Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-05, 15:17
sibongile sibongile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 2
Standard Saroniska öarna i december

Ska till Aten av andra anledningar de två första veckorna i december och har nu planer på att ta några dagars öliv med familjen (man och 4-årig son). Det var många år sedan jag öluffade i Grekland under backpacker-tiden, men vet ju att det är enkelt. För att göra det så smidigt som möjligt satsar vi på Saroniska öarna, eventuellt bara en eller max två. Agistri har hittills verkat passa oss bäst.

Jag har dock bara öluffat under svensk sommartid, och undrar lite över hur det är i början av december. Är det mesta (restauranger, hotell osv) öppet denna period, eller stängs mycket ner? Vi har inga stora behov av turistbekvämligheter, men bo vill vi gärna kunna göra... Mer åt pensionats/bed&breakfasthållet än lyxhotell.

Några erfarenheter och/eller tips?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-05, 23:31
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Saroniska öarna i december

En stilla undran ... har ni tidigare varit på Agistri? Det är ett antal år sedan jag var där, men när du frågar om resturanger, hotell o.s.v. drar jag mig till minnes att det fanns mycket lite av den varan. Agistri är/var en mycket liten ö.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-06, 10:05
sibongile sibongile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 2
Standard Sv: Saroniska öarna i december

Nej, jag har inte varit där men när jag läser på beskrivningen här på sajten http://www.kalimera.nu/oar/saroniska/angistri.html så finns det massor av restauranger och hotell/andra boenden. Det är också flera hotell som har egna hemsidor.
Frågan är som sagt om de har öppet i december.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-06, 10:12
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Saroniska öarna i december

Det kanske vore bättre att satsa på Egina eller Poros som har en liten stad att vara i. Annars blir det nog lite ensamt och dött (tror jag).

Katitzi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-06, 10:13
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Saroniska öarna i december

Hej!

Varför inte googla på:
"open all year round" Agistri
Tror att du hittar både pensionat och tavernor!

Yanna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-06, 11:15
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Saroniska öarna i december

Citat:
Ursprungligen postat av sibongile Visa inlägg
Jag har dock bara öluffat under svensk sommartid, och undrar lite över hur det är i början av december. Är det mesta (restauranger, hotell osv) öppet denna period, eller stängs mycket ner?
Turistsäsongen i Grekland varar mellan april-oktober, och resten av året är många tavernor och hotell stängda på turistorterna. På Angistri är det nog inte mycket som är öppet, Egina är väl den av de Saroniska öarna som lever mest vardagsliv, även utanför säsong.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-06, 14:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Saroniska öarna i december

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
På Angistri är det nog inte mycket som är öppet, Egina är väl den av de Saroniska öarna som lever mest vardagsliv, även utanför säsong.
Jag tror också att det är ganska dött på Agistri i december, och att det är mer liv på Egina.

Kea kan också vara ett alternativ. Dit åker man från Lavrio som ligger nära Aten.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-06, 17:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Saroniska öarna i december

Desember vil jeg tro er dødt de fleste steder i øverdenen, med mindre man drar til en øy med en by som har ganske stor befolkning året rundt. Jeg ville satset på Evia, som har 200.000 innb (og broforbindelse til fastlandet). Egentlig ville jeg heller valgt en fastlandsby for å komme meg vekk fra Athen), som Nafplio (selvsagt), Volos, Thessaloniki... Da er det ting å finne på selv om været ikke er på topp, og dere er ikke avhengige av båt og dermed været/sjøen når dere skal tilbake.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-25, 23:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Saroniska öarna i december

Egina stad är min gissning för en levande ort vintertid i Saroniska. Det är ju en vanlig stad där man även under högsäsong som turist känner sig som en minoritet. Däremot gäller definitivt lappsjukevarning för orter typ Agia Marina på vintern.

Mats
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT