungen att leta reda på den gamla tråden!!!

HÄR frågar Jan-Jan om den (eftersom han hade läst att den invigdes den 5 juni) och svarar sedan i slutet själv att han har åkt den. Fler inlägg i tråden säger också att den finns.

Senare, tror det var på hösten, minns jag att även Arne skrev att han fått bekräftat att den finns, men den tråden har jag inte letat fram.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-06-20, 14:26
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Hej! I maj månad i år åkte vi flygplatsen-Pireus med tunnelbanan, vi bytte tåg vid Syntagma. Det kostade 10 euro för en 2-personers-biljett. Svalt och smidigt på alla sätt!
Ingegerd
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-06-30, 18:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av jonashagel Visa inlägg
Tunnelbanan ( Metron ) är öppen från 05 00 - 21 00 om jag minns rätt. (...) Tänk på om du/ni väljer Metron tillbaka till flygplatsen att , det endast är de tåg på blåa linjen som har "flygplanssymbolen" klistrade på fönstren , som går ända ut till flygplatsen. Lätt att hoppa på fel om man är trött och stressad. Det går för övrigt två tåg i timman med ca 30 minuters mellanrum. Att ta sig till och från flygplatsen är mycket enkelt för att vara i en stor stad. Dessutom är biljettpriserna låga. Tonåringar ( upp till 18 år ) har rejäl rabatt på Metron. Tänk på det då ni köper biljetterna. Enkel resa centrum-flygplatsen endast 3 Euro.
I en annan tråd har jonashagel idag gett svaret på frågan! Vissa av blå linjens tåg från flygplatsen går till Pireus och de har en flygplanssymbol klistrade på fönstren!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-07-14, 17:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Både tunnelbana och tåg utgår från samma station, tåget till vänster om perrongen när du kommer ner till spåren och tunnelbanan till höger. Byte på Syntagmastationen. Pris för tunnelbana 20€ för fyra personer.
// Helén
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-07-14, 23:04
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Hej!
Det var alltså inga störningar på metron från flygplatsen till Pireus?

nicka
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-07-15, 09:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av Nicka Visa inlägg
Hej!
Det var alltså inga störningar på metron från flygplatsen till Pireus?
nicka
Den 24 juni gick det utmärkt att åka, vid hemresan den 12 juni nyttjade vi inte metron, vi reste vi Rafina och tog Taxi därifrån, men jag såg tunnelbanetågen påväg till flygplatsen, kanske går den med störningar, men troligtvis utan, då de områden som nämns i informationen inte ligger längs den vägen.
// Helén
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-07-15, 10:42
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Det låter ju bra! Jag tyckte det var så smidigt när vi åkte metron till flygplatsen förra året.

nicka
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-07-15, 11:33
Stephan Stephan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 138
Standard Sv: Flygplatsen till Pireus??

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Vi har bokat första natten i Pireus, Skandinaviska kyrkan. Väl i Pireus tror jag att vi hittar, har fått en bra beskrivning. Men hur tar vi oss från flygplatsen på smidigast sätt? Vet att man kan åka buss och tunnelbana, men vad skiljer de olika "resformerna" åt?? Hur lång tid tar de båda altenativen?? Vad kostar resp. färdsätt?? Stannar bussen ung. vid metrostationen, eller på en helt annan hållplats??
Bussen fra flyplassen til Piraeus (nr 96) stopper rett utenfor utgangen fra ankomsthallen. Der ligger også en "kiosk" hvor du kjøper billett(er). I mai kostet en billett 3,20 euro, og turen til Piraeus tok 60 minutter. (Kan variere litt etter trafikkforholdene.) I P stopper bussen like ved havnen. Pass på å stemple billetten på bussen. Ellers koster det 60 ganger billettprisen om det kommer kontroll.

Stephan

Stephan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT