Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #861  
Gammal 2020-10-08, 09:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack för infon, Theresa!
Svara med citat
  #862  
Gammal 2020-10-08, 11:40
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Vad jag sett vet tyvärr fortfarande inte dom flesta hur ett munskydd ska användas....

Att använda ett munskydd på fel sätt är värre än att inte använda alls.

Jag valde att stanna hemma i år även när vi fick åka bara på grund av att man måste använda munskydd på vissa platser.....jag räknade ut att halva min väska skulle fyllas med munskydd för 1v semester. Man kan INTE ta av ett munskydd tillfälligt och sen ta på det igen.....det måste bytas ut VARJE gång det plockas av .....så behövs massor. Är detta så svårt att förstå?

Klart smittan sprids. Klart man får i sig viruset när munskyddet plockas av och på och sätts på hakan, tas med händer.....det borde alla förstå, man kan inte ta med händerna på ett munskydd, det finns bakterier på händerna och även på munskyddet som samlat upp bakterier i luften som skulle åkt förbi om skyddet inte hade snappat upp dom mikropartiklar som finns i luften, så när munskyddet tas på igen så får man naturligtvis i sig det virus som normalt skulle ha åkt förbi....dom partiklar som satt sig på skyddet andas man sen in....Varför förstår inte folk detta?
Håller med helt, vet hur det var när jag reste runt i Tyskland, samma munskydd i fickan som åkte på och av utefter bestämmelserna, jag klarade hålla det seriöst i ganska precis 2 dagar innan jag kapitulerade o körde nerkört i fickan som alla andra, byte typ var 4 dag eller när de blev för slitet, kändes mest som en gest/ för syns skull. Tror jag såg en person som körde på rätt sätt (sprita händer, nytt munskydd, gamla ner i påse)

Sen är det ju obekvämt bära också, är heltiden uppe och pillar samt justerar.

och vad än värre är, i Tyskland upplevde jag folk som i regel mycket sämre på hålla avstånd, här hemma är vi ju riktiga stjärnor på det i jämförelse, och Nederländerna dit jag var över en snabbis ska vi inte tala om .

Svenska linjen tycker jag känns ganska klok, munskydd är ok om man vill men viktiga är HÅLL AVSTÅND, tror säkert munskydd kan skydda i kliniska miljöer / studier, annars skulle ju inte tandläkare / läkare bekymra sig annars heller

ska bli spännande se hur det fungerar i Grekland om vi nu kommer iväg 30 Oktober
Svara med citat
  #863  
Gammal 2020-10-08, 21:06
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Naturligtvis bör man ta av och på munskydd på korrekt sätt om man använder dem för att förhindra smitta.

Vill bara påminna om att munskydd används i regel, dvs inom sjukvården, för att förhindra att smitta sprids från munskyddsbäraren till annan person, dvs patienten. Detta kan vara bra vid asymtomatisk / presymtomatisk smitta eller för att förhindra att normal bakterieflora "dräller ner" vid ex sårvård eller operativt ingrepp.
Munskydd förhindrar inte smitta från att drabba bäraren. Till det behövs andra skyddsåtgärder.

I Covidsammanhang: Åker man till ett område eller land där munskydd krävs och man vet (t.ex) genom nyligen genomfört test, som antingen är neg för pågående infektion eller pos för antikroppar, kan man kanske tillåta sig att slarva.
Tycker jag. 😊
Svara med citat
  #864  
Gammal 2020-10-09, 11:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Det är det nog och sen har skolorna dragit igång
Dom måste ha munskydd i skolan och efteråt går
man på café utan munskydd å umgås med kompisar.
Inte bra!
På flyktingförläggningen får dom gå ut 10 st i taget
Och inte efter kl.18 tror jag det var.
Okej. Tack!
Svara med citat
  #865  
Gammal 2020-10-12, 19:09
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tack för infon, Theresa!
Jag jobbar inom vården, så får instruktioner om hur munskydd ska användas.
Så blir lite upprörd när jag ser hur folk har det som en slit och släng grej
Svara med citat
  #866  
Gammal 2020-10-12, 19:12
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Theresa, du har så rätt!
Ibland undrar jag om det är så att folk tror att själva munskyddet tar "kål" på viruset?? Det är ju inte fallet, munskyddet gör ju bara att du slipper inandas det. Det sitter på ytan och mår rätt bra i värmen och fukten från utandningsluften, på ett sätt rena "växthuset" för viruset! Att se hur folk tar av ett använt munskydd och stoppa det i fickan för att senare ta upp det igen och återanvända det får mig att rysa! Så obetänksamt, minst sagt... Eller begriper folk inte bättre trots all info?????
Catlady, som verkligen undrar hur folk tänker ibland.......
Nä tyvärr begriper dom inte det. Folkhälsomyndigheten borde ha en gratis kurs för alla
Svara med citat
  #867  
Gammal 2020-10-13, 10:36
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 863
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Intressant artikel om mannen bakom den "cocktail" Donald Trump fick:

https://www.ekathimerini.com/257894/...ibody-cocktail

En grek förstås!

/ Anne
Svara med citat
  #868  
Gammal 2020-10-14, 01:00
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Inte ett inlägg om Grekland men om viruset.
Som den nattugglan jag är så kommer tankar och reflektioner bäst när det är lugnt o värmeljusen fladdrar i mörkret.
Varför, varför hade Trumpen ett valtal igår med tusentals människor som trängdes som packade sillar? Varför gick Ebba, en folkvald politiker, ut o festkramades och partajade i dagarna? Varför har Stureplanskrogarna plötsligt öppet och fullsatt som om ingenting hänt? Varför måste ishockey och fotbollsmatcher spelas mitt i en pandemi?

Såå många Varför!! Hur kan allt detta vara viktigare än att pausa och få slut på eländet?!
Det klagas med höga röster från kultur och sportevenemangen om restrektionerna.
Har dom inte fattat allvaret?! Hur skulle det se ut om alla med "vanliga" arbeten gick ut och beklagade sig för minskade arbetstider, konkurser etc.
Nu ökar smittoantalet igen och är högre än när det var som värst i början!!
Munskydd i all ära..hjälper kanske mot att sprida virus om det används rätt, men AVSTÅND i alla situationer är nog vad som gäller.
Så..nu känns det lite bättre...
/ Kajja
Svara med citat
  #869  
Gammal 2020-10-14, 14:15
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Inte ett inlägg om Grekland men om viruset.
Som den nattugglan jag är så kommer tankar och reflektioner bäst när det är lugnt o värmeljusen fladdrar i mörkret.
Varför, varför hade Trumpen ett valtal igår med tusentals människor som trängdes som packade sillar? Varför gick Ebba, en folkvald politiker, ut o festkramades och partajade i dagarna? Varför har Stureplanskrogarna plötsligt öppet och fullsatt som om ingenting hänt? Varför måste ishockey och fotbollsmatcher spelas mitt i en pandemi?

Såå många Varför!! Hur kan allt detta vara viktigare än att pausa och få slut på eländet?!
Det klagas med höga röster från kultur och sportevenemangen om restrektionerna.
Har dom inte fattat allvaret?! Hur skulle det se ut om alla med "vanliga" arbeten gick ut och beklagade sig för minskade arbetstider, konkurser etc.
Nu ökar smittoantalet igen och är högre än när det var som värst i början!!
Munskydd i all ära..hjälper kanske mot att sprida virus om det används rätt, men AVSTÅND i alla situationer är nog vad som gäller.
Så..nu känns det lite bättre...
/ Kajja

Jag håller helt med dig Kajja. Det är många nu som säger sig "vara trötta på viruset" och det är vi väl alla men vi MÅSTE fortsätta kämpa.
Ulla
Svara med citat
  #870  
Gammal 2020-10-14, 15:26
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag är också TRÖTT på detta men har börjat vänja mig nu. Jag jobbar som vanligt, inga problem och jag har inga problem med den delen av kollektivtrafiken jag faktiskt måste vistas i. JAG håller avstånd, utsätter mig inte för något i den meningen. Märker jag att andra inte håller avstånd gentemot mig så flyttar jag på mig i den mån det är möjligt.


/ Hasse
Svara med citat
  #871  
Gammal 2020-10-14, 17:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Är också supertrött på den här situationen, men jag följer fortfarande alla rekommendationer, precis som jag har gjort hela tiden. Trist javisst, men absolut nödvändigt.

Och på tal om Covid-19 så är det nu obligatoriskt att bära mask utomhus i hela Grekland, där det är trångt och svårt att hålla avstånd.
Svara med citat
  #872  
Gammal 2020-10-16, 18:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Idag rapporteras 508 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är den högsta siffran sedan pandemin började. Attica/Aten (227) och Thessaloniki (63) har flest fall. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 490 och 81 patienter vårdas på IVA.

När det gäller antal fall på öarna så kan ni läsa det här på Kalimera.
Svara med citat
  #873  
Gammal 2020-10-21, 12:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporteras 667 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är med råge flest antal fall sedan pandemin började. 45 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (250) och Thessaloniki (124) har flest fall.

Läs om covid-drabbade öar med mera på Kalimera.
Svara med citat
  #874  
Gammal 2020-10-22, 14:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporteras 865 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är med råge flest antal fall sedan pandemin började. 44 fall upptäcktes vid landets gränser. 45 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (250) och Thessaloniki (124) har flest fall.

När det gäller öarna rapporteras följande: Evia (13), Naxos (6), Santorini (1), Rhodos (2), Chios (1), Tinos (1), Kos (1), Korfu (2), Kea/Kythnos (1), Lefkas (1), Kalymnos (1), Kreta (6) och Lesbos (6).

Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 534 och 86 patienter vårdas på IVA.

Det börjar bli dramatiska i Grekland, som i så många andra länder. Ikväll ska premiärministern hålla tevetal till nationen och då berätta om nya restriktioner.
Svara med citat
  #875  
Gammal 2020-10-23, 02:29
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Återigen tack för dina utmärkta rapporter, Janne!
Svara med citat
  #876  
Gammal 2020-10-24, 10:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, jag håller med. Tack för rapporterna. Vi är många som läser dessa dagligen, men vi kommenterar mindre sällan.

/Netwolf
Svara med citat
  #877  
Gammal 2020-10-24, 11:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår rapporterades 841 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är tredje dagen på raken som det är fler än 800 fall.
Svara med citat
  #878  
Gammal 2020-10-25, 01:41
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, nu får det gärna stanna på den nivån eller hellre gå åt andra hållet, så det inte blir lika illa som det är i många andra länder. Vi får hoppas på det bästa. Överallt.
Svara med citat
  #879  
Gammal 2020-10-25, 07:45
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Igår var det en bra bit över 900, så snart är man nog över 1000 fall per dag :-(

Riitta
Svara med citat
  #880  
Gammal 2020-10-25, 11:00
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Nu börjar pessimisten titta fram. Det ser mörkt ut. Ska vi inte få njuta av den grekiska atmosfären nästa år heller. Kan inte alla hjälpas åt, hålla i , hålla ut och hålla avstånd. Visst är det jobbigt, men jag förstår inte alla som protesterar mot restriktionerna. Det är ju för allas bästa.
Från en i vanliga fall optimist
Kerstin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT