Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-03-30, 12:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Lättare att förstå hyrbilsavtalet

Att hyra bil utomlands kan vara en djungel och det är inte bara en gång, man åkt på oväntade avgifter och tillägg. Men nu är det förändring på gång. De sex största bolagen har efter uppmaning av EU-kommisionen, gått samman för att göra det lättare att förstå vad man betalar för när man hyr bil inom EU. Efterlängtat i sanning!

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-03-30, 14:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Lättare att förstå hyrbilsavtalet

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Efterlängtat i sanning!
Verkligen!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-03-30, 16:11
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Lättare att förstå hyrbilsavtalet

Jag brukar propagera för AutoEurope, de har svenskt avtal och bra priser, med perfekt service.
Naturligtvis kan man hyra på grekiskt avtal, om man förstår texten.
När jag hyrt AutoEurope har jag valt att köpa försäkringen direkt av uthyraren.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-03-30, 16:16
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Lättare att förstå hyrbilsavtalet

Tillägg till tidigare inlägg, det är nu 3-4 år sedan vi hyrde bil i Grekland. Så det kan ha ändrat sig, men AutoEurope har haft en hög klass i många år.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-03-31, 09:34
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Lättare att förstå hyrbilsavtalet

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Jag brukar propagera för AutoEurope, de har svenskt avtal och bra priser, med perfekt service.
Naturligtvis kan man hyra på grekiskt avtal, om man förstår texten.
När jag hyrt AutoEurope har jag valt att köpa försäkringen direkt av uthyraren.
Jag brukar propagera för att INTE använda en broker så som tex autoeurope utan gå direkt mot en lokal uthyrare, om du läser avtalet på autoeurope så står det (2 Bokningar)" Det faktiska hyreskontraktet skrivs under på plats och sker mellan kunden och uthyrningsfirman och är sammansatt i enighet med hyresfirmans hyresvillkor såväl som lokala lagar." så avtalsmässigt spelar det ingen roll, du skriver avtal på plats med firman som tillhandahåller bilen

och du kan inte vara säker på att få ett avtal på engelska "(8 Försäkringar) För detaljerad information bör kunden läsa de lokala hyresvillkoren (på lokalt språk, ofta med engelsk översättning) från uthyrningsfirman. " så något svenskt avtal existerar inte , utan det är autoeuropes avtal som är på svenska, men det har inget o göra med hyrbilen utan tjänsten autoeurope tillhandahåller:

"Generella villkor"

"Auto Europe LLC har arrangerat din bilhyra med det uthyrningsföretag som finns nämnt på denna bokningsbekräftelse. Auto Europe LLC har, i arrangerandet av denna bilhyra, agerat som hyrbilsförmedlare mellan uthyrningsfirman (listad på denna bekräftelse) och dig som kund. Under förmedlingen av denna hyra har Auto Europe LLC mottagit betalning från dig som kund, på uppdrag av uthyrningsföretaget. Denna bokningsbekräftelse är inget hyresavtal och Auto Europe erbjuder ingen biluthyrning själva. När du hämtar upp ditt hyrda fordon måste du skriva under ett hyreskontrakt (som följer lokala lagar) som du får av uthyrningsfirman som finns namngiven på denna bokningsbekräftelse. "

Finns en hel del till friskrivningar men summan är att det gör ingen skillnad, det enda som händer är att du har en mellanhand och ytterligare ett avtal,

Jag brukar använda en lokal firma, för Grekland om det är fastlandet Enterprise, det brukar vara någon euro dyrare, men försäkringen är bättre än om jag bokar via autoeurope på samma firma (lägre deductible) samt att just i Aten så slipper jag att de blockerar 700 euro, de nöjer sig med att auktorisera mitt kort och iom jag ofta använder enterprise drar jag nytta av att samla poäng, (ger mig lite fria hyrdagar så den där euron om dan tas igen o lite till )

Alla är vi olika men personligen ser jag ingen anledning till blanda in mellanhänder, när jag bokar bilen direkt är det iofs samma sak i den mån jag inte får ett avtal på svenska, men det är bara en reservation på bilen och priset jag lägger, betalar inget före jag är på plats dessutom därremot kan jag läsa de toc som avtalet jag ska skiva på innehåller

TLR Viktigt förstå att man oavsett om man hyr via broker eller inte så är det avtalet du skriver på på plats som gäller för hyran och inget annat, brokerns avtal gäller tjänsten de förmedlar

PS: Tips gällande full försäkring, kolla vad kreditkortet har för försäkringar, ofta ingår det självriskeliminiering i kortets reseförsäkring och då räcker CDW

Senast redigerad av Mahava den 2019-03-31 klockan 09:42.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-04-01, 08:43
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Lättare att förstå hyrbilsavtalet

Mahava.
Det är naturligtvis som du skriver.
Säger som uppfinnaren i Sundbyberg "Tänkte inte på det"
👍
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-04-07, 09:56
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Lättare att förstå hyrbilsavtalet

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Mahava.
Det är naturligtvis som du skriver.
Säger som uppfinnaren i Sundbyberg "Tänkte inte på det"
👍
Det är en djungel finns garanterat saker jag missar o inte tänkt på kring bilhyra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT