Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-11-01, 08:29
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2020, oktober

En månad full av händelser, härligt väder och en hel del att minnas.

På fredagen den 2:a hade Akram messat till Ylva om en överraskning kommande dag. Jag hade lovat att laga lördagsmiddag på en av de stora calamares han hade fiskat, Carl Butlers ”Oxtopódi Stifádo”. Det blev en god måltid och överraskningen var: ”Uppehållstillståndet är klart”! Under våren hade han efter 2 månaders arbete i deras hus lärt känna ett äldre par, som lovat honom hjälp. Nu var han säker och trodde på deras utsagor. Paret hade goda kontakter. På måndagen den 4:e hämtade de honom med sin stora Mercedes och tog med honom till Heraklion, där allting redan var förberett bl.a. med fotoförsett plastkort. Paret gjorde allt ideellt och ville varken bli bjudna på kaffe, mat, bensin i tanken eller ha någon betalning. Det var en överlycklig Akram som samma kväll bjöd på fest på en taverna i byn. Nu kan han betala skatt, försäkring, fackföreningsavgift och så småningom få pension. Nyheten spreds snabbt och på tisdagen fick han bjuda de övriga i sitt arbetslag på öl. Det grekiska körkortet, som han sett fram emot kan nu påbörjas, men trafiklektioner kan inte startas förrän i mars. Det är kö!

Nu är vi totalt Internet-beroende. En onsdagsmorgon kunde vi läsa nyheter och mail. Men lite senare på dagen hade vi ingen IT-anslutning. Avgrävd ledning någonstans? Men hos Angelina fungerade dator och hos oss svarade inte ens den fasta telefonen! Cosmotés tekniker kunde via mobil telefon berätta, att det var en DSL-kabelanslutning till rotern som felade och vi behövde hjälp av en elektriker. Två som kontaktades var i Heráklion respektive Réthymnon, men med Akrams hjälp kom en annan kl. 20, som i mörkret försökte hitta felet under 30 minuter. Skulle detta kunna ske i Sverige? Hela ledningen byttes dagen efter av samme man, som också kom i avtalad tid. Det blev ändå ingen kontakt med nätet! ”Felet ligger hos Cosmote på deras anslutning”, var beskedet. Det bekräftades också eftersom Pelagia och Geórgios hade samma telefonproblem och också hade beställt elektriker. Cosmote skulle komma ”ávrio”, vilket i Grekland betyder alla dagar efter i morgon. Ingen tekniker från elbolaget dök upp under torsdagen och vårt tålamod började tryta på fredagen och föranledde fler telefonsamtal. Nu skulle vi få hjälp på måndag eller tisdag! Men som av ett under säger Ylva på lördag f.m: ”Jag är inne”, fast vi varit det hela natten. Nu har vi riktigt bra bredband, bredare än på Comhems nät i Östersund.

Den 23:e drog vi iväg på en resa. Vi hade dubbel anledning. Den 24:e hade vi varit gifta i 30 år och så var det min årsdag. (Jag minns mina föräldrar, som 1957 pratade om slutet på det 30-åriga kriget. Nu ska det bli Ostkretensiska freden för Ylva och mig)! Efter lite diskussioner var vi överens om, att Sitía var den bästa platsen. Framför allt ville vi inte in i det coronadrabbade Heráklionområdet. Den vackra lilla förtätade staden Sitía är perfekt för oss som bor i en mindre by och nu under några dagar får se utelevande stadsbor och ett litet antal turister. Antalet kaféer och tavernor är många och välbesökta både på förmiddagar och på kvällar. Vi stannade två nätter på hotell Itanos (börjar verka lite slitet) och åt god grekisk mat och drack vin från munkarna i Toplóu. Vi gjorde en avstickare ut till det smalaste stället på Kreta, där du kan kasta en sten från södra kusten till den norra. Några husvagnar fanns uppställda där, men det är inte tillåtet att åka längre ut för att fotografera, eftersom det är försvarsområde där. På trippen såg vi många harjägare i de sterila bergen och ett enormt odlingsfält för honungsmeloner och naturligtvis palmerna vid Vai. På hotellet fick vi själva inte ta för oss av frukosten, utan en anställd med munskydd serverade oss det vi ville ha. På torsdagen innan resan hade Mitsotákis i ett TV-sänt tal meddelat, att fr.o.m. lördag morgon skulle alla i Grekland ha mask på sig både ute och inne. Från vår balkong kunde vi på lördagsmorgonen inte se någon som skyddade sig. Östra Kreta, utan smitta, kan ännu leva tämligen normalt. Men Mitsotákis bör nog vara noggrannare i sina uttalanden. Det skulle inte gälla ”gröna” områden! Den 31:a blev det på den stora ”maskdagen” nya påbud med oklarheter. Den 3:e dec. ska jag försöka hålla masken och ska gälla en månad!

Här kommer några händelser typiska för Kreta.
Jag hade haft problem med batteriluckan till min hörapparat. Efter tips från ett apotek i staden hittade jag affären och en tekniker skulle finnas på plats följande vecka. Efter att ha blivit utfrågad av ägarparet, om min relation till staden och jag berättat om några av våra vänner där, samt att jag precis kommit från gymmet, där jag gratulerat ägaren Dimitris på namnsdagen, säger frun: ”Det heter vår son också”. När jag skulle betala för det utförda jobbet inkl. nytt batteri säger de: ”Det kostar ingenting, men du skall få en bakelse på Dimitris-dagen.” Vad säger man annat än: ”Efxaristó polí kai xrónia pollá” och går ut glad med fungerande öra. Det ovanstående betyder bara ”tack så mycket och grattis”. Blev du intresserad av grekiska nu, fast jag inte skrev med kyrilliska bokstäver?

Vid en kväll på kantinan tillsammans med ett tyskt par och engelska Kathleen (med sina två hundar) dök en ostförsäljare upp med sin skåpbil. Affärerna gick bra för 30-åringen från Anóia. När han kom till vårt bord, så att vi kunde smaka på osten, började en av hundarna stöta mot hans underliv. Mat på gång? Mannen blev helt förskräckt och ryggade baklänges, eftersom han inte sett hundarna innan. ”Jag trodde det var hon (70-årig tyska) som gjorde det” sa han. Stort jubel och många skratt följde under kvällens lopp. Hundar som undrar: ”Kan jag få den ost, som luktar i skrevet”? Nu äter vi alla Graviera från berget Ida.

Tavernorna stänger och turisterna lämnar ön när temperaturen sjunker, fast i havet är det fortfarande stadigt varmt + 24. Lägsta högsta dagstemperatur var +21.9. Lägsta dygnsmedeltemperatur var +19.3. Högsta temperatur 31.1 och ovanligt måttliga vindar. Regnmängden under månaden var 65 mm i I-a. Mest 50 mm den 28:e.

Influensasprutor kräver läkarintyg i Grekland. Redan avklarat.

På Pelagiadagen gick vi över med en gardenia till grannen. Vi bjöds på kaffe, kaka och prat. Sedan dess har Georgios också legat på sjukhuset under 4 dagar men är återuppstånden, trots att det inte är Påsk. Läkarna är duktiga här.

Jag funderade på att skriva ”Er man i Östersund”, avsedd för grekiska vänner och bekanta. Men jag tror inte på någon större succé. Kvinnorna här läser mest matrecept och männen bara på sina cigarettpaket.

Vi mår fortfarande utmärkt och coronaskägget sitter kvar! Ha en bra novembermånad!


/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-11-01, 09:16
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Kalo Mina och tack för trevlig läsning 🇬🇷🇸🇪
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-11-01, 10:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Tack för utförlig rapport som vanligt!

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-11-01, 11:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Jag blev så väldigt glad å Akrams vägnar när jag fick veta det i början av oktober!
Och tack för ditt månadsbrev. Den värmer gott denna gråa novemberdag.
Kalo Mina!
Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-11-01, 12:05
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Re: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Herlig lesning . To må man være. Så hyggelig å få innblikk i hverdagen og livet dere lever på Kreta. På ett vis minner det om egen oppvekst i en liten by/stad ved kysten, om de små og viktige tingene i tilværelsen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-11-01, 13:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Jannis!

Grattis i efterhand till 30-åriga bröllopsdagen! Det är sannerligen en stor ynnest att få vara två som trivs tillsammans. En lycka som inte är alla förunnad.

Varmt tack Jannis för dina trivsamma och underhållande månadsbrev. Det är alltid kul att få vara lite delaktig i det grekiska vardagslivet.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-11-01, 16:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Tack snälla från mig också!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-11-01, 18:44
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Och från mig med, du skriver så bra! Ser fram emot nästa månadsbrev, det är sådant som hjälper en genom mörker, snålblåst och kyla till (förhoppningsvis) ljusare tider......
Catlady, som saknar och längtar.......
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-11-01, 20:02
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Tack för vänliga inlägg! Det gläder oss, att kunna glädja andra! Det är ju bara två, som skriver under "Kalimerahörnor" och båda kallas eller kallar sig Jannis!
En rättelse från en f.d. naturvetare. Grekiskan har ett eget alfabete och kyrilliska bokstäver gäller för slaviska språk t.ex. ryska. Jag fick påpekandet från en f.d. språklärare.
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-11-02, 01:56
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Tack för grekisk vardagsläsning!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-11-02, 09:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Hej till er pa sydostkanten fran mig lite mer at nordost....ni har inte sett till Oruts Reis? Den sniffar visst runt alla oarna i sin jakt pa lampligt oljefalt. Vi ar faktiskt en aning oroade, vi vill inte hamna i ett allvarligt lage, det racker sa bra med alla andra orosmoment. Fantastiskt vader som trost, och regnet lockade upp gras overallt, sa att det nu ligger en gron skiftning over hela on.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-11-03, 16:29
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2020, oktober

Trevligt Monica att se, att du läser på kalimera. Men helst skulle jag vilja, att du hade dina gamla hörninlägg! Svar på frågan om Oruc Reis: Vi har inte sett detta "forskningsfartyg" här. De verkar just nu vara i östra Medelhavet enl. Google. Däremot har det utanför Ierapetra varit ett kryssningsfartyg under 6 veckor, men som nu verkar ha gett sig av.
Kreta- och Jämtlandshälsningar/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT