Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-02-03, 01:03
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Recept på FAVA

Hoppas någon kan hjälpa mig med att översätta det här receptet.

ΥΛΙΚΑ

1 κιλο φαβα
Αλατι, πιπερι
2-3 κρεμμυδια
Λαδι, ξυδι

ΤΡΟΠΟΣ ΜΑΓΕΙΡΕΜΑΤΟΣ
Καθαριζετε, πλενετε τη φαβα και τη βραζετε για 10 λεπτα. Αφινετε τη φαβα που εβρασε να μεινει μεσα στο νερο 30 λεπτα. Στραγγιζετε τη φαβα και προσθετετε καυτο νερο, μολις να την σκεπαζει.
Βαζετε αλατι, πιπερι, κλεινετε την κατσαπολα και μαγειρευετε τη φαβα για 40-45 λεπτα. Οταν βρασει περνατε τη φαβα απο το blender. Τη σερβιρετε σε πιατα με μια κουταλια φρεσκο ψιλοκομμενο κρεμμυδι, λαδι και ξυδι.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-02-03, 10:49
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Recept på FAVA

Favva= Gott

1 kg Fava
salt,Peppar
2-3 lökar
Olja och Vinäger

Rensa och tvätta favan, låt koka 10 min,låt ligga kvar i grytan 30 min. Häll av vattnet och på med nytt varmt vatten så det täcks. Låt koka ca 40-45 min, smaksätt med salt och peppar.När det kokat klart mixa i en blender och lägg upp på en tallrik tillsammans med 1 sked finhackad lök, samt olivolja och vinäger.

Camilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-03, 13:30
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Recept på FAVA

Tusen tack, Camilla! Nu ska det bli FAVA till kvällsmaten idag.
Jag har ett paket "Fáva komméni" och det betyder nog "krossade kikärtor" skulle jag tro. Receptet har jag från baksidan på paketet - tack ännu en gång för översättningen!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-03, 14:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Favva= Gott

1 kg Fava
salt,Peppar
2-3 lökar
Olja och Vinäger

Rensa och tvätta favan, låt koka 10 min,låt ligga kvar i grytan 30 min.
Camilla
..Så långt var vi ju med igår Marianne!!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-02-03, 14:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Recept på FAVA

Jag brukar lägga ner hackad lök och lite örtsalt i sista kokvattnet att koka med favalinserna. Ibland även lite smulad grönsaksbuljong tärning tycker att favan då får en fylligare smak. Sen finhackar jag öven röd och gul lök att strö över.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-02-03, 16:30
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..Så långt var vi ju med igår Marianne!!!
Ja, du hade bra koll på vad det handlade om, Lissi, men det är tur att vi har Kalimera och att det finns "riktiga språkexperter" här så att jag fick hela texten också. Favan kokar i köket... - det ska bli gott, och lök hör ju till (jag har till och med några riktiga grekiska lökar liggande från mitt senaste besök, kanske inte stor skillnad på smaken, men... nostalgin...).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-02-03, 18:23
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Recept på FAVA

Dette var en merkelig oppskrift, jeg lager fava av kikerter, 500 gram.
På Gresk Ρεβύθια. Heter det bondbøner på Svensk? Tror du har ett halvfabrikata som kanskje kan kjøpes?
Dette er esensen av 3 ulike greske kokebøker:
Kikkertene vannes ut i minst 24 timer. Kokes 2 timer mens du moser ertene,
Under kokingen smak til med
salt, og hakket løk.

Følgende kan eventuelt tilsettes etter preferanse:
Oregano
Timian
Muskat
Hvitløk
Eddik, vinaeger (vær forsiktig! Jeg bruker det ikke)
Grønnsakbuljong.

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-02-03 klockan 18:26.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-02-03, 18:23
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Recept på FAVA

Jag läste just om fava.. och undrade lite vad det var. Har läst om det tidigare men glömt. Bondbönor var det ju.. alltså gammal hederlig bondbönssopppa. Har gjort det på färska bondbönor nån gång och då med lite morötter i också, kokt i grönsaksbuljong. Sedan har jag rett av den med lite mjölk och vetemjöl. Sist har jag klippt ner lite persilja.

Se där.. svensk och grekisk mat mötas. Trevligt tycker jag..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-02-03, 18:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Recept på FAVA

Det där låter ju onekligen gott, Sven.Kriti, och kanske jag provar det en dag i stället. Men nu har jag alltså köpt en påse krossade kikärtor som är beräknat till att användas i en handvändning när man kanske inte vill vänta ett dygn på att lägga kikärtorna i blöt.
Jag har en del grekiska recept (men kanske inget som ser lika gott ut som ditt, Sven.Kriti - skriver ut det med det samma!), men nu ville jag bara gärna använda denna vara, som jag hade med mig hem. Får se om jag blir nöjd med resultatet...
Men kikärtssoppa är ju inte det samma som fava. Fava är en dip. Bägge delar är gott!

Senast redigerad av Marianne den 2008-02-03 klockan 18:39.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-03, 20:35
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Recept på FAVA

Har nu funderat lite mera på Fava.. dip.. kikärtsröra.. Hoummus.
Det klickade till här nu.. Hoummus är ju mera likt den Favan som beskrivs här. Och den finns att köpa på burk på bl a Ö o B. Men jag undrar om inte den grekiska varianten.. Fava.. är bra mycket bättre. Måste nog testa det nån gång.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-04, 07:22
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
. Men nu har jag alltså köpt en påse krossade kikärtor som är beräknat till att användas i en handvändning när man kanske inte vill vänta ett dygn på att lägga kikärtorna i blöt.
Jag har en del grekiska recept (men kanske inget som ser lika gott ut som !
Det er første gang jeg hører om krossade kikerter! Ettersom receptet er grekisk må det jo finnes i butikkene her! Jeg stod faktisk på kjøkkenet for å lage det da jeg i en pause leste innlegget!
Jeg tenker å bruke det til lutefisk! Får ikke de riktige grønne ertene vi bruker til ertestuing i Skandinavia! Tror det er første gang i Kretas nyere histoie noen lager skandinavisk lutefisk! Det går bra om du har et stort kjøleskap. Jeg kjøler ned store fat med vann for å få kaldt vann til utvanningen! På denne tiden av året har vi nattetempraturer på ca 9 grader selv om dagtemperaturen her i Agios Nikolaos går over 20. Tørrfisken får jeg fra Norge. Jeg trodde lutefisk var en nasjonal skandinavisk spesialitet, men det viser seg at også grekerne brukte metoden med tørking og luting av fisk helt til bake til antikken! Det blir lutefisk i kveld, jeg er spent på hvordan det går med grekisk fava!
Hilsen Sven
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-04, 09:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Recept på FAVA

Fava lagas inte på kikärter utan det är en annan maträtt. Jag är säker på att det är vanliga gula ärter som delats. Jag köper alltid mina påsar i Grekland där de finns i varje grekisk mataffär. Fava är en väldigt vanlig grekisk smårätt och husmödrar kokar den oftast med lite salt, lagerblad och ibland lök. Sen finhackar de lök och ringlar över olivolja. serveras så och kanske med en klyfta citron.

Kikärter med pressad citron är en annan traditionell rätt där kikärter serveras kokta till ex kyckling eller kanin. Traditionen att göra Hummus av kikärterna kommer från mellanöstern och det har jag bara sett i Grekland vid något enstaka tillfälle.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-02-04 klockan 09:28.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-04, 09:59
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fava lagas inte på kikärter utan det är en annan maträtt. Jag är säker på att det är vanliga gula ärter som delats. Jag köper alltid mina påsar i Grekland där de finns i varje grekisk mataffär. Eva
Takk Eva du har helt rett! http://www.nline.gr/index.php?p=167 Min misforstand skyldes en norsk kokebok som jeg leste for mange år siden!
Slo opp på Google, her står hele forklaringen, helt vanlige gule eller grønne erter som deles!
Hilsen Sven
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-02-04, 12:13
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Recept på FAVA

Är det verkligen inte favaböna som används?
Varför heter det annars fava?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-02-04, 14:13
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Är det verkligen inte favaböna som används?
Varför heter det annars fava?
Vet själv inte exakt vad som används, men är det den här bönan du syftar på Elisabeth?

Ann-Kristin


Baljväxter, torkade

Favaböna/ Fababöna

Vicia faba, Bondböna-gruppen
Favabönan eller Fababönan är en gammal sorts bondböna. Den är grönbrun, platt, stor och lite kantig. Den är köttig och används kokt i sallader, soppor och marinerade.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-02-04, 15:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Recept på FAVA

Ja just det. Jag har aldrig använt favabönor till något och brukar inte äta fava i Grekland, men nog skulle jag ju ha gissat att det är de som används i fava, och inte kikärter, "vanliga" bondbönor eller gula eller gröna ärtor.

Eller är det kanske så att man "tar vad man har" och kallar det fava?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-02-04, 15:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg

Eller är det kanske så att man "tar vad man har" och kallar det fava?
Tror jag inte. Smaken brukar bara variera utifrån vilka kryddor som använts. Jag har två kg i mina kökslådor så nästa gång jag har gäster med digitalkamera ska vi fota ingrediesen och skicka till dig. Smaken har inte den köttiga konsistens som favabönan har. Om jag lyckas arrangera en grekisk fest i vår ska jag laga en rejäl skål med fava för det hör ett grekiskt festbord till.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-02-04, 16:10
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Recept på FAVA

Fava översätts till "ärtmos" i mitt lexikon.

Så här ser påsarna med krossade ärtor ut (kan mycket väl vara gula ärtor, om inte kikärtor används till fava - själv kan jag inte avgöra om utseendet avslöjar krossade gula ärtor eller kikärtor):



Det står på båda påsarna att innehållet används till Fava. Det smakade precis som fava ska smaka, men jag ska prova mig fram med lite olika kryddor framöver.
Jag äter ofta och gärna fava i Grekland, ofta är den finare i konsistensen än min blev igår.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-02-04, 16:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Fava översätts till "ärtmos" i mitt lexikon.

Jag äter ofta och gärna fava i Grekland, ofta är den finare i konsistensen än min blev igår.
De mosar till den ibland ungefär som vi gör med en potatisstamp när vi lagar potatismos eller rotmos.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-02-04, 16:54
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Recept på FAVA

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Fava översätts till "ärtmos" i mitt lexikon.

Så här ser påsarna med krossade ärtor ut (kan mycket väl vara gula ärtor, om inte kikärtor används till fava - själv kan jag inte avgöra om utseendet avslöjar krossade gula ärtor eller kikärtor):

Det står på båda påsarna att innehållet används till Fava. Det smakade precis som fava ska smaka, men jag ska prova mig fram med lite olika kryddor framöver.
Jag äter ofta och gärna fava i Grekland, ofta är den finare i konsistensen än min blev igår.
Nå har jeg vært på supermarkedet og kjøpt eksakt denne posen! Supermarkedet var fult av det, bare jeg hadde ikke sett det! Resepten er identisk med din! Det smaker bedre og er lettere å lage enn med kikkerter! Tror som du sier, at det er helt vanlige erter! Favabønnene , bondebønnene som vel har gitt navnet til retten brukes ikke lenger i følge med en restauratør her i byen. Bare denne typen anvendes om du bestiller fava på gresk restaurant idag! Den samme restauratøren sa at det var en del forvirring i ulike kokebøker! Dette var en nyttig diskusjon! Fava blir aldri det samme for meg! Sven
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT