Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-04, 12:28
aleasi aleasi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 22
Standard Boende på Paros/Antiparos!!!Hjälp

Hej!

Åker till Grekland 13 augusti och stannar till den 24e. Har tänkt börja på Naxos några dagar och sedan resa vidare till Paros eller Antiparos. Så har lite frågor jag hade velat få besvarade om någon kan hjälpa mig

Vilken ö föredrar ni, Paros eller Antiparos?
Vart ska man bo i respektive ö, vilka stäen är bäst?
Är det svårt att fixa boende på plats, har ej bokat något ännu.
Hur är priserna? Kan man komma undan billigt? Vi är nämligen två personer som åker (studenter) och vill bara komma undan så billigt som möjligt. Ca 30-40 euro natten.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-04, 13:49
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Boende på Paros/Antiparos!!!Hjälp

Vi har åkt obokat till Antiparos flera ggr. Redan när man går på båten i Parikia, eller tom på kajen så finns det rumsuthyrare fr Antiparos. Tror absolut att ni hitta bra boende på plats. Har varit på Paros, Naoussa en gång o det var fint. Nackdelen med det var att man fick åka badbåt till de fina stränderna. Det finns flera andra orter på Paros, sök här på forumet som ligger direkt vid fins stränder.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-04, 18:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Boende på Paros/Antiparos!!!Hjälp

Jag gillar Paros mer Antiparos. Bor nästan alltid i Naoussa, som jag tycker är trevligare än exempelvis Parikia. Vill ni ha lugn och ro passar Alyki eller Piso Livadi väldigt bra. Det brukar stå uthyrare i hamnen i Parikia, och jag tror att det gör det även under högsäsong, i alla fall har det gjort det när vi kommit dit i augusti. Ni får förhandla om priset när ni kommer dit. Har ni tur hittar ni rum för 30-40 €.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-04, 19:22
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Boende på Paros/Antiparos!!!Hjälp

Svårt att välja,varför inte tillbringa ett tag på båda öarna,men tror nog att jag skulle bo på Antiparos om jag var tvungen att välja,men kanske inte ...Naoussa är också fint........
Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-04, 20:30
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Boende på Paros/Antiparos!!!Hjälp

Hej! Var i Antiparos, Paros och Naxos för en vecka sedan. Jag skulle välja Naoussa i Paros över antiparos. Naoussa är väldigt mysigt och vi besökte flera fina stränder i närheten...kan ta badbåt från hamnen bara 5 mins över till kolymbythes eller monastiri eller buss till santa maria..finns stränder man kan gå till också. Vi bodde på windmill apartments som jag kan rekommendera. På Antiparos bodde vi på kouros village som var också fin men dyrare. Antiparos var för lugn för oss. Kan hyra en bil eller fyrhjuling och besöka Antiparos över dagen.. Jag tror att ni kan hitta boende för 30-40 euro om ni inte har några stora krav.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-05, 10:33
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Boende på Paros/Antiparos!!!Hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av aleasi Visa inlägg
Hej!

Åker till Grekland 13 augusti och stannar till den 24e. Har tänkt börja på Naxos några dagar och sedan resa vidare till Paros eller Antiparos. Så har lite frågor jag hade velat få besvarade om någon kan hjälpa mig

Vilken ö föredrar ni, Paros eller Antiparos?
Vart ska man bo i respektive ö, vilka stäen är bäst?
Är det svårt att fixa boende på plats, har ej bokat något ännu.
Hur är priserna? Kan man komma undan billigt? Vi är nämligen två personer som åker (studenter) och vill bara komma undan så billigt som möjligt. Ca 30-40 euro natten.
Om jag svarar subjektivt finns inget annat svar än Antiparos (det blir lätt så när man varit där de senaste 26 somrarna!)
Med ett mer objektivt svar måste jag nog kanske erkänna att Paros, för en förstagångsresenär, kanske kan erbjuda lite mer. Sen är Naoussa en pärla att bo i men kan i bland upplevas som lite "stiff" och kanske inte alltid så lättilllgängligt om man vill komma det lokala lite närmare.

Anti är mindre, intimare, familjärare och har både badstränder och matställen som räcker och blir över för både 2 & 3 veckors semester.
På Paros hyr man moppe, på Anti kan det räcka med cykel för att ta sig runt :-)

Boende bör ni kunna hitta på både Anti & Paros utan att boka i förväg trots att det är absolut högsäsong. Dock kanske inte till €30-40 men kanske en tia eller två dyrare.
I Naoussa är boendena mer utspridda eftersom byn är betydligt större än Anti. På den senare ön är alla avstånd i byn försumbara och chansen att få rum med vy mot havet betydligt större.
Lugnt är det inte på öarna i augusti. Räkna med full fart men oroa er inte, det finns massor av lugna platser om man vill ha det så. Både dag -och kvällstid.

Oavsett ert slutliga val får ni med all säkerhet en kanonresa. Och som nämnts tidigare; varför inte dela upp resan på båda öarna. Bilfärjan mellan öarna tar bara 10min och det går 2ggr/tim.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-05, 10:56
aleasi aleasi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 22
Standard Sv: Boende på Paros/Antiparos!!!Hjälp

Tack för alla svar. Tror vi fixar boende där nere. Pratar grekiska så ska nog kunna förhandla något bra pris. Båda öarna lockar så kanske åker till båda. Har ju 11 dagar. Vi ska även till Naxos.

Är det någon som kan rekomendera något specifikt boende? Vill vill inte ha någon pool eller sånt trams. Utan ett rum med sängar kyl och liten spis. Kanske en balkong!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT