Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-12-08, 18:46
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Hersonisos

Etter mange anti Hersonisos innlegg i VG fant jeg at jeg som innbygger på Østre Kreta ville yte mitt bidrag.
Hersonissos - en skam for Kreta
Av VG Netts leser Sven Buchholz
Chersonissos og nabostedet Malia er en skam for Kreta! Og turoperatørene har skylda.
[CENTER][CENTER]Klikk her for å skrive ditt eget reisebrev >>[/CENTER][/CENTER]


Vedr. Reisebrev fra 23.07. 2004

Undertegnede har vært bosatt på Kreta 7 år. Første besøk for 14 år siden, deretter årlig. Siden 2004 innvandret jeg og bor utelukkende her i Agios Nikolaos.

Jeg kjenner etter hvert Kreta som min egen bukselomme. Reisebrevet om Chersonisos er helt korrekt! Chersonissos og nabostedet Malia er en skam for Kreta! Den skyldige som skal henges ut er turoperatørene.

Bar-ghetto

De største "turistmaskinene" blir lett "gettoer" for folk som bare drar på ferie for å gå på bar. Mange går ikke ut av hotellet en gang. Jeg har ofte truffet nordmenn som sier "Aldri mer Kreta".

Ved vårt første besøk på Kreta ringte jeg en operatør som varmt anbefalte Chersonissos, dette etter at jeg hadde fortalt vi var voksne mennesker som ikke var interessert i natteliv. Jeg fattet mistanke da selgeren begynte å gå "hardt ut". Heldigvis traff jeg noen venner som hadde vært på gjennomreise der, og kunne formidle et identisk inntrykk som dette reisebrevet. Min 50 år lange erfaring med turoperatører er at du MÅ ikke tro et ord av det de sier!

Slik blir du lurt

Cheersonisos er ideell sett fra en turoperatørs side, selve prototypen på en høyst profitabel turistmaskin: Mange og store hotellmaskiner langs en strand med tilhørende hovedgate full av barer. Hotellene fylles og tømmes effektivt med de store turistbussene. De fleste av pengene brukes på etablissementer som turverten anbefaler, dette har de selvsagt provisjon av. Vil du leie bil, blir du lurt til akkurat den bilutleieren som turverten har avtale med.

Jeg er ikke kjent med hvem som får provisjonen, men jeg da kjenner mange mennsker på øya og snakker språket, kan jeg lett dokumentere dette. Jeg lærte meg tidlig til:

Aldri å tro hva selgeren til turoperatøren sier, senere hva turverten sier, aldri å gå på noen av de stedene de anbefaler, særlig ikke bilutleierne.

Dette er resultatet av 50 års erfaring med samtlige turoperatører i Norge.

Spar leiepenger

For bare 3 uker siden traff jeg noen norske turister på vei til en bilutleier hvor turverten hadde lovet en pris på 35 euro pr dag. Jeg tok dem med til en av de jeg vet er ærlige, der fikk de den samme bilen for 20 Euro! Den første måtte selvsagt legge på provisjonen til operatøren!

Dropp charter, fly selv! Voksne erfarne mennesker har heldigvis begynt og forstått dette. De reiser på egenhånd. Bruker bare flyreisen. Hittil har turoperatørene tatt seg blodig betalt for "bare fly, jo-jo" eller hva de kaller det. Fra i år åpner det seg nye perspektiver på Kreta. Norwegian har nemlig begynt å fly vanlig rutefly direkte Gardemoen - Heraklion. SAS Braathens og Sterling flyr direkte til Chania.

Kjøp en reisehåndbok om Kreta, og reis på egenhånd. Unngår du de store "turistmaskinene" som Malia, Chersonissos etc., behøver du ikke bestille hotell. Dra til et sted du liker deg. De små byene er fulle av små familiehoteller som bare er halvfulle selv i sesongen. Dette er resultatet at operatørenes politikk, som går ut på å konsentrere virksomheten rundt steder som Chersonissos, evt. Platanias på Vest-Kreta.

Sjarmerende småby

Her i vår sjarmerende by, Agios Nikolaos, står alle de hyggelige familiehotellene halvtomme. Operatørene plasserer de som ikke vet bedre på de to store hotellene Hermes og Corall i utkanten av byen. Her har de lett tilkomst og kan tømme og fylle bussene sine raskt og profitabelt. Du må betale for halvpensjon og det er så dyrt at de kunne spise meget billigere ut på byen. Du reiser ikke på ferie for å innta måltidene i en stor matsal full av nordmenn!

For 5 år siden fylte operatørene de koselige hotellene i sentrum. Så brøt de kontrakten "fordi byen er for kronglete til at de store bussene kan komme fort og efektivt igjennom!" Denne opplysningen er ikke "offisiell", jeg har den fra en bekjent som jobbet hos en av operatørene.

Til den uheldige forfatteren av reisebrevet kan jeg bare si: Ikke døm Kreta utfra disse erfaringene som stammer fra det overhode verste stedet på øya.

La Kreta få en ny sjanse!
Sven Buchholz
GR 72100 Agios Nikolaos.

Chersonisos.
  #2  
Gammal 2007-12-08, 19:30
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hersonisos

Det var allt en rejäl salva!!!

Arne
  #3  
Gammal 2007-12-09, 09:34
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Hersonisos

Hej!

Första gången vi åkte till Kreta var år 2000 då vi fann en resa till Hersonissos och det var i mitten av Sept och trodde det var lugnt,vilket det inte var fast det är betydligt värre under högsäsong.

Som tur var så var vi ute efter att se oss omkring i bil och inte hålla till i just Hersonissos och på så vis så hade vi inte så ont av det förutom på nätterna då det var livat värre.


Nu efter 3 resor då vi hunnit resa Kreta runt och sett mycket, så var vi ärligt illamående då vi åkte igenom just Malia och Hersonissos som skiljer sig väldigt från det som vi upplever som det riktiga Kreta, dock finns det en hel del att se och uppleva rumtomkring och då inte minst Lasithi.

Överlag så tycker vi att flera ställen på Kreta har förändrat sig åt fel håll och Södra Kreta med några undantag har blivit vår favorit när det gäller att komma undan all turism.


Men sen tycker man ju olika och har olika syften med sin resa.

Mvh!
  #4  
Gammal 2008-01-26, 13:11
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Hersonisos

Det låter som att Hersonissos har ändrat karaktär en hel del dom senaste 5 åren. Vi har varit i Hersonissos många gånger i slutet av September och haft jättesköna och många roliga semesterveckor där, sista året vi åkte var 2002. Mycke barer och matställen har där alltid funnits, hålligång framåt småtimmarna. Vi har har upplevt flera trevliga barer med fantastik personal och fick många vänner där eftersom vi kom tillbaks år efter år. Tyvärr verkar det inte så längre när man läser insändare, har nog blivit väl mycke att bara tjäna pengar på turisterna. Har hört samma sak om Malia att det ska ha blivit ett fult slafsigt turistgetto, bara fulla människor överallt. Men jag vet inte har ju som sagt inte varit där sen 2002. Men hur som helst så har jag många roliga fina minnen från Hersonissos och dom kan ingen ta ifrån mig.

Lottie
  #5  
Gammal 2008-04-24, 09:30
Sanne_b Sanne_b är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Hersonisos

Nu är min norska sååå dålig men jag som ska till kreta och aldrig varit där..blir nästan gråt färdig då vi av VINGS säljare fick veta att det var så fint och mysigt..och att Hersonissos är ett bra ställe. Har på allt detta nu efter att vi bokat och betalt vår resa också läst en skräck historia om just arminda-hotellet vi ska vara på!!hemska all inklusive mat, kackerlackor osv osv...... vad ska vi göra , vi vill inte ha partaj-bara god mat ,fina stränder och lite aktiviteter så vår dotter på 12 år också ska trivas.Ska jag avboka?????

Hjälp!

sanne -b
  #6  
Gammal 2008-04-24, 09:39
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hersonisos

Hersonissos är ju känt för att vara ett partyställe som aldrig sover och där det går livat till bland ungdomarna. Känner du dig orolig kanske ni ska försöka byta till Rethymno eller chania, där det är mer "familjevänligt". Dock finns det ju några som också skrivit positivt om H så det är nog individuellt vad man tycker.
Att jag funderar på en tur i år är bara för att en god vän till mig flyttat dit men annars har jag ärligt talat inte känt mig särskilt lockad utan håller mig runt rethymno och Sydsidan som man når därifrån.

Lycka till!
  #7  
Gammal 2008-04-24, 10:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hersonisos

Jag besökte Hersonissos i oktober 1982 då var det helt ok även om masstursimen redan satt sina spår. Åkte igenom det här området med ett kort stopp på huvudgatan i slutet av 90-talet óch då insåg jag konsekvenserna av massturismen fullt ut. Efter att dessutom ha sett ett engelskt program om grannbyn Malia som förr var fin skulle jag avråda alla som vill ha en fin semesterupplevelse att besöka det här området. Rekommenderas verkligen inte till barnfamiljer så den resesäljaren som gjorde det är nog dåligt påläst. Finns så många andra fina platser att besöka i Grekland.

Eva
  #8  
Gammal 2008-04-24, 10:58
Sanne_b Sanne_b är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Hersonisos

Det var väl med tanke på att hotellet ligger 1.5 km utanför som resesäljaren tyckte att det är ett bra allternativ skulle jag hoppas iaf. o inte det att vi som dumma förstagången turister på kreta går på ett sälj trick!!finns det inget positivt om hersonissos då?? finns det shopping eller nått att göra på kvällarna förutom supa o dansa??

nee va jag blir besviken-ringde ving o frågade om vi fick byta stad då vi betalt hela resan..tyvärr då förlorar ni hela ert belopp som ni betalt alltså 12.000kr..

sanne
  #9  
Gammal 2008-04-24, 11:29
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Hersonisos

Bodde i Stalida, belägget mellan Hersonisos och Mali 2006. Visserligen besökte vi inte Hersonisos och körde med bil igenom Mali men hade inga problem i Stalida. Ett lugnt och skönt ställe då. Visserligen turistbetonat till max men dock lugnt om kvällarna. Bodde förövrigt på Olof Palme Street.
Bodde i Hersonisos 1989 men då var det lugnt och fint.
//Chras
  #10  
Gammal 2008-04-24, 11:37
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hersonisos

Vi var i Hersonissos -98,1 vecka bodde på ett Apollohotell som hette Ostria,det låg i utkanten av staden(mot Malia ),,,Nu är det ju som sagt 10 år sen,,,,det höll på byggas ett vattenland nära då...Vi var där i slutet av augusti och minns att hotellet mittemot verkade vara ett typiskt "ungdomshotell",men vi blev inte störda.Självklart finns det shopping i Hersonissos.Tror inte att Du ska "måla f.n på väggen" Sanne_b,,,det kan bli hur bra som helst.Håller tummarna för Er.
  #11  
Gammal 2008-04-24, 11:52
Sanne_b Sanne_b är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Hersonisos

Tack snälla för det poitiva i ditt inlägg..ser liksom en storstad framför mig med en massa elände redan..men sen när jag kollar bilder så der det ju inte sååå stort ut eller??? ja jag hoppas ju givetvis på en bra vecka trots allt!!

sanne b
  #12  
Gammal 2008-04-24, 12:49
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hersonisos

Det är inte så stort och finns många små mysiga gränder med mysiga restauranger i.Gamla Hersonissos som ligger en liten bit ovanför är en pärla...
  #13  
Gammal 2008-04-24, 20:35
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Hersonisos

Hej. Jag tycker inte att du ska boka om. Jag har inte bott i Hersonissos men varit där och ätit någon kväll och även åkt igenom. Det såg mysigt ut nere vid strandpromenaden vad jag minns. Jag tror att dom flesta orter blir vad man gör det till. Är man positiv och öppen så trivs man säkert.

/Ulrika
  #14  
Gammal 2008-04-24, 21:07
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hersonisos

Går det så hade jag bokat om!
Då slipper du oroa dig!
Har aldrig varit i Hersonisos, och efter de intryck jag samlat på mig så hade jag inte heller åkt dit!

Fast å andra sidan så brukar en semester alltid bli trevlig oavsett var man åker!

Det finns värre problem!
  #15  
Gammal 2008-04-24, 21:27
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hersonisos

Ni som svarar nu borde ju kunna se också att Hon inte kan boka om...och har man inte varit där då kan man ju varken svara bu eller bä,,,Alla människor är olika...Tror att Sanne med familj kan få det hur bra som helst där...
  #16  
Gammal 2008-04-24, 21:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Hersonisos

När vi var i Hersonissos förra året blev vi positivt överraskade, visst är staden exploaterad, men det finns många liknade ställen både på Kreta och i resten av Grekland.

Det finns två stränder i själva stan och ett par stycken utanför. Den stora stranden i byn ser ut så här:




Hamnpromenaden ser ut så här:



Det finns mycket att göra i Hersonissos och i omgivningarna, det är till exempel nära till trevliga Analipsi. Shoppa kan du göra hur mycket som helst, allt finns.
  #17  
Gammal 2008-04-24, 22:49
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Hersonisos

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Ni som svarar nu borde ju kunna se också att Hon inte kan boka om...och har man inte varit där då kan man ju varken svara bu eller bä,,,Alla människor är olika...Tror att Sanne med familj kan få det hur bra som helst där...
Förlåt, då fick jag det helt om bakfoten? Jag trodde att hon frågade vad folk ansåg och inte att hon ville ha tröst bara. Sorry!

Jag gjorde ett test här på forumet om Grekland. Fast jag bara varit på ett fåtal platser så hade jag typ 19 av 20 rätt så jag tror nog att man kan få en "uppfattning" om ett ställe fast man inte varit där.
Ungefär som min svåger i helgen såg direkt var alla mina fota var tagna i Italien fast han inte hade varit på dom platserna. Han kände igen motiven från internet.

Senast redigerad av ricky den 2008-04-24 klockan 22:53.
  #18  
Gammal 2008-04-25, 00:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hersonisos

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Förlåt, då fick jag det helt om bakfoten? Jag trodde att hon frågade vad folk ansåg och inte att hon ville ha tröst bara. Sorry!
Ingen grunn til å unnskylde seg. Sanne ba faktisk om folks mening. Men det er jo sinnsykt at hun ikke får lov til å booke om. Virkelig elendig service fra Ving. Det burde vi jo heller reagere på, enn Rickys innlegg. Eller hva?
  #19  
Gammal 2008-04-25, 07:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hersonisos

Håller helt med ovanstående om någon frågar vad andra tycker ger jag min personliga uppfattning även om den är negativ för frågeställaren och inte någon inlindad tillrättalagd uppfattning.

Hersonissos är verkligen ingen storstad utan en från början mindre ort som exploaterats på ett sånt sätt som de flesta av oss finner både förstörande
och mycket trist. Finns många fina grekiska städer som den platsen absolut inte kan jämföras med. I grannorten Malia har lokalbefolkningen startat protester mot exploateringen som förstört deras by.

Att resesäljaren rekommenderar en plats som fridfull och fin om den ligger 1,5 km från Hersonissos kan jag förstå men hon glömde resten. Tanken bakom All Inclusiveanläggningarna är väl att folk ska stanna där och roa sig, äta och dricka inom anläggningen. Inte att de ska efterfråga lokal kultur, små familjeägda tavernor med traditionell mat eller att få umgås med lokalbefolkningen.

Tyvärr är det här min uppfattning oavsett om andra gillar den eller ej.

Eva
  #20  
Gammal 2008-04-25, 07:17
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hersonisos

Tycker absolut att man ska ge sin personliga uppfattning...
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT