Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-08-30, 14:41
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Bornholm Solskensön i Östersjön.

Lit off topic nu.
Nu blir det reklam,,,,
Nä, inte riktigt så. Vi har nu ö-hoppat från Bornholm till Kreta, 2 höjdaröar för oss.
Jag skulle vilja ge mina personliga reflektioner varför vi tycker om Bornholm.. Vårt första möte var 1988 och vi var förälskade sedan ett par-tre år. Bornholm fick sedan vårt besök minst en gång per år fram till mitten av 90-talet, då greklandstarmen blev för svår. Vi återkom 1999 för att fira min 50-årsdag och, tror jag, även min 60-årsdag 2009. Och, som jag tidigare skrivit, vi gifte oss på Christiansö, som tillhör ögruppen Ertholmarne, Danmarks östligaste utsprång.

Vi har vandrat hela räddningsstigen i omgångar under våra många besök på ön. Stigen är en kvarleva från 2:a världskriget. Den går runt hela ön längs kusten. Vi har tagit bussen till en by och vandrat längs stigen en bra bit och sen tagit buss hem till Gudhjem.. Och så vidare.

Cyklar finns även till uthyrning och vi har cyklat kors och tvärs över ön. Man har gjort om dom gamla järnvägsspåren till cykelleder, men även på dom ”stora” vägarna finns cykelled jäms med vägen.

Alltså är Bornholm en perfekt ö för att cykling och vandring. Naturen varierar med fin skog, underbara åkrar där rapsen lyser gul om försommaren och blåklinten blandar sig med vallmon. Man kommer ständigt till små byar där man kan svalka sig vid någon kro. För dom som vill ha stora höjdnivåer i form av berg/fjell är det ingen höjdare. Högsta berget är 82 meter.

Nu har åldern tagit ut sin rätt så både för resan för 2 år sedan och denna resa änvände vi oss av BAT, bussen. Med den kommer man överallt.. Och som pensionär åker man till barnpris, så det har varit billiga resor. Vad sägs om 18 Dkk för 2 timmars åkning!

Bornholm har medelhavsklimat, så här växer fikon och vindruvor. Persiko- och nektarinträd finns också och blir goda om våren har positivt klimat. Just nu dignar även vinteräpplena på träden.

Bornholm är en ö att återvända till, fråga oss!

Nu har vi kommit till Chania på Kreta och här har vi samma värme som på Bornholm. Men passande nog AC för natten!

Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-08-30, 17:36
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Bornholm Solskensön i Östersjön.

Bornholm har jag alltid velat komma till, redan som ung. Men vägarna har alltid gått förbi. Nu blir jag nöjd av att kunna läsa om bakgrunden till era många besök inkl. fina foton. Kreta vet jag ju mer om, men alla upplevelser är personliga och ni har era speciella "godbitar" på andra sidan ön.
Ha en fortsatt bra resa önskar
/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-30, 18:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Bornholm Solskensön i Östersjön.

Tänk att det finns så många ställen som man borde besöka. Jag är helt säker på att Bornholm är fint och nästan lika säker på att jag aldrig kommer att resa dit. Därför är jag glad att du och Arne berättar om era upplevelser.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT