Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-21, 17:57
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Lite om valet och kvalet

Vid ankomsten till Chania västerifrån lyser Paternoster-träden i centrum med lila blomster . En tid har alla tv-kanaler varit upptagna av val, urtråkigt kan man tycka. Men det handlar om kommunala val , första svängen i söndags, och mer val nästa söndag, ett val som handlar om att känna igen ansikten och lokala intiativ.

Vid en hastig titt ser det ut som borgmästarens grupp står för alla goda ting som varit och som är på gång - bevarandet av Ag Apostoli, rivning och nybyggnation av gla sjukhusområdet och stranden Koum Kapi, förbättrandet för barn och gamla, renovering av gla tullhuset, avloppsledningar omläggning till gångvägar och upprustning av torget i Therisso.

I Chania kommun uppvägs han dock av ett intiativ som heter "de aktiva medborgarnas kommun".

I Chora Sfakia har alla röstat på en man. I Apokorouna finns det en militant rörelse.



Det är den 20 maj, då invasionen av Kreta inleddes 1941, och det var också på en tisdag. Jag håller precis på att läsa om detta. I Rethymnon och Herakleon trodde man att inkräktarna var drivna på flykten, men tack vare några krigströtta befäl i Chania reagerade man inte tillräckligt snabbt, fast dom pigga maorierna och nyzeeländerna gärna hade gjort det.
Flygfältet vid Maleme intogs och fronten flyttades fram snabbt mot Chania. Precis där jag bor nu, norr om Galatas, gick fronten, när " slaget vid Galatas " ägde rum, men det var mer en uppvisning i de frivilliga kretensarna och australienarnas offermod, slaget om Kreta var redan förlorat.

Har någon mer än jag lagt märke till att många agave-plantor i år bestämt sig för att skjuta blomskott ? De ser nu ut som jättelika gröna sparris .

Blommar gör asphodeln :




Tidigare i vår blommade den sägenomspunna mandragoran vid klostret i Kolymbari:




Kolymbari borde vara en egen kommun, nu tillhör den Platanias. Platanias kommun har nu sanktionerat det ockuperade "läkarhuset" vid vägen i Kolymbari , och satt upp sin skylt .
Jag beskrev i en tidigare tråd med foto hur huset ockuperades, för att man ville att läkaren skulle vara stationerad just där, och invånarna där städade ur och bjöd på kaffe och raki:
- En folklig resning har gett resultat.


Det blev en väldigt fin rundvandring genom Kolymbari och byarna ovanför på denna invasionsdagen.
Något har hänt: Tunnan och tunn-hunden vid stranden var borta, den hade tidigare fått avlösning, men nu fanns ingenting kvar. Likadant fanns en tunn-hund på en liten gårdsplan vid kyrkogården i byn Afrata, nu var tunnan borta och hunden låg fritt på gårdsplanen.

Ett nytt öga har öppnats: geolog-ögat. Bland den vanliga kalkstenen dök upp mörkare lager, som fotograferades, och jag sprang runt som en tossing för att se "vad som hänt", alltså för ett antal miljoner år sedan :-)
Nu tar det väldigt lång tid att få en överblick och lära sig att känna igen de viktigaste bergarterna på Kreta, men det är spännande och ger en extra dimension åt vandringarna.

Byarna Afrata, Astratigos och Aspra Nera är alltid lika trevligt att vandra genom .

Närmare solnedgången stod farmare (herdar) utmed vägen och ropade på sina djur.


Framme vid Aspra Nera hittar jag nu vägen som går genom olivlundar och ner tillbaks till Kolymbari samfällighetshus och kontor för kvinnoföreningen.
Det klämtade i klockan vid ett litet kapell anlagt med mycket vacker utsikt över Kolymbaris alla olivlundar och några bilburna anhöriga kom på den smala gjutna vägbanan för att hedra sin förfader hjälten som ligger där ensam .

Allt detta på invasionsdagen.

  #2  
Gammal 2014-05-21, 20:04
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Lite om valet och kvalet

Citat:
Vid ankomsten till Chania västerifrån lyser Paternoster-träden i centrum med lila blomster.
Är det de stora träden i 1866 års park du menar. Med blomklasar i toppen?


Citat:
Allt detta på invasionsdagen.


Ha det Stefan!
  #3  
Gammal 2014-05-22, 11:46
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Lite om valet och kvalet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Är det de stora träden i 1866 års park du menar. Med blomklasar i toppen?

Ja ( Melia ) . Frukterna är klasar med torra kulor som ser ut att vara användbara till radband ...
  #4  
Gammal 2014-05-22, 13:46
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Lite om valet och kvalet

Tack Stefan!
Jag ska inte avslöja vad jag trodde det var.

Park förresten, ett torg är det ju. En bra plats att hänga på för att se vad grekerna gör med sina liv.
  #5  
Gammal 2014-05-22, 13:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Lite om valet och kvalet

Tack Stefan! Vi läser och lär oss alltid något nytt.
Birgitta.
  #6  
Gammal 2014-05-27, 15:00
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Lite om valet och kvalet

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg

dom pigga maorierna


Och nu är dom här igen - 73 år efteråt :



http://www.haniotika-nea.gr/fotografia-tis-imeras-156/
  #7  
Gammal 2014-05-31, 18:20
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Lite om valet och kvalet

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Ja ( Melia ) . Frukterna är klasar med torra kulor som ser ut att vara användbara till radband ...
Men nu är jag förbryllad efter att ha halkat runt på nätet:
"Zedrak (Melia azedarach) är ett träd som blir upp till 15 meter högt och blommar med rosa blommor från mars till juni. Zedrak kommer ursprungligen från centrala Asien."
Rosa blommor? De blommor jag sett på träden i 1866 års park var ljusblå.


"...paternosterträd (eller zedrak) Melia azedarach, ett ofta odlat (och ej sällan förvildat) träd kring Medelhavet, men som ursprungligt är det från Indien."

Kan du reda ut begreppen åt en förvirrad?
  #8  
Gammal 2014-05-31, 22:31
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Lite om valet och kvalet

I min medelhavsflora står det att Zedrak (Melia azedarach) också kallas Persisk syren. På bilden har den ungefär samma färg som den vanliga bondsyrenen här i Sverige, alltså ljust blå med dragning åt lila.


  #9  
Gammal 2014-06-01, 08:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Lite om valet och kvalet

OK
Alltså Zedrak/Melia, men inte vilken Zedrak/Melia som helst.
Utan just Persisk Zedrak/Melia.
Bilden klarnar sakta för mina skumma ögon.
Hur många arter/underarter av Zedrak/Melia finns det kan man funder på.

Tack så mycket.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT