Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-07-08, 11:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard En bild berättar. Avsnitt 15. Kafka didn't have a lot of fun either.

Idag är idag och igår var igår. Igår känns just nu bättre än idag. Därför längtar idag jag tillbaka till igår och ännu längre tillbaka, ända till mitt tidiga grekisk liv.





Den här bilden är från Ios i mars 1986. Vi bodde på ett enkelt pensionat, som alla andra gjorde då. Toaletten och duschen låg utomhus och det fanns bara kallt vatten, och inget tryck i kranarna. Rummet kostade 15 kr natten. När jag gick ut på kvällen tog jag med mig 30 kr, det skulle räcka till drinkar på torget, en middag på taverna samt drinkar på någon bar. Och pengarna räckte nästan alltid.

Läs hela berättelsen här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-07-08, 17:52
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: En bild berättar. Avsnitt 15. Kafka didn't have a lot of fun either.

30kr för en helkväll!🕺Vilka tider!

Nuförtiden räcker 30kr till 2-3 öl i supermarketen...

/Mange
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-07-08, 20:52
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: En bild berättar. Avsnitt 15. Kafka didn't have a lot of fun either.

30 kr så sent som -86, ja jäklar!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-07-09, 04:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En bild berättar. Avsnitt 15. Kafka didn't have a lot of fun either.

Undrar en sak, Janne? När du åt middag på den tiden, åt du på samma sätt som du gör idag? Var maten lika viktig? Gissar jag rätt om jag gissar att det var den inte?

Fast who knows?

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-07-09, 08:08
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: En bild berättar. Avsnitt 15. Kafka didn't have a lot of fun either.

I början/mitten av 80-talet när vi båtluffade levde vi på 100 kronor per dag för två. När vi var på Naxos åt vi frukost på Toasttime. Där kunde vi få rostat bröd med ost och skinka. Smöret på den tiden var inte ätbart. Det rann och var härsket.
Middag åt vi jämt på Bakalarakia, om nu stavningen kan stämma. En härlig taverna uppe i gränderna i gamla stan. Den ägdes av den nu framlidne Andreas och "Hendrix". Hendrix äger nu Asteria.
En gång bodde vi hemma hos en familj i sonens pojkrum. Han fick flytta ut i vardagsrummet. För det betalde vi 9 kronor....
Vi sov alltid bra och åt alltid bra Mycket minnen har vi och vi fortsätter att fylla på med nya minnen. Kanske blir det nya äventyr till hösten, vi får väl se.......

Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-07-09, 10:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En bild berättar. Avsnitt 15. Kafka didn't have a lot of fun either.

Citat:
Ursprungligen postat av Disse76 Visa inlägg
30kr för en helkväll!🕺Vilka tider!

Nuförtiden räcker 30kr till 2-3 öl i supermarketen...

/Mange
Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
30 kr så sent som -86, ja jäklar!
Ja, det var verkligen billigt då. Det enda som kostade mer då var resan ner, för flygbiljetterna var dyra.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-07-09, 10:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En bild berättar. Avsnitt 15. Kafka didn't have a lot of fun either.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Undrar en sak, Janne? När du åt middag på den tiden, åt du på samma sätt som du gör idag? Var maten lika viktig? Gissar jag rätt om jag gissar att det var den inte?
Den var inte lika viktig då som nu. Men visst ville jag äta gott. Vi kom till Ios i mars det året, då fanns det bara två tavernor öppna. Vi fastnade på en av dem och åt sedan där 6 dagar i veckan i flera månader. Tröttande ibland på den grekiska maten och bad kocken experimentera, och en gång gjorde han svenska kåldomar. Det var så gott!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-07-09, 10:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En bild berättar. Avsnitt 15. Kafka didn't have a lot of fun either.

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
I början/mitten av 80-talet när vi båtluffade levde vi på 100 kronor per dag för två.
Helt otroligt så billigt man kunde leva då. Inte konstigt att man kunde vara borta länge.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT