Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-13, 12:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Hur dricker du ouzo?

Jag dricker ganska mycket när jag äter lunch/middag. Därför finns alltid vatten på mitt matbord. I Grekland beställs det alltid in en stor flaska vatten. Ouzo dricker jag ganska sällan före eller efter måltiden eller som drink. Däremot ofta TILL maten.

Det man ser mest är att folk tar ouzon med vatten och is i samma glas. Jag tycker att det smakar blaskigt. Särskilt om man har is i som smälter efter en stund. Istället vill jag ha ouzon ren i ett eget glas (sketo, har jag fått lära mig att det heter i Grekland). Till maten sippar jag sedan lite i taget på ouzon och dricker vattnet i ganska stor mängd i eget glas.

Så gillar jag att dricka ouzo. Är det bara en knäpp turistgrej att dricka ouzon "sketo" eller finns det även greker som föredrar det?

Och framför allt ........

........... om du dricker ouzo, .......... NÄR OCH HUR DRICKER DU DIN OUZO?

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-13, 13:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Sällan, och i så fall ihop med en liten grillad bläckfiskarn och skorpa och gurka och oliv och tomat på ett pyttelitet fat på ett pyttelitet bord på en trottoarkant vid taxitorget i Pothia. Lite kallt vatten, inte is, i glaset med ouzo.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-13, 14:13
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Ja du Masse, smaken är som baken delad. Själv dricker jag min ouzo med is och vatten helst till meze som kan vara ett flertal smårätter eller bara en liten tallrik oliver beroende på hur hungrig jag är. Sen gäller det förståss att dricka upp innan isen smält så man undviker "blaskighet".
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-13, 15:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Med vatten och ibland med is. Dricker aldrig Ouzo till mat, då jag hellre föredrar vin (vitt till lunch, rött på kvällen) eller Retsina. Någon gång öl med.
/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-13, 15:20
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 766
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Helst före maten med en skvätt vatten och med sällskap av en liten tallrik med lite godsaker på. Efter maten funkar det bra att blanda med coca cola.
//
KR
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-13, 15:53
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 496
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Jag dricker hest ouzo på en enkel ouzeria vid ett litet torg. Jag vill ha ouzon med is och vatten i ett glas vid sidanom. Oftast blir jag bjuden på något passande tilltugg t.ex. marinerad bläckfisk.

/Lena
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-13, 15:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
........................ Efter maten funkar det bra att blanda med coca cola.
//
KR
Huuuga!!!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-13, 16:13
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Är inte överförtjust i ouzo, OM jag dricker det någongång blir det med ett glas vatten och is vid sidanom! Aldrig till maten, då föredrar jag retsina, en öl eller vatten (beroende på om jag är ute och kör bil eller inte)

Sunny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-13, 16:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

På Tilos dricker jag en ouzo på torget innan middagen. Varje kväll. Det ska vara is i, men inget vatten. Annars brukar jag inte dricka ouzo före eller efter maten. Däremot gärna till maten. Även då är det is som gäller. Att dricka det som den är tycker jag blir för starkt.




Till smårätter dricker jag mer än gärna ouzo.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-13, 16:50
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Innan julen drack vi varm ozou med honung, ungefär som vi dricker glögg. På julafton kl 15 när vi vanligtvis hemma ser på Kalle satt vi i eftermiddagssolen med kaffe, ozou, o hembakta svenska pepparkakor och njöt av livet och att fira jul i Grekland.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-04-13, 17:48
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

I Grekland dricker jag alltid min ouzo med is, Mini är en favorit, speciellt för den fantastiska etiketten! Den bästa ouzon dricker vi under ouzostunden, dvs stunden när man nyduschad och sval sitter i kvällsskuggan på terrassen med fötterna på den låga muren, efter en heldag i solen. Till ouzon serveras ibland nötter eller oliver, men inte alltid. Luften är ljum och när skymningen sänker sig och ouzon är uppdrucken strosar vi ner till tavernan för en god middag.

Ouzon smakar också bra på hamncaféet, med ett glas kallt vatten och en liten mezetallrik till och doften av bläckfisk som grillas dansande genom kvällsluften medan byns gubbar utbyter skvallergodbitar och rövarhistorier.

Till julbordssillen i decembermörkret hemma i Sverige funkar ouzo också som nubbe, dock utan isbit!
Våga
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-04-13, 20:04
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Enhver må drikke ouzoen som de vil, selvsagt, men skal vi lytte til ouzoeksperter skal det ikke is i ouzoen. Da dannes det krystaller som ødelegger kvaliteten på drikken. Ouzo skal drikkes bar eller med litt kaldt vann oppi. Og blander du med litt vann, skal glasset tømmes før du mikser en ny drink. Alt i henhold til ekspertisen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-04-13, 20:34
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

½ vand + ½ ouzo. Ikke koldt og ikke varmt.

Efter kl. 21 og før midnat.

En gudedrik.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-04-13, 21:43
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Jag dricker med lite vatten och is.Mannen med mycket vatten och is.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-04-13, 22:12
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

En riktigt bra ouzo ska drickas ren. Ingen is, inget vatten.

Karin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-04-14, 08:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Har ni aldrig provat ouzo som långdrink med apelsinjuice? Det brukar jag bjuda "tanterna" på i Sverige. Själv vill jag helst ha två isbitar till tre gånger så mycket ouzo. Det ska inte vara för utspätt!
/Jannis
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-04-14, 08:48
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Dricker alltid med vatten, fick lära mig på ouzodesteliriet på Lesvos det tydligen är helt fel o ha is i, förklaringen som gavs och utav vad jag förstod var att oljorna som ger smak då kristaliserar sig runt iskuberna och man förlorar smaken, vill man ha kall ouzo kan man ha is i vattenkarafen som man häller vatten från men han rekommenderade egentligen för optimal smak att man väljer ett inte alls så kallt vatten, och gärna kranvatten av någon anledning jag inte minns
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-04-14, 09:43
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?


Om Storm P hade varit i Grekland: Du Perikles: Kan du säga mig när smakar Ouzo bäst? Varje gång!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-04-14, 10:39
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg

Om Storm P hade varit i Grekland: Du Perikles: Kan du säga mig när smakar Ouzo bäst? Varje gång!
Vilken flashback! När jag träffade min man hade han en urgammal rostig folkvagn (bubbla) den hade varit röd men var nu bara rostfärgad och det enda som höll samman den var massor av klisterbilderna av Perikles & Co.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-04-14, 18:09
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Hur dricker du ouzo?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Dricker alltid med vatten, fick lära mig på ouzodesteliriet på Lesvos det tydligen är helt fel o ha is i, förklaringen som gavs och utav vad jag förstod var att oljorna som ger smak då kristaliserar sig runt iskuberna och man förlorar smaken, vill man ha kall ouzo kan man ha is i vattenkarafen som man häller vatten från men han rekommenderade egentligen för optimal smak att man väljer ett inte alls så kallt vatten, och gärna kranvatten av någon anledning jag inte minns
Precis så som man hävdar att whisky ska drickas i dess hemland, Skottland.

Själv dricker jag min ouzo före middagen i ett glas fullt med isbitar och en aning vatten. Hlt fel enligt vissa regler men helt rätt för mig.
Raki däremot, det är en annan sak ! Rätt upp och ner bara! Varken vatten eller is får störa ;-)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT