Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-21, 22:10
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Internetrubbel

Kan någon hjälpa mig?

Mammas dator är helknäpp!!

Hennes Word funkar inte alls, Internet Explorer vägrar komma igång (det funkar endast att gå in på sidor genom att trycka på Sök nere på Startmenyn och skriva in exakt adress, då loggar den in och man kan surfa på den sidan).

Jag fattar ingenting.. nu sitter jag och surfar genom Msn Internet, som jag nyss laddade hem, det går utmärkt.
MEN! Det stora problemet är att Msn messenger vägrar fungera. Det är viktigt för mig att det ska funka, men icke då.. Det står "Det går inte att logga in på .NET Messenger Service eftersom tjänsten inte är kompatibel med den här versionen" när man försöker.

Hjälp en desperat... !! Någon?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-21, 22:32
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Internetrubbel

Jippie, lyckades logga in på MSN genom att först starta Messenger, och sedan webbläsaren. Konstigt.

Men undrar varför Word inte funkar, kan det va nån krasch månne?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-21, 22:39
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Internetrubbel

Testa med Firefox i stället för IE Free Download Firefox 1.0.7 for Windows, Swedish (4.7MB)

MSN har haft flera uppdateringar ett tag, flera av dem var med tvång, dvs det funkade inte annars, förmodligen har modern inte använt / uppdaterat programmet på länge. Hämta nu!

Att Word gått på lunch samtidigt luktar nästan virus, skyddat? eller är det lite knökfullt på disken?

//PO
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-21, 22:52
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Internetrubbel

Jag kan inte svara i detalj på detta då jag har totalt trubbelfri dator.


Men styggelser som detta verkar vara för dig kan säkert ha flera olika och ibland kombinerade orsaker.

Ha alltid som rutin att:

. Rensa din webläsare på tillfälliga filer och cookies
. Ha alltid dagligen uppdaterat virusskydd och brandvägg.
. Nedladdningar av tunga filer som musik och film tar mycket plats
. Program som letar, finner och tar bort spionprogram är väldigt lämpligt att ha jämte virusskyddet (Ad-Aware eller Spybot är av min rekommendation)
. Utför emellanåt defragmentering av hårddisken. Den behöver ibland få jobba för att "lägga alla program på rätt ställe" för att dina program ska kunna fungera lätt och inte "hänga sig".
. Man bör vara kritisk till att ladda ner program som "verkar vara bra" men som bara orsakar trassel. Håll dig till pålitliga källor, en är t.ex download.com

Allt detta är för mig viktiga komponenter till att ha en ständigt välmående dator. Säkerligen kan flera andra här ge mer detaljerade svar men grunderna tycker jag ändå är dessa enkla men nödvändiga åtgärder.



Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-21, 23:16
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
*klipp*
. Utför emellanåt defragmentering av hårddisken. Den behöver ibland få jobba för att "lägga alla program på rätt ställe" för att dina program ska kunna fungera lätt och inte "hänga sig".
Jag har aldrig kört defrag på min dator och ändå går den som en klocka. Den har gått i princip dygnet runt sedan 2002-08-15 förutom då jag åker bort för flera dagar, ibland har jag lyckats glömma igång den då också.
Jag tror stenhårt på att man inte ska reparera det som inte är trasigt, alltså rör jag ingenting så länge det fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
. Man bör vara kritisk till att ladda ner program som "verkar vara bra" men som bara orsakar trassel. Håll dig till pålitliga källor, en är t.ex download.com
*klipp*
Hasse
Detta håller jag helt med om, visst hittar man en del "bra att ha" program då man testar sej fram men läs gärna lite på nätet före installation, ibland blir det bara mera trubbel av det.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-21, 23:23
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Testa med Firefox i stället för IE Free Download Firefox 1.0.7 for Windows, Swedish (4.7MB)

MSN har haft flera uppdateringar ett tag, flera av dem var med tvång, dvs det funkade inte annars, förmodligen har modern inte använt / uppdaterat programmet på länge. Hämta nu!

Att Word gått på lunch samtidigt luktar nästan virus, skyddat? eller är det lite knökfullt på disken?

//PO
Firefox rekommenderas stenhårt även från mej.
MSN är en djävulens uppfinning, här rekommenderas i stället Miranda som kan hämtas på http://www.miranda-im.org/ , med det programmet fixar man till så att ett program sköter alla program av den typen (ICQ, Yahoo och vad de kan heta).
Tjänsten på MSN verkar dock fungera hyfsat bra för dagen men det händer att den är död också och då hjälper det inte vilket program man har.
Då det gäller Word så verkar det knepigt. Knökafullt på disken tror jag inte på, Windows larmar ju för detta. Någon typ av virus kan det ju vara så då gäller att man är skyddad mot det. Finns det inget av-program i datorn rekommenderas AVG Free edition skarpt, den finns att hämta på http://free.grisoft.com/doc/1 . Hämta och skanna igenom hela datorn för att se om det hittar något.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-22, 08:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Internetrubbel

Typ samma problem här i morse. Kunde inte öppna IE, kunde inte öppna Word. Excel gick bra, men när väl det var öppet gick inga andra program att öppna. Kolla om jag behövde köra defrag, men det behövdes inte. Körde Ad-aware, men inga problem.Till sist låste sig allt.

Lyckades till sist öppna Aktivitetshanteraren, CPU:n låg på 100 % trots att inga program var öppna. En av processerna tog 99 % av CPU:n, det var EXPLORER.EXE, och det utan att IE var öppet. Efter lååång tid kunde jag stänga processen, då försvann allt på skärmen. Stängde av datorn, och nu fungerar det igen. Undrar vad som hände? Skrämselhicka fick jag i alla fall.

I eftermiddag är det jag som går och köper en extern hårddisk och börjar köra daglig backup. Är det någon som har erfarenhet av Iomega Silver Series 250GB/USB2.0?

http://se.pricerunner.com/computing/...364679/details
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-11-22, 08:13
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Internetrubbel

Har en extern Iomega 250 gb här hemma,inga problem med den förutom att den låter som ett mindre rea-plan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-11-22, 08:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Har en extern Iomega 250 gb här hemma,inga problem med den förutom att den låter som ett mindre rea-plan.
Använder du den bara som backup, eller använder du den som hårddisk "live" också? Om jag förstått rätt så finns det ingen fläkt i den, då kanske det inte är så bra att köra den som hårddisk, typ använda den som musikspelare.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-11-22, 08:21
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Internetrubbel

Jag hittade garantin nu,och vår heter Iomega 250 gb/extern hd/usb/fw,och den har fläkt.Det är nog fläkten som är reaplanet.

Senast redigerad av Athanasia den 2005-11-22 klockan 08:23. Anledning: Tillägg.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-11-22, 08:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Jag hittade garantin nu,och vår heter Iomega 250 gb/extern hd/usb/fw,och den har fläkt.Det är nog fläkten som är reaplanet.
Har du något artikelnummer eller något annat? Det finns flera Iomega 250 i olika prisklasser. Att den låter som ett reaplan låter inte bra, gillar inte en massa kringljud, har nog problem med öronen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-11-22, 08:35
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Internetrubbel

Lyckades till sist öppna Aktivitetshanteraren, CPU:n låg på 100 % trots att inga program var öppna. En av processerna tog 99 % av CPU:n, det var EXPLORER.EXE, och det utan att IE var öppet. Efter lååång tid kunde jag stänga processen, då försvann allt på skärmen. Stängde av datorn, och nu fungerar det igen. Undrar vad som hände? Skrämselhicka fick jag i alla fall.

Har råkat ut för något liknande men det var REGFILTER.EXE som låste upp CPU:n. Tog bort hela mappen där filen låg och sedan dess har allt fungerat. Troligtvis kan det bli fel vid vissa automatiska uppgraderingar i bl a Windows. Det blir kollisioner med andra program.
Ett gott råd är att inte fylla hårddisken med en massa likvärdiga program. Tyvärr försvinner inte allt då man tar bort programmen utan vissa filer blir kvar.
det skadar inte att diskfragmentera sin hårddisk litet då och då, Resultatet blir att den arbetar litet snabbare.
MVH/ChRas
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-11-22, 09:49
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
I eftermiddag är det jag som går och köper en extern hårddisk och börjar köra daglig backup. Är det någon som har erfarenhet av Iomega Silver Series 250GB/USB2.0?
Vitsen med en extern HD är ju att Du kan förvara backupen nå´n annanstans i händelse av brand, inbrott eller annat elände. Handen på hjärtat, kommer Du att kånka runt dagligen med disken på det viset? Annars får Du mer disk för pengarna, bättre prestanda, mindre risk för glapp och strul om Du köper en intern HD. Bilder och andra filer som inte ändras har Du väl bränt ut på CD/DVD ?

//PO
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-11-22, 13:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Internetrubbel

Jag har gott om plats på hårdisken, men jag är dålig på att ta daglig backup. Bilder har jag självklart sparat på annat håll, men det finns mycket annat som är värdefullt. Med en extern HD kan jag med ett enkelt knapptryck ta backup varje dag. Om jag kommer ihåg det. Plus att jag kan lämna bort den när jag reser bort, om det skulle börja brinna eller något annat elände. Men jag kommer inte kånka med den dagligen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-11-22, 14:34
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Internetrubbel

Tack för alla råd och tips.

Det är svårt att förstå sig på datorer när man inte är så insatt, men troligtvis verkar det vara själva datorn det är fel på, på något sätt. Den har strulat till och från ända sedan mamma köpte den, och nu är hon så less så hon planerar att köpa en ny.

Vi installerade AVG Free edition och ska kolla igenom datorn med det.
Tack än en gång!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-11-22, 14:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Internetrubbel

Inhandlade för cirka ett år sedan en extra intern HDD på 200 GIG. Prisläge strax under tusenlappen.

Kör Ghost inför varje nyinstallation av programvara. Lägger Ghostbackup-filerna på den interna extraHDD-n. På så sätt finns ju alltid C-disken med operativ och all programvara kvar vad som än händer.

En annan fördel är om man tar som vana att "Ghosta" en gång i månaden.

På så sätt försvinner allt bråte operativet samlat på sig och man har på så sätt alltid ett snabbt operativ. Ghost-filerna bränner jag dessutom ned på DVD samt förvarar skivorna i valvet på jobbet.

Arne

(Norton Ghost är ett bra och billigt backup-program från Symantec)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-11-22, 14:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
troligtvis verkar det vara själva datorn det är fel på, på något sätt. Den har strulat till och från ända sedan mamma köpte den, och nu är hon så less så hon planerar att köpa en ny.

Vi installerade AVG Free edition och ska kolla igenom datorn med det.
Men nog har hon väl ett antivirus-progam sedan tidigare? Om inte, så är datorn garanterat virussmittad. Det går inte att vara lång stund på internet utan att det händer numer!

Om datorn inte är gammal, så finns det ingen anledning att köpa en ny, utan bara formatera om den och installera ett bra antivirusprogram, så kommer den säkert att fungera sedan!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-11-22, 14:48
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Med en extern HD kan jag med ett enkelt knapptryck ta backup varje dag. Om jag kommer ihåg det.


Du ska kanske ta och investera i ett par uppsättningar Post-It lappar i fyra glada färger ?



Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-11-22, 15:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Tack för alla råd och tips.

Det är svårt att förstå sig på datorer när man inte är så insatt, men troligtvis verkar det vara själva datorn det är fel på, på något sätt. Den har strulat till och från ända sedan mamma köpte den, och nu är hon så less så hon planerar att köpa en ny.

Vi installerade AVG Free edition och ska kolla igenom datorn med det.
Tack än en gång!
Har hon kört utan virusskydd och brandvägg är datorn fullständigt nerlusad med virus. Hon bör ju ha på automatisk uppdatering och alltid använda ett uppdaterat virusprogram och brandvägg. Hon kan ju alltid använda windowsbrandväggen om hon ingen annan har. Räcker långt för normalanvändare. Du borde kanske ge mamma en datakurs i present.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-11-22, 19:30
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Internetrubbel

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Jag har aldrig kört defrag på min dator och ändå går den som en klocka. Den har gått i princip dygnet runt sedan 2002-08-15 förutom då jag åker bort för flera dagar, ibland har jag lyckats glömma igång den då också.
Jag tror stenhårt på att man inte ska reparera det som inte är trasigt, alltså rör jag ingenting så länge det fungerar.
Har haft XP pro ett bra tag och även detta hyggliga OS är givetvis buggigt.
För något år sedan fick jag ett helt korrupt filsystem just vid defrag så din princip är bra och den tror jag på.
Har dessutom även kodat och verifierat system och principen "ändra ALDRIG fungerande kod" kan inte nog betonas.
Många är de tillfällen då jag och andra programmerare hävdat att "det här kan ju inte påverka det där" vilket i slut ändan visat sig uppåt väggarna fel.

På jobbet kör jag opera som browser och den är numera är både gratis och annonsfri. Opera finns att hämta på www.opera.com och finns till plattformarna Windows, Solaris Sparc (den jag kör på jobbet), QNX, OS/2, MacOS, diverse Linux, Free BSD, Be OS. Har kört denna av och till under sju - åtta år och har alltid gillat den. Har också testat Firefox men gillar Opera mera. Hemma kör jag dock mest IE av ren slentrian.

/pawik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT